حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کوالکام، Centriq 2400 را معرفی کرد: اولین پردازنده‌ی سرور ۱۰ نانومتری

کوالکام با تولید پردازنده‌ی جدید سرور خود، امید آن دارد فصل جدیدی در تاریخ پردازشگر‌های سرور و دیتا سنترها آغاز کند.

امروز، کوالکام  خانواده‌ی Centriq 2400 و اولین عضو پردازنده‌های سرور این شرکت و این خانواده یعنی  ۴۸core Qulacomm Centriq 2400 رامعرفی کرد. سری Centriq 2400 از CPU های Falkor بهره می‌برند که توسط Qualcomm Datacenter Technologies ساخته شده است. Falkor هسته‌‌های سفارشی هستند که بر پایه‌ی معماری ARMv8 طراحی شده‌اند و برای ارائه‌ی عملکرد بالا در عین حال مصرف پایین بهینه سازی‌های خاصی بر روی آن‌ها اعمال شده است، بطوریکه بتوانند از عهده‌ی کارهای رایج و بارگذاری‌ها و پردازش‌های یک دیتا سنتر بر‌‌آمده و عملکرد خوبی از خود نشان دهند.

qualcomm_centriq_2400-617x683

عضو جدید Qualcomm Centriq 2400 در حال حاضر تا ۴۸ هسته‌ی پردازشی درون خود دارد و بر پایه معماری ۱۰ نانومتری FinFet طراحی شده است. این پردازنده در واقع اولین پردازنده سرور ۱۰ نانومتری دنیا است. نسل قبل این پردازنده یعنی Centriq 1400 تراشه‌ای بود که پای آن به بازار باز نشد و در مراحل تست و آزمایش باقی ماند، Centriq 1400 از ۲۴ هسته بهره می‌برد و در واقع موش آزمایشگاهی کوالکام برای کسب دانش و تجربه‌ی کافی در زمینه طراحی و ساخت پردازنده‌های سرور بوده است.

bn-rc556_qualco_gr_20161206201908111

این رونمایی یک لحظه‌ی بسیار مهم در تاریخ شرکت کوالکام است و با معرفی این محصول، کوالکام پیشتاز استفاده از محصولات جدید مبتننی بر معماری‌های روز برای سرورها و دیتا سنترها است. این محصولات می‌توانند در کنار قیمت خوب آن‌ها در مقایسه با محصولات مشابه، قدرتی بالا و ویژگی‌های خوب همانند رقبا تحویل مشتری دهند و از این جهت این اتفاق برای این شرکت بسیار مهم تلقی می‌شود. در رونمایی امروز، کوالکام تست و فعالیت پردازنده‌ی Centriq 2400 را طبق چارچوب‌های محاسباتی کلان Apache Spark و Hadoop بر روی لینوکس و جاوا به نمایش گذاشت.

centriq_2400

با این وجود آینده‌ی بسیار روشنی هم در انتظار Qualcomm Datacenter Technologies و هم در انتظار پردازنده‌های سرور است. Qualcomm Centriq 2400 با ارائه قدرت بالا در کنار مصرف کم در عین حال قیمت خوب، بلیط ورود این جنگجو به میدان پردازنده‌های سرور بوده و به راحتی می‌توان پی برد که قدم اول کوالکام برای تصاحب این بازار بسیار محکم و استوار است.

anand_centriq_2400

این پردازنده‌ها در حال حاضر مراحل آخر تست‌ها می‌گذرانند و تحویل آن‌ها به مشتریانی خاص در آینده‌ی نزدیک آغاز خواهد شد. اما انتظار می‌رود که در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ بطور گسترده در بازار پردازنده‌های سرور مشاهده شود.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.qualcomm.com/news/releases/2016/12/07/qualcomm-begins-commercial-sampling-worlds-first-10nm-server-processor-and”]Qualcomm[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مازیار کیانی
An uncharted realm, with a lost gift soul deep down