حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

احداث ایستگاه های شارژ خودروهای الکتریکی تا پایان سال جاری در استان های کشور

نوشته

3 سال قبل | 4 دیدگاه | اخبار داخلی، حتما بخوانید، خودرو

مدیرعامل شرکت مهندسی ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) از دستاوردهای این شرکت در تولید خودروهای برقی سخن گفت. گفته شده است که شاهد احداث ایستگاه های شارژ خودروهای الکتریکی تا پایان سال جاری در استان های کشور خواهیم بود. البته گستردگی آن ها هنوز خیلی وسیع نیست.

احداث ایستگاه های شارژ خودروهای الکتریکی

محمد حسین رفان بیان کرد: از ورود شرکت مپنا به عرصه خودرو حدود دو سال می گذرد و یکی از دستاوردهای این شرکت ایجاد زیرساخت های لازم برای تولید خودروهای برقی بوده که مهم ترین بخش آن ساخت ایستگاه های شارژ سریع و کند است. طی دو سال گذشته شرکت مپنا موفق به ساخت ۲۰ نوع شارژر خودرویی شده است. این شارژر ها شامل دو دسته شارژر های سریع و کند هستند. شارژر های سریع که در مکان های عمومی نصب می شوند و شارژرهای کند که در مجتمع های تجاری و پارکینگ های عمومی قابلیت نصب دارند.

وی ادامه داد: زیرساخت هایی که برای خودروهای برقی لازم است منحصر به ایستگاه های شارژ نمی شود و به یک شبکه سخت افزار و نرم افزاری احتیاج دارد که آن را مدیریت کرده و ارتباط آن را با مراکز توزیع برق، شبکه بانکی و سیستم اطلاعاتی برقرار کند. بدین ترتیب مالک خودرو برقی از طریق اپلیکیشنی که در اختیارش قرار می گیرد از نزدیک ترین ایستگاه به محل مورد نظر خود آگاه شده و برای شارژ خودرو اقدام خواهد کرد. بنابراین می توان گفت شرکت مپنا به سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری شارژر های برقی نیز دست یافته است.

مدیرعامل شرکت مهندسی ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) تصریح کرد:

اولین ایستگاه شارژ برقی در برج میلاد تهران پیاده سازی شده و سه نقطه دیگر در شمال تهران برای راه اندازی ایستگاه های شارژ برقی در نظر گرفته شده اما توافقات آن هنوز قطعی نشده است.

رفان درباره ساخت خودروهای برقی در شرکت مپنا تشریح کرد: بخشی به نام پیشرانه در خودرو برقی وجود دارد که شامل اجزایی است که خودرو را به عنوان یک محرک الکتریکی به حرکت درمی آورد. شرکت مپنا تمام توان خود را برای ساخت پیشرانه ها به کار گرفته و ۷۰ درصد اجزای آن داخلی سازی شده و ۳۰ درصد باقی مانده به بخش مکانیکال خودرو (بدنه، صندلی و …) مربوط می شود. با توجه به اینکه تولید انبوه پیشرانه ها اتفاق نیفتاده. هدف مپنا تولید انبوه ۷۰ درصد پیشرانه خودرو و ساخت خودرو برقی با همکاری خودروسازان است. بنابراین می توان گفت سیاست کلی شرکت مپنا تبدیل شدن به یک خودروساز نیست.

دنا پلاس پلاگین هیبریدی

دنا پلاس پلاگین هیبریدی

وی افزود: شرکت مپنا برای اینکه توان خود را در زمینه عملیاتی شدن پیشرانه ها نشان دهد سه خودرو الکتریکی را به عنوان نمونه تولید کرده است. یکی از این خودروها تمام برقی است، خودرو دیگر برقی و بنزینی است که می تواند سوییچ شود که با برق یا بنزین حرکت کند و خودرو سوم که مراحل پایانی آن در حال انجام است به صورت حالت جدیدی از هیبرید استفاده شده و قابلیت آن را دارد که در عین واحد هم از برق و بنزین استفاده کند لذا از سرعت و قدرت بالایی برخوردار بوده و با خودروهای پیشرفته جهان برابری می کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) اظهار داشت: شرکت مپنا با خودروسازان زیادی مذاکره کرده و به توافقات اولیه دست یافته و آمادگی داریم تا خودرو الکتریکی را با همکاری خودروسازان به تولید انبوه برسانیم. در خصوص اتوبوس های برقی نیز فعالیت مشابهی را آغاز کردیم و با یک اتوبوس ساز بزرگ داخلی توافق شده و قراردادی منعقد کردیم که تا پایان سال جاری اولین نمونه اتوبوس برقی در خطوط آزمایشی به کار گرفته شود.

رفان با بیان اینکه یک بخش مهم از خودرو برقی باتری های لیتیومی است خاطرنشان کرد: شرکت مپنا در بخش دیگری اقدام به طراحی کارخانه ای برای تولید باتری های لیتیومی کرده که به دنبال مجوزهای آن هستیم تا خط تولید باتری های لیتیومی را احداث کنیم. ضمن اینکه این کارخانه تولید کننده لیتیوم برای مصارف غیر خودرویی نیز کاربرد دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا علی رغم اینکه تا کنون تعداد قابل توجهی خودرو برقی در کشور تولید نشده مپنا اقدام به ساخت ایستگاه شارژ خودرو برقی کرده، گفت: هنگامی که خودرو ساز خودرو برقی تولید می کند نیاز به زیرساخت های لازم دارد و فردی که قصد احداث زیر ساخت را دارد با توجه به اینکه خودرو برقی زیادی در کشور وجود ندارد این امر برای او توجیه اقتصادی ندارد بنابراین این زنجیره باید یک جایی شکسته می شد و مپنا تصمیم گرفت با صرف هزینه های لازم این زنجیره را بشکند و همزمان با برنامه ریزی برای تولید خودرو برقی، زیرساخت آن را نیز فراهم کند.

دنا پلاس هیبریدی

دنا پلاس هیبریدی

مدیرعامل شرکت مهندسی ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) افزود: در یک کلام می توان گفت مپنا به عنوان یک وظیفه ملی و فرهنگ سازی برای استفاده از خودرو برقی علی رغم عدم توجیه اقتصادی دست به این کار زده است. کما اینکه از زمانی که مپنا به عرصه برقی سازی وارد شده نظر مسئولین کشور و صنعت خودرو را به خودروهای برقی جلب کرده است.

رفان در پایان به برنامه شرکت مپنا در سال جاری برای تولید خودرو و ایستگاه های شارژ برقی اشاره کرد و گفت: یکی از تصمیمات شرکت مپنا ساخت ایستگاه های شارژ برقی در هر استان است اما این موضوع بستگی به همکاری مسئولین هر استان دارد و تا کنون استان خراسان رضوی برای احداث ایستگاه شارژ برق اعلام آمادگی کرده و اولین ایستگاه شارژ خارج از تهران در استان خراسان رضوی ساخته شده است. همچنین در تهران تعداد ایستگاه ها افزایش خواهد یافت. برنامه ما در زمینه تولید خودرو نیز به ثمر رساندن مذاکرات اولیه با خودروسازان است و خوشبختانه به دلیل فرهنگ سازی که شرکت مپنا در زمینه برقی سازی انجام داده است خودروسازان نیز از آن استقبال کرده اند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که از خودروهای برقی استقبال خوبی شود؟ این ایستگاه ها مسلما زیرساخت مورد نیاز برای استقبال کاربران هستند.

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mb.Pcr

آیا ماشین برقی ای وجود داره که بخواد نیروگاه داشته باشه؟
شما ها که ما تا بخوایم یه خورده مصرف کنیم میگید برق تموم میشه بعد الان برای ما نیروگاخ برق هم میزنین
وافعا باید به عقل بعضی ها شک کرد

Milad7

الان که آنچنان خودروی برقی داخل ایران وجود نداره 😐

علی رحیمی

کار خوب و پیسندیده ای هست اما سوال اینجاست که واقعا با این وضعیت کشور نیازه همچین چیزی ؟ بهتر نیست ما اول بنیان رو درست کنیم ؟

علی رحیمی

*پسندیده

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)