حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

انفجار در سکوی پرتاب! راکت فالکن ۹ اسپیس اکس منفجر شد

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | مطالب ترنجی

دیروز، یکم سپتامبر (پنجشنبه ۱۱ شهریور) یک ماهواره‌بر فالکن ۹ و محموله آن که یک ماهواره تجاری بود در انفجاری در سکوی پرتاب پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا که طی یک آزمایش روتین رخ داد، نابود شد. انفجار ساعت ۱۳:۰۷ به‌وقت گرینویچ (۱۷:۳۷ به‌وقت‌تهران) درحالی‌که اسپیس اکس در حال آماده‌سازی راکت برای پرتاب روز شنبه ماهواره Amos-6 بود، رخ داد. جزئیات بیشتر و ویدئوی انفجار در ادامه مطلب…

ماهواره مخابراتی Amos-6 متعلق به شرکت اسرائیلی Spacecom بود و اسپیس اکس در حال آماده‌سازی راکت حامل این ماهواره برای پرتاب روز شنبه بود. در لحظه وقوع سانحه، اسپیس اکس در حال انجام یک آزمون پیشرانش استاتیکی روی موتورهای راکت فالکن ۹ بود. آزمون‌های این‌چنینی که قبل از هر پرتاب اسپیس اکس معمولاً انجام می‌شوند، شامل روشن کردن موتورهای مرحله اول راکت فالکن ۹ در حالتی است که راکت محکم به سکوی پرتاب بسته شده است.

نمونه تصاویر انفجار:

falcon-9-explosion Falcon-9-Fairing-falls-2016-09-01-879x494

در ادامه، ویدئوی انفجار را تماشا کنید. انفجار در این ویدئو حدوداً در دقیقه ۱ و ثانیه ۱۱ رخ می‌دهد و صدای آن حدود ۱۲ ثانیه بعد به دوربین می‌رسد. از لحظه انفجار تا پایان ویدئو، صدای ۲۰ انفجار مجزا به گوش می‌رسد. حدوداً در دقیقه چهارم ویدئو، صدای بالگردهایی را می‌شنوید که احتمالاً برای ارزیابی خسارت به سمت سکو پرواز می‌کنند. علت سانحه مشخص نیست و در دست بررسی است.

[aparat]http://www.aparat.com/v/3hTLY[/aparat]

این ویدئو توسط مجموعه U.S. Launch Report ضبط شده است. این مجموعه یک سازمان غیرانتفاعی است که به سربازان جانباز کمک می‌کند که پرتاب‌ها را ببینند و به همراه سایر جنبه‌های تاریخ فضایی آمریکا تجربه کنند.

نمایندگان اسپیس اکس در یک بیانیه نوشتند:

[su_quote]اسپیس اکس می‌تواند تأیید کند که در آماده‌سازی برای استارت استاتیکی امروز، یک مورد غیرعادی در سکو وجود داشت که منجر به از دست رفتن راکت و محموله آن شد. مورد غیرعادی از اطراف تانکر اکسیژن مرحله دوم شروع شد و حین بارگیری سوخت شروع شد. طبق فرآیندهای استاندارد، سکو پاک‌سازی شده بود (از کارکنان) و هیچ صدمه‌ای به کسی نرسید. ما به بررسی داده‌ها ادامه می‌دهیم تا علت ریشه‌ای سانحه را مشخص کنیم. به‌محض مشخص شدن اطلاعات بیشتر، به‌روزرسانی خواهیم کرد.[/su_quote]

گزارش شده بود که ماهواره مخابراتی Amos-6 حدود ۱۹۵ میلیون دلار هزینه داشت و توسط سازمان صنایع هوافضای اسرائیل برای شرکت Spacecom ساخته شده بود تا به‌عنوان جایگزینی برای ماهواره Amos-2 این شرکت عمل کند. مأموریت ماهواره Amos-2 امسال تمام می‌شود.

در اکتبر ۲۰۱۵، فیس‌بوک و شرکت مخابرات ماهواره‌ای یوتل‌ست اعلام کردند که یک توافقنامه ۹۵ میلیون دلاری برای اجاره ظرفیت پهنای باند از ماهواره شرکت Spacecom منعقد کرده‌اند.

تصاویر وب کم ناسا از سایت پرتاب SpaceX (مجموعه پرتاب فضایی شماره ۴۰) در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا نیز یک ستون عظیم دود سیاه را که از سکوی پرتاب بلند می‌شد، ثبت کرد.

spacex-explosion-090116.0.0

دو نمونه از تصاویر توئیت شده توسط خبرگزاری‌ها:

tw2 tw1

راکت فالکن ۹ یک راکت دومرحله‌ای است که برای پرتاب ماهواره و پرتاب کپسول‌های دراگون شرکت اسپیس اکس طراحی شده است. ارتفاع راکت حدود ۷۰ متر است و از سوخت کروزین مخصوص راکت و اکسیدکننده اکسیژن مایع استفاده می‌کند.

مرحله اول این راکت از ۹ موتور راکت مرلین نیرو می‌گیرد و مرحله دوم که محموله روی آن نصب می‌شود و کار تزریق مداری را انجام می‌دهد، دارای یک موتور راکت مرلین است. در آزمون دیروز، موتورهای مرحله اول راکت قرار بود روشن شوند.

اسپیس اکس رشته‌ای طولانی از مأموریت‌های موفق با راکت فالکن ۹ دارد و فقط یک سانحه بزرگ تاکنون داشت که در ژوئن ۲۰۱۵ در مأموریت باری به مقصد ایستگاه فضایی، حدود ۲/۵ دقیقه پس از پرتاب در هوا متلاشی شد. در سانحه ۲۰۱۵، اسپیس اکس ریشه سانحه را پیدا کرد و مشخص شد که به علت شکستن یک مهار داخل مخزن اکسیژن بوده و برای پرتاب‌های بعدی این مشکل حل شد و راکت ارتقا داده شد.

اما در حادثه دیروز، به نظر می‌رسد بیشتر سکوی پرتاب مقصر بوده است. به‌هرحال باید منتظر اخبار دقیق‌تر ماند؛ اما علت هرچه که باشد، اسپیس اکس یک راکت و یک محموله گران‌قیمت را از دست داد و بدون شک، کشف علت سانحه و جلوگیری از تکرار آن، برای نیل به اهداف بلندپروازانه این شرکت ضروری است.

[su_button url=”http://www.space.com/33929-spacex-falcon-9-rocket-explodes-on-launch-pad.html” target=”blank” text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]Space[/su_button]

[su_button url=”http://www.space.com/33938-spacex-rocket-explosion-dramatic-video.html” target=”blank” text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]Space[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده