حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی اپل آیفون ۸ ( iPhone 8 ) و اپل آیفون ۸ پلاس ( iPhone 8 Plus )

نوشته

6 سال قبل | 6 دیدگاه | اپل، نقد و بررسی

در یک مصاحبه به تازه منتشر شده از اپل متوجه شدیم که قرار بود آیفون تن در سال آینده میلادی رونمایی شود و امسال به آیفون ۸ و ۸ پلاس بسنده کنیم اما توسعه آیفون تن سریع تر انجام شده و به رونمایی در سال ۲۰۱۷ رسید. دوست نداریم در همین ابتدا فاز منفی را شروع کنیم اما خداروشکر کنیم که توسعه سریع‌تر بود و گرنه امسال باید خودمان را برای یک بدرود با اپل آماده می‌کردیم ! چرا؟ چون بیشتر به نظر می‌رسد توسعه دهندگان آیفون در یک عصر دلپذیر تابستانه به دور هم جمع شده و با خود گفته‌اند چه کنیم در شهریور ؟ آهان بدنه را شیشه‌ای کنیم تا شارژ وایرلسی که چند سالیس هی می‌گوید اضافه شود و از فاکسکان قطعات قوی‌تر سفارش دهیم. البته در این بین یکی از دوستان دیگر توسعه دهنده با خود گفته است اگر اجازه دهید یک قابلیت نرم افزاری هم من به دوربین اضافه کنم که خالی از عریضه نباشیم. با هم گفته‌اند Hip Hip Hooray و آیفون ۸ و ۸ پلاس متولد شد ! در ادامه همراه باشید.

از نظر ساختاری، آیفون 8 را باید نسل چهارم آیفون 6 اپل به حساب آورد. اگرچه اپل مدعی است آیفون 8 از طراحی کاملاً جدید بهره می‌برد اما این صحبتی است که در خصوص آیفون 6 اس و آیفون 7 هم از مسئولان اپل شنیده بودیم. تنها تفاوت اصلی، به استفاده از ترکیب شیشه‌ای در پشت گوشی باز می‌گردد اما به جز آن، تغییر دیگری را شاهد نیستیم. آیفون 8 و آیفون 8 پلاس دقیقاً در کیس آیفون 7 و آیفون 7 پلاس احساس راحتی می‌کنند.

ترکیب شیشه‌ای در پشت آیفون 8 به مراتب سنگین‌تر از ساختار آلومینیومی در آیفون 7 بوده اما آنچنان آزاردهنده نیست. حتی افزایش وزن به دلیل استفاده از این ساختار شیشه‌ای باعث شده گرفتن گوشی در دست، راحت‌تر هم شود. اپل مدعی شده این ترکیب شیشه‌ای، از هر زمان دیگری محکم‌تر شده است اما با جابه‌جایی آیفون 8 پلاس در جیب، شاهد خش برداشتن آن بودیم. البته این نکته را هم ذکر کنیم که آیفون ۸ پلاس سنگین‌ترین آیفونی است که تاکنون توسط اپل رونمایی شده است.

آیفون ۸ = ۱۴۸ گرم

آیفون ۸ پلاس = ۱۸۸ گرم

آیفون ۷ پلاس = ۲۰۲ گرم

گلکسی نوت ۸ = ۱۹۵ گرم

نکته جالب‌تر اینکه مقاومت و استحکام این شیشه، بسیار بالاتر از استحکام آلومینیوم بکار رفته در آیفون ۷ و بنا به ادعای خود اپل، این شیشه قویترین شیشه‌ای است که تاکنون در اسمارتفونها استفاده شده است. این موضوع را می‌توان به وضوح در تست مقاومت‌هایی که بر روی آیفون ۸ صورت گرفته، مشاهده کرد. با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد نیازی به خرید قاب جدید برای آیفون ۸ نداشته باشید، اما ظاهراً در تست‌هایی که بر روی آیفون ۸ پلاس انجام شده، به مرور زمان در جیب خط و خش بر می‌دارد. آیفون ۸ در سه رنگ خاکستری، نقره‌ای و طلایی عرضه خواهد شد. البته رنگ طلایی آن چیزی نیست که انتظار آنرا دارید. بیشتر شبیه رنگ کرمی ست اما به نظر می‌رسد این رنگ مورد استقبال خریداران قرار گیرد.

بزرگترین مسئله آیفون ۸، طراحی آن است که مربوط به چهار سال پیش است. این در حالیست که رقبایی چون سامسونگ و ال‌جی، پیشرفته‌ای چشمگیری در زمینه طراحی دیوایس‌های خود داشته‌اند. شاید طراحی آیفون با اضافه شدن شیشه پشتی و تغییر محل قرارگیری آنتن، کمی متفاوت از طراحی آیفون ۶ باشد، اما در مقایسه با گلکسی S8 و سایر پرچمداران اندرویدی مانند ال‌جی V30  بسیار طراحی از مد افتاده دارد. در واقع رقیب اصلی اپل برای این دیوایس‌ها، آیفون ۱۰ است، اما این کمپانی عنوان کرده که آیفون ۸ هم یک اسمارتفون پرچمدار است، ولی حاشیه زیاد و ابعاد آیفون ۸ چندان برای بازار تلفن‌های رده بالا جذاب ندارد.

برای مقایسه، گلکسی S8 به لحاظ ابعاد فقط اندکی از آیفون ۸ بزرگتر است، اما صفحه‌نمایش بزرگتری نسبت به آیفون ۸ پلاس دارد، دوربین برآمدگی ندارد، و به‌طور کلی باریکتر و زیباتر است. البته S8 تنها پرچمدار دارای صفحه‌نمایش OLED بدون حاشیه نیست؛ اسنشیال فون هم که صفحه‌نمایش LCD بدون حاشیه دارد. با تمام این اوصاف، بدون شک طراحی S8 بسیار بهتر از آیفون ۸ است. در حقیقت کاملاً مشخص است که اپل در زمینه طراحی تمام انرژی خود را صرف آیفون ۱۰ کرده و بدین ترتیب آیفون ۸ در مقابل رقبا حرف چندانی برای گفتن ندارد.

 

صفحه‌نمایش و اسپیکر

اپل تکنولوژی True Tone (که اولین بار در آیپد پرو آنرا معرفی کرد) را به آیفون ۸ افزوده کرده است. به شخصه معتقدم که همیشه صفحه‌نمایش LCD آیفون به لحاظ دقت رنگ یکی از بهترین صفحه‌نمایش‌های بازار است، و حالا به لطف بهره‌گیری از تکنولوژی True Tone که نور محیط را سنسورهای قسمت جلوی تلفن اندازه‌گیری کرده و دمای رنگ تنظیم می‌کند، این کیفیت بهبود می‌یابد. لازم به ذکر است که در بخش تنظیمات می‌توان فعال بودن این قابلیت را تنظیم کنید. مثلاً اگر این گزینه در محیط داخلی فعال باشد، دمای رنگ‌ها کمی گرم‌تر می‌شود.

صفحه‌نمایش آیفون 8 از نوع OLED نیست. این در حالی است که iPhone X از ترکیبی مشابه با آنچه در گوشی‌های سری گلکسی سامسونگ شاهد هستیم بهره می‌برد که مصرف بهینه انرژی و البته کنتراست بهتر را به همراه دارد. صفحه‌نمایش LCD آیفون 8 از همان ابعادی که در آیفون 6، 6 اس و 7 شاهد هستیم یعنی نمونه 4.7 اینچی با رزولوشن 1334 در 750 پیکسل بهره می‌برد. نسبت تصویر 16:9 و چگالی برابر با 326 پیکسل در هر اینچ است.

آیفون 8 پلاس از صفحه نمایش 5.5 اینچی با رزولوشن تمام اچ‌دی بهره می‌برد. دقت رنگ در این صفحه نمایش در سطح بالایی قرار دارد اما در خصوص میزان نور و مقدار کنتراست اگرچه نتایج امیدوارکننده‌ای را شاهد هستیم اما این مؤلفه‌ها به هیچ‌وجه در میان بالاترین استانداردهای حاکم بر بازار گوشی‌های هوشمند قرار نمی‌گیرند. رزولوشن صفحه‌نمایش در آیفون ۸ پلاس برابر 1080 در 1920 با نسبت تصویر 16:9 و چگالی 401 پیکسل در هر اینچ است.

به‌روزرسانی اسپیکرهای استریو نسل جدید آیفون، نکته مثبت و البته جذاب است. همانند آیفون ۷، اسپیکرها صدای واقعاً بلندی دارد، اما صدای خروجی ۲۵ درصد بلندتر از آیفون ۷ است. به‌طور مشخص و متمایز واقعاً می‌توان صدای استریو را شنید.

