حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا سیستم عامل های هواوی برای جایگزین کردن اندروید و ویندوز تقدیری جز شکست ندارند؟

نوشته

4 سال قبل | 25 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، هواوی

بعد از آغاز صدور فرمان تحریم آمریکا علیه هواوی، گوگل مجوز اندروید گوشی‌های آن را لغو کرد، سپس نوبت به قطع همکاری اینتل و کوالکام رسید و پس از آن هم شرکت ARM همکاری خود را با هواوی به حالت تعلیق درآورد. با فرض اینکه فرمان اجرایی دونالد ترامپ لغو نشود، هواوی برای اینکه بتواند به ساخت گوشی و لپ‌تاپ ادامه دهد، هم باید سیستم‌عامل اختصاصی توسعه دهد و هم به فکر طراحی تراشه‌های مبتنی بر معماری خاص باشد. به نظر می‌رسد هواوی حداقل برای حل مشکلات نرم‌افزاری از امکانات کافی بهره می‌برد، ولی چنین رویکردی در خارج از چین به احتمال زیاد محکوم به شکست است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم چرا سیستم عامل های هواوی برای جایگزین کردن اندروید و ویندوز تقدیری جز شکست ندارند؟

در ماه‌های گذشته که دولت ترامپ برای این شرکت فشار را به‌صورت فزاینده افزایش داده است، مدیران هواوی بارها در مورد توسعه سیستم‌عامل اختصاصی صحبت کرده‌اند. ظاهراً توسعه جایگزین برای اندروید و ویندوز در چند سال گذشته در جریان بوده است. «ریچارد یو» (Richard Yu)، مدیرعامل بخش گجت‌های مصرفی هواوی، چند روز قبل به خبرگزاری CNBC گفته که سیستم‌عامل اختصاصی آن‌ها در سه‌ماهه چهارم امسال آماده می‌شود و نسخه مربوط به خارج از چین هم تا دومین فصل ۲۰۲۰ آماده‌ی بهره‌برداری خواهد بود.

هنوز در مورد سیستم‌عامل اختصاصی هواوی اطلاعات خاصی منتشر نشده و فقط به نظر می‌رسد که بر مبنای پروژه متن‌باز اندروید موسوم به AOSP قرار دارد و از اپ استور هواوی تحت عنوان App Gallery بهره می‌برد. از آنجایی که گوشی‌های هواوی در چین از سرویس‌های گوگل بهره نمی‌برند، در این زمینه تجربه دارد و می‌تواند از تجارب خود استفاده کند.

اما در خارج از چین، گوشی‌های مجهز به سیستم‌عامل‌های جایگزین یا حتی توسعه‌یافته بر مبنای AOSP عاقبت خوبی نداشته‌اند. شرکت موزیلا، چند سال مشغول توسعه سیستم‌عامل Firefox OS بود تا اینکه در سال ۲۰۱۵ شکست را پذیرفت. شرکت Canonical تلاش کرد گوشی‌های مبتنی بر سیستم‌عامل اوبونتو را عرضه کند که این بلندپروازی هم با شکست مواجه شد و در ضمن نباید شکست مایکروسافت برای توسعه ویندوز فون را فراموش کنیم. حتی سامسونگ که روزی روزگاری می‌خواست با عرضه سیستم‌عامل تایزن به رقیب قدر اندروید بدل شود، آن را تا حد زیادی کنار گذاشته و فقط از آن برای ساعت‌های هوشمند و تلویزیون‌های خود استفاده می‌کند. برای بلک‌بری هم بهتر است که اظهارنظر نکنیم و احتمالاً به‌خوبی از شکست آن خبر دارید.

تمام این سیستم‌عامل‌های جایگزین به دلایل مختلف شکست خورده‌اند ولی از بین مهم‌ترین دلایل شکست آن‌ها، باید بگوییم که رقابت با گوگل کار بسیار سختی است. سهم بازار موتور جستجوی گوگل حدود ۹۰ درصد و رقبای قدرتمندی مانند بینگ، یاهو، بایدو و Yandex در برابر گوگل حرفی برای گرفتن ندارند. این سهم بازار گسترده به گوگل کمک کرده که بتواند اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مفیدی مانند کروم، جیمیل، یوتیوب، گوگل مپ، گوگل داکس و بسیاری از موارد دیگر را خلق و کنترل کند.

اگر بخواهید بر مبنای پروژه متن‌باز اندروید یک سیستم‌عامل توسعه دهید، کاربران آن دیگر به سرویس‌های مهم گوگل دسترسی نخواهند داشت. به‌عنوان یک تولیدکننده، شما گوشی‌هایی را تولید می‌کنید که از تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های مهم و موردتقاضای کاربران اروپا، آمریکا و دیگر مناطق جهان بهره‌ای نمی‌برند.

چالش گوشی‌های هواوی

مایکروسافت و آمازون دو شرکتی هستند که تا حالا در زمینه‌ی ارائه‌ی نسخه‌ی جایگزین برای اندروید در خارج از چین تا حدی به موفقیت رسیده‌اند و البته حالا تلاش آمازون به تبلت‌ها محدود شده است. مایکروسافت سیستم‌عامل ویندوز فون را خلق کرد که در برخی کشورهای اروپایی گوشی‌های مبتنی بر آن به موفقیت قابل توجهی رسیدند اما در نهایت در برابر اندروید شکست خورد. مایکروسافت در رابطه با ویندوز فون، برای هرکدام از گوشی‌هایی که از آن استفاده می‌کردند به ازای هر دستگاه پولی دریافت می‌کرد و البته محیط آن هم تا حد زیادی بسته بود. از طرفی دیگر، اگرچه اندروید به‌خودی‌خود رایگان است، ولی در کل شرکت‌های سازنده برای مجوزهای مربوطه مبلغ قابل توجهی پرداخت می‌کنند و البته در عوض می‌توانند تا حد زیادی محیط سیستم‌عامل را با توجه به نظر خود شبیه‌سازی کنند.

آمازون از لحاظ ارائه‌ی نسخه‌ای جدید از اندروید تا حدی به موفقیت دست یافته است. این کمپانی برای تبلت‌های خود یک اپ استور جداگانه توسعه داده است و توانسته اپلیکیشن‌های معروفی مانند فیسبوک، اسپاتیفای، نتفلیکس، اسکایپ و بسیاری از گزینه‌های دیگر را برای این سیستم‌عامل ارائه دهد ولی در این میان، هیچ اثری از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل دیده نمی‌شود. لازم به ذکر است در اپ استور آمازون جای خالی اپلیکیشن‌های کلیدی زیادی احساس می‌شود و آن‌هایی هم که در این محیط حضور دارند، معمولاً همزمان با نسخه‌ی اندروید آپدیت نمی‌شوند. البته از آنجایی که این تبلت‌ها از نمایشگر بزرگی بهره می‌برند، کاربران برای بهره‌گیری از سرویس‌های گوگل می‌توانند از طریق مرورگر به آن‌ها دسترسی داشته باشند. آمازون همچنین قصد داشت با عرضه‌ی گوشی‌های مبتنی بر سیستم‌عامل خود با اندروید رقابت کند که به دلیل فروش بسیار پایین، این پروژه متوقف شد.

هواوی پی ۳۰ پرو ترنجی

هواوی پی ۳۰ پرو ترنجی

اندروید بدون گوگل محلی از اعراب ندارد و حتی پروژه متن‌باز اندروید که هواوی می‌خواهد سیستم‌عامل اختصاصی خود را بر مبنای آن توسعه دهد، زیر نظر گوگل قرار دارد. بیشتر موارد جایگزین موجود در این نسخه برای مواردی مانند جیمیل، دوربین، تقویم، کروم و حتی کیبورد بسیار ابتدایی هستند. حتی برخی از API ها مانند مکان‌یابی، گیمینگ و خرید درون برنامه‌ای، انحصاری هستند و توسعه‌دهندگان ثالث برای اپلیکیشن‌های خود از این موارد استفاده می‌کنند. به همین خاطر توسعه‌دهندگان باید نسخه‌های مختلف اپلیکیشن خود را توسعه دهند و در این میان شاید جایگزین‌های عرضه شده به جای موارد موجود در اندروید اصلی از کیفیت ایدئالی برخوردار نباشد.

