حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پیش از گوگل مپ چطور مسیریابی می کردند؟

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | اخبار

امروز تصویری دیدم که برایم خیلی جالب بود و من را به تحقیق چند ساعتی واداشت. تا به حال به این فکر کرده اید که پیش از عرضه گوگل مپ کاربران چطور مسیریابی می کرده اند؟ خب شاید به نقشه های کاغذی اشاره کنید و خیلی هم بیراه نیست. اما یک سرویس جالب در سال ۱۹۶۳ یعنی ۵۸ سال پیش وجود داشته که به صورت تلفنی به شما خدمت می داده است؟

مسیریابی

 

پیش از گوگل مپ

پیش از گوگل مپ

همانطور که در تصویر بالا می بینید، سرویس هایی وجود داشته که با تلفن به شما مسیر می داده اند. فکر کنید چندین اپراتور با نقشه های کاغذی منتظر تماس شما هستند تا به شما مسیر بدهند. البته من با جستجوهای بیشتر به متن مشخصی درباره این تصویر پیدا نکردم. شاید هم لزوما مربوط به سرویس مسیریابی عمومی نباشد و برای سازمان یا موضوع خاصی استفاده می شده است.

به هر صورت، این یک انگیره برای ما شد که ببینیم اصلا گوگل مپ و نقشه های آنلاین از چه زمانی آغاز شده اند. گوگل مپ از سال ۲۰۰۵ آغاز به کار کرده است ولی اولین نیست. در ابتدا و سال ۱۹۹۳ یک نقشه توسط شرکت زیراکس ارایه شده است. سپس در سال ۱۱۹۶ سرویس مپ کوئست ارایه شده که تا کنون هم سرویس می دهد و نقشه بیراهی ندارد.

سرویس های شناخته شده تر در سال ۲۰۰۴ مانند Open Street Map، یاندکس و Navteq (که بعدا توسط نوکیا خریده شد و به Here نغییر نام داد) ارایه شدند. هر سه سرویس در حال حاضر سرویس می دهند. بهترین سرویس در بین تمام سرویس های نقشه که از نقشه آفلاین هم پشتیبانی کرده و در وب و موبایل در دسترس است، Open Street Map است.

سپس در سال ۲۰۰۵ گوگل با گوگل مپس وارد می شود و در همان سال گوگل ارث را ارایه می کند. با استفاده از توان ارتباطی بالای گوگل اما تا کنون این سرویس شاید پرمصرف ترین سرویس مسیریابی و نفشه جهان باشد.

در سال ۲۰۱۲ اپل تصمیم گرفت نقشه خود را ارایه کند و امسال یعنی سال ۲۰۲۰ هم شاهد برند Petal Map هواوی هستیم. این نشان می دهد که هیچ وقت برای شروع دیر نیست!

شما چگونه مسیریابی می کنید؟ چه نرم افزاری و چقدر در زندگی شما تاثیر دارد؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی رحیمی

قبلا از مپ گوشی نوکیا استفاده میکردم
قبلش هم بچه بودم نیاز نبود
قبلش هم موز بودم موز

Milad7

یادش بخیر برای مسیریابی گارمین را روی نوکیا n73 داشتم! 🙁 عمر گران میگذرد

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)