حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دوربین دوگانه چیست و چه تفاوتی ایجاد میکند؟

بخش زیادی از محبوبیت یک گوشی تلفن همراه به دوربین آن برمی‌گردد. این سال‌ها تغییرات زیادی روی دوربین انواع گوشی‌ها اعمال شده است که دوربین دوگانه جدیدترین آن است که به سرعت جایش را در دل کاربران باز کرد؛ دوربینی که دنیای کاربران را متحول و امکان ثبت لحظات را با زیبایی هر چه بیشتر برایشان فراهم کرده است. با هم ببینیم دوربین‌های دوگانه چه امکاناتی فراهم می‌کنند و کدام گوشی‌ها بهترین استفاده را از دوربین دوگانه کرده‌اند.

1-   مات کردن تصاویر پس زمینه

یکی از کاربردی‌ترین امکانات دوربین‌های دوگانه که باعث ثبت هزاران عکس هنری توسط کاربران شده است، امکان بوکه کردن عکس یا به عبارت دیگر مات کردن تصاویر پس زمینه یا بک گراند است. این امکان ثبت عکس‌های هنری را آسان کرده و طرفداران زیادی برای خودش دارد.

 

2-   تصاویری شارپ‌تر

شارپ بودن تصویر باعث زیبایی و جذابیت بیشتر آن می‌شود. زمانی که از گوشی‌هایی مثل سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس استفاده کنید، متوجه تفاوت رنگ‌ها و شارپ بودن بیشتر عکس‌هایی که می‌گیرید، خواهید شد. این امکان، لذت عکاسی و حتی تماشای عکس را چند برابر می‌کند.

 

3-   عکس‌های پرسپکتیو

بیشتر ما تجربه کشیدن نقاشی‌های پرسپکتیو را در دوران مدرسه داریم؛ نقاشی‌هایی که قرار بود عمق در آن‌ها مشخص شود و با دیدنشان احساس کنیم می‌توانیم فاصله را درک کنیم. یکی از امکانات خوبی که گوشی‌های تلفن همراه با دوربین دوگانه به کاربرانشان می‌دهند، ایجاد حس عمق و فاصله به صورت هم‌زمان است که در نهایت منجر به تولید عکسی شبیه به عکس‌های پرسپکتیوی می‌شود. در بعضی دوربین‌ها این قابلیت تا حدی است که عکس نهایی شبیه به یک عکس سه بعدی می‌شود.

 

4-   زوم کردن با خیال راحت

تا قبل از ابداع دوربین‌های دوگانه برای انواع گوشی‌ها، زوم کردن بر روی تصاویر ممکن بود؛ اما در اغلب موارد، زوم کردن با میزان کیفیت عکس رابطه معکوس داشت. به این معنی که هر چه بیشتر زوم می‌کردید، کیفیت تصویر کمتر می‌شد. این مشکل بعد از ورود دوربین‌های دوگانه به دنیای تکنولوژی گوشی‌ها برطرف شد. طوری که زوم زیاد مانع کیفیت بالای تصویر عکاسی شده، نخواهد شد.

 

5-   تنظیم دیافراگم با سامسونگ

دوربین گوشی سامسونگ گلکسی اس 9

تا قبل از ورود گوشی‌هایی مثل سامسونگ گلکسی اس 9 به بازار، استفاده از دیافراگم تنها در دوربین‌های عکاسی امکان‌پذیر بود نه در گوشی‌های تلفن همراه؛ چون دیافراگم عملا یک قطعه متحرک است که برای تنظیم نور به کار می‌رود و گوشی‌های تلفن همراه امکان استفاده از این قطعه متحرک را نداشتند. با رسیدن سال جدید میلادی سامسونگ استفاده از دیافراگم را برای تنظیم نور عکاسی با تلفن همراه امکان‌پذیر کرد. با اضافه شدن این امکان به گوشی تلفن همراه سامسونگ عکاسی در نور کم دچار تحول شد و دیگر نور، آنقدر که در گذشته می‌توانست باعث دغدغه کاربران شود، دغدغه بزرگی نخواهد بود.

