حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تاثیر تحریم شیائومی توسط امریکا روی گوشی Xiaomi یا Redmi، BlackShark و حتی Poco من چیست؟

امروز با هم دیدیم که شیائومی توسط امریکا تحریم شد. سوال بزرگ اما این است که تاثیر تحریم شیائومی توسط امریکا روی گوشی Xiaomi یا Redmi، BlackShark و حتی Poco من چیست؟ به خصوص در بازاری مثل کشور ما که این برند محبوبیت ویژه ای پیدا کرده است، نگرانی ها از این بابت بالا گرفته است. خب ما اینجا می خواهیم به شما گوییم که درباره تحریم شیائومی باید نگران باشید یا نه؟ آیا تحریم روی آپدیت گوشی شما تاثیر خواهد داشت؟ روی آینده شیائومی چیست؟ آیا شدت این تحریم شیائومی، مانند تحریم هواوی است؟

به روز شد: ۲۳ اسفند ۹۹

تحریم شیائومی توسط امریکا، لغو شد.

شیائومی پس از برنده شدن در دادگاه، دیگر در لیست سیاه افزایش سرمایه گذاری های ایالات متحده قرار ندارد.

دادگاه ایالات متحده، وزارت دفاع را از اجرای یا تعیین شیائومی به عنوان یک شرکت نظامی کمونیست چینی (CCMC) نهی کرد.

دو ماه پیش شیائومی به دلیل اتهامات ارتباط با ارتش چین در لیست سیاه دریافت سرمایه های ایالات متحده قرار گرفته بود. به این ترتیب شاهد لغو تحریم شیائومی توسط امریکا هستیم.

لغو تحریم شیائومی توسط امریکا

از آن جا که این مطلب احتمالا کمی طولانی شود، ترجیح می دهم همین ابتدا پاسخ پرسش را بدهم، اینکه تحریم هواوی چه تاثیری روی گوشی من خواهد داشت؟ خب اول از همه اینکه این تحریم از تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ اعمال خواهد شد، یعنی ۲۰ آبان ۱۴۰۰.

در حال حاضر تحریم شیائومی توسط امریکا فقط مربوط به جلوگیری از سرمایه گذاری در این شرکت و درخواست خروج سرمایه گذاری های فعلی است. این یک فشار اقتصادی به شیائومی است که می تواند برای این برند سخت باشد اما کمرشکن شاید نیست. شرایط تقریبا به این صورت است:

  1. ۱- شیائومی همچنان می تواند با شرکت های امریکایی همکاری کند.
  2. ۲- همچنین از فناوری هایی که تحت لایسنس امریکا هستند هم می تواند استفاده کند. این یعنی فعلا نگرانی از بابت آپدیت گوشی شیائومی یا دیگر زیربرندهایش (که برخی مستقل شده اند) نباید داشت.
  3. ۳- همچنین تولید گوشی های جدید این شرکت با همکاری شرکت هایی مثل کوالکام و … تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.
  4. ۴- استفاده از سرویس های گوگل یا GMS هم هنوز محدود نشده است.

البته این شرایط فعلی است و اصلا مشخص نیست که در آینده چه تغییراتی رخ بدهد. این که آیا مثلا بایدن این تحریم ها را لغو می کند یا این سیاست کلی امریکا است که اجازه ندهد شرکت های چینی بزرگتر شوند! نظر شما در این زمینه چیست؟

اما بیاید کمی عمیق تر شویم:

نگاهی به دیگر تحریم های شرکت های چینی توسط امریکا

با اتفاق هایی که طی چند سال اخیر برای برندهای چینی رخ داد، تقریبا همه آن ها که در بازار خود صاحب اسم و رسمی هستند، در معرض خطر به شمار می روند. ابتدا با داستان ZTE و هواوی در بخش مخابراتی آغاز شد، سپس جلوگیری از رشد هواوی در بازار امریکا کلید خورد، بعد تحریم استفاده از تجهیزات مخابرانی 5G هواوی توسط امریکا را شاهد بودیم و ضربه های کاری به پیکر بخش موبایل این برند که توانسته بود حتی خود را تا رتبه پرفروش‌ترین برند موبایل در جهان برساند. این ضربه شامل ممنوعیت استفاده از خدمات گوگل در گوشی های اندروید هواوی و منع زنجیره تامین قطعات گوشی های این شرکت می شود.

در همین حین شاهد تحریم برند شناخته شدی دیگری در زمینه فناوری به نام DJI هم بودیم. اگر شما به پهپادها، اکشن کمراها و گیمبال ها علاقه داشته باشید، حتما این برند را می شناسید. یکی از بزرگترین شرکت های تراشه سازی چینی یعنی SMIC هم مورد تحریم امریکا قرار گرفت. پیش از آن تحریم شرکت های نرم افزاری مانند TikTok هم صورت گرفته بود.

شیائومی و اگاهی از امکان احتمالی تحریم

شیائومی خود را برای تحریم امریکا آماده کرده است

همه این ها زنگ خطر را مشخصا برای شیائومی که می خواهد به رتبه های بالایی در بازار موبایل برسد، به صدا در آورد. تقریبا همین روز در سال گذشته بود که در ترنجی خواندیم شیائومی خود را برای تحریم امریکا آماده کرده است.

این بخش از مطلب (که بین ۲ خط تیره زیر قرار دارد) تا تیتر بعدی مربوط به مصاحبه سال قبل مدیرعامل شیائومی درباره احتمال تحریم است و برای یادآوری اینجا برای شما اضافه می کنیم:

 


مدیر محصول شیائومی اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده که این شرکت خود را برای بدترین شرایط آماده کرده و می‌داند که در صورت وقوع تحریم‌ها باید چه کار کند.

هوآوی از ماه مه سال ۲۰۱۹ در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفت تا تحریم‌های این کشور روی آن اعمال شود. اما چه می‌شد اگر نام شیائومی هم به این فهرست اضافه می‌شد؟ مدیر محصول این شرکت، ابی گو، اخیرا در مصاحبه‌ای پیرامون چند موضوع مختلف از جمله تحریم احتمالی آمریکا صحبت کرده است.

این طور که به نظر می‌رسد شیائومی برای هر گونه تحریم اعمالی از سوی دولت ایالات متحده آمادگی دارد. مدیر محصول این شرکت می‌گوید درآمد آن‌ها به چنان مقداری رسیده که شیائومی بتواند مستقل از کمک شرکت‌های آمریکایی از طریق یک زنجیره تامین جایگزین به تولید تلفن‌های هوشمند بپردازد.

مدیر محصول شیائومی خانم “ابی گو” می‌گوید:

ما مشغول ارزیابی شرایط هستیم. اما در حال حاضر هیچ اثری از سرایت [تحریم‌ها] دیده نمی‌شود. ما به همکاری دوجانبه و پیوسته با شرکت‌های آمریکایی مشغولیم؛ [مثلا] در بخش چیپست‌ها با کوالکام یا در بخش محصولات مربوط به اکوسیستم اینترنت چیزها با گوگل در حال کار هستیم.

در هر حال، اگر در آینده اتفاقی بیفتد برای آن برنامه داریم. از جمله کارهایی که داریم انجام می‌دهیم جستجو به دنبال تولیدکنندگان نیمه‌رساناها در چین است. ولی معتقدیم که استراتژی تجاری ما نباید تحت تاثیر تصمیمات سیاست‌مداران قرار بگیرد. ما تاکنون از بهترین قطعات بازار در محصولات خود استفاده کرده‌ایم. [و] در آینده هم به این کار ادامه می‌دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون تحریم‌های احتمالی گفت:

ما معتقدیم آن‌چه واقعا اهمیت دارد این است که بدون توجه به رقبا همواره بیشترین تلاش خود را بکنیم. ما از رقابت استقبال می‌کنیم چون رقابت باعث می‌شود بهترین خودمان باشیم. استراتژی ما این است که کارهایی انجام دهیم که فکر می‌کنیم باید انجام شود، و همیشه حداکثر کوشش را داشته باشیم.

سوال مهمی که اکنون مطرح می‌شود این است که شیائومی چه برنامه‌ای در حوزه نرم‌افزار دارد؟ آیا آن‌ها هم مثل هوآوی سیستم عاملی شبیه هارمونی را تدارک دیده‌اند؟ در این صورت گوگل باید نگرانی‌های زیادی داشته باشد، چون بخش بزرگی از کاربران خود را از دست می‌دهد.

 


رفتار شیائومی در مقابل تحریم دیگر هموطنانش توسط امریکا چطور بود؟

طعنه شیائومی به هواوی آن هم روی جعبه شیائومی Mi 10 پرو

ما ۹ ماه پیش شاهد طعنه شیائومی به هواوی آن هم روی جعبه شیائومی Mi 10 پرو بودیم. به هر حال تجارت، تجارت است و این شرکت چینی هم بر پیکر زخمی هواوی چنگی انداخته است. به افت هواوی در چند ماه اخیر در بازار موبایل، شیائومی به راحتی به رتبه سوم پرفروش ترین برند موبایل دست پیدا کرده است. با توجه به اینکه شیائومی از اپل فروش بیشتری را تجربه می کند حتی احتمال صعودش به رتبه دوم قرار گرفتن پشت سر سامسونگ هم وجود دارد.

آیا اتحاد چینی ها قوی تر و گسترده تر می شود؟

ما ۱۱ ماه پیش در ترنجی خواندیم که اتحاد چینی ها برای شکستن تحریم گوگل علیه هواوی و خطرات آتی برای دیگر برندهای چینی صورت خواهد گرفت. تا به پایان گوگل فکر کرده اید؟ من خیلی فکر کرده ام چون هیچ امپراطوری بی پایانی وجود ندارد. عموما اما هیچگاه پاسخ مناسبی برای چگونگی پایان گوگل یا کمرنگ شدنش پیدا نکردم. تحریم هواوی توسط امریکا و شرکت های وابسته به آن مانند گوگل می تواند یک آغاز بزرگ و حیاتی برای تضعیف گوگل باشد. اگر به آمارهای فروش دقت کنید چینی ها تا دندان مسلح‌ند و بازار را شخم می زنند. امروز اما خبر از اتحاد چینی ها برای شکستن تحریم گوگل علیه هواوی و خطرات آتی برای دیگر برندهای چینی می رسد. این یعنی که شاید جاه‌طلبی اقتصادی ترامپ بر آینده یکی بزرگترین تکیه‌گاه‌های امریکا در زمینه فناوری یعنی گوگل، تاثیر بدی بگذارد.

این پلتفرم جدید که با عنوان اتحاد جهانی خدمات توسعه دهنده (GDSA) لقب گرفته است انتظار می رود فروردین ارایه شود و چندین منطقه از جمله هند، اندونزی، مالزی، روسیه، اسپانیا، تایلند، فیلیپین و ویتنام را هدف قرار دهد.

هدف اصلی اتحاد فراهم کردن بسترهای یک مرحله ای به توسعه دهندگان برنامه است که بتوانند همزمان برنامه های خود را در کلیه فروشگاه های اپلیکیشن گروه مذکور از تولید کنندگان بارگذاری کنند. بازی ها، موسیقی، فیلم، کتاب و مجله دیگر دسته بندی محصولات هستند که می توانند از عملکرد GDSA استفاده کنند.

سخنگوی شیائومی در این زمینه می گوید:

اتحادیه خدمات جهانی توسعه دهندگان متعهد به ارائه خدمات یک مرحله ای از جمله توزیع محتوا، پشتیبانی از توسعه، عملیات بازاریابی، تبلیغ برند و کسب درآمد از ترافیک به توسعه دهندگان جهانی هستند.

اتحادیه خدمات جهانی توسعه دهندگان تنها به منظور تسهیل بارگذاری برنامه ها توسط توسعه دهندگان به فروشگاه های مربوطه برنامه های Xiaomi ، OPPO و Vivo به طور همزمان خدمت می کند. هیچ رقیبی بین این سرویس و فروشگاه Google Play وجود ندارد.

با این وجود، این اتحاد جدید گامی آشکار به سوی استقلال از گوگل و فروشگاه نرم افزاری آن در بازارهای بین المللی است که تولید کنندگان چینی گزینه های زیادی برای اکوسیستم های فروشگاه های ثابت ندارند. کل این پروژه هنوز در مراحل ابتدایی خود است، بنابراین ما هنوز انتظار موفقیتهای اساسی را نداریم، اما مطمئناً جالب خواهد بود که ببینیم آیا این اتحاد جدید می تواند به هوآوی کمک کند تا بتواند یک سبد نرم افزار کاملاً عالی را ایجاد کند.

سرانجام جنگ تجاری چین و امریکا چه درسی برای ما دارد؟

سرانجام این رفتار امریکا برای ما یک درس بزرگ دارد و آن این است که “قدرت” تا زمانی که همسوی آن باشید و خطر برایش نداشته باشید، مهربان است. محض اینکه سوی مخالفی داشته باشید یا خطرناک شوید، این موجود مهربان، قصد جان شما را خواهد کرد، حال می خواهید ترامپ (با این سانسورهای مشخص وی در رسانه و شبکه های اجتماعی امریکایی) باشید یا شرکت های چینی (با تحریم های ترامپ).

نظر شما چیست؟ فکر می کنید این تحریم ها در حقیقت به چینی ها برای استقلال کمک کند؟ فکر می کنید اگر هواوی و شیائومی که سهم بسیار بزرگی از بازار موبایل را دارند و در کنار دیگر تولیدکنندگان چینی تقریبا نیمی از بازار موبایل دنیا را تصاحب کرده اند، اگر بخواهند حرکت بزرگی بکنند، آینده اکوسیستم اندروید و برندهایی مثل سامسونگ چطور خواهد شد؟

اشتراک در
اطلاع از
39 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

این پست مفید و لازم بود… خیلی ممنون بابت تهیه‌ش… 🙏

AŁɪ

کل ماجرا همینه : سیاست کلی امریکا است که اجازه ندهد شرکت های چینی بزرگتر شوند!🙂

Mahdi

ترامپ بیچاره ، نمیدونن تو آینده به ضرر خودشونه ، اگه اینکارو نمیکرد هواوی به فکر استفاده از app gallery و سیستم عامل جدید نمیفتاد و فقط اندروید وجود داشت

S AH

آقا با اجازه قسمتی از این مطلب با ذکر منبع در دیدگاه های سایت همسایه قرار گرفت🙏

saeed_l

اخرش هم ترورش میکنند

TheFreeCritic

ممنون

Mahdi

الان تاثیر نداره اما بخواد بیش تر بکنن تاثیر زیادی میزاره مطمئنا و باعث ضرر به شیائومی میشه🤕🤕

Mohammadreza

اگر سیاست بایدن هم در قبال چین مثل ترامپ باشه( که فکر نمی کنم ) احتمالا مجموعه bbk هم تحریم میشه و اگر بخواد سطح تحریم‌های این شرکت ها رو هم سطح تحریم‌های هواوی تعیین کنه برخی از شرکت های آمریکایی مثل کوالکام و گوگل ضرر زیادی متحمل میشن و چینی ها خیلی جدی به سمت یه اکو سیستم یکپارچه حرکت میکنن.
واقعاً این تحریم ها توجیه نداره.

ali_s

ای بابا کِی تحریم شد😐😑
حالا کار به جی ام اس نکشه
این ترامپ روزا آخرشه عمشم میخواد تحریم کنه لامصب

TheFreeCritic

گوگل فیلتر شده ؟/
باز نمیشه

ali_s

من از گوگل اومدم تو سایت بازه🤔

meiyou

چقدر سرعت انتشار اخیار در ترنجی بالاست
ممنون که هستید

Peiman

بدانید و آگاه باشید که ترامپ 4 سال دیگه هم رئیس جمهوره

tanhaye shab

سلام وقت بخیر
با هزار مکافات یه گوشی نوت 9 پرو بعد پنج سال خریدم حالا این تاجر حسود از خواب بیدار میشه (اونم روز جمعه ، البته برا اونا جمعه نیست ولی به هر حال ) تحریم می‌کنه
کلی اطلاعات داخل گوگل (درایو ،جی‌میل) دارم ولی به امید نابودی گوگل و اندروید تا تابع ترامپ نباشند!!!
هیچ چیز نشد نداره
سیستم عامل سیمبین و نوکیا و یاهو ابرقدرت هایی بودند که بعضی ها تا توقف کامل پیش رفته اند .

نیما عرفانی

#Xiaomi#Vivo
به گزارش IT Home و به نقل از Digital Chat Station of weibo و a member of the XDA forum ؛ اواخر امسال گویا حضور می میکس ۴ رو با یکسری نوآوری جدید مِن جمله تکامل و تولید انبوه دوربین زیر نمایشگر شاهد باشیم منتها گفته شده ممکنه بعد از معرفی می ۱۱ اولترا بیاد…
حداکثر تو نیمه ی دوم امسال سری نکس از ویوو با تمرکز روی چند محصول با نمایشگرهای منعطف و تاشو ارائه میشه و اولین خبرا از نکس بعدی حوالی ماه مارس و آوریله…
یکی از اعضای انجمن XDA گزارش داده ؛ اسامی میکس ۴ ، می یو آی ۱۳ و می نوت ۱۱ داخل کد HTML دیتابیس وبسایت رسمی MIUI مشاهده شده…
✓https://m.ithome.com/html/530290.htm
comment image
comment image

Yousef.komando

شیائومی اگه سیتستم عامل یکپارچه بسازه مثل تولیدر miui 12.5
یه سیستم هم تولید میکنه دیگه گوگل ورشکسته میشه

Farcry

سیستم عامل!!!! تو داری ساخت یه پوسته از اندروید مثل miui 12.5 رو با ساخت یه سیستم عامل یکی میدونی؟!!! آره بعدش هم میتونه خودش خط تولید پردازنده راه بندازه و علاوه بر گوگل آمریکایی پوزه کوالکوم آمریکایی هم به خاک بماله! همون قضیه این حرف های عجیب و غریب طرفدار های هوآوی الان داره برای طرفدار های شیائومی تکرار میشه😧

Taha

داداش مثل اینکه شما هم ویزای آمریکا میخوای؟

Farcry

نه شما ویزای چین میخواید! آخه یه چیزی میگید که اصلا با عرض معذرت اراجیف محضه! اون مایکروسافت که خدای خدای نرم افزار و سیستم عامل بود و تجربه ۳۰ ساله توی ساخت سیستم عامل های موفق داشت نتونست موفق بشه ، درحالی که اون زمان هم از نظر نرم افزاری و هم از نظر سخت افزاری (گوشی های نوکیا و سری لومیا انصافا اون زمان گوشی های خوبی بودن.سیستم عامل روون و امکانات خیلی زیادی داشتن) هیچی کم نداشت.آخه یه چیز میگید که تو دکون هیچ عطاری خریدار نداره! اگر ساخت سیستم عامل به ساخت پوسته اندرویدی مرتبط باشه که الان شرکت های نوپا هندی که گوشی هاشون رو فقط توی هند عرضه میکنن هم خودشون دارن یه پوسته اختصاصی برای گوشی های خودشون میزنن و الان همشون هم باید سیستم عامل میساختن.

Taha

(مایکروسافت که خدای خدای نرم افزار و سیستم عامل بود و تجربه ۳۰ ساله توی ساخت سیستم عامل های موفق داشت نتونست موفق بشه)
مگه یه شرکت می‌تونه تو همه ی عرصه ها موفق بشه؟
جمع کن بابا!
فعلاً هم ویزام صادر نشده ولی اگه صادر شد سفارش شما هم میکنم!

hamid reza

شیائومی تو رابط کاربری مونده سیستم عامل بزنه چقدر شما فان هستید والا گوشی من ردمی نوت 8 همیشه کمبود رم داره اونقدر رابط کاربریش سنگینه گوشی من حتی استوری های اینستا رو هم بزور آپلود میکنه و همیشه باید رمم خالی باشه تا برم اینستا حالا سیستم عامل مال خودش باشه باید 32 گیگ رمشو بگیریم تا تازه به رم 4 اپل یا 8 سامسونگ برسیم

hamid reza

اینم اضافه کنم یکی دوماه اول همچی خوب بود بعد رفته رفته گوشی رمش به .. رفت قبل این می9 اس ای هم داشتم اونم همینطوری بود اما قبل اینا a8 s7 s8 که داشتم هرکدوم بالای 6 ماه نگه داشتم هیچکدوم رمشون به این وضع درنیومد رابط کاربری شیائومی واقعا ناامید کنندست

Taha

(باید 32 گیگ رمشو بگیریم تا تازه به رم 4 اپل یا 8 سامسونگ برسیم)
برگرفته از کتاب فُک ها روپایی میزنند و خورشید پشتش به ماس.

Farcry

اصلا مقایسه درستی برای میزان رم نبود چون ماهیت سیستم عامل این گوشی ها فرق میکنه و هرکدوم یه مقدار رم نیاز دارن.این هم مخصوص برای شما که فکر میکنی مدریریت رم توی mi 11 با رم ۸ یا ۱۲ از آیفون ۱۲ پرو مکس با رم ۶ بهتره: https://www.youtube.com/watch?v=oXVGEJW_Cuc

Taha

خب میگم ویزای آمریکا میخوای میگی نه!
مرد مومن منظور حرف من با اون قسمت سامسونگ بود.
بعد به نظر جنابعالی که منظور منو متوجه نشدی ۳۲ گیگ رم اندروید از ۶ گیگ آی یو اس عملکرد بهتری نداره!؟
واسم جالبه هر جا حرف از آیفون میشه سر و کله شما پیدا میشه 😶

ali_s

طاها جدا از این بحثای مسخره کیه که دنبال ویزا آمریکا نباشه🤣😂

Taha

😂😂
والا من اگه بخوام جایی برم دوست ندارم ویزای آمریکا رو بگیرم چون حس میکنم من نمیتونم اونجا زندگی کنم.
ترجیح میدم ویزای سوئد یا سوییس یا کانادا بگیرم.

نیما عرفانی

و البته در کنار اون دست از کشورهای بی حاشیه ی اروپا مثل سوئد و سوییس می‌تونه اسم کشور جذابی مثل هلند هم بیاد.
کانادا هم که خب credit خودشو داره👍

Taha

بله صدر درصد هلند هم میتونه کشور عالی برای زندگی باشه👌

TheFreeCritic

😐

عزیز اون پوسته ی اندرویده

afsoon

آخرین دست و پا زدن های ترامپ

Finch

شیا دستی تو سخت افزار داره
اهل دلاش میدونن چی میگم
۷۶۸جی و دی۸۲۰ و اچ‌ام‌ایکس و …

Yousef.komando

بابا جان من از 5ساله طرفدار شیاهستم همیشه ارزون قیمت ولی قوی
تو حتما مطمعنن بچه هشتی یاجیزی گوشیت مطمعنا پر از بازی هست که ات اشغالن یا هم اونقدر چیز میز دانلود کردی ویروس زدی به گوشیت

Milad7

شاااید طی روزهای آتی اتفاق عجیب و غریبی در امریکا رخ بده! منتظر باشید!

habibde

سلام دوستان
بین گوشی ردمی نوت 8 پرو و ردمی نوت 9 پرو و نووا 7i موندم کدوم یکی رو بگیرم…
دوستان اگه گوشی دیگری هم مدنظرتون هست تو همین رنج قیمت لطفن راهنمایی کنید

Taha

من فکر کنم ردمی نوت ۹ پرو رم۶ می‌تونه انتخاب بهتری باشه برات مخصوصا اگه با گوشی خیلی کار میکنی.

habibde

تشکر دوست عزیز

Taha

🌺🌹⁦♥️⁩

TheFreeCritic

پوکو ایکس 3 ان اف سی

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)