حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اندروید او (Android O) و تمام قابلیت های جدید آن

نوشته

7 سال قبل | یک دیدگاه | Android، گوگل

خیلی بی سر و صدا! یک شایعه و حالا رونمایی رسمی از نسخه پیش نمایش بعدی اندروید! اندروید او (Android O) چند روزی پس از اتمام بازه یک ساله معرفی نسخه پیش نمایش اندروید N در پایان سال ۹۴، حالا رسما آماده دانلود و نصب روی دستگاه های منتخب گوگل است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ۱۱ قابلیت جدید اندروید او (android O) را بشناسیم.

اندروید او (Android O)

۱- مدیریت مصرف منابع در پس زمینه

اندروید از اندروید ۶ به این سو با معرفی حالت ویژه مدیریت مصرف انرژی به صورت خام از این قابلیت پشتیبانی می کند. تا پیش از اندروید مارشملو اما برخی شرکت های اندرویدی مثل سونی و سامسونگ این قابلیت را به صورت پیش فرض در خود داشتند. در اندروید ۷ شاهد پیشرفت حالت Doze بودیم و حالا در اندروید ۸ شاهد پیشرفت بیشتر آن هستیم. در اندروید ۸ قرار است مصرف پس زمینه برنامه ها محدود شود تا منابع انرژی و پردازشی برای کنترل مصرف باتری و سرعت بهتر دستگاه و دیگر برناه ها را شاهد باشیم. در حال حاضر در رابط کاربری Grace UX سامسونگ شاهد معرفی برنامه های پرمصرف در پس زمینه، هستیم. شما می توانید آن را ببینید یا اجازه دهید به کار خود ادامه دهد.

اندروید او (Android O)

۲- کانال برای اعلانیه ها

با توجه به افزایش روز افزون و سرسام آور اعلانیه ها در موبایل های هوشمند ما، اندروید همواره بهترین تلاش خود را برای ساماندهی بهتر این بخش دارد، بخشی که این پلفترم برای اولین بار آن را معرفی کرد و در بهینه سازی آن استاد است. در این قابلیت جدید، توسعه دهنده می تواند اعلانیه های برنامه خود را کانال بندی کند، سپس شما می توانید هر دسته بندی که مایلید را اجازه بدهید و دیگر اعلانیه ها را نه. تصور کنید در تلگرام بتوانید فقط برای اشخاص اعلانیه را روشن کنید، چقدر خوب خواهد بود!

اندروید او (Android O)

۳- API پرکردن خودکار اطلاعات

اگر شما هم مثل ما به سادگی آب خوردن رمزهای متفاوت خود را از یاد می برید(!) باید امیدوار باشید که توسعه دهنده ها هر چه زودتر به این API روی خوش نشان بدهند. این قابلیت شبیه به برنامه های مدیریت رمز عبور است که حالا به صورت API ارایه شده و برای توسعه دهنده ها آماده است. در حال حاضر در رابط کاربری Grace UX سامسونگ شما می توانید از قابلیت Samsung Pass با پشتیبانی از حسگر اثرانگشت استفاده کنید.

اندروید او (Android O)

۴- حالت تصویر در تصویر

برای توصیف این حالت می توان به وضعیتی که هنگام تپ کردن روی دکمه بازکشت در برنامه یوتیوب در حال تماشای ویدیو پیش می آید اشاره کرد. در این حالت یک پیش نمایش کوچک از ویدیو در کنار نمایشگر باقی می ماند. آنطور که در تصویر بالا می بینید، احتمالا این حالت فقط در برنامه گالری که احتمالا هنوز هم Google Photo باشد در دسترس است. اگر این گونه باشد که اصلا قابلیت جدیدی نیست و دستگاه های اندوریدی مثل گلکسی اس ۳ سال ۲۰۱۲ روی اندورید ۴.۰.۴ این قابلیت را داشتند! اگر هم برای همه برنامه ها باشد یعنی بتوان برنامه ها را به صورت پاپ آپ روی صفحه باز کرد، باید بگوییم این قابلیت از سال ۲۰۱۴ و روی گلکسی نوت ۴ در دسترس است.

اندروید او (Android O)

۵- منابع فونت ها روی XML

این مورد بیشتر به توسعه دهنده ها مربوط می شود تا کاربران. توسعه دهنده ها از این به بعد می توانند راحت تر اقدام به انتخاب فونت برای نمایش در برنامه و ویجت برنامه خود کنند. البته نه تنها این قابلیت، بلکه خیلی از قابلیت های دیگر مستقیما به توسعه دهنده مربوط می شود.

اندروید او (Android O)

۶- قاب به روزرشونده آیکون ها

یکی از مسائل مورد چالش برای لانچرهای مختلف در مقابل آیکون برنامه ها، همشکل کردن این آیکون هاست. شرکت هایی مثل هواوی، سامسونگ و غیره سعی در انجام داده اینکار به روش خود دارند. برخی با کراپ کردن آیکون در شکل مشخص، برخی با پیش فرض قرار دادن یک آیکون خاص از سوی خود و برخی با قرار دادن آیکون کوچکتر شده در یک قاب یکسان. حال قرار است آیکون ها به شکلی باشد که بتوان در سه حالت مختلف نمایش داده شود.

اندروید او (Android O)

۷- تنظیم دامنه رنگ به صورت شخصی برای برنامه ها مختلف

بدین صورت برنامه های مختلف می توانند از دامنه رنگی متفاوتی برای مقاصد خود استفاده کنند. شبیه به این قابلیت در حالت Adaptive Display تنظیمات نمایشگرهای امولد سامسونگ نسل هاست که استفاده می شود.

اندروید او (Android O)

۸- پشتیابی از LDAC

این نیز موضوع جدیدی نیست. الجی، سونی و اچ تی سی مدت هاست که از این قابلیت در دستگاه های خود استفاده می کنند. حال اندروید به صورت پیش فرض از آن پشتیبانی خواهد کرد. این بدین معنی است که شما می توانید روی هندزفری بلوتوث خود آهنگ با کیفیت بالا گوش کنید.

اندروید او (Android O)

۹- رابط کاربری بهتر برای کیبرد

در کیبردها موارد مختلفی سبب سهولت استفاده از آن ها می شود. یکی از این موارد، جا به جا شدن بین موارد مختلف است. در اندروید ۸ این موارد تصحیح و بهبود پیدا خواهند کرد.

اندروید او (Android O)

۱۰- API AAdio

با استفاده از این API توسعه دهنده ها می توانند از خروجی های مختلف صوتی برای برنامه خود استفاده کنند. بدین ترتیب می توان از کیفیت پایین، متوسط و بالا برای هر برنامه بهره برد.

اندروید او (Android O)

۱۱- بهبود Webview

با ایجاد بهبودهایی در این بخش، شاهد امکان پردازش همزمان چند صفحه، پیشرفت امنیت و پایداری بیشتر هستیم. همچنین یک API ویژه برای بررسی کرش ها و خطاها وجود دارد.

اندروید او (Android O)

۱۲- پشتیبانی از API زیان Java 8 و پیشرفت Runtime

در کنار پشتیبانی از آخرین نسل زبان برنامه نویسی جاوا انتظار می رود که Runtime سیستم عامل اندروید ۸ نیز چیزی حدود ۲ برابر سریع تر شود.

نظر شما درباره این قابلیت ها چیست؟ به نظر می رسد اندروید ۸ یا همان اندروید او (Android O) یک بهبود باشد تا یک انقلاب.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sajad

بهبود های ظاهری و امکانات همه سیستم عامل ها در طول زمان تقریبا وجود داشته ولی اندروید از نظر بهبودهای باطنی و کیفیت عملکرد خیلی بهبود داشته تو این چند سال. الان خیلی پخته و لذتبخش شده.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)