حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

حسگر LiDAR چیست؟ عملکرد آن در آیفون ۱۲ پرو یا آیپد پرو چیست؟

می دانیم که آیفون ۱۲ پرو با حسگر LiDAR ارایه می شود. البته که مدل پرو مکس آیفون ۱۲ هم این حسگر را همانند آیپد پرو ۲۰۲۰ دارد. ما درباره این حسگر با هم و در ترنجی صحبت کرده ایم اما در این مطلب و به صورت متمرکزتر می خواهیم ببینیم حسگر LiDAR آیفون ۱۲ پرو چیست؟ از آن مهم تر اینکه عملکرد آن در آیفون ۱۲ پرو یا آیپد پرو چیست؟

داشتم در ترنجی به دنبال مطالبی که درباره LiDAR نوشتیم می گشتم تا اگر موضوع مرتبط خوبی بود، در این مطلب ارایه کنم. خیلی اتفاقی به مطلب از ۴ سال پیش سر در آوردم که می گفت ناسا با استفاده از لیزرهای فضایی به مطالعه‌ی گیاهان اقیانوس قطبی می‌پردازد. چه ربطی به لایدار داشت؟ پایین تر بخشی از آن مطلب را برای شما می نویسم:

پیش از این، سازمانی فضایی ناسا قادر بود تنها از طریق بازتاب نور خورشید توسط سطح دریا، میزان پلانکتون‌های موجود را اندازه‌گیری کند اما امروز ناسا به لطف به لطف سیستم لیدار (Lidar) می‌تواند در تمام شرایط نوری و بدون وابستگی به منابع نور خارجی مانند خورشید به بررسی زندگی گیاهان اقیانوس قطبی بپردازد. Lidar یک سیستم تشخیص امواج به‌وسیله رادار است که می‌تواند مطالعات گسترده‌ای را بر روی زندگی انواع گیاهان اقیانوس قطبی انجام دهد. این سیستم بدون نیاز به نور خورشید و حتی در شب می‌تواند تمام اطلاعات لازم از زندگی پلانکتون‌ها و گیاهان اقیانوسی را در اختیار محققین ناسا قرار دهد.

البته که این فناوری با چیزی که در آیفون و آیپد می بینیم متفاوت است اما مناسب دانستم که این را اینجا بیاورم تا اگر شما هم به این فناوری ناسا برخورده اید، با چیزی که اپل در دستگاه های قابل حمل خود ارایه کرده، اشتباه نکنید.

بسیار خوب، بیاید ببینیم این پسر بد که یکی از تفاوت های بین آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو است، چیست و چکار می کند؟

حسگر LiDAR

حسگر LiDAR

حسگر LiDAR

آیفون 12 پرو اولین گوشی هوشمند اپل است که در پشت اسکنر تشخیص و تابش نور (LiDAR) قرار دارد. اما LiDAR چه کاری انجام می دهد و اپل قصد دارد از آن برای آینده استفاده کند؟

یک اسکنر LiDAR با نظارت بر اینکه چه مدت طول می کشد تا یک تابش نور (اغلب لیزر) به عقب برگردد، فاصله بین خود و جسم را تعیین می کند. مانند رادار است، با این تفاوت که به جای امواج رادیویی، از نور مادون قرمز استفاده می کند. این تعریف همان دوربین ToF یا Time of Flight (زمان پرواز) است که نام بسیار برازنده ای دارد اما اپل دوست دارند برندینگ خود را انجام دهد.

دوربین ToF چیست؟ کاربرد دوربین ToF در موبایل

در حالی که رادار برای استفاده در فواصل زیاد طراحی شده است، LiDAR به دلیل نحوه جذب نور توسط اشیا موجود در مسیر، در مقیاس کوچکتر کار می کند. با ارسال صدها هزار پالس نوری در هر ثانیه، اسکنرهای LiDAR می توانند مسافت و اندازه اشیا را با دقت نسبی در فواصل کوچک کار کنند. (تصویر اصلی مطلب این را به خوبی نشان می دهد. البته توجه داشته باشید که این تابش با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست اما وقتی که فعال است، اگر با دوربین گوشی به سمت آن نگاه کنید، می تواند متوجه آن شوید.)

سپس می توان از این داده ها برای ساخت مدل های سه بعدی استفاده کرد که یکی از اصلی ترین کاربردهای LiDAR در پروژه های ساختمانی و مهندسی است. احتمالاً شنیده اید که از اسکن های لیزری سه بعدی برای تهیه نقشه های ساختمانی استفاده می شود، این LiDAR است.

LiDAR در واقع در بسیاری از صنایع کاربردهای زیادی دارد

باستان شناسان از آن برای تهیه مکان های حفاری استفاده می کنند و وسایل نقلیه خودمختار برای ساختن نقشه های سه بعدی از محیط اطراف خود به آن اعتماد می کنند. از LiDAR حتی برای ایجاد نقشه های بسیار واقع بینانه و دقیق از مسیرهای مسابقه در بازی های ویدیویی، مانند Project CARS استفاده شده است. اسلحه های تندروی پلیس نیز از LiDAR استفاده می کنند.

و اکنون، دقیقاً مانند iPad Pro یک اسکنر LiDAR به آیفون ۱۲ پرو اضافه شده است.

نحوه استفاده آیفون ۱۲ پرو از LiDAR

اپل از LiDAR کمی متفاوت از سایت ساخت و ساز یا تفنگداران استفاده می کند. این همان اصل اساسی را دارد که برای تعیین فاصله، تابش نور را استفاده خواهد کرد، اما در مقیاس کوچکتر. برد موثر اسکنر LiDAR در آیفون ۱۲ پرو (و آیپد پرو) حدود 16 فوت یا ۵ متر است.

هدف اصلی LiDAR در آیفون، بهبود واقعیت افزوده (AR) است. این نرم افزار به شما اطلاعات مفید و دقیق بیشتری در مورد محیط اطراف آنها می دهد، برای AR نرم تر و مطمئن تر.

اگر با این فناوری آشنایی ندارید، AR یا واقعیت افزوده به توسعه دهندگان اجازه می دهد اشیا مجازی و دنیای واقعی را با هم ترکیب کنند. این از دوربین دستگاه شما استفاده می کند و به شما امکان می دهد بازی کنید، فیلترهای تعاملی (مانند فیلترهای Snapchat) اعمال کنید، یا محل قرارگیری مبلمان و اشیا دیگر را پیش نمایش کنید.

بازی Pokémon Go یکی از نمونه های بازی AR موفق است که به شما امکان می دهد موجودات مجازی را در دنیای واقعی به تصویر بکشید. با استفاده از اپلیکیشن بسیار موفق Ikea ، می توانید ببینید که اکثر کاتالوگ این شرکت در خانه شما چگونه به نظر می رسد.

LEGO یکی از بسیاری از شرکت هایی است که محصولات مستقل (در این مورد مجموعه های ساختمانی) را نیز به بازار عرضه کرده است که در صورت داشتن تلفن هوشمند سازگار می توانند از طریق ویژگی های AR “زنده” شوند.

در حالی که از LiDAR اغلب برای اسکن ساختمانها و اشیا دیگر استفاده می شود، اسکنر آیفون ۱۲ پرو و ​​آیپد پرو برای اسکن دقیق اشیا دقیق نیست. Sebastiaan de With که برنامه معروف دوربین آیفون Halide را توسعه داده است، در حالی که اثبات مفهومی به نام Esper را ایجاد کرده بود، این موضوع را کشف کرد.

او در وب سایت Halide نوشت:

“متأسفانه، خروجی مش توسط سیستم در حال حاضر برای ارسال به چاپگر 3D دقیق نیست.” “اما این یک نقطه شروع عالی برای یک مدل 3D است، زیرا همه نسبت ها بسیار دقیق خواهد بود.”

در واقع، اسکنرهای LiDAR احتمالاً در دو مورد اساسی بهبود می دهند:

  1. ۱- قرار دادن اشیا مجازی (مانند برنامه های خرید)
  2. ۲- بازی AR

این موارد از قبل در آیفون های بدون LiDAR هم امکان پذیر است، اما یک لایه دقت اضافی به مواردی مانند ابعاد و فاصله دقیق یک شی در اتاق اضافه می کند.

همچنین می توانید انتظار تجربه یکپارچه تری از AR را داشته باشید، به ویژه هنگام قرار دادن موارد مجازی در دنیای واقعی. به عنوان مثال، آیفون ۱۲ پرو باید بهتر بتواند موارد واقعی را در پیش زمینه شناسایی کند. این باید تعاملات واقع بینانه تری را بین اشیا مجازی و واقعی ایجاد کند.

اپل همچنین قصد دارد از LiDAR برای بهبود عملکرد دوربین در نور کم استفاده کند. این شرکت “focus pixels” (معادلی برای دوال پیکسل) را در iPhone XS پیاده سازی کرده است، که برند تجاری فوکوس خودکار (PDAF) است. این فناوری هنوز به نور بستگی دارد، به همین دلیل است که حتی آخرین پیشرفتهای فوکوس خودکار نیز در تاریکی به این خوبی عمل نمی کنند.

با احساس فاصله بین آیفون و سوژه ای که از آن عکس می گیرید، اپل می تواند به دوربین بگوید در چه فاصله ای باید فوکوس کند تا بهترین نتیجه را بگیرد. این امر باعث می شود عکس گرفتن بهتر با آیفون در تاریکی بسیار راحت تر باشد، به خصوص اگر با حالت شب ترکیب شود.

آیا LiDAR به یک ویژگی مهم تبدیل خواهد شد؟

در حال حاضر، فقط دو دستگاه از آیفون های اپل دارای حسگر هستند. هر دو همچنین دارای قیمت بالایی هستند و دارای پسوند “Pro” هستند، بنابراین LiDAR در حال حاضر یک ویژگی برجسته است. با این حال، این بدان معنا نیست که توسعه نرم افزار کند خواهد شد. لیست جامع کیت های توسعه نرم افزار (SDK) اپل شامل ARKit است که در ژوئن 2020 به نسخه 4.0 به روز شد.

این به روزرسانی ویژگی های جدیدی را در اختیار شما قرار می دهد که از LiDAR در ARKit استفاده می کند و به توسعه دهندگان امکان می دهد از سنسور جدید iPad Pro و iPhone 12 Pro استفاده کنند. SDK های این چنینی این امکان را برای برنامه نویسان فراهم می کند تا خانواده های مختلف دستگاه ها را هدف قرار دهند، حتی اگر جدیدترین ویژگی را نداشته باشند.

برنامه اپل احتمالا شامل قرار دادن سنسورهای LiDAR در دستگاه های بیشتر در طول زمان است، در حالی که توسعه دهندگان مشغول ساخت برنامه هایی هستند که از عملکرد بهتر بهره می برند. با توجه به علاقه مجدد این شرکت به این فناوری در چند نسخه اخیر انتشار نرم افزار، به نظر می رسد اپل شرط بندی بزرگی روی AR دارد.

LiDAR در آیپد پرو (دایره مشکی سمت راست)

LiDAR در آیپد پرو (دایره مشکی سمت راست)

با این حال، بزرگترین برنامه های اپل برای LiDAR ممکن است فراتر از تبلت ها و تلفن های هوشمند باشد. حداقل، این نظر بسیاری از تحلیلگران است، زیرا شایعات در مورد عینک AR شایعه شده این شرکت افزایش می یابد. اگر قرار باشد چنین پروژه ای به نتیجه برسد، منطقی است که AR دقیق برای این تجربه اساسی باشد.

با تشویق توسعه دهندگان برای پذیرش AR ، اپل می تواند دسترسی به برنامه را در یک سیستم پوشیدنی جدید تسریع کند. عرضه کند در چند مدل سطح بالا روند اپل را با ویژگی های گذشته آیفون، از جمله بازخورد لمسی، تشخیص چهره و چندین دوربین دنبال می کند.

ادغام سخت افزاری که به طور مستقیم به نفع AR در دستگاه های منتخب است، به شرکت این امکان را می دهد تا قبل از عرضه محصولی که بیشتر به فناوری متکی است، آن را آماده کند.

آیا LiDAR ارزش ارتقا دارد؟

وقتی نوبت تصمیم گیری بین آیفون ۱۲ یا آیفون ۱۲ پرو است، بعید است LiDAR شما را تحت تأثیر قرار دهد. تا زمانی که از برنامه های زیادی استفاده نکنید که از AR بهره می برند یا شب ها عکس های زیادی می گیرید، در کوتاه مدت هیچ مزیتی نخواهید دید.

حتی اگر شما یک علاقه مند به علاقه مندان به بازی AR هستید، اجرای AR در آیفون های غیر فعال LiDAR فعلی فقط در چند نسل به طرز چشمگیری بهبود یافته است. LiDAR این مسئله را حتی بیشتر بهبود می بخشد ، اما احتمالا ارزش آن حدود ۳۰۰ دلار نیست که اپل برای آیفون ۱۲ پرو درخواست می کند.

ممکن است اکثر افراد در حال حاضر بیش از حد درباره LiDAR هیجان زده نشوند، اما این فناوری در سالهای آینده گسترش یافته و تجربه کلی آیفون را بهبود می بخشد. همچنین این تنها پیشرفت بزرگ در سری آیفون های 2020 نیست، اکوسیستم جدیدی از لوازم جانبی MagSafe ، پشتیبانی از 5G و ضبط Dolby Vision نیز وجود دارد.

نظر شما چیست؟ حسگر LiDAR برای شما جذاب است؟ مشخصا برای من که هست اما همانطور که گفته شد این نباید تنها دلیل خرید مدل پرو باشد.

اشتراک در
اطلاع از
13 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

اینم مثل tof بعد‌چند سال حدف میشه

mehrdad_ma

چون در دنیای اسمارت فون ها واقعا کاربردی ندارن

خیلی هستن حتی هفته ای یا یکی دو ماه با دوربین اصلی عکس میگیرن تله و پریسکوپ و التراواید هم بماند

mehrdad_ma

یه زمانی هم میگفتن فیس آیدی منحصر به فرده و تا ۳_۴ سال دیگه به دستگاهای اندرویدی نمیاد
همون سال چینی ها با دقت چند برابر استفاده کردن

V800B

بله بله شما درست می فرمایید
🤦

The Destroyer

الان هم میزو ۱۷ داره این حسگر رو

SHREK

AR هنوز استفاده زیادی نداره ولی برای کسی که استفاده داره جالب قابلیت های خوبی هم داره.

The Destroyer

من هنوز تفاوت دقیق این حسگر با ToF رو متوجه نشدم
کسی میتونه توضیح بده؟

SHREK

تا جایی که من فهمیدم هر دوتا تقریبا مثل هم هستن ولی و زمان برخورد IR با جسم و برگشت و محاسبه میکنن. تفاوتشون اینه که TOF فقط با یک موج IR منطقه شناسایی میکنه درحالی که lidar با چند تا موج IR منطقه شناسایی میکنه و اطلاعات و به گوشی منتقل میکنه که دقیق تره. ولی در اصل هردو کارشون یکیه و فقط توی دقت Lidar بهتره.

SHREK

ولی_#

The Destroyer

آها صحیح
منم شنیده بودم دقت بهتری داره LiDAR ولی دلیلشو نمیدونستم
الان توجیه شد

Auroro

فکر کنم tof فقط فاصله رو ب طور عمود بر گوشی میسنجه ولی lidar ی اسکن 3d میکنه از محیط (این سنسور تو ماشین های نظامی و خودران به کار میره حداقل طرز کارش اینطوره تو ایفونو نمیدونم)

Mahdi

کاش lidar نمیزاشتن ولی ۱۲۰ هرتز میکردن صفحه رو

Milad7

120هرتز که قاتل باتریه 90 عالیه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)