حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا می دانستید که ویندوز ۱۰ موبایل از نرم افزارهای اندروید (تقریبا) پشتیبانی می کرده است؟

اکثریت قریب به اتفاق تلفن های هوشمند موجود در بازار امروزه توسط Android یا iOS تأمین می شوند، اما چندی پیش بود که مایکروسافت در حال بازی با Windows Phone و Windows 10 Mobile بود. آیا می دانستید که ویندوز ۱۰ موبایل از نرم افزارهای اندروید (تقریبا) پشتیبانی می کرده است؟ اجازه بدهید کمی درباره آن صحبت کنیم.

ویندوز ۱۰ موبایل

ویندوز ۱۰ موبایل آخرین تلاش مایکروسافت برای جلب توجه با یک سیستم عامل تلفن هوشمند بود. این برنامه یک رابط Live Tile (کاشی های زنده) متمایز، یک حالت دسکتاپ برای نمایشگرهای خارجی و پشتیبانی از برنامه های یونیورسال ویندوز را ارائه می دهد.

متأسفانه، پاشنه آشیل برای جدیدترین سیستم عامل تلفن همراه مایکروسافت همچنان کمبود برنامه در مقایسه با Android و iOS است. این عامل مهمی در نابودی پلتفرم خواهد بود، اما آیا می دانید مایکروسافت در مراحل پیشرفته پشتیبانی برنامه اندروید برای ویندوز ۱۰ موبایل بود؟

مایکروسافت در ابتدا چندین نرم افزار “پل” برای ویندوز ۱۰ موبایل ایجاد کرد، با این هدف که به توسعه دهندگان کمک کند برنامه های خود را به راحتی از ویندوز، iOS و Android قدیمی منتقل کنند. دو پل اول که به ترتیب Project Islandwood و Project Centennial لقب گرفته اند و به ترتیب برای حمل و نقل iOS و ویندوز طراحی شده اند، در واقع مورد استفاده قرار گرفتند.

پل سوم که پروژه Astoria نامیده می شود، متأسفانه پیش از انتشار تجاری از ویندوز 10 موبایل بیرون کشیده شد. با این حال، زیر سیستم اندروید در ساخت پیش نمایش سیستم عامل جدید آن زمان در دسترس بود و به کاربران ایده ای از انتظارات را می داد.

تسهیل انتقال آسان برنامه ها از یک سیستم عامل به سیستم دیگر یک چیز است، اما Project Astoria و زیر سیستم مرتبط با آن کمی پیشرفته تر بودند. این پروژه در واقع به کاربران نهایی امکان می دهد برنامه های اندروید را بر روی تلفن های خود نیز نصب کنند. برای این کار، شما باید حالت توسعه دهنده را در تلفن خود با پیش نمایش Windows 10 Mobile فعال کنید، برنامه داخلی APK2W10M را روی رایانه خود نصب کنید، تلفن خود را به رایانه متصل کنید و سپس برنامه مورد نظر را مستقر کنید.

مسلماً، این برای مصرف کننده عادی دقیقاً آسان نبود، اما این واقعیت که فایلهای APK بدون تغییر کار می کردند، مشخص می کند که این ابزارها تا چه اندازه در توسعه بوده اند و برای آوردن برنامه های اندروید به نسخه پایدار بستر، تلاش کمی لازم بوده است.

من در زمان برنامه پیش نمایش ویندوز ۱۰ موبایل در سال 2015 توانستم چندین برنامه مانند Steam و Reddit Sync را روی لومیا ۱۰۲۰ خود نصب کنم. اما قطعاً تعداد زیادی از برنامه ها وجود داشتند که به دلیل اشکالات درست اجرا نمی شدند. خرابی یا به سادگی فقدان خدمات Google Play از جمله دلایل بود. با این وجود، برای لحظه ای کوتاه، به نظر می رسید فاصله برنامه در یک مسیر بزرگ تقریباً کم شده است.

متأسفانه برای کاربران ویندوز فون که امیدوارند برنامه های بیشتری داشته باشند، غول Redmond تصمیم گرفت Project Astoria را از نسخه نهایی Windows 10 Mobile در اواخر سال ۲۰۱۵ بیرون بکشد. استدلال مایکروسافت حتی در آن زمان کمی عجیب به نظر می رسید.

این شرکت در به روزرسانی در مورد لغو Astoria توضیح داد:

“ما بازخورد زیادی دریافت کردیم که داشتن دو فناوری Bridge برای آوردن کد از سیستم عامل های تلفن همراه به ویندوز غیرضروری است و انتخاب بین آنها ممکن است گیج کننده باشد.”

آیا واقعاً توسعه دهندگان از اینکه نسخه اندروید برنامه خود یا نسخه iOS را منتقل می کنند، گیج می شوند؟

اعتقاد دیگر این است که مایکروسافت Project Astoria را کشته است زیرا تهدیدی برای ابتکار برنامه یونیورسال ویندوز و استفاده کامل برنامه ها از ویژگی های Windows Phone (به عنوان مثال Live Tiles ، Metro UI) است. از این گذشته، ساختهای اولیه ویندوز ۱۰ موبایل حاوی زیر سیستم اندروید قادر به اجرای بسیاری از فایلهای APK بدون تغییر در آنها بودند.

رسانه Ars Technica اظهار داشت كه احتمالاً مایکروسافت در تلاش بوده است تا با فریب پروژه Astoria از مشكلات قانونی جلوگیری كند. به طور دقیق تر، آن ها خاطرنشان کردند که مایکروسافت در نظر دارد “جایگزین” های خود را برای API های Google که در AOSP وجود ندارد، ایجاد کند. پیشنهاد می شود با توجه به آزمایشات Oracle / Google که در آن زمان از طریق خود Android انجام شده است، این مورد بررسی قانونی شود.

حتی اگر Project Astoria به نسخه نهایی ویندوز ۱۰ موبایل ختم شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که برنامه های اندروید به تنهایی بتوانند پلتفرم را زنده نگه دارند. پلتفرم بلک بری ۱۰ در سال ۲۰۱۳ با پشتیبانی از برنامه های اندروید به رخ کشید. متأسفانه، علی رغم بهبودهایی مانند زمان اجرا بر اساس نسخه جدیدتر Android و حذف نیاز فایلهای APK به فایلهای BAR ، BlackBerry در سالهای بعد سیستم عامل خود را به نفع Android مناسب از بین برد.

میراث Project Astoria به طور رسمی ادامه دارد، زیرا مهندس مایکروسافت تأیید کرد که زیر سیستم لینوکس برای ویندوز ۱۰ – که به شما امکان می دهد ابزارها و برنامه های خط فرمان لینوکس را بر روی رایانه شخصی خود اجرا کنید – از کار بر روی پل های Android به Windows ساخته شده است.

ما همچنین دیده ایم که راه حلهای غیر رسمی برای فعال کردن Project Astoria در تلفنهای ویندوز بار دیگر دیده می شود، اما اینها شامل تقلب و بازگشت به پیش نمایش های توسعه دهنده Windows 10 Mobile است.

نظر شما چیست؟ مایکروسافت نباید زود تسلیم می شد؟ هر چند آن ها واقعا تلاش کردند اما در نهایت کمبود نرم افزار می تواند هر پلتفرمی را از پای درآورد.

اشتراک در
اطلاع از
14 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

کاش اینجوری نمیشد

SHREK

🖥️🔋🔌⬅️⬅️📱
😎
🤳👔💪

نیما عرفانی

✓https://www.instagram.com/p/CFkrMkujNJp/?igshid=qd0wj7ma29jp

Taha

من عاشق فنرش شدم👍😍

lovenokia

این سیستم عامل پتانسیل فوق العاده بالایی داشت تا اندروید و ios را ببلعد !

اما حماقت و پافشاری مایکروسافت روی ناقص ارائه کردن این سیستم عامل و مشکلات ابتدایی و رابط کاربری که سلیقه همه نبود .
منجر به شکست این سیستم عامل شد .

همه منتظر سیستم عاملی بودند شبیه ویندوز موبایل که نوار استارتی داشته باشد . و آیکن های زیبا و ظاهری شبیه دکستاپ .

یادش بخیر ای – میت ها که ویندوز موبایل داشتند . ویندوز فون کلا سابقه موفق مایکروسافت در ویندوز موبایل را از بین برد .

comment image

The MTest MT

مایکی همه چیو داره ول میکنه بدبختی

aminkaabi

میدونم که این پیام من زیاد منفی میخوره اما میگم و اگر دوست داشتید کمی جستجو دربارش کنید حتما به حقایق شوک دهنده برخورد میکنید:
متاسفانه دلیل شکست که من نمیگم شکست، میگم عدم اجازه دادن به مایکروسافت برای تبدیل به انتخاب سوم، برای کاربر…
چرا؟
چون نظم نوین جهانی که هدف آن کنترل مردم و جمعیت جهان است، میخواهد که مردم و جامعه جهانی را از طریق برنامه های الکترونیکی و دور بُرد کنترل کند و بوسیله ی یک شبکه ی واحد مجازی قرار بدهد.
یعنی کنترل تمام درآمد و پرداخت های مالی، جستجوی اخبار، مطالب، نشر اخبار یا تحکم و کنترل مغزهای انسان (که همان چیپست ID2020) و… بوسیله ی یک سیستم عامل مرکزی! خواهد بود و آن سیسستم عامل اندروید است.
کنار گذاشتن و فراموشی و متروک شدن ناگهانی سیستم عامل سیمبین و شکست ناگهانی نوکیا و … یا عدم اجازه و پیشرفت به شرکتی خارجی مانند هواوی و… یا سیستم عامل های دیگر مثل میگو و ویندوز موبایل و…
از این همین فکر سرچشمه میگیره.
و در آخر تنها سیستم عامل هایی که باقی خواهند ماند همانگونه که در بازار هم میبینیم: فقط سیستم عامل های اندروید و آیفون (مک) خواهد بود.
در واقع سیستم عامل اندروید یک سیستم عامل فرام.ا،س.و،نی است و تمام طرحهای آیکون این سیستم عامل از نمادهای خودشان گرفته شده، مثل نقشه ، جی‌میل، گوگل پلی و…

این یعنی رفته رفته حتی سیستم عامل ویندوز دسکتاپ نیز جای خودشو باید به سیستم عامل کروم اواس بدهد و حتی زمزمه های کلاهبرداری بیل گیتس و تقلب در ساخت واکسن و… به گوش میرسه، این یعنی ایجاد یک بهانه ای با حرکت حلزونی برای مصادره ی حقوق و مالکیت تام شرکت ویندوز به اتهام کلاهبرداری و جنایت علیه بشریت از سوی مالک آن شرکت.

یعنی در آینده ای نه چندان دور (حداکثر تا ۱۰ سال آینده) تمام سیستم عامل ها کنار میروند به جز اندروید و آیفون و تمام کنترل و تحکیم در زندگی روزمره مردم از سوی سیستم عامل مجازی واحد بوده که همه نیازمند به عضویت در این سیستم خواهند بود. از آنجایی هم که داریم میبینیم تمام زندگی و امور روزمره ی ما مطلقا و اساسا الکترونیکی و مجازی شده.

SHREK

کاملا درسته منم همین نظر دارم حتی شنیدم فضایی ها دارن مارو از دور کنترل میکنن و حتی سایپا توی ماشین ها از نمادهای شیطانی استفاده میکنه که آدما باهاش خودکشی کنن! 😧

SHREK

http://uupload.ir/files/nn0k_screenshot_20201005_102010_com.huawei.android.launcher.jpg تاحالا دقت نکرده بودم صفحه اصلی پر از نمادهای شیطانی! چجوری اندروید پاک کنم؟ 🙄

MiM6ChE

از موتوری جنس میگرفتی کمتر توهم میزدی ، حرفا امثال رائفی پور خوب چت‌تون میکنه

Taha

اونی که از موتوری جنس میگیره خودتی جناب.
شما هنوز مرز شوخی و واقعیت رو نمی‌فهمی!!
#پویش همراهی با ترولان
#تو هم کاربر خوبی فقط تنها عیبت اینه که از موتوری جنس میگیری

OnePlus_Fan

چقدر خز و خیل

m.b

“سیستم عامل های آیفون (مک)”
سیستم عامل آیفون… بعدا مک؟🤔
IOS برگاش ریخت…

Milad7

من با ویندوز موبایل کار کرده بودم دوست داشتنی بود ولی نواقص زیادی داشت

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)