حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پردازنده Core i7-8700K را تا 4.8 گیگاهرتز راحت اورکلاک کنید، اما برای بیش از 5 گیگاهرتز به دلید نیاز دارید!

نوشته

6 سال قبل | 2 دیدگاه | اخبار، سخت‌افزار، مطالب ترنجی

بنا بر گزارشی که توسط Expreview منتشر شده است، پردازنده‌های Core i7-8700K اینتل را می‌توان تا 4.8 گیگاهرتز به راحتی اورکلاک کرد، اما بیش از آن فقط با انجام دلید امکان پذیر است.

واژه و عمل دلید برای دو دسته از افراد اورکلاکر و دوست داران کاستوم کولینگ بسیار آشنا و کار دلنشینی است؛ دلید به جدا سازی سطح IHS از پردازنده گفته می‌شود، که پس از آن به به تعویض خمیر انتقال حرارت موجود بر روی سطح Die پرداخته می‌شود. از گذشته تا حال حاضر دلید پردازنده‌های اینتل سبب کاهش دمای چشمگیری بود و هست، و این در حالی است که سری پردازنده‌های AMD که ساختاری دارای لحیم برخوردارند، به سختی دلید می‌شوند اما نیازی به دلید ندارند! شاید در طی این چند سال کارکرد شرکت اینتل بر روی پردازنده‌های خود شاید توانسته باشد در بحث کارایی مصرف کننده را جلب خود کند، اما در بخش استفاده از TIM (ماده انتقال حرارتی بر روی Die) کم کاری کرده است! این در حالی است که شما با تعویض خمیر بکار رفته بر روی یک پردازنده‌ مانند Core i7-6700 با خمیر Thermal grizzly (دوستان خمیر خرسی صداش میکنن) می‌توانید بصورت حداقل شاهد کاهش دمای بین 10 تا 15 درجه سانتی گراد  باشید، و با تقبل یک هزینه قابل توجهی برای خمیر حرارتی شاهد کیفیت TIM موجود بر روی پردازنده‌های اینتل نیز باشید.

 

 

این بحث‌ها تازه نیست، اما وقتی پای حرفش مجددا می‌آید که این امر دیگر لازم باشد. طبق گزارشی که از Expreview منتشر شده است، اورکلاک پردازنده‌ Core i7-8700K تا فرکانس 4.8 گیگاهرتز به سادگی حتی با یک کولینگ ساده امکان پذیر است اما دستیابی به فرکانس پردازشی بیشتر نیاز به دلید دارد! به دلید هم وقتی نیاز است که پردازنده‌ای دچار مشکل دما باشد، که در حالت عادی نیز چنین اتفاقی نمی‌افتد. تقریبا می‌توان گفت اورکلاکینگ برای کسی کاری عجیب و غریب یا نا آشنا در دنیای کامپیوتر نیست؛ با حضور مادربردهای قدرتمندی که امروزه با کلیک توان سیستم شما را با اورکلاکینگ می‌توانند افزایش دهند، یا با انواع اقسام کولرهای قدرتمندی که دمای پردازنده‌ها را به خوبی کاهش می‌دهند و رفع می‌کنند، دیگر چه کسی علاقه ندارد با این شرایط محیا به استخراج تمام توان پردازنده خود نپردازد؟ جدا از کارایی که اورکلاکینگ به مصرف کننده می‌دهد، برای برخی نیز این عمل لذت بخش نیز خواهد بود.

با این حال شرکت اینتل در چندین نسل در حال استفاده از یک TIM برای پردازنده‌های خود است، بخصوص برای پردارنده‌های نسل هشتمی (Coffee Lake) خود که امروز بصورت رسمی معرفی شدند. به کنار از بحث پردازنده‌های سری Mainstream، این وضعیت شامل حال پردازنده‌های 18 هسته‌ای گران قیمت اینتل نیز می‌شود. اگر واقعا اینتل از پس هزینه لحیم کاری این پردازنده‌ها را بر نمی‌اید، و یا به علت کمبود زمان قادر به انجام این کار نیست، پس انجام اینکار را انجام نمی‌دهد؛ اما این روزها تقریبا کاری نشد ندارد، زیرا با تهیه پک‌های مختلفی که یک از معروف‌ترین آنها به نام اورکلاکری با نام مستعار Der8auer است نامگذاری شده و می‌توان به دلید پرازنده‌های اینتل پرداخت.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mortazavi

با این همه قدرت این پردازنده ها واقعاً چه نیازی به فرکانس 5 ویا بالاتر هست جز اینکه مصرف انرژی بیشتر بشه و عمر پردازنده کمتر بشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محمد نعمتی
Live, Don't just exist