حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه بر ترس ناشی از کوید-19 غلبه کنیم و روحیه ی خود را در سال 2021 قوی تر کنیم

آموزش عاطفی مغز می تواند به افرادی که دچار استرس زیاد و احساسات منفی می شوند، کمک کند.پس از یک سال استرس کشنده که با ترس و عدم اطمینان زیادی برافروخته شده است ، اکنون زمان مناسبی برای تنظیم مجدد ، توجه به سلامت روان و ایجاد چند روش سالم برای کنترل فشارهای پیش رو است. علوم مغز و اعصاب چند تکنیک بدون دارو ارائه داده است که همین حالا می توانید از آن ها استفاده کنید.

غلبه بر ترس ناشی از کرونا

روانشناس سلامت این مطالعه می گوید: “روشی را ایجاد کردم که احساسات بد ما را مهار می کند تا به سرعت استرس را خاموش کرده و به جای آن احساسات مثبت را فعال کند. این تکنیک آموزش احساسات مغز برای همه مناسب نیست ، اما می تواند به بسیاری از افراد کمک کند تا هنگامی که در افکار منفی گیر می کنند ، از استرس رهایی یابند.”

چرا مهار کردن استرس دشوار است؟

سه عامل مهم، مهار احساسات منفی ناشی از استرس را دشوار می کند:

اول از همه، ژن های ما تاثیر بسزایی در شکل گیری این استرس دارند. اجداد شکارچی ما با فرض اینکه هر صدای خش خشی در میان بوته ها یک شیر گرسنه در کمین است نه یک پرنده ی بی آزار در جستجوی دانه، زنده مانده اند. انسان اساسا طوری برنامه ریزی شده است که نسبت به تهدیدات بسیار هوشیار باشد و مغز در پاسخ به آن به سرعت مواد شیمیایی و احساسات منفی را آزاد کند.

دوم اینکه، آبشار شیمیایی هورمون های استرس در مغز که در ارتباط با احساسات منفی است ، انعطاف پذیری شناختی ، رفتار هدفمند و خودکنترلی  را مختل می کند.

و در آخر، تمایل ما برای نادیده گرفتن احساسات منفی ، افراد را در یک چرخه دائمی نادیده گرفتن احساسات ناخوشایند قرار می دهد ، که همین امر باعث افزایش استرس و خطر مشکلات سلامت عاطفی می شود.

رویکردهای سنتی برای غلبه بر استرس مبتنی بر روش درمانی به نام شناختی-رفتاری است ، که بر اصلاح الگوهای فکری و رفتاری متمرکز است. این روش قبل از شناخت امروزی ما از فشار استرس رواج داشت.

محققان دانشگاه نیویورک یک پارادوکس را کشف کردند: اگرچه روش های شناختی در شرایط کم استرس موثر بودند ، اما هنگام مقابله با استرس زیاد زندگی مدرن ، تأثیر کمتری داشتند.

آموزش احساسی مغز با احساسات پر استرس سر و کار دارد تا بتواند آن ها را مهار کند و بروز احساسات منفی را به عنوان اولین مرحله ی پیشگیری از فشار بیش از حد استرس در نظر دارد.

 گام اول: بروز احساسات منفی

 

تنها احساس منفی در مغز که به جای اجتناب و انفعال از اقدام و کنش پشتیبانی می کند، عصبانیت است. مطالعات نشان داده است که سرکوب خشم، افسردگی را به همراه دارد و سرکوب خشم احساسات را کاهش نمی دهد. در عوض مشخص شده است که بروز خشم به روش درست باعث کاهش سایر خطرات سلامتی مرتبط با استرس می شود.

روش ما بدین گونه است که با استفاده از یک انفجار کنترل شده عصبانیت ، به فشار اضافی استرس غلبه کنیم تا به مغز کمک کند کنترل عاطفی بهتری داشته باشد و اجازه دهد تا احساسات به جای اینکه مزمن و مسموم شوند، جریان یابند. پس از اولین انفجار کوتاه ، دیگر احساسات نیز می توانند جریان یابند، مانند غم و اندوه ناشی از دست دادن امنیت، ترس و پشیمانی.

طی این مرحله می توانید با خودتان صحبت کنید.  به طور آزمایشی، می توانید از این عبارات ساده برای بیان احساسات منفی و آزاد کردن استرس خود استفاده کنید: “من از این عصبانی هستم که…”؛ “من از اینکه … ناراحت هستم.”؛ “من می ترسم که ….” و “من احساس گناه می کنم که …”.

گام دوم: بیان احساسات مثبت

پس از آزاد کردن احساسات منفی، احساسات مثبت می توانند به طور طبیعی بروز کنند. این احساسات را با استفاده از همان رویکرد قبلی بیان کنید: “من از اینکه … احساس قدردانی می کنم.”؛ “من از اینکه … احساس خوشبختی می کنم.”؛ “من احساس امنیت می کنم که …”؛ و “من احساس افتخار می کنم که …”.

طرز فکر شما می تواند به سرعت تغییر کند؛ این پدیده توضیحات بالقوه بسیاری دارد. یک دلیل آن  این است که در حالت های مثبت، مدارهای عصبی مغز شما که خاطرات مربوط به همان حالت مثبت را در گذشته ذخیره کرده بود، می توانند خود به خود فعال شوند. توجیه دیگر این است که تغییر احساسات منفی به احساسات مثبت باعث آرام شدن دستگاه عصبی سمپاتیک شما می شود – که باعث بروز پاسخ جنگ یا گریز می شود – و سیستم پاراسمپاتیک را فعال می کند که بیشتر شبیه ترمزی برای بروز احساسات شدید است.

در حال حاضر کل روند کاهش استرس برای من به این شکل است:

“من از اینکه همه در قرنطینه هستیم عصبانی هستم و نمی توانم نوه جدیدم هنری را ببینم.”

“من از اینکه همه چیز خیلی بهم ریخته است متنفرم! من از این متنفرم !!!”

“از اینکه الان تنها هستم ناراحتم.”

“می ترسم که این شرایط هرگز تمام نشود.”

“احساس گناه می کنم که دارم نق میزنم!”

سپس گفتگوهای مثبت:

“من خوش شانس هستم که زنده ام و سرپناهی دارم و عشق و امید در زندگی ام دارم.”

“خدا را شکر می کنم که عروسم عکس های هنری را برایم می فرستد.”

“احساس خوشبختی می کنم که من و شوهرم امروز صبح با هم می خندیدیم.”

“از اینکه می دانم این شرایط در هر صورت تمام می شود، احساس امنیت می کنم.”

“به خودم افتخار می کنم که برای غلبه بر این شرایط هر آنچه که در توانم است انجام می دهم.”

بعد از یک سال وحشتناک و با چالش های بیشتری که در سال  2021 پیش رو است، ارتقا رویکرد شما نسبت به احساسات می تواند روشی برای تقویت روحیه بدون نیاز به دارو باشد. ترس از کوید-19 نباید همه ی وجود ما را دربرگیرد. ما می توانیم این ترس مغز را مهار کنیم و لحظات و روزنه های امید را در بین پیدا کنیم.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

ترس نداره که در آخر بازگشت همه به سوی اوست…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عاطفه رشیدی