حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شکایت ۲۲.۶ میلیارد دلاری اسپاتیفای از اپل به اتحادیه اروپا برای عدم رعایت رقابت منصفانه

نوشته

4 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل

یکی از خبرهای داغ این روزها را می توان شکایت ۲۲.۶ میلیارد دلاری اسپاتیفای از اپل به اتحادیه اروپا برای عدم رعایت رقابت منصفانه دانست. کمیته رقابت اتحادیه اروپا قرار است شکایت اسپاتیفای از اپل را مورد بررسی قرار دهد که پیرامون سهم خواهی ساکنین کوپرتینو از فروش حق اشتراک ماهانه این سرویس استریم موزیک مطرح است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

به گزارش روز چهارشنبه روزنامه تایمز، سرویس استریم موزیک اسپاتیفای به تازگی در کمیته رقابت اتحادیه اروپا از شرکت اپل به دلیل سهم خواهی 30 درصدی از فروش حق اشتراک این سرویس شکایت کرده است.

اسپاتیفای معتقد است که سهم خواهی اپل از برنامه‌هایی با سرویس پرداخت درون برنامه‌ای که بر روی فروشگاه نرم افزاری قرار گرفته‌اند ناعادلانه بوده و به نوعی مالیات محسوب می‌شود. این شرکت معتقد است که رفتار اپل و کسب درآمد از این شیوه باعث ایجاد فضای ناعادلانه رقابت خواهد شد؛ درحالی که اپل خود دارای یک سرویس استریم موزیک اختصاصی است.

شکایت اسپاتیفای از اپل در ماه مارس تنظیم شده، با این حال اکنون شاهد به جریان افتادن آن توسط کمیته رقابت اتحادیه اروپا هستیم. اگر این کمیته رأی خود را به نفع اسپاتیفای صادر کند، اپل مجاب به تغییر شیوه کسب و کار خود در قاره اروپا و پرداخت جریمه 26.6 میلیارد دلاری، معادل 10 درصد از درآمد جهانی این شرکت خواهد شد.

شاید جالب باشد که بدانید هر دو سرویس اسپاتیفای و اپل موزیک نرخ اشتراک ماهانه تقریباً مشابهی دارند و هر دو 9.99 دلار برای هر کاربر، 14.99 دلار برای هر خانواده تا 6 نفر و 4.99 برای هر دانش‌آموز دریافت می‌کنند. البته اسپاتیفای با توجه به دریافت 30 درصدی مالیات اپل، این هزینه را برای حق اشتراک ماهانه به 12 دلار افزایش داده است. وجه تمایز دیگر اسپاتیفای نسبت به اپل موزیک امکان استفاده از نسخه رایگان آن با مشاهده کردن تبلیغات است.

به هر حال شکایت اسپاتیفای از اپل می‌تواند موجب به جریان افتادن دادگاه‌های مشابهی از سوی سایر شرکت‌ها بر علیه ساکنین کوپرتینو شود. دانستن این نکته هم بد نیست که آمار کاربرانی که اشتراک ماهانه سرویس اسپاتیفای را خریداری می‌کنند، نسبت به سال گذشته با رشد 32 درصد به 100 میلیون رسیده است. در سوی دیگر 170 میلیون کاربر دیگر نیز از سرویس رایگان آن استفاده می‌کنند. در سوی دیگر اپل موزیک تنها دارای 56 میلیون کاربر پولی است که از این رقم 28 میلیون نفر آن‌ها اهل ایالات متحده هستند.

اپل در پاسخ به اتهامات وارده از سوی اسپاتیفای اعلام کرده که این سرویس از طریق زیرساخت پلتفرم فروشگاه نرم افزاری توانسته کسب و کار خود را رشد دهد، از این رو بایستی مبلغی را از سود عایده بپردازد. درنهایت بد نیست که بدانید اپل در سال 2017 نیز در کمیته رقابت اتحادیه اروپا به پرداخت 14.6 میلیارد دلار جریمه به دلیل فرار مالیاتی محکوم شده است.

 

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)