هواوی به‌عنوان دومین سازنده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان، نقش مهمی در آینده‌ی اکوسیستم اندروید ایفا می‌کند ولی نباید فراموش کنید که ۵ سال قبل سامسونگ هم فکر می‌کرد می‌تواند کاربران را به استفاده از سیستم‌عامل اختصاصی خود ترغیب کند که در نهایت شکست را پذیرفت.

هواوی طی سال‌های گذشته در حال آماده شدن برای چنین موضوعی است و حالا به دلیل جنگ تجاری بین آمریکا و چین، وضعیت ارتباط کمپانی هواوی با اندروید وخیم شده است. هواوی به خوبی می‌داند که برای توسعه سیستم‌عامل جدید با چالش‌های زیادی باید دست و پنجه نرم کند و به همین خاطر سال گذشته مذاکراتی را با بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها برای عرضه‌ی محصول خود در اپ استور این شرکت آغاز کرده است؛ هواوی به آن‌ها وعده داده که با این کار، می‌توانند حضور اپلیکیشن خود در بازار چین را افزایش دهند و با این کار درآمد بیشتری کسب کنند. طبق گزارش بلومبرگ، هواوی حتی به آن‌ها گفته که تا پایان ۲۰۱۸، ۵۰ میلیون کاربر اروپایی از اپ استور این شرکت استفاده می‌کنند.

نمایشگر اولد هواوی پی ۳۰ پرو

نمایشگر اولد هواوی پی ۳۰ پرو

در این میان، باید به قوانین محدود کننده اتحادیه اروپا هم اشاره کنیم که گوگل را برای نقض قوانین رقابتی تحت فشار قرار داده است. قانون‌گذاران می‌گویند که گوگل از سهم بالای اندروید در بازار گوشی‌های هوشمند سوء استفاده می‌کند و با ارائه‌ی پیش‌فرض مواردی مانند موتور جستجوی خود و مرورگر کروم، به رقبا اجازه‌ی عرض اندام نمی‌دهد. به همین خاطر، تولیدکنندگان اروپایی که می‌خواهند فقط از بخشی از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل استفاده کنند، باید مبلغ مربوط به مجوز بهره‌گیری از آن‌ها را پرداخت کنند. با این کار، زمینه‌ی رقابت در زمینه‌ی مثلاً اپ استور فراهم می‌شود.

البته مطمئناً بسیاری از سازندگان ترجیح می‌دهند که کلیت سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل را در محصول خود قرار دهند تا ناچار به پرداخت مبلغ جداگانه نشوند. در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم که برای مواردی مانند یوتیوب، گوگل مپ، موتور جستجوی گوگل و دیگر سرویس‌های این شرکت، گزینه‌های جایگزین معمولاً حرف زیادی برای گفتن ندارند و بسیاری از کاربران استفاده از سرویس‌های گوگل را به موارد جایگزین ترجیح می‌دهند.

مایکروسافت اجازه استفاده از ویندوز را به هواوی نمی دهد

چالش لپ‌تاپ

در سمت ویندوز، مایکروسافت طی بیش از دو دهه توانسته تسلط خود را در بازار حفظ کند. قانون‌گذاران آمریکایی سال‌ها قبل به پیش‌فرض بودن مرورگر اینترنت اکسپلورر در ویندوز اعتراض کردند و چند سال بعد هم قانون‌گذاران اروپایی در این زمینه وارد عمل شدند. در اروپا، مایکروسافت متهم به غیرقانونی بودن ارائه‌ی ویندوز مدیا پلیر به‌عنوان پلیر پیش‌فرض شد و این که ویندوز برای رقبای فعال در این زمینه فرصتی ارائه نمی‌دهد. به همین خاطر مایکروسافت نسخه‌ای خاص از ویندوز را برای اروپا عرضه کرد که فاقد این برنامه بود ولی در نهایت بیشتر سازندگان از همان نسخه‌های معمولی ویندوز استفاده کردند.

کامپیوترهای ویندوزی با رقبای زیادی روبرو هستند و مشهورترین آن‌ها، کامپیوترهای مک، سیستم‌های مبتنی بر لینوکس و Chrome OS هستند. با وجود اینکه سال‌ها از عرضه ویندوز می‌گذرد، ولی همچنان این سیستم‌عامل در بخش‌های مختلف محبوبیت زیادی دارد و البته اخیراً Chrome OS موفق شده تا حدی توجه کاربران زیادی را جلب کند که این موضوع عمدتا به محبوبیت سرویس‌های مبتنی بر وب این سیستم‌عامل و پشتیبانی گوگل از آن برمی‌گردد.

بسیاری از کسب‌وکارها، همچنان از ویندوز استفاده می‌کنند که این موضوع تا حد زیادی به سازگاری این سیستم‌عامل از برنامه‌های موردنظر آن‌ها برمی‌گردد و بیشتر این کسب‌وکارها نمی‌توانند از برنامه‌ها و سیستم‌های مبتنی بر وب استفاده کنند. یکی از دلایلی که تلاش‌های مایکروسافت برای ارائه‌ی ویندوز مبتنی بر ARM پیشرفت و محبوبیت چندانی نداشته، به همین موضوع برمی‌گردد.

هواوی می‌خواهد سیستم‌عامل خود را به‌عنوان گزینه‌ی جایگزین برای ویندوز ۱۰ و Chrome OS در بازاری عرضه کند که تحت تسلط شرکت‌هایی مانند لنوو، HP، اپل، دل، ایسر و دیگر شرکت‌ها قرار دارد. این کمپانی‌ها در زمینه‌ی ساخت و توزیع کامپیوترها ید طولایی دارند و برند آن‌ها برای کاربران بسیار شناخته شده است. طی سال‌های گذشته، شاهد عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های مبتنی بر اندروید بوده‌ایم که تا حدی سروصدا ایجاد کرده‌اند ولی کمی بعد ناپدید شده‌اند و به نظر می‌رسد هواوی هم ادامه‌دهنده همین مسیر خواهد بود. اگرچه ارائه‌ی سیستم‌عامل جایگزین اندروید بسیار چالش‌برانگیز است، ولی باید بگوییم که ارائه‌ی سیستم‌عاملی جدید برای ویندوز از این هم سخت‌تر خواهد بود.

هواوی حالا با چالش‌های بسیاری زیادی روبرو است که برای بسیاری از آن‌ها کنترل چندانی ندارد. اگر این شرکت نتواند تراشه‌های موردنظر خود را تأمین کند، موارد نرم‌افزاری دیگر کوچک‌ترین اهمیتی نخواهند داشت. تحریم ARM، اینتل و هواوی نسبت به محدودیت‌های نرم‌افزاری، برای هواوی بسیار خطرناک‌تر هستند اما حتی در شرایط ایدئال هم هواوی به احتمال زیاد نمی‌تواند با سیستم‌عامل‌های گوگل و مایکروسافت رقابت کند. در نهایت باید خاطرنشان کنیم که مهم‌ترین نقاط قوت محصولات هواوی در خارج از چین معمولا بخش نرم‌افزاری نبوده است و بلکه در بیشتر اوقات بخش سخت‌افزاری محصولات، به‌خصوص گوشی‌های این شرکت، توانسته‌اند توجهات زیادی را جلب کنند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که این تحلیل صحیح است؟

اشتراک در
اطلاع از
25 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mehrdad_ma

در صورتی که کاملا بیخیال برنامه بشیم
چون چینیه و امنیت نداره

RS.R

اها مال آمریکا امنیت داره

mehrdad_ma

اگه نداشت که ۹۹ درصد سیستم عامل ها آمریکایی نبودن

RS.R

یعنی با این حرفت مشخص شد اطلاعات کافی نداری. اندروید نرم افزار سازمان سیا هست یه مقدار در مورد تاریخچه ساخت اندروید تحقیق کن

mehrdad_ma

از خود آمریکا بگذریم
اگه ذره ای با قوانین اتحادیه اروپا آشنایی داشتی این حرفو نمیزدی

Farcry

هرچی باشه شرکت های آمریکایی ارتباط خیلی کمتری با دولتشون دارن.ولی هوآوی کاملا به دولت کمونیست چین وصله. #هوآوی پرست نباشیم

mehrdad_ma

میگه اندروید مال سازمان سیا هست 😂

Arrow

اره شرکت های امریکایی هیچ ارتباطی با دولتشون ندارن بعد از ترس کی بود همه هواوی رو تحریم کردن؟

تا دولت امریکا گفت هواوی رو تحریم کنیم 24 ساعت نگذشت همه گوش به فرمانش انجام دادن

سعی کن سکوت کنی

Farcry

چرت نگو.گوگل و بخش های وابسته به اون سهامش کاملا عمومی هست و دولت آمریکا هیچ نقشی توی کارهای اون نداره.ولی هوآوی اصلا معلوم نیست برای کیه.نه سهامش عرضه شده نه مالک اون مشخص شده.الانم که میبینی شرکت های آمریکایی مجبور شدن هوآوی رو تحریم برای این بوده که بخش های مختلف اون ها توی تحریم قرار نگیره و ضرر نکنن.

Farcry

درضمن اینقدر اراجیف رائفی پور رو توی این سایت ننویس.

mehrdad_ma

خوبه که تاریخچه اندروید کاملا مشخصه
سازنده گوشی امروزی اسنشال فون

ربطش به CIA از کجا در آمده معلوم نیست

مایکروسافت اپل گوگل سهامشون عمومی هست
امیدوارم که وضعیت جوری بشه حق استفاده از سیستم عامل دلخواه باشه که ببینیم این ساندیس خورها بازم از اندروید و ویندوز و مک و ios استفاده میکنن یا سیستم عامل چینی

mehrdad_ma

من خودم از محصولات چینی استفاده میکنم و راضیم
اینکه میگم چینیه بخاطر سخت افزار نیست
بخاطر نرم افزار هست که چین چطور اطلاعات کاربران رو تضمین میکنه ؟
مگه در چین چیزی به اسم آزادای استفاده از اپلیکیشن ها وجود داره ؟
یه ویچت دارن 😂 که تک تک پیامها رو رصد میکنن
سابقه هم داره اطلاعات رو یه زمانی به ایران فروخته

amer

صد در صد با این تحلیل موافقم و جای هیچ شکی نیست.
خلاصه بگم هواوی چه سخت افزار و چه نرم افزاری باید تک تک برنامه ها مستقل باشن و سخت افزار هم مستقل باشن
که به هیچ وجه شدنی نیستن .
اگه شدنی بودن شک نکنید هواوی خیلی سال ها پیش این کار میکرد

mehrdad_ma

شاید اگه بتونه تو کشور خودش نهایتا موفق باشه
در ضمن اینکه تو کشور خودش از محصولات هواوی استفاده میشه بخاطر استفاده از اندروید و ویندوز هست

RS.R

اندروید بر پایه جاسوسی مردم دنیا. بنا شد. اون دسته احمقهایه که. سطح اطلاعات شون پاینه چیزی بدون وقتی کشوری مثل امریکا میخاد به جهان سلطه داشته باشه باید ابزار جاسوس شم فراهم کنه. کاربر ارجیف. تو میگیfarcry

RS.R

من طرف کسی نیستم نه زد برندی فقط اطلاعات دارم قبل اینکه اندروید جهانی شه برایه ارتباط ماموران سیا ساخته شده بود بعد گذشت زمان پافراتر میزاره باز کردن

سیا
سازمان امنیت و اطلاعات ایالات متحده امریکا
به زبان‌های دیگر

برای دیگر کاربردها، سیا (ابهام‌زدایی) را ببینید.
سازمان اطلاعات مرکزی (به انگلیسی: Central Intelligence Agency)، هم‌چنین مشهور با سرواژه «سیا» یا «سی‌آی‌اِی» (به انگلیسی: CIA) یک سازمان اطلاعات برون مرزی غیرنظامی دولت آمریکا وظیفه‌اش جمع‌آوری، تجزیه تحلیل و پردازش اطلاعات امنیت ملی عمدتاً با استفاده از اطلاعات گردآوری شده توسط سیتم عامل اندروید از افراد از سرتاسر جهان است. به عنوان یکی از اعضای اصلی جامعه اطلاعات آمریکا، سیا به اداره اطلاعات ملی پاسخگوست و در درجهٔ اول بر روی تأمین اطلاعات برای رئیس‌جمهور و کابینه‌اش متمرکز است.

اطلاعات کلی سازمان اطلاعاتی
بنیادگذاری
۱۸ سپتامبر ۱۹۴۷؛ ۷۱ سال پیش
سازمان اطلاعاتی پیش
Office of Strategic Services
ستاد
George Bush Center for Intelligence
لانگلی، ویرجینیا، U.S.
۳۸°۵۷′۰۷″ شمالی ۷۷°۰۸′۴۶″ غربی
شعار
“The Work of a Nation. The Center of Intelligence.”
Unofficial motto: “And you shall know the truth and the truth shall make you free.” (John 8:32)
کارمندان
21,575 (estimate)[۱]
بودجهٔ سالانه
$15 billion (از تاریخ ۲۰۱۳)
عالی‌ترین مقامان سازمان اطلاعاتی
جینا هسپل، اداره‌کننده سازمان اطلاعات مرکزی
جینا هسپل، Deputy Director
سازمان اطلاعاتی بالادست
None (independent)
وبگاه
cia.gov
آژانس اطلاعات مرکزی (سیا)
نشان سازمان
نشان سازمان
مشخصات سازمان
تاسیس
۱۹۴۷
تعداد کارکنان
۲۰۰۰۰
بودجهٔ سالیانه
۱۰ میلیارد دلار (تخمین[۲])
ریاست سازمان
جینا هسپل[۳]
وبگاه رسمی
http://www.cia.gov
فعالیت سیا متمرکز بر حوزه برون مرزی است و به‌طور محدودی به جمع‌آوری اطلاعات از داخل می‌پردازد. همچنین برخلاف اف‌بی‌آی وظیفه اعمال قانون برعهده ندارد. با آنکه سیا تنها نهاد اطلاعاتی آمریکا نیست که مسئولیت گردآوری اطلاعات توسط اشخاص را برعهده دارد، مأموریت مدیریت ملی هماهنگ‌سازی و رفع تعارض اطلاعات گردآوری شده توسط اشخاص در جامعه اطلاعاتی آمریکا با این سازمان است. سیا تنها سازمان اطلاعاتی آمریکا است که مجاز به عملیات مخفی برون مرزی از سوی رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا است، مگر در مواردی که رئیس‌جمهور سازمان دیگری را مناسب تر تشخیص دهد.[۴]

تا پیش از تصویب قانون اصلاح اطلاعات و ممانعت از تروریسم در سال ۲۰۰۴، رئیس سازمان سیا، هم‌زمان در رأس جامعه اطلاعات آمریکا نیز بود. اما، اکنون این عملکردها و اختیارات به مدیر جامعه اطلاعات آمریکا (DNI) محول شده‌است. با این حال، حجم فعالیت‌های سیا گسترش داشته‌است به‌طوری‌که طبق گزارش روزنامه واشینگتن پست، در سال مالی ۲۰۱۰ سازمان سیا بیشترین بودجه را در مجموعه جامعه اطلاعات آمریکا داشته‌است. سازمان سیا نقش خود را در حوزه‌هایی نظیر عملیات شبه نظامی مخفیانه گسترش داده‌است و یکی از بزرگترین واحدهای آن، یعنی مرکز عملیات اطلاعاتی (Information Operations Center (IOC)) بر عملیات تهاجمی سایبری متمرکز شده‌است.[۴]

مرکز سازمان سیا در ایالت ویرجینیاست. این سازمان بخشی از جامعه اطلاعاتی آمریکا است. نقش و ویژگی‌های سازمان سیا تقریباً برابر با سازمان اطلاعات و امنیت خارجی در بریتانیا، سرویس اطلاعات مخفی در استرالیا یا موساد در اسرائیل دارد

Amir galaxy

چرا ویکی پدیا رو کپی میکنی میزاری اینجا

RS.R

خوب چون مطلق به ایران نیست بگن اخوندا. نوشتن

The Destroyer

اتفاقاً خیلی از اونایی که میرن متن های ویکی پدیا فارسی رو مینویسند وابسته به حکومت هستن به خصوص در این موارد که حرف از آمریکا میاد وسط که ذهن افراد رو فریب بدن. در این که گوگل هم خیلی از اطلاعات مهم کاربرانش رو داره شکی نیست ولی گوگل یه شرکت خصوصیه که با دولت کشورش هیچ ارتباطی نداره و از این اطلاعات برای تبلیغات استفاده میکنه

Farcry

تاحالا تو عمرم انقدر اراجیف نشنیده بودم. اندروید رو برای ارتباط ساخته بودن؟ 😄😄😄😄داداش اشتب میزنی اون اینترنت بود.

afsoongaregisoo

وقتی یه سیستم عامل کاربر زیاد داشته باشه گوگل اگر برنامه های اختصاصی واسش ننویسه فقط بازارش رو از دست میده .چینی ها میتونن موفق بشن .

vahid abedi

به نطر من با این کار سیاسی امریکا سامسونگ هم باید برای اینده اماده بسه

اگه این بدعت عملی بشه در اینده امریکا میتونه این کار رو برای سامسونگ یا هر شرکتی دلش بخواد انجام بده تا از دور خارج کته.

دقیقا حکم قبل از محاکمه امریکا در مورد هواوی منو یاد ییاست های 40 سال داخلی خودمون میندازه

جالبه که اکثریت به ظاهر روشنفکران مون در سایت از این رفتار سیستم داخلی خودمون انتقاد میکنن ولی همین کار رو امریکا داره انجام میده دفاع میکنن.

اگه حکم قبل محکومیت قانونی خوب نییت برا همه خوب نیست

اگر خوبه پس کار داخلی ها هم خوبه.

به هر حال این تناقض رفتاری ما نسون میده حرف و عملمون یکی نیست و در حالی منتقد برخی رفتارهای داخلی هستیم که خودمون از اون رفتار ها توسط دیگران دفاع میکنیم.

ولی اینم بگم امریکا با رقابت و قوانین ضد انحصار و عدم دخالت های سیاسی به اینجا رسیده و ابر قدرت شده

با این رویه های غیر قانونی ترامپ مشروعیت و جایگاه اینده امریکا به خطر خواهذ افتاد

هواوی که عددی نیست در برابر امریکا.

بزرگترین مشکل امریکا نه هواوی یا برندی دیگر بلکه رفتار های فراقانونی ترامپ و از بین بردن مشروعیت و اقتدار قانونی امریکا در بین جوامع و افکار عمومی هستس.

هواوی چه بمونه چه بره در برابر قدرت امریکا عددی نیست

اما این رویه های غیر قانونی و بدعت ها واقعا خطرناکن

خیلی مشتاقم خدای نکرده روزی امریکا این کار غیر قانونی رو برای یکی از برندهای دیگر انجام بده خدای نکرده اونوقت فن های اون برندها که برخی هاشون الان شاد و عروسی گرفتن اونوقت چی خواهند گفت

ایا بازم تایید خواهند کرد یا بلکه محکوم خواهند کرد.. نمیخوام اینجا جواب بدن چدن هر کسی جسارت اعتراف به نظرات واقعی و حقیقی بر خلاف منافع خودشو نداره

ففط میخوام تو دل خودشون فکر کنن و به خودشون جواب بدن

Amir galaxy

!!!!!!!!haji pashmam

_V_

معلومه ناراحت میشی چون برند محبوبت دیگه نمیتونه محصولات بده بیرون و تورو شاد کنه
ولی اینم قبول کنید هواوی جاسوسی میکنه!مگه میشه اینهمه شبکه تحت اختیارت باشن،،توهم کلید مهمی برای دولتت باشی و اطلاعات رو جاسوسی نکنی؟اصن امکان نداره،،مث این میمونه بگیم گوگل هیچ کمکی به دولت آمریکا نمیکنه

Dr.Nazer

با افتخار یک سپاهی‌ام😂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)