حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پنج گوشی گلکسی اس سامسونگ که نسبت به نسل پیشین خود از بعضی جهات عقب‌گرد داشتند

سری گلکسی اس سامسونگ شاید شناخته‌شده‌ترین پرچمداران اندرویدی باشند که از بسیاری جهات به‌عنوان چهره غیررسمی از نسخه خالص اندروید نیز عمل می‌کنند. از آغاز ساده و الهام‌گرفته‌شده از آیفون اپل در سال 2010 گرفته تا مدل‌هایی مانند گلکسی اس 21 اولترا، این سری در طول سالیان سال بسیار چشمگیر و با دست پر ظاهر شده‌اند. بااین‌حال، مسیر پیشرفت این گوشی‌ها همواره به‌سمت جلو نبوده و در مواقعی نیز، شاهد حذف قابلیت‌ها و یا کاهش مشخصه‌ای از پرچمداران سری گلکسی اس نسبت به نسل پیشین خود بوده‌ایم. دراینجا، نگاهی می‌اندازیم به برخی از برجسته‌ترین عقب‌گردها در تاریخ مشهورترین خانواده گوشی‌های اندرویدی.

عقب‌گرد در خانواده Galaxy S سامسونگ

پیش از همه، با ذکر این نکته آغاز می‌کنیم که این پنج دستگاه، از میان گوشی‌های سری گلکسی اس ۶ به بعد لحاظ شده‌اند و تا پیش از آن، شاید تنها دوره تاریک در این خانواده از پرچمداران سامسونگ را بتوان گلکسی اس ۵ با طراحی عجیب و استفاده از پلاستیک به‌عنوان جنس بدنه اصلی آن برشمرد.

در سری گلکسی اس ۶ چیزهای زیادی حذف شد

گلکسی اس ۶

آیا پرچمداران سال 2015 سامسونگ بیشترین عقب‌گرد را در تاریخ گلکسی اس داشته‌اند؟ مخالفت با این موضوع دشوار است؛ زیرا سری گلکسی اس ۶ طراحی ممتاز خود را به قیمت حذف سه ویژگی اصلی بدست آورد. برای شروع، گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج گواهینامه IP67 و اسلات کارت microSD موجود در گلکسی اس ۵ را نداشتند!

عقب‌گرد بزرگ دیگر، استفاده از پنل شیشه‌ای بود. البته خود این مورد به‌تنهایی چیز بدی نیست و حتی برعکس، پس از سال‌ها استفاده از پلاستیک کم‌کیفیت در پرچمداران این کمپانی نسبت به برندهای رقیب، یک پیشرفت اساسی در زمینه طراحی گوشی محسوب می‌شود. بااین‌حال، بهره‌مندی از شیشه باعث شد تا سری گلکسی اس ۶ نسبت به نسل قبلی خود، ویژگی باتری قابل‌تعویض را نداشته باشد. بدتر از همه، سامسونگ از ظرفیت 3000 میلی‌آمپرساعتی S5 به 2550 و 2600 میلی‌آمپرساعتی برای مدل‌های S6 و Edge رسید.

سامسونگ از IR blaster در گلکسی اس ۷ استفاده نکرد

گلکسی اس 7 اج

سامسونگ از زمان گلکسی اس ۴، فرستنده مادون قرمز (IR blaster) را به‌عنوان یک ویژگی ثابت در سری گلکسی اس خود عرضه کرده بود، اما این شرکت با معرفی خانواده گلکسی اس 7 در سال 2016، بی‌سروصدا آن را کنار گذاشت.

با توجه به پیشرفت روزافزون خانه‌های هوشمند در آن زمان (و حتی استفاده گسترده‌تر درحال‌حاضر)، وجود IR blaster در گوشی همراه شما، می‌توانست یک راه عالی برای کنترل وسایل هوشمند و ابزارهایی مانند تلویزیون و دستگاه تهویه مطبوع باشد.

ما هنوز هم تعداد زیادی گوشی مقرون‌به‌صرفه (و پرچمدار) را داریم که با IR blaster عرضه می‌شوند (سری شیائومی ۲۰ و هواوی پی ۵۰) که نشان می‌دهد سامسونگ به‌دلایل افزایش هزینه‌ها در تولید گوشی، این ویژگی را حذف نداده است. بااین‌حال، این احتمالاً یکی از کم‌اهمیت‌ترین قابلیت‌های حذف‌شده در گوشی‌های سامسونگ در لیست ما است.

اسکنر عنبیه چشم و LED نوتیفیکیشن‌ها در سری گلکسی اس ۱۰ برای همیشه کنار گذاشته شدند

سری گلکسی اس ۱۰ سال 2019 سامسونگ از زمان گلکسی اس، اولین پرچمدارانی بودند که این شرکت LED نوتیفیکیشن‌ها را در آن‌ها کنار گذاشت. بله، این ویژگی درواقع در همه پرچمداران از گلکسی اس 2 تا سری گلکسی اس 9 در دسترس بود و با رنگی‌های متفاوتی نیز چشمک می‌زد تا اعلان‌های برنامه‌های مختلف (مانند تماس، پیامک، واتس اپ و فیسبوک) را به کاربران نشان دهد.

غول کره‌ای در آن زمان اما، در صفحه پشتیبانی خود خاطرنشان کرد که دارندگان دستگاه‌های جدیدتر می‌توانند Edge Lighting را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که همان نقش LED نوتیفیکیشن‌ها را ایفا کند. این یک جایگزین مناسب برای قابلیت مذکور است اما به‌قیمت بسیار گزاف!

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در سری گلکسی اس ۱۰ وجود نداشت، اسکنر عنبیه چشم بود که در سری گلکسی اس ۸ و در کنار اسکنر اثرانگشت در پنل پشتی به‌نمایش درآمد. درعوض، سامسونگ از یک اسکنر اثرانگشت اولتراسونیک در زیر صفحه‌نمایش نسخه عادی و پلاس استفاده کرد که البته در ابتدای راه، کار با آن بسیار سخت بود. درادامه، اسکنر سه‌بعدی چهره به‌عنوان روش احراز هویت بیومتریک در شماری از برندها به‌خصوص اپل، جایگزین روش‌های متداول پیشین شد.

در سری گلکسی اس ۲۰ دیگر جایی برای جک 3.5 میلی‌متری هدفون و سنسور ضربان قلب نیست

به‌نظر می‌آید همین دیروز بود؛ اما تصمیم سامسونگ برای کنار گذاشتن جک هدفون درواقع با سری گلکسی اس ۲۰ و در سال ۲۰۲۰ صورت گرفت. این اتفاق چند سال پس از آن رخ داد که سامسونگ ویدیوهایی را منتشر کرد که اپل را به‌دلیل حذف جک هدفون، درکنار موارد دیگر، تمسخر می‌کرد.

خانواده گلکسی اس ۲۰ شاهد عقب‌گرد دیگری نیز بود؛ جایی که سامسونگ تصمیم گرفت تا حسگر ضربان قلب را برای اولین بار پس از سال‌ها کنار بگذارد. ازآنجایی‌که این ویژگی از زمان گلکسی اس 5 در سال 2014 به پرچمداران سامسونگ اضافه شده بود، به‌نوعی پایان یک دوران نسبتا بلندمدت را نشان می‌داد. بااین‌حال، این یکی از معدود عقب‌گردهایی بود که منطقی است، زیرا ردیابی ضربان قلب توسط ابزارهای پوشیدنی دقیق‌تر صورت می‌گیرد.

درنهایت، یک تغییر جالب دیگر، حذف دیافراگم متغیر از لنز دوربین سری گلکسی اس ۲۰ است. این ویژگی که از گلکسی اس 9 معرفی شد، به شما این امکان را می‌داد که بین یک دیافراگم عریض f/1.5 تا حالت f/2.4 سوئیچ کنید. در مورد اول، عکس‌های روشن‌تری در نور کم و همچنین عمق میدان بیشتر امکان‌پذیر می‌شد، درحالی‌که با جابجایی به حالت دوم، اطمینان حاصل می‌کردید که کل صحنه در فوکوس بوده و همچنین در طول روز عکس‌ها با جزئيات بیشتری ثبت می‌شوند. این یک ویژگی حیاتی برای عکاسان حرفه‌ای است، اما حذف آن در آن زمان موضوع خیلی مهمی نبود.

سامسونگ در گلکسی اس ۲۱ بسیاری از ویژگی‌ها را کنار گذاشت

یک عقب‌گرد جدیدتر با سری گلکسی اس 21 در سال گذشته صورت پذیرفت؛ جایی که هر سه گوشی سری گلکسی اس ۲۱ از اسلات کارت microSD محروم شدند. این مورد ناامیدکننده است زیرا پشتیبانی از microSD برای سال‌ها در گوشی‌های سامسونگ وجود داشت (به‌غیر از سری گلکسی اس ۶). این قابلیت همچنین به سری گلکسی اس کمک می‌کرد تا از آیفون‌های اپل متمایز شوند.

این موضوع تنها عقب‌گرد مهم این گوشی‌ها نبود، زیرا سامسونگ در گلکسی اس ۲۱ استاندارد بار دیگر از پلاستیک به‌جای شیشه در پنل پشتی استفاده کرد. به‌طورخاص، این کمپانی جنس بدنه را “glasstic” نامید که تنها یک تغییر اصطلاح فانتزی برای پلاستیکی است که نام‌گذاری آن را مشابه شیشه می‌کند. مطمئناً، پلاستیک بادوام‌تر است و بعضی کاربران نیز آن را ترجیح می‌دهند، اما ماده ارزان‌تری بوده و در مقایسه با شیشه حس لوکس بودن کمتری به شما القا می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های کنارگذاشته‌شده که البته برای کاربران ایرانی کم‌اهمیت جلوه می‌کند، تصمیم سامسونگ برای حذف فناوری MST به‌منظور پرداخت در هر سه گوشی بود. MST به Samsung Pay اجازه می‌داد تا با ردیابی مؤثر امواج مغناطیسی کارت‌های قدیمی‌تر مبتنی‌بر سوایپ، با پایانه‌های فروش کار کند. این بدان معناست که اگر ترمینال فاقد عملکرد NFC باشد، باید کارت اعتباری واقعی خود را استفاده کنید.

در گلکسی اس ۲۱ و اس ۲۱ پلاس همچنین نمایشگر با وضوح +QHD موجود در گلکسی اس ۲۰ و اس ۲۰ پلاس به‌نفع پنل‌های +FHD حذف شد. درنهایت، هر سه گوشی از خانواده اس ۲۱ شارژر داخل جعبه را که از همان ابتدا در تمامی گوشی‌های سامسونگ وجود داشت، کنار گذاشتند.

دیدگاه شما درباره‌ی ویژگی‌های حذف‌شده و یا عقب‌گرد پنج گوشی گلکسی اس سامسونگ نسبت به نسل قبل از خود چیست؟ برای شما کدام یک از این موارد بیش از همه اهمیت داشته و کمبود آن را احساس می‌کنید؟ آیا تاکنون از قابلیت‌های نام‌برده به‌صورت مستمر استفاده کرده‌اید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Poco F3

سامسونگ خدای گوشی های عقب مانده

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی