حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سیارک The Flea به بزرگی یک اتوبوس از کنار زمین گذشت

نوشته

8 سال قبل | 2 دیدگاه | ترنجی

یک سیارک که به‌تازگی کشف‌شده و حدوداً‌ به‌اندازه یک اتوبوس شهری است، امروز (۲۸ آذر) از کنار زمین گذشت. گذر این سیارک از فاصله نسبتاً‌ نزدیکی بود و از ارتفاعی پایین‌تر از مدار ماه عبور کرد! کنجکاو شدید؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید…

سیارک نزدیک زمین، به‌نام ۲۰۱۵ YB که پهنایی حدود ۱۰ متر دارد، حدود ساعت ۱۲ به‌وقت گرینویچ (۱۵:۳۰ به‌وقت‌تهران) از فاصله ۵۹۲۲۰ کیلومتری زمین گذشت. درست دو روز بعدازاینکه برای اولین بار رصد شد!

برای اینکه مقایسه‌ای از فواصل داشته باشید، بد نیست یادآوری کنیم که ماه در فاصله متوسط ۳۸۴۶۰۰ کیلومتری و ماهواره‌های مخابراتی زمین آهنگ در ارتفاع ۳۵۴۰۰ کیلومتری به دور زمین در گردش هستند.

رصدخانه آنلاین Slooh تصاویری از این سیارک را شب گذشته به‌صورت زنده پخش کرد. رصدخانه Slooh این سیارک کوچک را به‌افتخار لیونل مسی، سوپراستار آرژانتینی فوتبال که قدش ۱۷۰ سانتی‌متر است، The Flea (به معنای کک است و کنایه از قد و جثه کوتاه دارد) نام‌گذاری کرد. به گفته دانشمندان برنامه اجرام نزدیک زمین سازمان ناسا در آزمایشگاه JPL ناسا در کالیفرنیا، این سیارک در لحظه نزدیک‌ترین فاصله نسبت به‌ زمین با سرعت ۵۲۰۰۰ کیلومتر بر ساعت (۱۴/۴۴ کیلومتر بر ثانیه) درحرکت بود.

سیارک ۲۰۱۵ YB یکی از میلیون‌ها سیارکی است که در همسایگی زمین، در مدار خورشید در گردش هستند. بخش اعظم این اجرام، شناسایی نشده باقی می‌مانند. محققان تاکنون تنها ۱۳۵۰۰ سیارک نزدیک زمین را شناسایی و فهرست کرده‌اند.

برخی از این سیارک‌ها زمین را نشانه رفته‌اند. سیاره زیبای ما از ۴/۵ میلیارد سال پیش، پیوسته زیر بمباران این اجرام بوده و در قرون و هزاره‌های پیش رو نیز این تنبیه کیهانی ادامه خواهد داشت.

بیشتر برخوردها شامل اجرامی به‌اندازه سیارک ۲۰۱۵ YB یا کوچک‌تر است که آسیب قابل‌توجهی به زمین وارد نمی‌کنند. اما سیارک‌های بزرگ‌تر، گاهی به زمین برخورد می‌کنند و عواقب آن می‌تواند ویرانگر باشد. برای مثال، دانشمندان بر این باورند که ۶۵ میلیون سال پیش، برخورد سیارکی ۱۰ کیلومتری با زمین موجب انقراض دایناسورها شد.

اما اوضاع چندان هم بد نیست؛ حدود ۹۵ درصد از بزرگ‌ترین اجرام نزدیک زمین – یعنی اجرامی که حداقل ۱ کیلومتر هستند و می‌توانند در ابعاد جهانی خطرناک باشند و حتی بالقوه در صورت برخورد، تهدیدی برای تمدن بشر باشند – اکنون شناسایی‌شده و تحت ردگیری هستند. هیچ‌کدام از این اجرام در آینده نزدیک خطری برای زمین محسوب نمی‌شوند.

[su_button url=”http://www.space.com/31419-asteroid-2015-yb-earth-flyby.html”]Space[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
iMohammadreza

واقعا توى این دنیاى به این عظمت ما هیچیم…! 🙁

SONY 1946

:wacko: :wacko: :wacko:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده