حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نحوه عملکرد لنزهای دوربین عکاسی و انواع مختلف آن‌ها را بشناسید

همه ما تا حدودی با دوربین‌ها آشنا هستیم و می‌دانیم که در دوربین‌های موبایل یا دوربین‌های حرفه‌ای عکس‌برداری، لنزها و سنسورها نقشی اساسی در پردازش تصاویر را دارند. در این مطلب به نحوه عملکرد لنزهای دوربین عکاسی و انواع مختلف آن‌ها می‌پردازیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

نحوه عملکرد لنزهای دوربین عکاسی و انواع مختلف آن‌ها را بشناسید

چه عکاس، چه فیلمساز یا یکی از این دو باشید، درک نحوه عملکرد لنز دوربین، به اندازه تقویت مهارت‌های استفاده از آن مهم است. در اینجا، Jenn Cooper، عکاس فعال در شرکت Canon، به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخته و معنای این اعداد روی لنز و سایر موارد مانند فاصله کانونی و مقادیر دیافراگم تا انواع مختلف لنزها و زمان استفاده از هر یک را ارائه داده است.

لنزهای دوربین دقیقا چگونه کار می کنند؟
لنزها مشابه چشم انسان عمل می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که میزان نور وارد شده به دوربین خود را کنترل کنید. در داخل هر عدسی مجموعه‌ای از عناصر نوری محدب و مقعر وجود دارد که با هم کار می‌کنند تا نور را هدایت کرده و آن را به یک نقطه کانونی کشخص منعکس کنند.

نحوه عملکرد لنزهای دوربین عکاسی

فاصله کانونی یا Focal Length به چه معناست و چگونه کار می‌کند؟
هر لنز، فاصله کانونی یا عدد بزرگنمایی خاصی دارد که با میلی‌متر (mm) اندازه‌گیری می‌شود. این اعداد معمولا روی خود لنز نمایش داده شده‌اند. هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد، میزان بزرگ‌نمایی بیشتر است و هرچه فاصله کانونی کمتر باشد، میزان بزرگ‌نمایی کمتر است. به عنوان مثال، لنزی با فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر، بزرگ‌نمایی کمتری نسبت به یک لنز با فاصله کانونی ۲۰۰ میلی‌متر ارائه می‌دهد.

آشنایی با انواع مختلف لنزها و فواصل کانونی آن‌ها نیز بسیار مهم است. لنزهای دوربین در اشکال و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و برای سناریوهای مختلف عکاسی طراحی شده‌اند. طیف کامل لنزهای کانن را اینجا می‌توانید ببینید.

نحوه عملکرد لنزهای دوربین عکاسی

لنزهای مخصوص زوم (Zoom Lenses)
لنزهای زوم، مانند EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 III یا EF 24-70mm f/2.8 L IS USM، فاصله‌های کانونی مختلفی را ارائه می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها به نوعی چند منظوره باشند، به همین دلیل است که بسیاری از عکاسان داشتن آن‌ها را ضروری می‌دانند. به ویژه برای عکاسانی که در مسافرت نمی‌خواهند چندین لنز مختلف را با خود حمل کنند.

لنزهای پرایم (Prime Lenses)
لنزهایی که تنها یک فاصله کانونی دارند، مانند EF 35mm f/2 IS USM یا EF 50mm f/1.8 STM، به لنزهای پرایم معروف هستند. لنزهای پرایم به شما اجازه نمی‌دهند روی سوژه خود زوم کنید. با این حال، از آنجایی که آن‌ها عناصر کمتری در لنز خود دارند و به طور کلی از قطعات متحرک کمتری تشکیل شده‌اند، معمولا کیفیت تصویر بالاتری را ارائه می‌دهند.

لنزهای پرایم نیز دارای مقادیر دیافراگم پایینی هستند، مانند f/1.8 یا حتی f/1.2، به این معنی که عمق میدان کمی را ارائه می‌دهند. این مسئله باعث می‌شود تا این لنزها برای سناریوهای پرتره‌ و عکاسی از محصول یا هر نوع عکاسی که در آن پس‌زمینه تار و ملایمی مورد نظر است، مناسب باشند. این دیافراگم‌های عریض همچنین نور بیشتری را به دوربین شما می‌دهند و برای عکاسی در شرایط کم نور ایده‌آل هستند.

لنزهای تله فوتو (Telephoto Lenses)
لنزهایی با فواصل کانونی بزرگ‌تر، لنزهای تله فوتو نامیده می‌شوند و هنگام عکاسی از سوژه‌هایی در دوردست، بزرگ‌نمایی بیشتری ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، لنز EF 100-400mm f/4.5-5.6 IS II USM اغلب برای عکاسی از حیات وحش و سوژه‌های ورزشی استفاده می‌شود و به عکاس اجازه می‌دهد در زمانی که امکان نزدیک شدن به حیوان یا ورزشکار وجود ندارد، روی آن حیوان یا ورزشکار زوم کند.

نحوه عملکرد لنزهای دوربین عکاسی

لنزهای زاویه باز (Wide Angle Lenses)
لنزهای واید، مانند EF 10-22mm f/3.5-4.5 USM یا EF 16-35mm f/4 L IS USM، فواصل کانونی کمتری دارند و می‌توانند چشم انداز وسیع‌تری را ثبت کنند. این موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها برای عکاسی از منظره یا هر نوع عکاسی که در فضاهای تنگ انجام می‌شود، مانند معماری یا عکاسی داخلی، مناسب باشند.

لنزهای ماکرو
لنزهای ماکرو به شما امکان بزرگ‌نمایی و فوکوس روی سوژه‌ها را در فواصل بسیار نزدیک می‌دهند. لنزهای ماکرو مانند EF-S 35mm f/1.8 Macro IS STM، اجسام را قادر می‌سازند تا بزرگ‌تر از اندازه واقعی و با جزئیات بیشتری به نظر برسند. از این لنزها برای بزرگ‌نمایی و ثبت دقیق‌تر جزئیات در تصویر برداری حشرات، گل‌ها یا اشیاء دست‌ساز مناسب هستند.

دیافراگم یا Aperture (عدد F) چیست و چه کاربردی دارد؟
دیافراگم لنز دوربین، دریچه‌ای است که اجازه می‌دهد تا نور وارد لنز شود و به سنسور دوربین شما برسد. می‌توان آن را بسیار شبیه به عنبیه چشم انسان تنظیم کرد که بسته به نور موجود منبسط یا منقبض می‌شود. در عکاسی، دیافراگم یک لنز با اعداد F یا F-stop اندازه‌ گیری می‌شود و معمولا روی لنز وربین، مواردی مانند F/4.5-5.5 بیان می‌شود. در این مثال، بسته به فاصله کانونی که استفاده می‌کنید، حداقل دیافراگم برای آن لنز بین f/4.5 و f/5.5 است. به طور کلی، هرچه F-stop کوچک‌تر باشد، دهانه دیافراگم بزرگ‌تر است و هرچه F-stop بزرگ‌تر باشد، دهانه دیافراگم کوچک‌تر است.

عمق میدان یا Depth of Field
دیافراگم همچنین عمق میدان را کنترل می‌کند که برای جدا کردن سوژه شما از پس زمینه استفاده می‌شود. یک عدد F کوچک، مانند f/1.8، یک نقطه کانونی واضح با پس‌زمینه‌ای تار و ملایم به شما می‌دهد. یک عدد F بزرگتر مانند f/16 به شما عمق میدان بیشتری می‌دهد و در نتیجه هم پیش زمینه و هم پس زمینه در فوکوس قرار می‌گیرند.

نحوه عملکرد لنزهای دوربین عکاسی

مزایای نور کم
انتخاب دیافراگم کوچکی مانند f/2.8 باعث می‌شود نور بیشتری از لنز عبور کند، به این معنی که می‌توانید در نور کم با ISO کمتر و سرعت شاتر سریع‌تر تصویربرداری کنید. از طرف دیگر، f/16 مقدار نور عبوری از لنز را محدود می‌کند، به این معنی که برای رسیدن به نوردهی یکسان باید با انتخاب ISO بالاتر یا سرعت شاتر آهسته‌تر، آن را جبران کنید. رابطه بین این سه تابع معمولا به عنوان مبانی مثلث نوردهی شناخته می‌شود.

ISO چیست و چگونه کار می‌کند؟
ISO حساسیت سنسور دوربین شما نسبت به نور را کنترل می‌کند. ایزوی پایین‌تر، مانند ۱۰۰ یا ۲۰۰، در نور روز روشن یا هنگام عکاسی از صحنه‌های داخلی با نور خوب استفاده می‌شود. سطوح ISO بالاتر، مانند ۳۲۰۰ یا ۶۴۰۰، به دوربین شما اجازه می‌دهد تا در شرایطی با نور کم کار کند. با این حال، نقطه مقابل این است که سطوح ISO بالا، نویز دیجیتال را به تصاویر شما اضافه می‌کنند. در صورت امکان، همیشه بهترین کار این است که با ISO پایین عکس بگیرید تا بهترین کیفیت تصویر را حفظ کنید.

نحوه عملکرد لنزهای دوربین عکاسی

کدام دوربین‌ها لنزهای قابل تعویض دارند؟
به گفته Canon، دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه این شرکت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که لنزهای قابل تعویض دارند. این موضوع به شما امکان می‌دهد تا از یک بدنه دوربین با انواع لنزهای مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال، یک دوربین DSLR به شما این انعطاف‌ پذیری را می‌دهد تا از لنز پرتره EF 50 میلی‌متری f/1.4 USM هنگام عکاسی پرتره یا از لنز تله‌فوتوی EF 70-300 میلی‌متری f/4-5.6 IS II USM هنگام عکاسی از حیات‌ وحش استفاده کنید.

از کدام لنز می‌توان با دوربین خاصی استفاده کرد؟
این موضوع بسیار مهم است که بدانید کدام لنزها را می‌توان با دوربین خود استفاده کرد. اگر نام لنز شما با EF، EF-S، EF-M یا RF شروع می‌شود، این نشان می‌دهد که دوربین شما چه نوع پایه لنزی دارد. هر پایه لنز به بدنه دوربین مربوطه خود متصل می‌شود.

لنزهای EF
لنزهای EF، طیف حرفه‌ای لنزهای Canon هستند. این لنزها با یک نقطه قرمز مشخص می‌شوند و معمولا دارای یک حلقه قرمز در اطراف لنز هستند که امضای لنزهای سری L این شرکت است. این‌ لنزها را می‌توان در تمام دوربین‌های DSLR کانن و در دوربین‌های بدون آینه کانن هنگام استفاده از آداپتور استفاده کرد.

لنزهای EF-S
پایه لنز EF-S با مربع سفید روی لنز نشان داده شده و با مربع سفید روی بدنه دوربین نیز مطابقت دارد. این لنزها را می‌توان در دوربین‌های DSLR Canon با سنسورهای APS-C مانند EOS 200D، EOS 80D و EOS 7D Mark II استفاده کرد.

لنزهای EF-M
لنزهای EF-M برای دوربین‌های بدون آینه EOS M کانن مانند EOS M50 طراحی شده‌اند. این‌ لنزها کوچک‌ترین لنزهای قابل تعویض Canon هستند که آن‌ها را به دوربین‌های مسافرتی ایده‌آلی تبدیل می‌کند.

لنزهای RF
لنزهای RF دارای جدیدترین فناوری لنز Canon هستند و به طور خاص برای دوربین‌های بدون آینه فول فریم Canon EOS R و EOS RP طراحی شده‌اند.

 

نظر شما کاربران ترنجی درباره انواع مختلف لنزهای دوربین عکاسی و نحوه عملکرد آن‌ها چیست؟ آیا شما از دوربین‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنید؟ به نظر شما یک دوربین مناسب چه مشخصاتی دارد و برای هر نوع سناریو مختلف تصویر برداری، چه تجهیزانی نیاز خواه داشت؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان