حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

احتمال جدایی اندروید از گوگل برای دوری از ایرادات قانون انحصارطلبی

نوشته

4 سال قبل | 2 دیدگاه | Android، گوگل

قوانین دنیای مجازی اصلا هنوز بالغ نیستند و شرکت های بزرگ در این زمینه به شدت از آن استفاده یا به عبارت دیگر، سواستفاده می کنند. انحصارطلبی موضوعی است که بارها دامن مایکروسافت و گوگل را گرفته و به نظر می رسد که قدرت بسیار زیاد گوگل می تواند برای اندروید خطرساز باشد. این خطرساز بودن تا آن جا پیش می رود که احتمال جدایی اندروید از گوگل برای دوری از ایرادات قانون انحصارطلبی وجود دارد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

جدایی اندروید از گوگل

آلفابت

آلفابت

شرکتی به بزرگی آلفابت همیشه زیر بررسی دقیق قانون‌گذارانی از داخل و خارج آمریکا بوده است. ما در طول سال‌های اخیر بارها دیده‌ایم که کشوری یا گروهی از کشورها، گوگل را بر سر موضوعاتی به دادگاه کشیده‌اند و آخرسر با یک به‌اصطلاح توافق، توانسته‌اند مبالغ هنگفتی پول به جیب بزنند و به کار فیصله بدهند. هم‌اکنون وکلایی در بیش از ۵۰ ایالت آمریکا در حال تحقیق بر روی رفتار غیررقابتی آلفابت هستند. البته این مورد با بقیه موارد فرق می‌کند؛ چراکه این‌بار خود دولت آمریکا پشت قضیه است و به هر نحوی که شده می‌خواهد ایرادی در کار شرکت پیدا کند.

اکثر شاکیان گوگل می‌گویند که این شرکت چنان سایه سنگینی بر اینترنت افکنده که سایر کمپانی‌ها قادر به رقابت با او نیستند و شرکت‌های جدید و نوپا شانسی برای موفقیت ندارند. ضمن اینکه بعضی از آنها از گوگل می‌خواهند که اجازه دهد کاربران، اجباری به استفاده از جیمیل یا کروم بر روی گوشی‌های اندرویدی خود نداشته باشند و بتوانند از اپلیکیشن‌های دیگری که همین قابلیت‌ها را دارند به‌طور پیش‌فرض استفاده کنند.

اندروید سهم ۵۲ درصدی بازار موبایل امریکا را دارد

اعداد و ارقام گزارش شده در هر سه‌ماهه سال، اندکی با یکدیگر تفاوت دارند، اما به‌طور میانگین در آمریکا از هر ۱۰۰ دستگاه جدیدی که به فروش می‌رسد ۵۲ گوشی از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند و ۴۸ دستگاه از iOS. این میزان سهم، با در نظر گرفتن اینکه گوگل از طریق سرویس‌ها و تبلیغات خود حضور گسترده‌ای در فضای آنلاین دارد، منطقی به نظر می‌رسد. اما باید توجه داشت که هر کاری که گوگل انجام می‌دهد، از جمله همین اندروید، همگی برای بسط دادن این سرویس‌ها و تبلیغات بوده است. دلیل آن هم روشن است، چراکه این خدمات، سالانه برای گوگل میلیاردها دلار عایدی به همراه دارند. به همین‌خاطر، گوگل هر کاری که از دستش برآمده برای این سرویس‌ها و تبلیغات انجام داده تا آنها را برای کاربران همه دستگاه‌ها، صرفنظر از اینکه سازنده آنها چه شرکتی باشد، ارایه کند.

این، بخشی از همان رفتار غیررقابتی گوگل است که وکلای ایالتی درباره آن نگرانی دارند. دولت آمریکا به‌عنوان شاکی اصلی همچنین گفته است که گوگل باید اطلاعات مربوط به سهم بازار آمریکا را ارایه کند و لیست ۱۰ رقیب جدی اندروید را منتشر نماید. اما مساله اینجاست که اندروید یک رقیب جدی بیشتر ندارد و اگر گوگل سعی کند رقبای دیگری مانند مایکروسافت ویندوز یا سیستم عامل Sailfish را در لیست بیاورد، باز دولت راضی نخواهد شد. همانطور که می‌دانید، ویندوز با اندروید اصلا رقابتی ندارد. از طرفی هم سیستم عاملی مانند Sailfish، هرچند ممکن است نر‌م‌افزار عالی‌ای باشد و افراد زیادی بخواهند آن را امتحان کنند، اما سهم بازار آن زیر ۱ درصد است.

اندروید مزرعه رشد محصولات گوگل


این موضوع مهمی است که بدانید اندروید چیزی جز کانالی برای انتشار سرویس‌های گوگل نیست. مسلما اندروید محصول بزرگی است و اکثر کسانی که این مطلب را می‌خوانند با این گفته موافقند، اما همه ما می‌دانیم که گوگل با وجود عرضه رایگان آن، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای شرکت‌هایی که قصد دسترسی به سرویس‌های گوگل را دارند، وضع کرده است. اتفاقا همین موضوع است که اندروید را بسیار ارزشمند می‌کند. برای اینکه به اهمیت اندروید برای گوگل پی ببرید از خودتان بپرسید آیا حاضرید یک دستگاه اندرویدی را بدون دسترسی به گوگل پلی استفاده کنید؟!

اندروید، ۵۰ درصد از سهم بازار آمریکا را در اختیار دارد. دلیل آنهم این است که گوگل در یکپارچه کردن سرویس‌های خود با آن خوب عمل کرده است. ۵۰ درصد دیگر هم به اپل تعلق دارد که این شرکت هم اکوسیستمی کاملا کنترل‌شده از سرویس‌ها مانند اپ استور را دارد. اپل حتی به کمپانی‌های دیگر اجازه نمی‌دهد از نرم‌افزار شرکت استفاده کند. تفاوت اپل با گوگل در این است که اپل برنامه‌هایی مانند یوتیوب، جیمیل، سرچ و Nest ندارد و دقیقا به همین خاطر هم است که تحت بررسی‌ها و تحقیقات ضدتراست قرار نمی‌گیرد.

جدایی اندروید از گوگل


جای هیچ شگفتی نخواهد بود اگر بشنویم که یکی از وکلای ایالتی رای به جدایی گوگل از آلفابت صادر کند یا بگوید که اندروید حتما باید یک موجودیت مستقل برای خود داشته باشد. البته این راهکار، هیچ‌کدام از مسایل دیگر را حل نخواهد کرد، اما از شواهد و قراین اینگونه برمی‌آید که احتمالا آلفابت به بخش‌های مجزایی تقسیم خواهد شد. شاید هم گوگل بخواهد دوباره مبلغی بپردازد و خود را از شر موضوع خلاص کند. به‌هرحال، در حال‌حاضر هیچ چیز مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید جدایی اندروید از گوگل می تواند به نفع گوگل باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amin B3DA

ولی راست میگه هیچ شرکتی مخصوصا شرکتای نوپا شانسی جلوی گوگل ندارند و بازار اینترنت و اندروید را انحصاری کرده

Milad7

عجب! 😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)