 

6-   جزئیات بیشتر در عکاسی جدید

وجود دوربین‌های دوگانه که همان طور که از اسمشان پیداست، دو دوربین دارند، امکان ثبت جزئیات بیشتری به کاربران می‌دهد. معمولا حسگر دوم گوشی‌هایی که دوربین دوگانه دارند، مونوکرومیک است و تنها دو رنگ سیاه و سفید را تشخیص می‌دهد؛ اما در عوض جزئیاتی را به ثبت می‌رساند که بسیار بیشتر از گذشته هستند. همین قضیه هم به شارپ‌تر شدن عکس‌ها و زیباتر شدنشان کمک می‌کند.

 

7-   کمک به واقعیت افزوده

از آنجایی‌که دوربین دوگانه قابلیت ثبت عمق و فاصله را دارد، در واقعیت افزوده خودش را به خوبی نشان می‌دهد. بعضی از انواع این دوربین‌ها وضعیت کاربر در هر فضایی را تشخیص می‌دهند. گفته می‌شود این امکان توسط تابش اشعه مادون قرمز و محاسبات مربوط به عمق میدان به دست آمده از این تابش فراهم می‌شود.

 

8-   عکاسی اولتراواید

یکی دیگر از امکانات دوربین‌های دوگانه امکان عکاسی با زاویه باز یا به اصطلاح اولتراوایدUltra Wide  است. با استفاده از این امکان می‌توان عکس‌های سلفی بسیار خوبی گرفت که پس زمینه وسیعی را نشان می‌دهد.

 

آینده از آن دوگانه‎هاست؟

جدیدترین گوشی آیفون

جدیدترین گوشی آیفون

قطعا ورود دوربین‌های دوگانه به عرصه تکنولوژی تلفن همراه، تحول بزرگی محسوب می‌شود و تجربه‌های کاربران زیادی را به مراتب بهتر و هیجان‌انگیزتر می‌کند. با وجود این، دوربین‌های دوگانه حتما آخرین پیشرفتی نیستند که دوربین‌های تلفن همراه خواهند داشت. برای نمونه خبرهای ضد و نقیضی وجود دارد که آیفون قرار است نسل جدید دوربین‌هایش را سه گانه کند، یعنی به جای دو دوربین، سه دوربین به کار ببرد. اینکه این خبر تا چه حد واقعیت داشته باشد، هنوز کاملا مشخص نیست؛ اما واقعیتی که مشخص است امکانی است که دوربین سه گانه می‌تواند به کاربرانش هدیه کند و آن عکاسی خیلی بهتر در نور کم است. تا زمانی که این نسل از گوشی‌های آیفون وارد بازار شوند، با خیال راحت از دوربین‌های دوگانه استفاده کنید و از عکس‌های جذابی که به ثبت می‌رسانید، لذت ببرید.

 

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ممنون بابت مقاله.

فقط من یک نکته ای رو عرض کنم که برخی از امکاناتی که بالا بهشون اشاره کردید، چیزهایی نیستن که صرفا با دوگانه ها بشه ساختشون.

به عنوان مثال عکاسی اولترا واید چیزی نیست که به دوگانه بودن ربط داشته باشه. به این خاطر که LG دوست داشته لنز فوق عریض رو روی دوربین دوم بذاره، دلیلی نداره که شرکتی نتونه لنز فوق عریض رو روی یک گوشی با دوربین تکی قرار بده.

به عنوان مثالی دیگه؛ دیافراگم متغیر ارتباط خاصی به دوربین دوگانه نداره. مثل S9 که دوربین تکی داره ولی دیافراگم متغیر داره.

به عنوان مثالی دیگه؛ مات کردن پس زمینه هم ارتباط چندانی به دوربین دوگانه نداره. موبایل های زیادی هستن که با دوربین تکی موفق شدن پس زمینه رو مات کنن و نسبتا موفق هم بودن. از جمله S9 و پیکسل های گوگل و …

اما در مورد اینکه دوربین دوگانه میتونه عکس های پرسپکتیو درست کنه، دقیقا منظور شما در حال حاضر کدوم موبایل ها هستن؟ اگر اسم مدل ها رو بنویسید ممنون میشم.

در خصوص زوم کردن هم قبلا کامنت گذاشتم. این چیزی که ازش به عنوان زوم اسم میبرن، فقط به خاطر اختلاف فاصله کانونی دوربین دوم نسبت به فاصله کانونی دوربین اول هستش. یه مثال میزنم که بهتر معلوم بشه. فرض کنید که S9 پلاس دوربین اول رو نداشت، آیا بازم زوم داشت؟ حتما میگید خیر. اما واقعا مکانیسم زوم اپتیکال در موبایل ها چطور عمل میکنه؟ خیلی راحت، سوییچ کردن از دوربین اول به دوربین دوم. فقط همین. پس در واقع دوربین دوم که فاصله کانونی بیشتری داره، ذاتا تصویر رو نزدیکتر ثبت میکنه و به طبع زاویه دید کمتری هم داره. پس این دوربین اگر به صورت تکی هم روی یک موبایل قرار بگیره، نسبت به دوربین تکی موبایل های دیگه زوم بیشتری داره. حالا اگر ما سه تا دوربین رو روی یک موبایل بذاریم کنار هم. اولی لنز فوق عریض داشته باشه، دومی لنز عریض معمولی و سومی لنز عمیق. اگر مبنا رو دوربین اول در نظر بگیریم، زمانی که از دوربین اول به دوربین دوم سوییچ میکنیم، میتونیم اسمش رو بذاریم زوم دو برابر. اگر همچنان مبنا رو دوربین اول در نظر بگیریم و این بار از دوربین دوم به سوم سوییچ کنیم، میتونیم اسمش رو بذاریم زوم سه برابر. در واقع دوربین سوم نسبت به دوربین اول زوم سه برابری داره، ولی نسبت به دوربین دوم زوم دو برابری. میخوام بگم که مفهوم زوم اپتیکال در موبایل بستگی به این داره که تصویر مبنا کدوم باشه. چیزی که الان شایع شده این هستش که هر وقت موبایلی دوربین دومش، تصویرش اجسام رو نسبت به دوربین اولش نزدیکتر بیاره، میگن این موبایل زوم اپتیکال داره. یعنی اگر دوربین تکی باشه، تعریفی از زوم اپتیکال براش ندارن. اما من میگم اون دوربین دوم حتی اگر تکی هم باشه، اتوماتیک وار در حال زوم هست، نسبت به لنزهای معمولی.

در خصوص مات کردن پس زمینه هم، در حال حاضر همه موبایل ها از الگوریتم های نرم افزاری دارن کمک میگیرن، حتی اونهایی که دوربین دوگانه دارن. مات کردن پس زمینه واقعی فقط در اختیار دوربین های دیجیتال هست. من همین چند روز پیش با دوربین دیجیتال Canon چنتا بوکه از دوستم گرفتم که پس زمینه به شدت تار شد و سوژه هم خیلی عالی ثبت شد. بدون هیچ کار نرم افزاری و هیچ الگوریتمی. چون مات شدن پس زمینه جزء ماهیت لنزهای عمیق دوربین های دیجیتال هست. برای این کار لنز دوربین رو بیرون میارم و در حالت زوم قرار میدم، از سوژه چند متر فاصله میگیرم، به راحتی پس زمینه تار میشه. البته به شرطی که پس زمینه واقعا از سوژه فاصله چند ده متری داشته باشه. به این میگن یک بوکه واقعی. اما توی موبایل ها سعی میشه که دورتادور سوژه شناسایی بشه و بعد پس زمینه با افکت نرم افزاری تار بشه. هیچ وقت هم صد در صد درست انجام نمیشه. چون الگوریتم ها دچار خطا میشن و به اشتباه یا برخی لبه ها رو مات میکنن یا نمیتونن لبه های سوژه رو به درستی شناسایی کنن. حتی اونهایی که دوربین دوگانه دارن.

بوکه و زوم بهترین موبایل های جهان، در مقابل بوکه و زوم حتی دوربین دیجیتال های متوسط، شبیه یک جوک هستش.

دکتر رسول آریان

درسته. در واقع کمپانی های سازنده تلفن همراه قصد دارن که دوربین های کوچیک موبایل ها رو هر چه بیشتر به دوربین های عکاسی غول پیکر نزدیکتر کنن. اما فاصله هنوز زیاده. بوکه با شبیه سازی نرم افزاری انجام میشه، دیافراگم متغیر دوگانه انجام میشه و حالت چندگانه نداره، همچنین زوم اپتیکال دوگانه انجام میشه و حالت پیوسته و چندگانه نداره.

Mortazavi

جناب آرين عرض سلام و ادب

قسمتي از متن شما در مورد امكان بوكه و ديافراگم متغير با دوربين تكي درست بود ولي با اجازه به قسمتيش انتقاد دارم

در مورد لنز عريض همه ميدونيم كه هيچ وقت نميتونه به عنوان دوربين اصلي باشه به علت محدوديت هايي كه داره وگرنه تمام شركت ها استفاده ميكردند

در مورد زوم دوبرابري نظر خيلي عجيبي داديد
آخه بزرگوار زوم دوبرابري كاملا مشخصه و اگه دوربين اصلي اس٩ نبود هم باز دوربين دوم زوم دوبرابري داشت يعني جسم از فاصله معمولي دوبرابر نزديكتره و چون بخاطر فاصله كانوني لنز هست بهش ميگن اپتيكال?
منتهي چون امكان تغيير فاصله كانوني در يك لنز براي اسمارتفونها نيست از يك لنز با فاصله كانوني ديگه استفاده ميشه يعني تغيير فاصله كانوني كه مكانيسم تمام دوربين ها در زوم اپتيكال ه

دکتر رسول آریان

سلام. خواهش میکنم.

لنز فوق عریض به دو دلیل به عنوان دوربین اصلی گوشی ها استفاده نمیشه. یکیش اعوجاج لبه ها هستش و دیگری عمق کم. البته در تعریف واژه فوق عریض یا اولترا واید توافقی نیست. کما اینکه کمپانی LG در سه نسل سری G به طور پیاپی فاصله کانونی رو بیشتر و زاویه دید رو کمتر و کمتر کرد، اما در هر سه نسل اسمش رو فوق عریض گذاشت. در انتخاب لنزهای معمولی عریض هم این اختلاف نظر بین کمپانی ها هست. به طوری که زاویه دید دوربین اصلی هم بین کمپانی ها متفاوت هست.

این مثالی که زدم صرفا برای درک موضوع بود.
شما با این دید نگاه کن. دوربین اول با لنز ۲۵ میلیمتری، دوربین دوم با لنز ۵۰ میلیمتری، دوربین سوم با لنز ۷۵ میلیمتری‌. بعد همون سناریوی بالا رو براش در نظر بگیر. البته اینم بگم که این فاصله های کانونی ۲۵ و ۵۰ و ۷۵ در قطع ۳۵ میلیمتری هست، وگرنه ۲۵ میلیمتر میشه ۲.۵ سانت و ما میدونیم ضخامت یک گوشی معمولا زیر ۱ سانت هست. حالا اگر خواستید بعدا در مورد نحوه تبدیل فاصله کانونی در قطع ۳۵ میلیمتری به فاصله کانونی در اندازه واقعی توضیح میدم.

شما چرا تعریف زوم اپتیکال رو برای من می نویسی. یعنی به نظرت نمیدونم زوم اپتیکال چیه؟ ?

عرض من این بود که دوربین دوم مثلا S9 پلاس، در صورت حذف شدن دوربین اول، باز هم نسبت به دوربین با لنزهای روتین موبایل ها، دو برابر سوژه رو بزرگتر میکنه. اما در عرف جامعه اینجوری جا افتاده که حتما باید دوربین دوگانه ای وجود داشته باشه تا بگیم این دوربین زوم ۲x داره. در واقع نقد من به این مقاله بود که داشتن زوم دو برابری همیشه در گرو دوگانه بودن نیست. هر چند تا به حال موبایلی با دوربین تکی با فاصله کانونی ۵۰ میلیمتر ساخته نشده. اگر هم ساخته شده من به یاد ندارم.

لازم به ذکر هست که این مقاله هم نوشته آقای عطا.یی نیست و رپوتاژ آگهی بود برای موبایل های سامسونگ.

Mortazavi

اهان منظورتون اينه روي كاغذ با دوربين تكي هم ميشه زوم دو برابري داشت و نياز به دوتا نيست

بله حق باشماست ولي خوب اينكه دوربين گوشي هميشه زوم دوبرابري داشته باشه عذاب آوره ولي شدنيه

چون ميدونستم كاملا ميدونيد خنده گذاشتم وگرنه تو اطلاعات كامل شما هيچ شكي نيست

دکتر رسول آریان

تشکر.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)