بلوتوث هم به بلوتوث نسخه ۵ آپدیت شده، بنابراین باید با قابلیت اطمینان بیشتری نسل آتی هدفون‌های وایرلس و مخصوصا دیوایسهای خانه هوشمند متصل شود. با اینکه در حال حاضر دیوایس زیادی در بازار وجود ندارد که از بلوتوث نسخه ۵ پشتیبانی کند، پس باید کمی منتظر باشیم تا عملکرد بلوتوث ۵ را شاهد باشیم.

نکته بعدی که به اندازه کافی در نسل قبل آیفون‌ها به آن اشاره کردیم و  نیازی به گفتن ندارد، عدم وجود جک ۳/۵ میلیمتری هدفون است که هنوز به استانداردی در سایر دیوایس‌ها تبدیل نشده است. دانگل هدفون ساخت اپل با امتیاز ۱/۵ ستاره، یکی از بی‌کیفیت‌ترین محصولات اپل استور است. با اینکه یک سال از حذف جک هدفون گذشته، اما بازهم اکوسیستم صوتی لایتنینگ بیش از اندازه ناپخته است.

عملکرد

آیفون 8 و 8 پلاس از تراشه جدید A11 Bionic بهره‌مند شده‌اند. این تراشه از دو هسته پردازشی 2.1 گیگاهرتزی با عملکرد بالا در کنار چهار هسته پردازشی متمرکز روی مدیریت مصرف توان الکتریکی بهره‌مند شده است. پردازشگر گرافیکی سه هسته‌ای استفاده شده دو در این دو دستگاه هم اولین بار است که GPU به‌طور تمام و کمال توسط اپل طراحی شده. اپل وعده داده با استفاده از این ترکیب، شاهد بهبود 30 تا 70 درصدی عملکرد باشید. رابط برنامه‌نویسی Metal 2 و موتور مدیریت محتویات واقعیت افزود برای بازی‌ها و برنامه‌های توسعه‌یافته در این پلتفرم، از دیگر قابلیت‌های جدید و جذاب به‌حساب می‌آیند. میزان رم در نظر گرفته شده برای مدل پلاس ۳ گیگابایت است و برای مدل ۸ برابر با ۲ گیگابایت !

فیل شیلر در مراسم رونمایی از آیفون‌های جدید مدعی شد استفاده از تراشه A11 Bionic در پرچم‌دارهای جدید این شرکت، چشم‌انداز تازه‌ای را به ویژه در بحث سناریوهای مالتی‌ترد ایجاد خواهد کرد. این مقام مسئول مدعی شده بود عملکرد این تراشه به‌طور متوسط تا 25 درصد بالاتر از عملکرد تراشه A10 پرچم‌دارهای سال گذشته این شرکت است. در این بین حتی چهار هسته پردازشی که با تمرکز روی مدیریت بهتر مصرف توان الکتریکی توسعه‌یافته‌اند نیز در مقایسه با گذشته، 70 درصد سریع‌تر شده‌اند. اپل در این ساختار از 4.3 میلیارد ترانزیستور استفاده کرده است. این امر با در نظر گرفتن آنکه AMD در توسعه رایزن 7 به عنوان یک پردازنده مدرن دسکتاپی تنها از پانصد هزار ترانزیستور بیشتر استفاده کرده است، قابل‌توجه خواهد بود. اولین پردازشگر گرافیکی توسعه‌یافته توسط اپل نیز تا 30 درصد سریع‌‌تر از PowerVR استفاده شده توسط آیفون 7 اپل است. این در حالی است که مصرف توان الکتریکی در این محصول، تا 50 درصد کاهش یافته است.
آیفون 8 پلاس اپل از سه گیگابایت رم بهره می‌برد که مزیتی جزئی را در مقایسه با آیفون 8، به ویژه در قالب حضور در نرم‌افزارهای بنچمارک به همراه خواهد داشت. عملکرد تراشه A11 Bionic در بنچمارک‌ها شگفت‌انگیز بوده و مقایسه آن با نتایج به ثبت رسیده توسط پرچم‌دارهای اندرویدی نشان می‌دهد شرکت‌های مختلف راه دشواری برای رسیدن به این محصول اپل دارند.

