حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جنگ سرد دوم در راه است؟ ناسا قبل از روسیه و چین یک پایگاه هسته‌ای در ماه می‌سازد

این روزها دنیای تکنولوژی بیش از هر زمان دیگری با سیاست کشورها گره خورده است. موضوعات ژئوپلیتیکی و جنگ‌های اخیر اروپا باعث تاثیرات منفی زیادی بر روند رو به پیشرفت تکنولوژی داشته است. اکنون باید پرسید که جنگ سرد دوم در راه است؟ زیرا قرار است ناسا، قبل از روسیه و چین یک پایگاه هسته‌ای در ماه بسازد. با ترنجی همراه باشید.

جنگ سرد دوم با ساختن یک نیروگاه هسته‌ایدر ماه آغاز خواهد شد…!

بر اساس گزارش‌های اخیر، ناسا و وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) در ۲۱ ژوئن اعلام کردند که به طور مشترک در حال پیشرفت فناوری هسته‌ای فضایی هستند. آن‌ها سه طرح مفهومی برای پروژه برق سطحی شکافت، برنامه ریزی کرده‌اند. روسیه و چین نیز در حال حاضر طرح‌های مشابهی در دست ساختن دارند. این پروژه قصد دارد یک سیستم قدرت شکافت هسته‌ای در کلاس ۴۰ کیلووات را در ماه بسازد.

به گفته ناسا، این سیستم می‌تواند برق ۳۰ خانه را به مدت ۱۰ سال تامین کند که معادل کارکرد یک نیروگاه هسته‌ای کوچک است. طرح‌های پیشنهادی از سوی شرکت‌های هوافضای ایالات متحده همچون Lockheed Martin Space Systems و شرکت‌های الکتریکی Westinghouse و IX ارائه شده است. این شرکت یک سرمایه گذاری مشترک بین شرکت سیستم‌های رانندگی خودکار Intuitive Machines و طراح راکتورهای هسته‌ای X-Energy انجام داده است. در مجموعه این شرکت‌ها هر کدام قراردادی ۱۲ ماهه به ارزش ۵ میلیون دلار دریافت خواهند کرد.

جنگ سرد دوم

ناسا و DOE می‌خواهند فناوری هسته‌ای را در فضا کشف کنند. به هر حال، الکتریسیته در ماه یا فراتر از آن در دسترس نیست و روش‌های دیگر قابل اجرا نیستند. هنگامی که فضانوردان به ماه و سپس به مریخ می‌رسند، به یک سیستم انرژی ساز قابل اعتماد و قابل حمل نیاز خواهند داشت. همچنین این سیستم باید بتواند در مکان‌ها و در شرایط مختلف محیطی و آب و هوایی بدون مشکل به عملکرد خود ادامه دهد.

سیستم‌های تولید نیروی شکافت هسته‌ای، این معیارها را برآورده می‌کنند. تا پایان قرن، ناسا و سازمان DOE امیدوارند یک سیستم شکافت هسته‌ای در کلاس ۴۰ کیلووات را روی ماه آزمایش کنند. این سیستم انرژی ساز، راه را برای ماموریت‌های طولانی مدت انسان به ماه و مریخ هموار خواهد کرد.

جان واگنر، مدیر آزمایشگاه ملی آیداهو در وزارت انرژی ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفته است که پروژه انرژی سطحی شکافت هسته‌ای، اولین گام عملی به سمت ساخت نیروگاه هسته‌ای در ماه برای ایالات متحده است. جهت یادآوری، ناسا قبلا یک پروژه انرژی هسته‌ای فضایی دیگر را نیز آزمایش کرده بود. پروژه KiloPower در سال ۲۰۱۵ به عنوان نسل جدید راکتورهای هسته ای فضایی راه اندازی شد.

در ماه مه ۲۰۱۸، این پروژه تمام نیازهای اصلی و برآورد شده را تکمیل کرد. سال گذشته، DOE و ناسا در یک درخواست برای اظهار نظر شرکت‌های آمریکایی جهت ارائه طراحی مفهومی سیستم‌های انرژی سطحی شکافت هسته‌ای همکاری کردند.

آیا این موضوع به یک جنگ تکنولوژی محور دیگر بین آمریکا، روسیه و چین منجر خواهد شد؟

هدف به وضوح ایجاد ایستگاه‌های انرژی جامد بین ماه و سیارات دیگر است. در حال حاضر، همه چیز مانند یک طوفان فکری بزرگ به نظر می‌رسد، اما نمی‌توانیم بگوییم که این غیرممکن است. قابل ذکر است که چین، روسیه و دیگر قدرت‌های هوافضایی نیز شروع به بررسی کاربرد انرژی هسته‌ای در فضا کرده‌اند. ما کنجکاو هستیم که ببینیم آیا این شروع یک رقابت تکنولوژی محور دیگر خواهد بود یا خیر. اکتشافات هوافضا، بار دیگر در چند سال آینده کانون بحث خواهد بود. جنگ سرد بین روسیه و ایالات متحده چندین دهه پیش اکتشافات فضایی را تسریع بخشید.

جنگ سرد دوم

به گفته GizChina، اکنون، ما در دوران تنش بین این سه کشور قرار داریم. سوال این است که آیا این موضوع منجر به جنگ سرد دوم خواهد شد؟ پاسخ به این سوال تنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد. پس از درگیری روسیه و اوکراین، این کشور با تحریم‌های متعدد غرب مواجه شد. دولت روسیه به جای عقب نشینی، تمام تلاش خود را برای ایجاد یک زندگی عادی، بدون وابستگی به فناوری‌ها و خدمات مرتبط با غرب انجام داد. در همین حال، پوتین همچنان اروپا و آمریکا را به حمله اتمی ب بمب‌های هسته‌ای خود تهدید می‌کند.

چین نیز به شیوه‌ای خاص از روسیه حمایت می کند و به مقاومت در برابر تاثیرات منفی این رویکرد برای روابط خود با غرب ادامه می‌دهد. نظر شما در این مورد چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان