حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فیلترشکن رایگان قابل اعتماد نیست

نوشته

5 سال قبل | 8 دیدگاه | اخبار داخلی، امنیت

در حال حاضر بسیاری از کاربران برای استفاده از برخی سرویس‌های تحریم شده از VPN یا فیلترشکن‌های رایگان استفاده می‌کنند. اما چرا نباید به بسیاری از این فیلترشکن‌ها اعتماد کرد؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید

فیلترشکن چگونه کار می‌کند؟

یک شبکه خصوصی مجازی یا VPN تمامی ترافیک عبوری را رمزگذاری کرده و آن را به یک سرور VPN ارسال می‌کند. به این ترتیب تمام اطلاعات از این سرور عبور کرده و ارسال یا دریافت می‌شوند.

به‌طور مثال اگر شما در ایران قرار داشته باشید و از فیلترشکن یا VPN انگلیس استفاده کنید؛ ترافیک مرور وب شما به سروری در انگلیس ارسال شده و اطلاعات ورودی نیز ابتدا از سرور انگیس عبور می‌کند. به این ترتیب نه‌تنها سرویس‌دهنده اینترنت بلکه اپراتور شبکه و یا وب‌سایت و سرویس مورد نظر نمی‌توانند مبدأ اصلی ترافیک یا مکان شما در ایران را ببینند. به همین دلیل است که سرویس‌های تحریم شده بدون مشکل قابل استفاده خواهند بود. این سرویس‌ها شما را صرفاً شخصی در انگلیس تشخیص می‌دهند.

با وجود ترجمه فیلترشکن برای VPN، عبور از تحریم سرویس‌ها و همچنین مخفی کردن هویت خود و جلوگیری از سرک کشیدن افراد در اطلاعات شما هنگام استفاده از شبکه‌های وای‌فای عمومی از سایر استفاده‌های VPN محسوب می‌شود.

همچنین برخی سرویس‌دهنده‌های اینترنت استفاده ازتورنت را غیرقانونی می‌دانند و به همین دلیل از VPN برای مخفی کردن دانلود تورنت نیز استفاده می‌شود. علاوه بر این اگر وب‌سایتی یک سرویس را فقط در کشور خاصی ارائه می‌دهد می‌توان با استفاده از VPN با سرور درون آن کشور به آن سرویس دسترسی داشت.

افت سرعت و قطع شدن فیلترشکن ها

افت سرعت و قطع شدن فیلترشکن ها

اشکال VPN رایگان چیست؟

همان‌طور که گفتیم در استفاده از فیلترشکن و VPN تمام ترافیک اینترنت شما از یک سرور خاص عبور می‌کند. به این ترتیب شما به اپراتور این فیلترشکن اعتماد می‌کنید و اطلاعات ردوبدل شده را در معرض دید او قرار می‌دهید. با این‌که استفاده از فیلترشکن و VPN فعالیت شما را از سرویس‌دهنده اینترنت یا ارائه‌دهنده وای‌فای مخفی می‌کند اما در عوض ادمین سرور فیلترشکن می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

این اطلاعات شامل وب‌سایت‌هایی که از آن‌ها دیدن می‌کنید می‌شود. همچنین اگر به وب‌سایت‌های رمزگذاری نشده (پروتکل HTTP) مراجعه کنید لینک دقیق تمامی صفحات برای اپراتور VPN قابل رویت خواهد بود. فیلترشکن‌های رایگان معمولاً توسط شرکت‌های چندان معتبری ارائه نمی‌شود و مشخص نیست اطلاعات شما به سرور کدام شرکت در کدام نقطه از جهان ارسال خواهد شد. به همین دلیل نباید به فیلترشکن‌های رایگان اعتماد کرد.

تحقیق اخیری توسط مؤسسه Metric Labs نشان می‌دهد اکثر فیلترشکن‌های رایگان به چین ارتباط دارند و ۸۶ درصد آن‌ها هم سیاست‌های حریم شخصی رضایت‌بخشی ندارند؛ حتی در برخی موارد درج شده اطلاعات شما به چین انتقال خواهد یافت. ایمیل پشتیبانی بسیاری از این سرویس‌ها ایمیل‌های ساده‌ای از سرورهای جیمیل یا هات‌میل است و به این ترتیب شاید اصلاً شرکتی در کار نباشد.

با این‌که در هنگام استفاده از سرویس‌های رمزگذاری شده‌ای مثل ایمیل، فیس‌بوک، اینستاگرام و موارد مشابه اطلاعاتی مثل نام کاربری و رمز عبور و یا محتویات این سرویس‌ها در دسترس اپراتور VPN نخواهد بود باز هم بسیاری از ترافیک غیررمزگذاری شده مثل تاریخچه مرورگر شما می‌تواند برای بسیاری ارزشمند باشد.

راه حل چیست؟

اگر به هر دلیلی مجبور به استفاده از فیلترشکن یا VPN هستید سعی کنید از فیلترشکن‌های رایگان و با منبع نامعلوم دوری کنید. همچنین نسخه‌های موسوم به تلگرام بدون فیلتر و … سایر اپلیکیشن‌های مشابه نیز به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیستند.

 

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
HOSEIN

دوستان چه فیلترشکنی توصیه میکنین؟
من فعلا از ایکس وی پی ان استفاده میکنم

ronin

وی پی ان خوب که زیاده
باید تست کنید روی اینترنت شما یا منطقه شما کار میکنه یا نه
یکسری روی همراه اول متصل نمیشه یکسری ایرانسل و …..

Mostoul

Windscribe خیلی عالیه. ۱ ماه به صورت یک ماه ۱۵ گیگ میده اگه بیشتر بخوای سرویس یکساله میشه حدود ۴۸ دلار. هرچند نفر هم که بخوای میتونه وصل شه نامحدود میشه شریکی خریدش.

pedram_01

Mostoul

سلام چجوری ماهی 15 گیگ میگیری برای من تا 10 گیگ ماهی میده . برای 15 گیگ شدن گفته باید تویت بزنی نمیدونم دقیقا چی باید توی تویت بنویسم

Milad7

hexatech هم بد نیست 🙂

Amin B3DA

منم اعتماد ندارم و VPN خریدم اما متاسفانه شرگت های ارائه دهنده هم محدود شدن و خیلی سرویس دهی پایین اومده

برای تلگرام هم هیچ چیز بهتر از MTProxy ها نیست بنظرم. مصرف نت هم بالا نمیبره عین فیلترشکن

محمد شادکانی

سایفون، و هات اسپات چه طورن؟

pedram_01

مگ پولی ها مطمعن هستن ؟!! چه فرقی مکینه پولی باشه یا رایگان وقتی به هیچ کدوم نمیشه اعتماد کرد . من ترجیح میدم رایگان استفاده کنم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)