صرف‌نظر از جنبه بازاریابی، نباید خیلی از سرعت فوق‌العاده بالای A11 شگفت‌زده شویم. نتایج اولیه بنچمارکها نشان می‌دهند که آیفون ۸ سریع‌تر از iPad Pro مجهز به چیپ A10 Fusion و حتی مدل‌های پایه مک بوک پروی ۱۳ اینچی ست. البته در استفاده معمول و کارهای روزمره‌ای چون جستجوی وب، تماشای ویدئو و عکاسی، تفاوت قابل لمسی میانی عملکرد آیفون ۷ و آیفون ۸ و ۸ پلاس وجود ندارد.

عمر باتری

و اینکه بالاخره آیفون ۸ از قابلیت شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کند که قطعاً گزینه بسیار مفید و کاربردی ست. بنا به گفته خود اپل، می‌توان از هر شارژری که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کند استفاده کرد، اما به نظر می‌رسد بهترین نتیجه را با شارژر ۲۹ وات USB-C مک بوک مشاهده کرد که در عرض ۳۰ دقیقه می‌تواند شارژ را به ۵۰ درصد برساند. البته سایر شارژرها هم سرعت شارژ تقریباً مشابهی دارند؛ مثلاً در آزمایشی که با شارژر آیپد انجام شده بود، آیفون ۸ پلاس در عرض ۳۰ دقیقه بیش از ۴۰ درصد شارژ شد. پیشنهاد می‌شود برای دستیابی به این سرعت شارژ، جداگانه یک شارژر ولتاژ بالا خریداری کنید، چراکه شارژر ۵ وات موجود در جعبه آیفون ۸، همان شارژ معمولی آیفون است.

متأسفانه باتری آیفون ۸ و ۸ پلاس اندکی کمتر از باتری آیفون ۷ و ۷ پلاس است. اما بنا به گفته اپل، به خاطر کارایی و بهره‌وری بالاتر چیپ A11 نسبت به چیپ A10، باید عمر باتری هر دو مدل به اندازه نسل قبل باشد. در تست‌های انجام شده مشاهده شد که در استفاده معمول، عمر باتری کمی کمتر از یک روز بود. اما هنگام استفاده از اپلیکیشن­های واقعیت مجازی، مصرف باتری به شدت افزایش می‌یابد که کاملاً طبیعی و منطقی ست. و حالا در آپدیت جدید می‌توانید سوئیچ کردن به حالت low-power mode را به کنترل سنتر اضافه کنید که در صورتی که نیاز به ذخیره مصرف باتری داشته باشید بسیار مفید و کاربردی ست.

دوربین

سال گذشته در بسیاری از تست‌هایی که در زمینه دوربین بر روی S8، پیکسل و آیفون ۷ انجام شد، آیفون ۷ عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دو رقیب دیگر داشت. اما قطعاً دوربین آیفون ۸ یکی از بهترین دوربین‌های موبایل است.

آیفون 8با وجود اینکه درست به مانند سامسونگ، تصاویر ثبت شده با آیفون ۸ نیز به‌صورت پیش فرض اشباع شده است، اما به گفته اپل هنوز هم واقعی از رنگ‌های اشباع شده گلکسی S8 است. و اینکه حالا قابلیت HDR همیشه فعال است (مانند دوربین پیکسل) و کاربر نمی‌تواند این قابلیت را غیرفعال کند، ولی می‌توانید تنظیماتی اعمال کنید که تصاویر به صورت غیر HDR ثبت شود. به طور کلی وقتی تصاویر ثبت شده با آیفون ۸ و پرچمدارانی چون پیکسل XL، S8 و آیفون ۷ را با هم مقایسه می‌کنیم، کیفیت تصاویر آیفون ۸ بسیار باکیفیت و دارای رنگ‌های بسیاری غنی است، اما در اکثر اوقات برنده بلامنازع Pixel بود، به خصوص در شرایط نوری کم. در ادامه نمونه ای از عکسهای گرفته شده با آیفون های جدید را مشاهده کنید.

ویژگی PORTRAIT LIGHTING

نقد و بررسی آیفون 8یکی از جدیدترین و برترین ویژگی‌های امسال آیفون ۸ پلاس، ویژگی Portrait Lighting است که خود به تنظیماتی چون Studio، Contour و Stage تقسیم می‌شود. فعلاً نسخه بتای این ویژگی منتشر شده که همین امر قضاوت در مورد آن را سخت می‌کند، ولی به نظر نمی‌رسد به اندازه حالت پرتره که سال گذشته در آیفون ۷ پلاس معرفی شد، جذابیت داشته باشد. اساساً به نظر می‌رسد گام بعدی منطقی حالت پرتره باشد که یک لنز تاری اعمال می‌کند (می‌توانید افکت نوری بر روی صورت سوژه خود بکار ببرید). اپل می‌گوید که در واقع این ویژگی ترسیم این افکت بر روی چهره است، اما به نظر نمی‌رسد چیزی به جز یک فیلتر ساده باشد. ویژگی موردبحث بیشتر می‌تواند جنبه سرگرم‌کننده داشته باشد، و می‌توان از افکت Stage به‌طور ویژه‌ای در اینستاگرام استفاده کنید.

واقعیت مجازی

آیفون 8شاید یکی از جاهایی که واقعاً بتوان عملکرد فوق‌العاده چیپ جدید اپل را حس کرد، در زمان استفاده از اپلیکیشنهای جدید ARKit اپل در iOS 11 باشد. با اینکه فعلاً اپلکیشن واقعیت مجازی زیادی برای ARKit منتشر نشده، ولی در حال حاضر می‌توانید نسخه اولیه یک اپلیکیشن اندازه‌گیری که به نحوه ضربان قلب را آموزش می‌دهند؛ یک اپلیکیشن خیال‌پردازی، بازی Thomas the Tank Engine، و البته دموی اپلیکیشن IKEA (که امکان مشاهده مجازی مبلمان منزل را به شما می‌دهد) را امتحان کنید.

جمع‌بندی

با توجه به تمام مطالب بالا، به نظر نمی‌رسد دلیل واقعاً قانع‌کننده‌ای برای آپگرید از آیفون ۷ وجود ندارد. آیفون ۷ هنوز هم فوق‌العاده سریع بوده، و طراحی مشابهی با وزن کمتر و باتری بزرگتری دارد، و تقریباً می‌توانید تمامی ویژگی‌های iOS 11 که در آیفون ۸ وجود دارد را در آیفون ۷ هم تجربه کنید. اگر به دنبال شارژ وایرلس Qi هستید، می‌توانید با پرداخت ۱۵ دلار قاب‌هایی که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند را خریداری کنید. در مورد ویژگی Portrait Lighting هم اپلیکیشن­‌های بی‌شماری در اپ استور وجود دارند که همین افکت‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهند. اما در مورد مدل‌های قدیم‌تر از آیفون ۷، بهبود کیفیت دوربین و سرعت کلی تلفن شما را واقعاً مجذوب خود خواهد کرد. با تمام این تفاسیر بازهم هستند افرادی که قصد خرید آیفون ۸ را دارند؛ افرادی که همواره به دنبال بالاترین مدل موجود در بازارند، یا اینکه از سرعت تلفن خود راضی نیستند یا فقط به دنبال خرید یک تلفن جدید هستند. ممنون که با نقد و بررسی آیفون ۸ با ما همراه بودید. نظرات خودتون و حتما با ما در میون بزارید.

Logo

گوشی آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس توسط گارانتی مدیا پردازش در اختیار تیم ترنجی قرار گرفت. ضمانت مدیا پردازش ۱۸ ماهه است و یک سال اول ضمانت تعویض دارد.

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

ممنون از بررسیتون ولی خیلی سطحی بررسی کردین و حتی تو تست باتری و بنچمارکها از سایت دیگه استفاده کردین کلا خیلی ناقص بود بررسیتون ولی بازم تشکر

Peiman

یادم میا تو اخرین پرسش و پاسخ از اقای عطایی پرسیدم نقد ایفون 8 کی اماده میشه گفتند خیلی زود . ولی مثل اینکه خیلی زودم نبود. خخخ
بریم بخونیم نقد رو با قلمی متفاوت

سینا عطایی

اون داستان قرار بود زودتر بشه ولی خب دیگه دوتاش با هم شد 🙂

Rog1

قسمت اول وزن ایفون 7 پلاس و ایفون 8 پلاس رو جابجا نوشتین تصحیح کنید
خیلی بررسیتون بر خلاف نوت 8 سطحی بود

پی نوشت : جالبه بدونین مشابه پرتره لایتینگ در هواوی پی 9 و میت 9 بوده فقط سوژه رو سیاه و سفید نمیکرده و قابلیت هاش بسیار بیشتر برای پس زمینه بود

Rog1
Sajad

آیفون ۸ و ۸ پلاس که تفاوت چندانی با نسل قبل از نظر تجربه کاربری ندارن. باید دید آیفون 10 در عمل چجوری خودشو نشون میده.‌

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....