حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نرم افزهای جدید PWA رو ویندوز 10 موبایل به خوبی اجرا نمی شوند

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | Windows، سیستم عامل، مایکروسافت

نرم افزارهای جدید PWA یا (progressive web apps) به نوعی مرز میان وب سایت و اپلیکشین را برداشته اند! نمونه مثال ساده را می توانم وب سایت سینماتیکت عنوان کنم، یا سایت هایی شبیه به آن. وقتی شما روی موبایل وارد این وب سایت می شوید می توانید میان بر آن را روی صفحه اصلی قرار بدهید و برای مراجعه بعدی دیگری نیازی نیست که وارد مرورگر شده و آدرس را وارد کنید، از روی صفحه اصلی روی آیکون تپ می کنید و فضا خیلی شبیه به نرم افزار اجرا می شود، با این تفاوت که سرعت و کیفیت تجربه کاربری بالاتر و غنی تر است، مثلا می توانید اعلانیه ها را روی همین فضا داشته باشد. به عبارت دیگر اگر نسخه های Lite بعضی برنامه ها مثل توییتر را نصب کرده باشید، با چنین فضایی تعامل کردید. به دلیل پشتیبانی پلتفرم های بزرگ از جمله iOS و اندروید خیلی از ارایه دهنده های سرویس به دلیل راحت تر بودن توسعه یک مورد برای همه پلتفرم ها، استقبال خوبی از نرم افزارها یا وب سایت های PWA داشته اند. این دسته نرم افزار یا وب سایت ها علاوه بر پشتیبانی از iOS، اندروید و یا مرورگرهای دسکتاپ از ویندوز 10 موبایل نیز پشتیبانی می کنند اما حالا خبر می رسد که نرم افزهای جدید PWA رو ویندوز 10 موبایل به خوبی اجرا نمی شوند!

می دانیم که ویندوز 10 موبایل هم اکنون فقط نمرده است! این سیستم عامل که به خودی خود قابلیت ها، طراحی و فرم فکتور مجزا نسبت به آن چیزی که اندروید یا iOS بودند را ارایه می کرد و این کاملا تحسین برانگیز بود اما بزرگترین ایرادی که داشت عدم پشتیبانی گسترده توسعه دهنده ها از آن بود. سیستم عامل هوشمند زمانی هوشمند است که بتواند کارهای هوشمند انجام دهد نه اینکه فقط یک بستر هوشمند باشد! یک وب سایت زمانی وب سایت که محتوا و کاربران خوبی داشته باشد نه این که صرفا به خوبی طراحی شده باشد!

بستر progressive web apps برای توسعه دهنده ها، کاربران و سیستم عامل ها کم برنامه تر می تواند خیلی فرصت خوبی باشد اما به شرطی که پشتیبانی شود! مایکروسافت نیز به تازگی برنامه های PWA را به فروشگاه نرم افزاری خود آورده است اما بحثی که جدیدا کمی درباره آن صحبت شده است عدم پشتیبانی کامل ویندوز 10 موبایل از PWA است. برای مثال برخی برنامه ها اصلا اجرا نمی شوند، برخی اجرا می شوند اما برخی قابلیت ها را از دست می دهند و به صورت کلی هیچ کدام از این برنامه ها قابلیت ارسال نوتیفیکیشن را ندارند! خب شما بگویید، نرم افزاری که نوتیفیکشن ندهد، نرم افزار است!

ویندوز 10 موبایل

ویندوز 10 موبایل

به صورت کلی باید گفت که اگر مایکروسافت علاقه دارد که سیستم عامل خود را بتواند توسعه دهد و از این زندگی نباتی (!)‌ برهاند، قطعا و حداقل باید بستر نرم افزارهای PWA را فراهم کند! چون به وسیله این بستر توسعه دهنده ها می توانند راحت تر سرویس خود را برای هر 3 پلتفرم توسعه داده و چه کاربر، چه ارایه دهنده پتلفرم و چه خودشان از این مسئله راضی باشند.

نرم افزارهای PWA  ویندوز 10 موبایل

نرم افزارهای PWA ویندوز 10 موبایل

اگر شما از کاربران ویندوز 10 موبایل هستید تجربه خود را از برنامه PWA روی دستگاه خود با ما به اشتراک بگذارید. در تصویر بالا نمونه ای از این برنامه ها را می بینید. نظر شما چیست؟ مایکروسافت با ویندوز 10 موبایل چه خواهد کرد؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ویندوز موبایل خیلی وقته کارش تموم شده. تا زمانی که نوکیا رو در اختیار داشت وضعش یکم بهتر بود. زمانی که قراردادش با نوکیا تموم شد، رسما به دیار باقی شتافت. توی بحث برنامه نویسی وب هم PHP به خوبی جایگاهش رو مستحکم کرده و ویژوال استودیو دیگه خیلی کم استفاده میشه.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)