حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا تقابل نسخه اسنپدراگون و اگزینوس پرچمداران گلکسی سامسونگ اهمیت زیادی دارد؟

گوشی‌های سری گلکسی اس سامسونگ نمایشگر درجه یک، کیفیت دوربین فوق‌العاده و ویژگی‌های ممتاز موردانتظار (مانند گواهینامه IP68، شارژ بی‌سیم و سایر موارد) را ارائه می‌کنند. وقتی این عوامل را با در دسترس بودن جهانی ترکیب کنید، به‌راحتی متوجه می‌شوید که چرا پرچمداران سامسونگ جزو پرفروش‌ترین گوشی‌های رده‌بالا در سراسر جهان هستند. اما یک منبع ثابت تفاوت این است که یک گوشی از سری Galaxy S در یک منطقه می‌تواند عملکرد، عمر باتری و کیفیت تصویر بدتری نسبت به همان دستگاه در بازار دیگری داشته باشد. این اختلاف به این دلیل است که سامسونگ معمولاً بسته به منطقه جغرافیایی، دو چیپست مختلف در پرچمداران خود ارائه می‌دهد. در ایالات‌متحده و چین، تمایل بر این است که تلفن‌هایی با پردازنده‌های اسنپدراگون کوالکام عرضه شود، درحالی‌که در سایر بازارهای بین‌المللی ازجمله اروپا، آفریقا و خاورمیانه و همچنین ایران، سری گلکسی اس را با تراشه توسعه‌یافته توسط خود سامسونگ یعنی اگزینوس خواهید یافت.

رقابت طولانی اسنپدراگون و اگزینوس در سری گلکسی اس ۲۲ می‌تواند به مراحل جدیدی برسد

همان‌طور که احتمالا مطلع هستید، تراشه‌های پرچمدار اسنپدراگون و اگزینوس باوجود شباهت‌های فراوان، اما با یکدیگر برابر نیستند. اکثر اوقات یکی از این چیپست‌ها بهتر از دیگری عمل می‌کند؛ عمر باتری، عملکرد پردازشی و گرافیکی و همچنین تفاوت در کیفیت تصاویر ثبت‌شده توسط دوربین، به‌طور مؤثر دو دسته کاملا متفاوت از سری گلکسی اس سامسونگ را ایجاد می‌کند. ما در گذشته تفاوت‌های قابل‌توجهی را در همه این بخش‌ها مشاهده کرده‌ایم، اما سال 2022 ممکن است یکی دیگر از این سال‌ها باشد، به‌طوری‌که Exynos 2200 سامسونگ در چند زمینه کاملاً متفاوت از Snapdragon 8 Gen 1 کوالکام ظاهر شده که می‌تواند تفاوت‌های فاحشی را در پرچمداران سری گلکسی اس ۲۲ این شرکت ایجاد کند.

تاریخچه کوتاهی از Exynos vs Snapdragon

در ادامه خلاصه‌ای از بزرگ‌ترین تفاوت‌های ایجادشده در استفاده از تراشه‌های اگزینوس و اسنپدراگون پرچمداران سری گلکسی سامسونگ در سال‌های اخیر، پیش از آن‌که به چیزی که احتمالاً امسال دوباره شاهد آن خواهیم بود، بربخوریم، مرور می‌کنیم:

کارایی

در سال ۲۰۲۰، تراشه Exynos 990 استفاده‌شده در سری Galaxy S20 ازمنظر عملکرد نقطه‌ضعف خانواده Exynos درنظر گرفته شد. تست‌های انجام‌شده نیز به ما نشان دادند که نوع اسنپدراگون 865، عملکرد CPU چندهسته‌ای بهتر و عملکرد گرافیکی بسیار قوی‌تری را ارائه می‌دهد، درحالی‌که این دو تقریباً در معیارهای تک‌هسته‌ای به هم نزدیک بودند. ما می‌توانیم تفاوت‌های عملکردی مشابه را در گلکسی اس ۴ متعلق به سال ۲۰۱۳ را نیز دنبال کنیم. بنچمارک‌ها در آن زمان نشان می‌دادند که نسخه اسنپدراگون می‌توانست مدل اگزینوس را در تست‌های CPU شکست دهد.

سری گلکسی اس ۲۱ سال گذشته با چیپست اسنپدراگون 888 یا اگزینوس 2100 در دسترس بود و ما شاهد کاهش فاصله بین این دو تراشه بودیم. درواقع، تست‌های صورت‌گرفته به ما نشان دادند که این دو در هنگام کارکرد CPU، مشابه یکدیگر هستند، اما نوع کوالکام همچنان در رده پردازنده‌های گرافیکی برتر جای داشت. همچنین مدل اسنپدراگون در سال‌های اخیر همواره بهترین انتخاب برای گیمرها به‌شمار می‌رود.

عمر باتری

وقتی صحبت از استقامت به‌میان می‌آید، وضعیت برای انواع Snapdragon مطلوب‌تر است. Exynos 990 علاوه‌بر نقطه‌ضعف تلاش‌های سامسونگ در زمینه عملکردی سری گلکسی S20، در بخش باتری نیز از تراشه Snapdragon 865 شکست خورد.

نسخه Snapdragon 888 گلکسی S21 Ultra نیز این کار را تکرار کرد و تقریباً نیم ساعت بیشتر از نسخه Exynos 2100 در تست استقامت Speed ​​Test G دوام آورد. باتوجه این موضوع، ما همچنین متوجه شدیم که نوع اگزینوس عملکرد پردازشی به‌مراتب کمتری دارد.

مقایسه بنچمارک گلکسی اس ۲۲ اولترا در مدل های Exynos 2200 و Snapdragon 8 Gen 1

دوربین

یکی دیگر از زمینه‌هایی که تفاوت‌هایی را بین نسخه‌های اگزینوس و اسنپدراگون شاهد هستیم، کیفیت دوربین است؛ زیرا DXOMark، تست‌های صورت‌گرفته و مقایسه‌های موجود در یوتیوب، نشان دادند که Galaxy S21 Ultra نسخه اسنپدراگون دارای کیفیت تصویر بهتری نسبت به مدل اگزینوس است.

این تفاوت به‌آسانی در طول روز آشکار نشده و به‌نظر می‌رسد که اختلافات این دو مدل درهنگام تاریکی هوا ظاهر می‌شود. در نوع Exynos وقتی کمی دقیق‌تر نگاه می‌کنید، قطعاً نویز بیشتری را در سناریوهایی با شرایط نوری ضعیف شاهد خواهید بود.

درنهایت، چیپست‌ها در مورد ضبط ویدیو نیز برابر نیستند. یکی از برجسته‌ترین نمونه‌ها، Exynos 8895 در گلکسی S8 و Note 8 بود که از ضبط 4K/60fps پشتیبانی می‌کرد درحالی‌که Snapdragon 835 فاقد این ویژگی بود. درهمین‌حال، Exynos 9820 در سری گلکسی S10 پیش از ارائه چیپست Snapdragon معادل، از ضبط 8K پشتیبانی می‌کرد.

نمونه دیگری از تفاوت‌های ویدئویی بین انواع تراشه‌ها، پشتیبانی از AV1 است؛ جایی‌که نسخه Exynos گلکسی اس ۲۱ از استاندارد کدک جدید پشتیبانی می‌کند. این استاندارد همان کیفیت ویدیو را با اندازه فایل‌های کوچک‌تر وعده می‌دهد و Netflix نیز درحال‌حاضر از این فرمت کارآمدتر پشتیبانی می‌کند. متأسفانه، اسنپدراگون 888 در گوشی‌های گلکسی اس 21، مانند اسنپدراگون 8 نسل 1، فاقد این پشتیبانی است.

در سال 2022 چه انتظاری داریم؟

سری گلکسی اس با اسنپدراگون و اگزینوس

سری گلکسی اس با اسنپدراگون و اگزینوس

این تفاوت‌ها، به‌ویژه در سال‌های اخیر باعث شده است تا علاقه‌مندان از سامسونگ بخواهند نسخه‌هایی با چیپست اسنپدراگون را در بازارهای بیشتری عرضه کند. تمامی این درخواست‌ها نیز قابل‌درک هستند، زیرا تفاوت‌ها می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی در زمان استفاده از دستگاه داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، چیپست اگزینوس 990 گلکسی اس 20 با برخی از بازی‌های پیشرفته در مقایسه با نوع اسنپدراگون مشکل داشت. حتی برخی از علاقه‌مندان را وادار کرد تا طوماری ارسال کنند که در آن از سامسونگ خواسته شده بود که نسخه اگزینوس را کنار بگذارد یا آن را با قیمت کمتر بفروشد.

سامسونگ به ارائه نسخه اگزینوس و اسنپدراگون از گوشی‌های گلکسی خود با سری گلکسی اس 22 نیز ادامه خواهد داد. Exynos 2200 نام تراشه استفاده‌شده در لشکر اگزینوس‌ها بوده درحالی‌که Snapdragon 8 Gen 1 قرار است پرچمدار ارتش متعلق‌ به کوالکام باشد. اما امسال، از بسیاری از جهات مهم‌ترین سال در زمانی طولانی‌مدت برای رقابت چیپست‌های سامسونگ و کوالکام است.

کوالکام و سامسونگ برای پردازنده‌های پرچم‌دار 2022 خود از تنظیمات CPU یکسانی استفاده می‌کنند که دارای یک هسته Cortex-X2 برای کارهای سنگین، سه هسته Cortex-A710 و چهار هسته Cortex-A510 برای کارهای سبک‌‌تر است. در مورد سرعت کلاک پردازنده Exynos 2200، اندازه حافظه کش یا سایر جزئیات مربوط به CPU، هنوز اطلاعات دقیقی منتشر نشده است. بااین‌حال، ما حدس می‌زنیم که تفاوت‌های CPU در اینجا ناچیز خواهد بود، مگر اینکه تفاوت زیادی در فرکانش، اندازه حافظه کش، بهینه‌سازی‌ها و عوامل دیگر وجود داشته باشد.

بااین‌حال، GPU یکی از حوزه‌هایی است که انتظار می‌رود همه‌چیز در آن متفاوت ظاهر شود، زیرا Exynos 2200 برای اولین بار دارای یک GPU سفارشی خواهد بود. این GPU، با مشارکت AMD توسعه داده شده است و از هسته‌های گرافیکی RDNA2 که از دسکتاپ و کنسول‌ها مشتق شده‌اند، استفاده می‌کند.

با توجه به اینکه سامسونگ اساساً از فناوری دسکتاپ و PS5 در چیپست اگزینوس استفاده کرده (البته با انرژی کاهش‌یافته، تعداد هسته‌های کمتر و تغییرات دیگر) انتظار می‌رود اگزینوس 2200 در این زمینه بهتر از اسنپدراگون 8 نسل 1 عمل کند. اما این اولین تلاش سامسونگ در این زمینه است، بنابراین درنتیجه باید انتظارات را کاهش داد. علاوه‌بر این، حداقل یکی از افشاگران ادعا کرده است که پردازنده گرافیکی Exynos 2200 نسبت به اهداف اولیه، کاهش فرکانس قابل‌توجهی داشته است.

بااین‌وجود، کوالکام نیز بیکار ننشسته و پیشرفت بزرگی در GPU را برای اسنپدراگون 8 نسل 1 اعلام کرده است. به‌طورخاص، این شرکت بیان می‌کند که پردازنده گرافیکی چیپست پرچمدار جدیدش، 30 درصد عملکرد بهتر و 60 درصد عملکرد مناسب‌تری با Vulkan API ارائه می‌دهد. بنابراین حتی اگر پردازنده گرافیکی Exynos 2200 عالی باشد، چیپست اسنپدراگون نیز گام بزرگی به جلو در این نسل برداشته است.

Snapdragon 8 Gen 1 و Exynos 2200 در جاهای دیگر بر روی کاغذ تقریباً مشابه یکدیگر هستند، اگرچه هر چیپست یک یا دو ویژگی انحصاری قابل‌توجه در خود دارد. برای اولین بار، تراشه اسنپدراگون از ویدیو 8K HDR پشتیبانی می‌کند. درهمین‌حال، Exynos 2200 نیز از فناوری ردیابی پرتوهای سخت‌افزاری (ری تریسینگ) برای بازتاب و نور بهتر در بازی‌ها پشتیبانی می‌کند. سامسونگ درطول تاریخ در بیشتر موارد برابری ویژگی‌ها را ارائه کرده است. بااین‌حال، هنوز مشخص نیست که آیا ما واقعاً شاهد عرضه سری گلکسی اس 22 مجهز به اسنپدراگون با ضبط 8K HDR خواهیم بود درحالی‌که نسخه اگزینوس با ردیابی پرتو عرضه می‌شود یا خیر.

درهرصورت، هنوز خیلی زود است که بگوییم مدل اگزینوس یا اسنپدراگون در سال 2022 برتری خواهد داشت. اما می‌دانیم که فشار بر بخش داخلی سامسونگ در سال جاری و اکنون که همکاری با AMD را پشت‌سر گذاشته است، بیشتر از گذشته خواهد بود و انتظارات از این شرکت در بهینه‌سازی تراشه متعلق به خود، بسیار بالاست.

دیدگاه شما چیست؟ تفاوت در پردازنده‌های اسنپدراگون و اگزینوس استفاده‌شده در گوشی‌های پرچمدار سری گلکسی اس و نوت سامسونگ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به‌نظر شما، امسال و در سری گلکسی اس ۲۲ وضعیت تفاوت این دو چیپست به چه صورت خواهد بود و آیا تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ می‌تواند انتظارات را باتوجه به تمرکز ویژه سامسونگ بر روی خود بالا برده و پابه‌پای نسخه اسنپدراگون عمل کند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی