حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

روند تغییر قیمت سری گلکسی اس سامسونگ از ابتدا تا کنون

اگر به کاربران تلفن های هوشمند بگویید که قیمت سری گلکسی اس سامسونگ در چند سال اخیر فقط افزایش داشته است، احتمالا حرف شما را باور خواهند کرد. اگرچه این حرف درست نیست. چه باور کنید یا نکنید سال هایی بوده است که قیمت ها کاهش داشته اند، مثل سال 2021. اگر به گذشته نگاه کنیم می بینیم که قیمت ها تغییرات جالبی داشته اند.

قیمت سری گلکسی اس

از آنجایی که سامسونگ بزرگترین تولیدکننده گوشی های هوشمند در جهان است و سری گلکسی اس نیز محبوب ترین خانواده از گوشی های این شرکت است، فکر کردیم که بهتر است همه چیز را از اول بررسی کنیم. در آخر شما یک نمودار را مشاهده خواهید کرد که در آن تغییرات قیمتی  در طول زمان به صورت خلاصه نشان داده شده است.

لطفا به این موضوع توجه کنید ما در این مقاله دیگر نسخه های سری گلکسی اس را بررسی نخواهیم کرد. به عنوان مثال نسخه مینی پرچمدار سامسونگ که در اواسط دهه 2010 عرضه می شد، در این بررسی قرار ندارد. همچنین نسخه های Lite، Fan Edition، و Active نیز حدف شده اند تا بتوان بر نسخه اصلی از سری گلکسی اس تمرکز کرد.

سامسونگ گلکسی اس: 399 دلار

اولین سامسونگ گلکسی اس نام های متفاوت زیادی داشت. Samsung Galaxy Proclaim، Galaxy S Showcase، Galaxy Vibrant 4GT و Galaxy S Captivate، بعضی از این نام ها بودند. اگرچه همیشه با نام گلکسی اس از آن یاد خواهد شد.

وقتی گلکسی اس برای اولین بار در سال 2010 در آمریکا عرضه شد، خرید یک تلفن هوشمند به صورت آنلاک بسیار دشوار بود. به جای آن شما مجبور بودید که به اپراتور خود مراجعه کنید و از طریق آنها یک گوشی هوشمند خریداری کنید. برای پرداخت هزینه خرید گوشی، به مدت دو سال مبلغ کمی به قبض شما اضافه می شد و به همین خاطر تعیین دقیق قیمت گلکسی اس کمی سخت است، زیرا این قیمت در اپراتورهای مختلف متفاوت بود. اگرچه می توان هزینه تقریبا آن را چیزی در حدود 399 دلار تعیین کرد، که با توجه به تورم در سال 2021 چیزی معادل 477 دلار می شود. با توجه به قیمت گوشی های هوشمند امروزی معامله خوبی به نظر می آمد ولی باید توجه کنید که گلکسی اس امکانات کمتری داشت و هزینه تولیدش هم بسیار کمتر بود.

سامسونگ گلکسی اس 2: 549 دلار

سامسونگ گلکسی اس موفقیت بزرگی را برای سامسونگ رقم زد و  به خاط همین موفقیت همه چشم ها به گلکسی اس 2 بود که در اوایل 2011 معرفی شد. متاسفانه سامسونگ از خود بیخود شد و برای نسل بعد از چندین دستگاه با طراحی و مشخصات کاملا متفاوت پرده برداشت که البته همه آنها  برند Galaxy S 2 را با خود داشتند. اوضاع آنچنان آشفته بود که ممکن بود Galaxy S2  که شما از اپراتور AT&T خریداری می کنید گوشی کاملا متفاوتی نسبت به دستگاهی با همین نام باشد که از T-Mobile خریداری می کنید.

اما همه اینها مانع فروش زیاد گوشی های گلکسی اس 2 نشد. این گوشی حتی از گلکسی اس هم محبوب تر بود و سامسونگ با خیال راحت تبدیل به برترین سازنده تلفن های هوشمند اندرویدی در جهان شد.

باز هم خرید نسخه آنلاک شده گلکسی اس 2 در آمریکا سخت بود و چون خریداران ماهانه مبلغ روی قبض های خود پرداخت می کردند، خیلی از آنها متوجه افزایش قیمت چشمگیر آن به 549 دلار نشدند. خوشبختانه مدتی بعد رگلاتوری جلوی این اقدام اپراتور ها را گرفت.

سامسونگ گلکسی اس 3: 599 دلار

سامسونگ سال 2012 را به عنوان پادشاه گوشی های هوشمند آغاز کرد. در سه ماهه سوم سال 2011، فروشش از اپل پیشی گرفت، چیزی که برای شرکت کره ای تازگی داشت. ولی سامسونگ به اینها راضی نبود، و گوشی را معرفی کرد که به اعتقاد بعضی از افراد یکی از محبوب ترین ها گوشی های تاریخ بود: گلکسی اس 3.

خوشبختانه از عادت عرضه کردن تعداد زیادی گوشی با یک نام کوتاه آمد. خانواده گلکسی اس 3 بسیار شبیه به هم و یکپارچه طراحی شده بودند البته ممکن بود که نسخه های مختلف مشخصات متفاتی داشته باشند که بحث دیگری است.

با وجود پیشرفت قابل توجه در مشخصات و طراحی، مدل این قیمت نسبت به مدل قبلی افزایش قابل توجهی نداشت. در سال 2012، گلکسی اس 3 حدودا 599 دلار قیمت داشت. این افزایش یکی از کمترین افزایش های تاریخ سری گلکسی اس بود.

سامسونگ گلکسی اس 4: 649 دلار

از لحاظ آماری سامسونگ گلکسی اس 4 پرفروش ترین تلفن اندرویدی تاریخ است. تنها تلفن هوشمندی که توانست به فروش 80 میلیون عددی این مدل حتی نزدیک شود مدل قبلی آن گلکسی اس 3 بود. حتی iPhone 5S نیز که گوشی توانایی بود و همان سال عرضه شد، تنها توانست فروش 52 میلیون واحدی را تجربه کند.

یکبار دیگر سامسونگ فقط مقدار کمی قیمت این مدل را نسبت به مدل قبلی بیشتر اعلام کرد. این مدل از سامسونگ قیمتی در حدود 649 دلار داشت. در تابستان همان سال سامسونگ و گوگل در همکاری مشترک نسخه گوگل پلی ادیشن این گوشی را معرفی کردند. نسخه ای که از اندروید خام بهره می برد و برای کسانی که از رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ خسته شده بودند، همچون هوایی تازه بود. البته این همکاری دوام زیادی نداشت.

سامسونگ گلکسی اس 5: 649 دلار

 

تا اینجای کار قیمت سری گلکسی اس فقط افزایشی بوده است ولی در سال 2014 سامسونگ برای اولین بار جدیدترین مدل از گلکسی اس را با همان قیمت مدل قبلی یعنی 649 دلار معرفی کرد. اگرچه قیمت ثابت مانده بود اما ویژگی ها و مشخصات جدیدی همراه با این گوشی عرضه شد. حسگر اثر انگشت که در دکمه هوم ادغام شده بود، پردازنده اسنپدراگون 801 و لنز 16 مگاپیکسلی دوربین از جمله این ویژگی ها بودند.

متاسفانه میزان فروش گلکسی اس 5 حتی نتوانست نزدیک گلکسی اس 4 باشد و همین امر باعث شد تا با گلکسی اس 5، زبان طراحی قدیمی خود را نیز کنار بگذارد. در سال 2015 سامسونگ تغییراتی در بخش طراحی سری گلکسی اس داد. با این وجود طرفداران سامسونگ گلکسی اس 5 را دوست داشتند.

سری سامسونگ گلکسی اس 6:  از 649 تا 799 دلار

در سال 2020 ما گوشی های سری گلکسی اس را رتبه بندی کردیم و گلکسی اس 6 با کمترین محبوبیت در انتهای لیست قرار گرفت. این بار نیز قیمت مدل پایه گلکسی اس بدون تغییر باقی ماند. البته وقتی این را در نظر بگیریم که سامسونگ درگاه کارت حافظه، قابلیت ضد آب بودن، و باتری قابل تعویض را حذف کرده بود، تعجب می کنیم که چرا قیمت را کاهش نداد.

برای اولین بار سامسونگ یک نسخه پریمیوم از گوشی گلکسی اس خود را ارائه داد. Samsung Galaxy S Edge در واقع همان گوشی با صفحه ای بزرگتر و لبه های خمیده بود. با وجود اینکه نسخه اج چیز زیادی در مقایسه با مدل معمولی ارائه نمیداد ولی 100 دلار گرانتر بود. ولی سامسونگ به این نیز راضی نشد و در نهایت Galaxy Edge Plus را با قیمت 799 دلار عرضه کرد.

البته باید به این نکته نیز توجه کنید که به خاطر فروش پایین، کمی پس از عرضه گلکسی اس 6، قیمت آن را به 579 دلار کاهش داد. این اتفاق برای اولین بار بود که برای یک گوشی از سری گلکسی اس رخ می داد، ولی آخرین بار نبود.

سری سامسونگ گلکسی اس 7: 669 دلار و 769 دلار

به خاطر فروش فوق العاده ناامیدکننده سری گلکسی اس 6، سامسونگ به یک برگ برنده احتیاج داشت و به سرعت از گلکسی اس 7 و گلکسی اس 7 اج رونمایی کرد. هر دو گوشی از نکات مثبت گلکسی اس 6 استفاده کرده بودند و نکاتی که سامسونگ در سال گذشته نادیده گرفته بود را برگردانده بودند. آنها دارای درگاه کارت حافظه بودند و همچنین در برابر آب نیز مقاوم بودند ولی متاسفانه باتری قابل تعویض هیچوقت برنگشت.

با این وجود گلکسی اس 7 نسبت به مدل قبلی خود فروش بیشتری را تجربه کرد. با قیمت اولیه 669 تا 699 دلار (بستگی به بازارهای مختلف) برای مدل پایه، می توان گفت تنها اندکی گرانتر از گلکسی اس 6 بود. اگرچه مشخصات و قابلیت های بسیار بیشتری را ارائه می داد. به همین نحو مدل اج آن 100 دلار گرانتر از مدل پایه بود. ولی سامسونگ باز هم نتوانست به میزان فروش پیش بینی شده خود برسد و مجبور شد مجددا قیمت هر دو گوشی را در میانه راه کاهش دهد.

سری سامسونگ گلکسی اس 8: 749 دلار و 849 دلار

در سال 2017، سامسونگ رویه عاقلانه تری پیش گرفت، مدل اج را که فقط سبب سردرگمی کاربران شده بود، رها کرد و به جای آن گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس را عرضه کرد. همانطور که عبارت پلاس نشان می دهد، نسخه بزرگتری از مدل پایه بود و طبیعتا هزینه بیشتری داشت. این کار کمی معقول تر بود.

گلکسی اس 8 نماینده تغییر گسترده در طراحی این خانواده از گوشی های هوشمند بود. برای اولین بار حسگر اثر انگشت به پشت گوشی منتقل شد و در جلوی گوشی چیزی چز نمایشگر نبود (البته با حاشیه های زیاد). این تغییر بزرگ لابد سبب شد سامسونگ اعتماد به نفس زیادی به دست بیاورد زیرا قیمت مدل پایه را به 749 دلار افزایش داد – با وجود اینکه فقط چند ماه قبل از آن مجبور شده بود برای دومین بار قیمت گلکسی اس 7 را کاهش دهد.

سری سامسونگ گلکسی اس 9: 719 دلار و 839 دلار

اگر به اولین روزهای خانواده گلکسی اس نگاهی بیندازید متوجه شباهت های زیادی می شوید. گلکسی اس 4، 5 و 6 همگی از زبان طراحی مشابهی بهره می بردند. اگرچه پس از آن تغییراتی زیادی در مدل های بعدی دیده شد. ولی این موضوع در مورد گلکسی اس 9 صدق نمی کرد. میراث داران عرضه شده خانواده گلکسی اس در سال 2018، تفاوت چندانی با مدل 2017 نداشتند. بزرگترین تغییر مربوط به جابه جایی حسگر اثر انگشت از کنار دوربین به پایین آن بود. گلکسی اس 9 همچنین از دوربین دوم در پشت خود بهره می برد که برای اولین بار در این سری از گوشی ها دیده می شد.

شاید به خاطر همین شباهت ها با مدل قبلی بود که سامسونگ قیمت مدل پایه را اندکی کاهش داد. گلکسی اس 9 با قیمت 719 دلار عرضه شد در حالی که گلکسی اس 9 پلاس با قیمتی 120 دلار بیشتر فروخته  می شد. احتمالا شرکت از دوربین دوم پشت مدل خیلی مطمئن بود که چنین تفاوت قیمتی را برای آن انتخاب کرد.

سری سامسونگ گلکسی اس 10: از 749 تا 1299 دلار

تا سال 2019، سامسونگ چهار سال بود که در مراسم معرفی پرچمدار خود دو مدل را معرفی می کرد. وقتی می توانست دو گوشی را معرفی کند، چرا سه تا یا چهار تا را معرفی نکند. با سری گلکسی اس 10 سامیونگ به سیم آخر زد و 4 گوشی معرفی کرد. دو مدل اصلی همچون سال پیش نامگذاری شدند: گلکسی اس 10 و گلکسی اس 10 پلاس و با برچسب قیمتی 899 دلار و 999 دلار عرضه شدند. سامسونگ همچنین مدل کوچکتر و ارزانتری با نام Galaxy S10e عرضه کرد که 749 دلار قیمت داشت. از آن طرف نیز Galaxy S10 5G معرفی شد که می توان آن را تا حدودی زمینه ساز گلکسی اس 20 اولترا دانست. قیمت این گوشی 1299 دلار بود.

در سال 2020 هنگامی که سامسونگ سری چدید گوشی های این لیست را عرضه کرد، همزمان قیمت گلکسی اس 10 را که هنوز تولید می کرد کاهش داد. این راهی برای افراد صرفه جو بود که با هزینه ای کمتر از سری گران قیمت گلکسی اس 20، به سخت افزاری خوب دست پیدا کنند.

سری سامسونگ گلکسی اس 20: از 999 تا 1399 دلار

در سال 2019، قیمت گلکسی اس های سامسونگ بازه گسترده ای را شامل می شد از Galaxy S10e با قیمت 749 دلار  تا مدل 5G با دوبرابر قیمت آن. با سری گلکسی اس 20، سامسونگ مدل ارزان قیمت را رها کرد و فقط به تولید محصولات پریمیوم پرداخت. در هنگام عرضه قیمت  ارزان ترین گلسکسی اس 20 رقم سرسام آور 999 دلار و  برای مدل پلاس 1199 دلار بود.

سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا دیگر خیلی زیاده روی کرد. با برچسب قیمتی 1399 دلار برای ارزان ترین نسخه آن، گلکسی اس 20 اولترا گرانترین گوشی “عادی” بود که شرکت تا به حال تولید کرده بود. و اگر این عدد برای شما کافی نبود می توانستید برای رم و حافظه داخلی بیشتر 1599 دلار پرداخت کنید.

سری سامسونگ گلکسی اس 21: از 799 تا 1199 دلار

مشخصا 2020 درس عبرتی برای سامسونگ بوده و حتما آنها فهمیده اند که اشتباه کرده اند. البته درست است که آنها نمی دانستند که پس از عرضه سری گلکسی اس 20، همه گیری جهانی کرونا رخ خواهد داد ولی باز هم در شرایطی که افراد چپ و راست شغل خود را از دست می دهند، قیمت بالای این گوشی ها تضمین کننده فروش کمشان بود.

خوشبختانه سامسونگ در سال 2021 این اشتباه را تکرار نکرد.

وقتی سری گلکسی اس 20 نتوانست نظر مثبت مشتریان را به خود جلب کند، سامسونگ به خودش آمد و امسال اشتباه خود را با کاهش زیاد قیمت مدل پایه خانواده گلکسی اس 21 جبران کرد. و حتی لازم نبود برای اینکار آنچنان از کیفیتش کم کند.

قیمت خانواده گلکسی S21 سامسونگ در امارات چقدر است؟

 

ارزان ترین مدل گلکسی اس 21 از 799 دلار شروع می شود. این قیمت برای شما پردازنده جدید اسنپدراگون 888 (یا اگزینوس 2100 در دیگر بازارها) را به ارمغان می آورد. همچنین یک دوربین سه گانه خوب، مقدار مناسبی رم و حافظه داخلی و یک طراحی جدید زیبا که تا حدی کلاسیک هست نیز در مجموعه ارائه شده قرار دارند.

در حرکت هوشمندانه دیگری نیز سامسونگ در مقایسه با گلکسی اس 20 اولترا، هیچ چیزی از گلکسی اس 21 اولترا کم نکرد ولی قیمت آن را 200 دلار کاهش داد. سری امسال سامسونگ کامل ترین سری آن بود و خریداران با بودجه های مختلف می توانند یک گوشی از سری گلکسی اس 20 برای خود تهیه کنند. (طبیعتا نه در ایران)

زمان در مورد درستی شیوه قیمت گذاری سامسونگ قضاوت خواهد کرد.

نمودار قیمتی

در نمودار زیر یک دید کلی از مدل های پایه خانواده گلکسی اس مشاهده می کنید. قیمت ها در به طور کلی افزایش داشته اند ولی در سال های مختلف نوساناتی داشته و مخصوصا امسال کاهش زیادی داشته اند.

اگرچه نمیتوان آینده را پیش بینی کرد، اینگونه به نظر می رسد که قیمت خانواده  گلکسی اس در سال 2020 برای مدت ها به عنوان گرانترین نمونه باقی بماند. جز اینکه در 10 ماه پیش رو اقتصاد جهانی به شکل معجزه واری بهبود یابد، نباید انتظار قیمت هایی نزدیک سال 2020 را به این زودی ها داشت.

البته زمانی که میتوانستید با کمتر از 700 دلار یک پرچمدار گلکسی اس را خریداری کنید خیلی وقت است که گذشته است. اما به نظر می رسید که سری Fan Edition  بسیار موفق ظاهر شود.

اشتراک در
اطلاع از
17 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
TheFreeCritic

اگر بعد از تبدیل قیمت به تومان و حساب کردن پول دلال بعد از من دچار مشکلات روحی شدید 5 ثانیه با صدای بلند داد بکشید فاااااااااااااااااااک بعدش ارامش بهتون دست میده 😐

Mahdi

s20ultraواقعا ۱۴۰۰ دلار نمی ارزید

Kadkhoda

سلام رفقا
Mi 10 یا mate 30 pro

vahid

Mi10

Kadkhoda

چرا

vahid

قیمت پایینتر،،صدای بهتر،ساپورت گوگل،،از نظر من

pooria

اگر نرم افزار رو در نظر نگیریم mate اگه در نظر بگیریم mi
اگر میتونی خدمات گوگل رو نصب کنی یا باهاش کنار بیای من که میگم هواوی رو بردار mi 10 اصلا رقیب mate 30 pro نیست تو باید mi 10 pro رو با mate 30 pro مقایسه کنی

pooria

میت 30 پرو تازه ارزون تر از mi 10 درمیاد

vahid

فک کنم منظور این بنده خدام mi10پرو هستش منم mi10 پرو رو پیشنهاد میدم والا حرف شما درسته mi10نباید با میت ۳۰ پرو مقایسه شه

Kadkhoda

قیمتشون تقریبا یکیه
میت یکم ارزونتره با حافظه بیشتر
صفحه نمایش و باطری کدوم بهتره؟

Mahdi

می۱۰ پردازنده بهتری داره ، میت۳۰پرو دوربین بهتر

vahid

توجه داشته باشین مقداری از این کاهش قیمت رو مدیون حذف شارژر هست،،ولی واقعا بازهم قابل قبوله وقتی با قیمت سری های قبل مقایسه میکنیم،،،مثلا اس۲۱ قیمت با این همه ارتقا نسبت به قیمت سری اس دوسال پیش و پایین ترین مدل اون یعنی اس e فقط ۵۰ دلار بالاتره،،با توجه به روند کاهشی دلار و ثبات و کاهش قیمتی سامسونگ بعد مدتی پس از ارائه تو ایران هم اگه شرایط دلاری رو به کاهش باشه همینجوری بعد عید میشه مدل اس ۲۱ الترا رو با ۲۵ میلیون تهیه کرد البته گفتم اگه شرایط به همین منوال پیش بره،،مطمئنن در ابتدای توزیع گوشی هم به دلیل قیمت دلاری بیشتر که برای گوشی تعیین شده هم به دلیل نوبرونگی(البته این فقط مخصوص بازار ایران هستش)قیمت خیلی فضاییه و معقول نیست برای خرید عجله کرد،،میشه یکم صبر کرد که هم قیمت پایینتر بیاد هم گوشیهای دیگر برندها معرفی بشه تا بشه بهترین تصمیم رو برای خرید گرفت،،مثلا خود من یادمه اس ۱۰ پلاس مدل پایه در ابتدای ورودش به بازار ایران در بهمن سال ۹۷ با قیمت نجومی ۱۷ یا ۱۸ میلیون ارائه شد و به دست مصرف کننده رسید قیمت دلار هم که اون موقع از ۱۰ تومن تا ۱۳ تومن بود،،ولی دوست من در تیر ۹۸ همین گوشی ای که در ابتدای ورودش ۱۷ میلیون بود رو ۹۵۰۰ خریداری کرد،،
در آخر هم باید گفت پرچمدار اصلی سری اس امسال مدل الترا هست و با توجه به قیمت بالاترش نسبت به دومدل دیگه بازهم ارزش خریدش نسبت به دومدل دیگه بالاتره و به دوستانی که قصد خرید سری اس جدید رو دارن پیشنهاد میکنم اگه یکی از دومدل اس ده یا اس ۲۰ رو دارن یا نوت ۱۰ یا نوت ۲۰ رو دارن اصلا به سمت اس ۲۱ و اس۲۱ پلاس نرن چون به نظر من تغییر محسوسی نسبت به گوشی خودشون نمیببنن حتی اونایی که نوت ۲۰ الترا یا اس۲۰ الترا دارن اگه مدلی جز اس۲۱ الترا رو تهیه کنن پشیمون میشن،،ولی اونایی که بعد مدتها میخوان گوشیشون رو ارتقا بدن اس۲۱ و اس۲۱ پلاس براشون مناسبه و اگه نخوان قیمت بالاتری هزینه کنن کاملا از خرید دو مدل پایین تر اس۲۱ راضی میشن،،ولی دوستانی که تو این دوسال گذشته یکی از پرچمدارهای سامسونگ چه سری اس و چه نوت رو دارن یا به تعویض گوشی فکر نکنن یا اگه قصد تعویض دارن بدون شک برن سمت اس ۲۱ الترا،،
خود بنده اگه بخوام تعویض کنم صد درصد مدل الترا رو تهییه میکنم،،مثلا پارسال برای ارتقای گوشیم از اس ده پلاس به مدل جدید چون قیمت مدل اس۲۰الترا خیلی بالا بود اس۲۰پلاس رو تهیه کردم و واقعا بعد چند وقت پشیمون شدم،،تو بازار هم که اختلاف قیمت اس ۱۰ پلاس و اس۲۰ پلاس نهایت ۳ میلیون هست،،اگه برگردیم به روز تعویض من اس ۱۰ پلاس رو نگه میدارم،،پس دوستان به توصیه بنده گوش کنید و با هزینه بیشتر گوشی با ارتقای اساسی رو تهیه کنید و نظرتون فقط تنوع و تعویض گوشی نباشه

Naranj

الان بجز کاهش ۲۰۰ دلاری، بادز پرو هم اشانت میده که خودش ۲۰۰ دلاره!
ولی اینکه میگی ۲۱ به ۲۰ تفاوت چندانی نداره کاملا اشتباه هست،اگر خواستی لیست بهبود ها رو میدم بهت

vahid

من نگفتم ارتقا نداره گفتم اگه کسی اس ۲۰ یا اس ۱۰ داره میخواد اس ۲۱ رو تهیه کنه بهتره اس ۲۱ الترا رو تهیه کنه تا تغییر رو کاملا حس کنه و خودمو مثال زدم که از اس ده پلاس اس ۲۰ پلاس رو گرفتم و آنچنان شگفت زده نشدم در صورتی که اگه اس ۲۰ الترا رو میگرفتم خیلی بیشتر تغییر رو حس میکردم،،بعدشم تو بازار ایران که گلکسی بادز پرو رو اشانت نیست،،شما اس ۲۱ یا اس ۲۱ پلاس بگیر سمت اس۲۱ الترا نرو بزار دیگران بخرن،،

Naranj

اکی من بد فهمیدم

Mahdi

واقعاً از سری اس۲۱ خوشم اومده مخصوصا الترا ، به اگزینوس ۲۱۰۰ هم خوش بینم

Milad7

به یاد گلکسی اس خودم…یاد باد آن روزگاران… 🙁

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد