حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مشکل در آزمایش مرحله اصلی موشک SLS برای مأموریت آرتمیس I

ناسا روز شنبه (۲۷ دی ۹۹) آزمایش مرحله اصلی موشک سیستم پرتاب فضایی (SLS) را انجام داد که برای مأموریت آرتمیس I به ماه به کار می رود. این آزمایش آخرین آزمایش از سری ازمایشات Green Run است. جالب است بدانید که مشکل در آزمایش مرحله اصلی موشک SLS برای مأموریت آرتمیس I گزارش شده است.

مشکل موشک SLS برای مأموریت آرتمیس I

در این طرح آزمایشی چهار موتور RS-25 موشک که برای مدت کمی بیش از هشت دقیقه  که همان مدت زمان ارسال موشک به فضا است که پس از پرتاب طول خواهد کشید باید روشن باشند. این تیم شمارش معکوس را با موفقیت به پایان رساند و موتورها را مشتعل کرد، اما موتورها  در مدت زمان بیش از یک دقیقه خاموش شدند. تیم آزمایش کننده در حال ارزیابی داده ها برای تعیین اینکه چه چیزی باعث خاموش شدن زود هنگام شده است یک مسیر رو به جلو را تعیین می کنند.

این آزمایش در ایستگاه آزمایش B-2 در مرکز فضایی استنیس ناسا در نزدیکی خلیج سنت لوئیس، می سی سی پی انجام شد و در مجموع 1.6 میلیون پوند نیروی رانشی ایجاد کرد و 733،000 پوند اکسیژن مایع و هیدروژن مایع را بارگیری کرد که موتورها را روشن می کند.

این آزمایش آخرین آزمایش از سری آزمایشات Green Run است و ارزیابی جامعی از مرحله اصلی سیستم پرتاب فضایی قبل از پرتاب ماموریت Artemis I به ماه است.

این آزمایش آخرین آزمایش از سری آزمایشات Green Run است و ارزیابی جامعی از مرحله اصلی سیستم پرتاب فضایی قبل از پرتاب ماموریت Artemis I به ماه است.

جیم بریدنشتاین، مدیر ناسا، که در این آزمایش حضور داشت، گفت:

“آزمایش روز شنبه گامی مهم به جلو بود تا اطمینان حاصل شود که مرحله اصلی موشک SLS برای مأموریت آرتمیس I آماده است و خدمه آن را برای مأموریت های آینده حمل می کند.” تیم آزمایش با موفقیت از طریق شمارش معکوس کار کرد و موتورها را مشتعل کرد و داده های ارزشمندی را برای ادامه مسیر به دست آورد.”

تیم های پشتیبانی در سراسر مجموعه آزمایش استنیس گازهای فشار قوی را به جایگاه آزمایش ارائه می دهند و تمام توان الکتریکی عملیاتی را تحویل می دهند و بیش از 330،000 گالن آب در دقیقه تأمین می کنند تا از ایستگاه تست محافظت کند.

جان هانی كات، مدیر برنامه SLS در مركز پرواز فضایی مارشال ناسا در هانتسویل، آلاباما، گفت:

“مشاهده چهار موتور در هنگام آزمایش نقطه عطفی برای تیم سیستم پرتاب فضایی بود.” “ما داده ها را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد، و آنچه از آزمون امروز آموخته ایم به ما کمک می کند تا مسیر درست پیش رو را برای تأیید اینکه این مرحله اصلی جدید آماده پرواز برای ماموریت آرتمیس I است، تنظیم کنیم.”

هر آزمایش در این سری آزمایش ها ساخته شده بر اساس آزمایش قبلی با افزایش پیچیدگی برای ارزیابی سیستم های پیچیده است و این آزمایش که هر چهار موتور را روشن می کند آخرین آزمایش این سری بود.

چهار موتور RS-25 که کمی بیشتر از یک دقیقه روشن بودند و 1.6 میلیون پوند نیروی رانشی ایجاد کردند.

چهار موتور RS-25 که کمی بیشتر از یک دقیقه روشن بودند و 1.6 میلیون پوند نیروی رانشی ایجاد کردند.

ریک گیلبرچ، مدیر مرکز استنیس گفت:

“استنیس از زمان آزمایش مراحل موشک Saturn V در دهه 1960 شاهد این سطح قدرت نبوده است.” “استنیس بهترین امکانات پیشرانه موشکی بود که مرحله اول و دوم Saturn V را آزمایش کرد که انسان را در طول برنامه آپولو به ماه منتقل می کرد و اکنون، این آزمایش دقیقاً به همین دلیل است. ما از خاموش شدن زودهنگام آزمایش امروز یاد خواهیم گرفت و در صورت لزوم اصلاحات لازم در موشک را شناسایی کرده و به جلو حرکت خواهیم کرد.”

علاوه بر تجزیه و تحلیل داده ها ، تیم ها قبل از تعیین مراحل بعدی ، مرحله اصلی و چهار موتور RS-25 آن را نیز بررسی می کنند. تحت برنامه آرتمیس، ناسا در تلاش است تا اولین زن و مرد بعدی را در سال 2024 روی ماه فرود بیاورد. SLS و فضاپیمای Orion که فضانوردان را به فضا می برد، همراه با سیستم فرود انسان و Gateway در مدار اطراف ماه ، ستون فقرات ناسا برای اکتشافات عمیق فضا هستند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیررضا محمودی نژاد