حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

از Nokia 808 تا Pixel 2 ؛ نمودار‌های رشد دوربین در اسمارت‌فون‌ها را ببینید

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، اخبار، سامسونگ، مقایسه از هر نوع

ارتقا و پیشرفت، موردی است که در دنیای فناوری کنونی می‌توان آن را به صورت لحظه‌ای لمس کرد. دوربین در اسمارت‌فون‌ها تبدیل شده است به یکی از مهم‌ترین و شاید پر کاربرد‌ترین قسمت هر دستگاه که مانور زیادی بر روی آن داده شده است. این محال خواهد بود که شما در یک مراسم رونمایی توجهی زیاد را به این قسمت نبینید. DxOMark برای ما نامی آشنا اما بسیار خاکستری است. دلیل این که می‌گویم خاکستری را فعلا کاری نداریم اما در ادامه می‌خواهیم نمودار‌هایی از DxOMark را بررسی کنیم. در ادامه همراه باشید.

قبل از این که دستگاه‌های تازه نفس سال ۲۰۱۸ به سراغ این آزمایشگاه بروند شاید برای شما جالب باشد که بدانید در هر سال چه شرکت‌هایی در چه قسمت‌هایی از دوربین پیشرفت کرده‌اند. نمودار کلی به این صورت است:

همانطوری که در تصویر بالا مشاهده کردید دستگاه‌های برتر بازار مشخص شده است ولی اجازه دهید قبل از وارد شدن به جزییات، نگاهی به جدول برترین‌های DxOMark در وب سایتشان داشته باشیم:

حال به سراغ نمودار بهبود قسمت‌های مختلف از جمله زوم و یا نویز در تصاویر می‌رویم:

 

شما نیز از نتایج شگفت زده شدید؟ البته کاملا منطقی به نظر می‌رسد و باید بگوییم اگر پیشرفتی به این صورت نباشد جای تعجب دارد!

 

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

یک نکته اساسی در آزمایشات DXO Mark هست. اینکه فاکتورهای سنجش کارایی و قدرت دوربین گوشی های هوشمند، متغیر هست. به همین خاطر هم بود که DXO همه آزمایشات رو مجددا با فاکتورهای جدید تکرار کرد. چون در چند سال پیش یکسری از قابلیت ها اصلا وجود نداشته یا اگر وجود داشته، برای گوشی های موبایل مطرح نبوده. پس در اون زمان ها ممکنه یکسری از گوشی ها بهترین دوربین ها رو داشتن و از هر بخشی هم امتیاز بالایی گرفتن. اما اون گوشی ها دیگه از زده خارج شدن و امکانات جدیدتری اومده. نتیجتا باید یا مقیاس رو از 100 بیشتر کرد یا مجددا با پارامترهای جدید آزمایش کرد.

به عنوان مثال که الان در حال حاضر گوگل پیکسل 2 در مجموع آزمایشات عکس و فیلم به امتیاز 98 رسیده، قطعا و بدون شک در طی دو الی سه سال آینده، فاصله اش با دوربین های اون سال ها زیاد میشه. در نتیجه زمانی که گوشی های جدید میان، امتیازشون باید عدد 100 رو رد کنه و مثلا به 120 برسه. اما اینطور که مشخصه، انگار ماکسیمم مقدار 100 هست. پس یعنی هر چی هم دوربین گوشی ها پیشرفت کنه، فقط میتونن تا 2 امتیاز از گوگل پیکسل 2 فاصله بگیرن! حتی ممکنه تا چند وقت دیگه چند گوشی با عدد 100 داشته باشیم و همه برابر باشن.

اینجاست که معیارهای سنجش عوض میشه و طبق معیارهای جدید، دیگه گوگل پیکسل 2 قطعا امتیازش 98 نخواهد بود. مثلا ممکنه بشه 75.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....