حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چیپست اپل A13 بایونیک با سریع ترین CPU و GPU رسما معرفی شد

نوشته

4 سال قبل | 8 دیدگاه | اپل، پردازشگرها

اپل مدعی شد به لطف استفاده از چیپست اپل A13 در گوشی آیفون ۱۱ با آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس دوام باتری آن‌ها در مقایسه با قبل چند ساعت افزایش پیدا کرده است. چیپست اپل A13 بایونیک با سریع ترین CPU و GPU رسما معرفی شد و در ادامه با هم درباره آن صحبت می کنیم، با ترنجی همراه باشید.

چیپست اپل A13 بایونیک

اپل A13 بایونیک

اپل A13 بایونیک

همزمان با رونمایی از سه گوشی آیفون در سال ۲۰۱۹ چیپست موبایل جدید اپل نیز معرفی شد. سازنده مدعی شد تراشه اپل A13 به عنوان قلب تپنده آیفون ۱۱ در کنار آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس قدرتمندترین چیپستی است که تا امروز در یک گوشی هوشمند به کار رفته است. گفتنی است اپل سال‌های گذشته نیز بعد از هر مرتبه معرفی گوشی های هوشمند جدیدش، چنین ادعایی را درباره تراشه به کار رفته در آن‌ها مطرح کرده بود.

طبق ادعای اپل، پردازنده اصلی تراشه A13 Bionic از نمونه به کار رفته در دیگر تراشه‌های پرچمدار دنیای موبایل سریعتر است. به ادعای اهالی کوپرتینو، علاوه بر پردازنده اصلی، پردازشگر اصلی تراشه موبایل جدید آن‌ها نیز بالاتر از نمونه‌های مشابه آن قرار می‌گیرد. اپل به عنوان سندی برای حرف‌های خود، چارت‌های مبهم زیر را طی رویداد معرفی آیفون‌های جدید نشان داد!

کاهش میزان مصرف انرژی در چیپست اپل A13

اپل a13

اپل a13

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای چیپست اپل ای ۱۳ کمک به افزایش چشم‌گیری دوام باتری دستگاه‌های قدرت گرفته از آن است. پیش از این، طبق آمار و ارقام ارائه شده توسط شرکت‌های سازنده چیپست، هر سال شاهد بهبود 15 الی 20 درصدی میزان مصرف انرژی تراشه‌های پرچمدار در مقایسه با قبل بودیم، اما اپل ادعا می‌کند به لطف پیشرفت 40 درصدی میزان مصرف انرژی Apple A13 Bionic، اکنون باید از آن به عنوان بهینه‌ترین تراشه دنیا یاد کرد.

روی هم رفته، به ادعای سازنده، اپل ای ۱۳ مجهز به سریع‌ترین پردازنده و پردازشگر گرافیکی (موبایل) بوده و در عین حال، مصرف انرژی آن نیز در مقایسه با بهترین تراشه‌های دنیا در حال حاضر بسیار کمتر است.

تنها به خاطر بهینه بودن چیپست اصلی، دوام باتری آیفون ۱۱ پرو حدود چهار ساعت و دوام باتری آیفون ۱۱ پرو مکس حدود پنج ساعت افزایش پیدا کرد! اگر در تست‌های باتری عملی دو گوشی جدید اپل واقعا چنین نتیجه‌ای حاصل شود، باید آن‌ها را جزو بهترین گوشی های هوشمند بازار از نظر میزان دوام باتری خطاب کرد.

صدها گیت ولتاژ و هزاران گیت کلاک تراشه، انرژی رسانی به بخش‌هایی از تراشه را در زمان عدم استفاده از آن‌ها قطع می‌کنند. این یکی از راهکارهای اپل، برای بهبود 40 درصدی میزان مصرف انرژی تراشه موبایل جدید خود بوده است.

تعداد ترانزیستورهای به کار رفته داخل آن 8.5 میلیارد عدد است. برای مقایسه بد نیست بدانید هواوی در کایرین ۹۹۰ به عنوان اولین تراشه پرچمدار دنیا مجهز به مودم 5G داخلی، 10.3 میلیارد ترانزیستور به کار برده است. میزان افزایش توان پردازشی چیپست موبایل جدید اپل، 20 درصد اعلام شد.

به ادعاهای مطرح شده درباره تراشه اپل A13 تا اینجا، باید در اختیار داشتن بهترین عملکرد در زمینه هوش مصنوعی را نیز اضافه کرد. موتور پردازشی مبتنی بر شبکه عصبی تراشه از 8 هسته تشکیل شده و قادر است در هر ثانیه، 1 تریلیون عمل را پردازش کند.

همانند تراشه به کار رفته در گوشی های آیفون سال 2018 و 2017، پردازنده اصلی از 2 هسته دارای سرعت بالا به منظور پردازش اعمال سنگین و 4 هسته دارای سرعت پایین به منظور پردازشی عملیات‌های روتین و سبک تشکیل می‌شود. در اپل ای 12، تعداد هسته‌های پردازشگر گرافیکی از 3 مورد به 4 عدد رسید. این تعداد در پردازشگر گرافیکی اپل ای 13 یکسان باقی مانده است.

نظر شما درباره چیپست اپل A13 چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
pouya

همیشه تو قدرت حرف اول زده دمش گرم

Dr.Nazer

بنده رسما از این تریبون؛ طرفداریِ خود را از آیفون‌های جدید اعلام می‌نمایم.

_V_

منم رسما از این تریبون اعلام میکنم دونت ایت شت

Dr.Nazer

😂

mehrdad_ma

گویا یه گرافیک ۴ هسته ای ضعیفی برای کارهای معمولی مثل تماس و… گذاشته

Mohammad 13759

با تعداد ترانزیستور کم تر از کایرین ۹۹۰ رد میشه

online_wireless

گوشی خیلی قدرتمندیه و از بقیه گوشیا تو این زمینه خیلی بهتر عمل کرده جدای از قدرت پردازشی و گرافیکی، هماهنگی سخت افزار با سیستم عامل هم طبق معمول عالیه ولی از نظر ظاهری گوشی بنظرم نسبت به نسل قبل نه تنها پیشرفت نکرده بلکه از لحاظ چینش و شکل دوربینش پسرفت داشته.

علی شیخ زاده

بیصبرانه منتظر بررسی ها هستم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)