حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ژاپن می‌خواهد سریع‌ترین ابررایانه جهان را تا سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی کند

نوشته

7 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، حتما بخوانید، فناوری‌های نوین

جهان با همه سازوکار اتوماسیونی و دیجیتالی خود که قالب‌های کار صنعتی انسان را دگرگون می‌کند در حال گذار است و اگرچه پاره‌ای از کشورها در برابر این نیروی فعال پیش برنده مقاومت می‌کنند اما کشورهایی همچون ژاپن به تاخت به سمت آینده می‌تازند تا اولین باشند.

ژاپنی‌ها به این فکر افتاده‌اند تا به سریع‌ترین ابررایانه جهان پس از تشخیص کم و کاست اخیر آن قدرت و زندگی دوباره بدهند. خبرگزاری رویترز نوشته است که مقامات ژاپنی ۱۷۳ میلیون دلار کنار گذاشته‌اند تا قدرت محاسبه ابررایانه جهان را به ۱۳۰ پتافلاپ برسانند و بتواند روی دست ابررایانه چینی موسوم به Sunway TaihuLight بلند شود.

ژاپن وقت زیادی برای انجام این مهم ندارد چون هم نیروی کار پیر و فرسوده‌ای دارد و هم رشد اقتصادیش کند شده تا جایی که هر کسی درباره‌اش هر چیزی می‌گوید.

در گذشته ژاپن مرکز فن‌آوری جهان بود اما کره جنوبی و چین اکنون جای این کشور را در زمینه تهیه لوازم الکترونیکی مصرف کنندگان گرفته‌اند. آخرین باری که ژاپن پادشاهی ابررایانه جهان را در دست داشت مربوط به سال ۲۰۱۱ می‌شود یعنی زمانی که “کی کامپیوتر” فوجیتسو (K Computer که تصویرش را هم‌اکنون با مطلب می‌بینید) با ۱۰٫۵ پتافلاپ بر قله رده‌بندی جهان قرار داشت.

کشور ژاپن از چندین و چند شرکت خواسته است تا پیشنهاد خود را برای دریافت افتخار ساخت این دستگاه که ABCI (AI Bridging Cloud Infrastructure) نام گرفته ارایه کنند. برنده این فراخوان ۸ دسامبر ۲۰۱۶ (۱۸ آذر ۹۵) معرفی خواهد شد و تا جایی که منابع خبری ناشناس اعلام کرده‌اند انتظار می‌رود این ابررایانه در سال ۲۰۱۸ آنلاین شود.

بعد از راه‌اندازی سریع‌ترین ابررایانه جهان ژاپن در نظر دارد تا آن را برای به کارگیری به شرکت‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت اجاره بدهد و دوباره این افتخار را نصیب کشور آفتابان تابان کند.

تنها حرف ناگفته این است که باید دید چنین کاری موفق از آب درآید؛ هرچند به ثمر نشستن آن ارزش صبر کردن دارد.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.engadget.com/2016/11/26/japan-wants-the-world-s-fastest-supercomputer-by-2018/”]engadget[/button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
etemadian

شک نکنید که قطعا خواهد ساخت
تنها جمله ای که در باره محصولات ژاپنی میتوان گفت و برای تمام دنیا این جمله آشنا و اعتماد آوره اینه : ساخت ژاپنه ( همین و بس )

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار