حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تحریم هواوی توسط ARM می تواند این شرکت چینی را زمین گیر کند

نوشته

4 سال قبل | 9 دیدگاه | هواوی

دیروز بود که در ترنجی خواندیم شرکت ARM با هواوی قطع ارتباط می کند و چیپست های کایرین هواوی در معرض خطر جدی هستند. اگر بخواهیم کمی عمیق تر به موضوع نگاه کنیم باید گفت که تحریم هواوی توسط ARM می تواند این شرکت چینی را زمین گیر کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن با هم صحبت کنیم.

اهمیت زیاد تکنولوژی‌های شرکت ARM

معماری ARM در صنعت گوشی‌های هوشمند نقش بسیار حیاتی دارد و قلب تپنده اکثریت گوشی‌ها مبتنی بر معماری توسعه‌یافته توسط این شرکت هستند. لازم به ذکر است که کمپانی ARM عمدتا از طریق فروش مجوز بهره‌برداری از معماری تراشه‌ها، کسب درآمد می‌کند. به غیر از اپل، تقریباً تمام شرکت‌های طراح و سازنده‌ی تراشه‌ها، از مجوزهای مربوط به معماری پردازنده یا پردازنده گرافیکی متعلق به این شرکت استفاده می‌کنند. از بین این شرکت‌ها، می‌توانیم به کوالکام، هواوی، مدیاتک و سامسونگ اشاره کنیم. بنابراین معماری ARM برای گجت‌های اندرویدی نقش بسیار حیاتی دارد.

به بیانی ساده، هواوی امکان بهره‌گیری از تکنولوژی‌ای را از دست داده که بدون آن نمی‌توان یک گوشی هوشمند مدرن را ساخت.

هوش مصنوعی هوآوی

هوش مصنوعی هوآوی

هواوی بدون تکنولوژی ARM می‌تواند چه کارهایی انجام دهد؟

طبق گزارش BBC، هواوی همچنان می‌تواند به ساخت و عرضه تراشه‌های فعلی مانند کایرین ۷۱۰ و کایرین ۹۸۰ ادامه دهد و حتی نسل بعدی تراشه پرچم‌دار این شرکت موسوم به کایرین ۹۸۵ هم به احتمال زیاد تحت تأثیر این تحریم قرار نمی‌گیرد. بنابراین به غیر از ادامه استفاده از تراشه‌های فعلی، چه کارهایی از دست هواوی برمی‌آید؟

برای جواب به این سؤال باید بگوییم که علناً هواوی بدون تکنولوژی ARM نمی‌تواند تراشه‌های جدید طراحی کند. یک احتمال این است که هواوی برای ساخت گوشی‌های جدید، از تراشه‌های شرکت‌هایی مانند سامسونگ یا مدیاتک استفاده کند که البته آن‌ها هم مبتنی بر معماری ARM هستند و احتمالاً به دلیل تحریم آمریکا، چنین کاری امکان‌پذیر نخواهد بود.

در ضمن هواوی هم نمی‌تواند از تراشه‌های اینتل مبتنی بر معماری x86 استفاده کند زیرا این تراشه‌های دیگر تولید نمی‌شوند و حتی اگر هم تولید می‌شدند، اینتل ارتباط خود را با هواوی قطع کرده است.

هوآوی کایرین 980

هوآوی کایرین 980

یک راه دیگر برای هواوی‌ این است که برای طراحی پردازنده و پردازنده‌های گرافیکی، به غیر از معماری ARM و x86، معماری جدیدی توسعه دهد. با این حال، باید خاطرنشان کنیم که سیستم‌عامل اندروید به غیر از این موارد، تنها با معماری بسیار قدیمی MIPS سازگار است و به غیر از آن‌ها، از معماری‌های دیگری پشتیبانی نمی‌کند. در ضمن لازم به ذکر است که توسعه معماری جدید برای تراشه کار بسیار پیچیده‌ای است که معمولاً چندین سال طول می‌کشد و در عرض چند ماه نمی‌توان معماری جدیدی را معرفی کرد.

اگرچه گوشی‌های هواوی‌ بدون بهره‌گیری از سرویس‌ها و امکانات گوگل تا حدی ضعیف‌تر می‌شوند ولی بالاخره می‌توان راه‌حل‌هایی را برای جایگزینی آن‌ها ارائه داد؛ اما در این میان، هواوی‌ بدون بهره‌گیری از تکنولوژی‌های شرکت ARM تا حد زیادی فلج می‌شود و دیگر قادر به ساخت گوشی‌های هوشمند نخواهد بود.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که شرکت بریتانایی ARM هم تحریم خود قطعی کند؟

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
amer

یا خدا.
پس بیخود نیست ژاپنی ها این قلب حیاتی (ارم هلدینگ)تصاحب کردن
ولی واقعیتش وجدانم ناراحته .انشا…کار به اون حد نرسه.هرچی باشه این برند چینی باعث رقابت خوبی شده بود انشا…که این ماجرا ختم به خیر بشه

_V_

این اخبار همش برا سر صداس باو مگه کشکه یه برندو از گوشی زدن بندازن همینجوری
ولی فکر کن هواوی مجبور به استفاده از چیپ آشغالی اگزیگوز بشه که در واقع ۲۰۰۰ نانومتره و هیچ قابلیتی نداره😂

amer

خخخخ.الانه که بیان منفی بدن.واعظی فعلا مجلس ختم و سوگواریه لطفا به جای این حرفا یه فاتحه براش بخون

_V_

به عزّت و شرف لا اله الا الله…
😅😶📿

amer

واعظی گوشی p30پرو 500تومن حاضرم بخرم.جهنم و ضرر

_V_

😎👑📿

chalton


محققان مرکز هوش مصنوعی سامسونگ، هوش مصنوعی ساختن که با داده های بسیار کمی حتی در حد یک عکس میتونه چهره موجود در اون عکس رو به حرکت دربیاره و پرتره زنده خلق کنه. در صورت افزایش تعداد عکسها، دقت اون بالاتر هم خواهد رفت. در ویدیو چهره اشخاصی معروفی مثل سالوادور دالی، انیشتین و داستایوفسکی رو میبینید که تنها با یک عکس از اونها، هوش مصنوعی سامسونگ تونسته صورت اونها رو متحرک کنه.‌

chalton

اینههههههههه،هوآوی با مخ میخوره زمین،تمام.
برند کثیف و کپی کار و دزد اطلاعات از برندهای دیگه باید زمین گیر بشه و له بشه.

amer

خخخخخ

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)