حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سونی با نسخه جدید Aibo به دنیای رباتیک باز خواهد گشت

همیشه نام چشم بادامی‌ها که به وسط می‌آید یاد صنعت رباتیک زنده می‌شود، گرچه شاید شرکتی همچون سونی را از این قضیه مستثنا دانسته باشید اما واقعیت امر این است که سونی نیز در زمینه رباتیک دستی بر آتش داشته است، در ادامه با ترنجی همراه باشید.

اکنون بیش از یک دهه می‌شود که سونی تقریبا صنعت رباتیک را کنار گذاشته و حداقل اینطور بگوئیم، آن را به صورت جدی ادامه نداده است . خبرهای جدید حاکی از آن است که این شرکت نام آشنای ژاپنی قصد دارد سگ رباتیک خود را که پیش از این همگان آن را با نام Aibo شناخته‌اند را پس از گذشت بیش از یک دهه به دنیای رباتیک باز گرداند که البته برای علاقه‌مندان و طرفداران دنیای رباتیک خبر خوشحال کننده‌ای خواهد بود. بخش توسعه تکنولوژی کمپانی سونی به زودی با نسخه جدید و بازبینی شده ربات Aibo که در واقع یک سگ خانگی است به دنیای رباتیک باز خواهد گشت.

بر اساس گزارش واصله از خبرگزاری Nikkei Asian Review، نسخه جدید سگ رباتیک سونی که سال‌ها پیش یعنی در سال 1999 توسعه و تولید آن آغاز شده بود و در سال 2006 بنابر تلاش‌هایی که سونی در زمینه کاهش هزینه‌ و سازماندهی مجدد بخش‌های مهم این شرکت انجام داد و در نتیجه آن بخش رباتیک این شرکت که سگ رباتیک Aibo نیز جزوی از آن محسوب میشد به دست فراموشی سپرده شد، اما اکنون پس از گذشت یک دهه از این ماجرا، نسخه جدید این سگ رباتیک با مجهز شدن به قابلیت اتصال به اینترنت و هوش مصنوعی پیشرفته و بهبود یافته پا به عرضه دنیای رباتیک خواهد گذاشت.

در ادامه خبرگزاری Nikkei Asian Review در این باره گزارش داده است که این ربات هوشمند دارای قابلیت و توانایی کنترل لوازم خانگی با استفاده از فرمان‌های صوتی است که با این قابلیت ویژه، این ربات قادر به کنترل لوازم جانبی به راحتی هرچه تمام‌تر تنها با یک فرمان صوتی دقیقا مشابه دستگاه‌های هوشمند خانگی شرکت‌های آمازون و گوگل خواهد بود.

سونی اعلام کرده بود که بازگشت به دنیای رباتیک را به زودی به تمام توان پیگیری خواهد نمود و این کار را با توسعه و تولید ربات‌هایی که مردم عاشق طراحی و قابلیت آن‌ها خواهند شد انجام خواهد داد.

کازوو هیرای (Kazuo Hirai)، رئیس شرکت سونی درباره بازگشت این شرکت به دنیای رباتیک اظهار نظر کرده و گفته است که هدف از توسعه و تولید چنین ربات‌هایی این است که با استفاده از ترکیب فناوری‌های مختلف سمعی و بصری توسعه یافته توسط شرکت سونی و همچنین آخرین پیشرفت‌های انجام شده در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی، بتوان تجربیات جدید و مثبتی بر پایه صنعت رباتیک را برای کاربران و مصرف کنندگان این محصولات به ارمغان آورد.

توشیموتو میتومو (Toshimoto Mitomo)، سرپرست بخش مالکیت معنوی سونی در این باره گفته است که قبول دارد که این شرکت موفق به دست‌یابی به اهداف و ادعاهای پیشین خود در صنعت رباتیک نشده است و این شرکت کاملا از این موضوع با خبر است. همچنین وی در ادامه افزود که اعتقاد ما به عنوان سرمایه گذاران استراتژیک شرکت سونی بر این اصل است که یادگیری و درک و فهم مفاهیم مختلف اصل کار و مهم‌ترین چیز در آینده هر شرکت است.

دکتر هیرواکی کیتانو (Hiroaki Kitano)، رئیس و مدیرعامل بخش آزمایشگاه‌های کامپیوتری شرکت سونی در این باره به نکته قابل تاملی اشاره کرده است و افزوده است که پیش از این نیز بر این مساله تاکید داشته‌ایم که شرکت سونی در بخش توسعه و پیشرفت خود از شرکت‌هایی مانند گوگل که دائما در بحث توسعه و پیشرفت قدم‌های مثبتی بر می‌دارند، عقب مانده است و ما نیاز داریم که با یک بازنگری کلی در وضعیت فعلی، برنامه ریزی منظمی برای شروع به توسعه و پیشرفت در تمامی بخش‌های این شرکت داشته باشیم.

دکتر کیتانو در ادامه افزود که برای شرکت سونی هنوز هم بسیاری از زمینه‌های کاری و نقاط ناشناخته و ریسک پذیری وجود دارد، بعضی از این زمینه‌های کاری در دنیای مجازی قرار دارند ولی بیشتر این زمینه‌ها در دنیای فیزیکی و واقعی است و ما برای دنیای واقعی محصولات و تولیدات مختلفی در نظر گرفته‌ایم، شرکت سونی دست به تولید لوازم سخت‌افزاری کاربردی خواهد زد و در این زمینه پیشرفت‌های مثبت و ممتدی نیز خواهد داشت، این پیشینه و قدرت نهفته سونی است.

سال‌ها پیش زمانی که ربات هوشمند Aibo  ساخته شد، تمامی قابلیت‌های رباتیک برای این ربات در نظر گرفته شده بود، این ربات قادر به دیدن، شنیدن و واکنش دادن نسبت به محیط اطراف خود بر اساس شخصیت برنامه ریزی شده خود بود. بسیاری از افراد مختلف بر این معقتد بودند که توسعه و تولید این ربات برای اجرای هوشمندانه اجزای تکنولوژی ساخته شده است تا آنکه صرفا تلاشی جدید توسط پیشگامان علم و تکنولوژی باشد، بدین معنی که کار آمدی و کارکرد کلی از این ربات‌های خانگی بیشتر از بقیه موارد مد نظر شرکت‌های تولید کننده آنان همچون سونی بوده است.

ربات هوشمند Aibo مجهز به 18 موتور قدرتمند به همراه با یک پردازنده نسبتا هوشمند و پیچیده و حسگرهای مختلف که خارج از بدنه دستگاه قرار داشتند و نهایتا یک برنامه نویسی هوشمندانه که تمام این اجزا را به حرکت در می‌آورد. هرچند که در ساخت بسیاری از این ربات‌های ساخته شده از ابزار ربات سازی Mindstorm Lego استفاده شده بود اما ربات Aibo به قیمتی معادل 10 درصد قیمت واقعی این ربات فروخته شد.

در آن زمان ربات Aibo بعد از آنکه به صورت آنلاین و اختصاصی به حالت پیش فروش گذاشته شد، در حدود 20 دقیقه کاملا به فروش رسید، این ربات قیمت بسیار بالایی در آن زمان داشت که حدود 2000 دلار برای مصرف کنندگان در برداشت.

اکنون پس از گذشت سالیانی، شرکت سونی مجددا تصمیم گرفته تا همانند سال‌های پیش مجددا توسعه و تولید این ربات هوشمند خانگی را در نسخه‌ای پیشرفته و بهبود یافته‌ پیگیری نماید و بدین شکل پس از مدت‌ها سکوت، دوباره پا به دنیای رباتیک بگذارد. از طرفی این مساله اگر به ایجاد رقابت میان شرکت‌های مختلف بیانجامد قطعا سود و نتیجه نهایی به نفع مشتری خواهد بود چرا که با نگاهی گذرا به دنیای گوشی‌های هوشمند و رقابت‌های سنگین و تلاش شرکت‌های مختلف برای ارائه بهترین امکانات ممکن، در زمینه رباتیک نیز قطعا این هدف‌های بزرگ به واقعیت خواهد پیوست.

 

نظر شما کاربران در این باره چیست؟ آیا در صورت بازگشت سونی به صنعت رباتیک قصد خرید یکی از این محصولات را خواهید داشت یا خیر؟ نظرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
MR.CAMPER

لازم نکرده بره صنعت رباتیک جدی بگیره
یکم صنعت موبایلش رو جدی تر میگرف الان از اپل و هواوی و سامسونگ و… هم میزد بالا یکم روی نرم افزار دوربیناش و پردازش تصویرشون کار کنه بره روی قابلیتهای دیگ گوشیاش کارکنه مشکل نویز و عکاسی در شبش رو حل کنه توی روز مشکلی نداره ولی تو شب داغونه

Saeed Mohammadipouya

خر وقت گوشیای جدیدشو دستت گرفتی حرف بزن

MR.CAMPER

هم با ایکس زد پریمیوم کار کردم هم ایکس زد۱
خودم زد۵ دارم بابام زد۳ پلاس داداشم ایکس و مادرم m4 aqua تمام گوشیای قبلیمم سونی بوده نزدیک ۷ ساله فقط گوشی سونی استفاده میکنم (سونی و سونی اریکسون) تو یکی دیگ نمیخواد بمن بگی برو گوشیای جدیدش دستت بکیر مطمئن باش گوشی بعدیم بازم سونیه ولی وقتی ایراداتی بهش وارده چرا رفعش نکنه؟ تو بدت میاد سنسور دوگانه بذاره و لرزشگیر اپتیکال و نرم افزارشو بهبود بده؟؟؟ مطمئن باش وقتی فشار روی سونی زیاد بشه از جانب کاربر ها نتیجه اش قطعا به نفع من و توعه که از محصولاتش استفاده میکنیم این انتقاده که سازنده اس

MR.CAMPER

هم با ایکس زد پریمیوم کار کردم هم ایکس زد۱
خودم زد۵ دارم بابام زد۳ پلاس داداشم ایکس و مادرم ام فور آکوآ تمام گوشیای قبلیمم سونی بوده نزدیک ۷ ساله فقط گوشی سونی استفاده میکنم سونی و سونی اریکسون تو یکی دیگ نمیخواد بمن بگی برو گوشیای جدیدش دستت بگیر مطمئن باش گوشی بعدیم بازم سونیه ولی وقتی ایراداتی بهش وارده چرا رفعش نکنه؟ تو بدت میاد سنسور دوگانه بذاره و لرزشگیر اپتیکال و نرم افزارشو بهبود بده؟؟؟ مطمئن باش وقتی فشار روی سونی زیاد بشه از جانب کاربر ها نتیجه اش قطعا به نفع من و توعه که از محصولاتش استفاده میکنیم این انتقاده که سازنده اس و اون چیزی که باعث تخریب میشه تعصب و ترول بازیه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان