حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کربروس در تصاویر کاوشگر نیوهورایزنز نمایان شد

نوشته

8 سال قبل | بدون دیدگاه | ترنجی

اولین تصویر نزدیک کربروس (قمر کوچک پلوتو) از کاوشگر افق‌های جدید (نیوهورایزنز) دریافت شد. این تصویر (تصویر فوق) طی گذر کاوشگر نیوهورایزنز از کنار پلوتو در ۱۴ ژوئیه امسال (۲۳ تیر ۱۳۹۴) ثبت شده است. تصویری که جدیداً دریافت شده نشان می‌دهد که قمر کربروس کوچک‌تر اما درخشان‌تر از آن است که دانشمندان انتظار داشتند.

تصویر بالای متن، کربروس، قمر کوچک پلوتو را نشان می‌دهد و از ترکیب چهار تصویر گرفته‌شده در فاصله ۳۹۶۱۰۰ کیلومتری کربروس توسط کاوشگر نیوهورایزنز به‌دست آمده است.

هال ویور، دانشمند پروژه افق‌های جدید از آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز مری لند در یک بیانیه گفته:

بار دیگر، منظومه پلوتو ما را شگفت‌زده کرده است.

به‌علاوه، تصاویر کربروس (که روز سه‌شنبه گذشته ۲۸ مهر به زمین رسید) نشان می‌دهند که کربروس نیز از دو لوب تشکیل شده که یکی دارای قطر حدود ۸ کیلومتر و دیگری حدود ۵ کیلومتر است. بنابراین به گفته اعضای گروه نیوهورایزنز، این قمر ممکن است حاصل ادغام دو جرم دیگر در گذشته دور باشد.

پلوتو دارای پنج قمر به‌نام‌های شارون، نیکس، هایدرا، کربروس و استیکس است. شارون در سال ۱۹۷۸ کشف شد. محققان به کمک تلسکوپ فضایی هابل ناسا ابتدا در سال ۲۰۰۵ نیکس و هایدرا و در سال ۲۰۱۱ کربروس و در سال ۲۰۱۲ استیکس را کشف کردند.

همه این اقمار به‌جز شارون، کوچک هستند. شارون با قطر ۱۲۰۷ کیلومتر دارای قطری بیش از نصف قطر پلوتو است.

منجمان هنگام کشف کربروس می‌دانستند که این قمر بسیار کوچک است، اما اندازه واقعی آن اکنون غیرمنتظره است. مشاهدات قبلی تلسکوپ هابل نشان داده بود که کربروس اثر گرانشی قوی روی اقمار همسایه خود اعمال می‌کند.

اعضای گروه نیوهورایزنز در یک بیانیه نوشتند که دانشمندان قبلاً این فرضیه را مطرح کرده بودند که کربروس نسبتاً بزرگ و سنگین است و به این دلیل کم‌نور دیده می‌شود که سطح آن پوشیده از مواد کدر است. اما تصاویر ریز و درخشان این قمر نشان می‌دهد که این فرضیه اشتباه بوده، به دلایلی که هنوز درک نشده است.

تصویر ترکیبی زیر، چهار قمر کوچک پلوتو را برای مقایسه در کنار شارون قمر بزرگ پلوتو قرار داده و مقیاسی نیز در سمت چپ تصویر ارائه شده است.

pluto_moons_family_portrait

مانند نیکس، هایدرا و استیکس، کربروس نیز به گفته محققان ظاهراً دارای پوششی نسبتاً‌ خالص از یخ آب است.

اکنون کاوشگر نیوهورایزنز به محققان این امکان را داده که ابعاد و شکل اقمار پلوتو را بهتر درک کنند. نیکس و هایدرا به ترتیب قطری (قطر محور بزرگ) حدود ۵۴ و ۴۳ کیلومتر دارند. درحالی‌که استیکس فقط ۷ کیلومتر پهنا دارد.

کاوشگر نیوهورایزنز همچنان در حال ارسال مجموعه انبوه اطلاعات جمع‌آوری‌شده‌ای است که در گذر از کنار پلوتو ثبت شده بود. اعضای گروه مأموریت اعلام کردند که تمام اندازه‌گیری‌ها و تصاویر گذر نزدیک ۱۴ ژوئیه تا ماه اوت یا سپتامبر بعدی باید دریافت شود.

کاوشگر نیوهورایزنز ممکن است در آینده یک گذر نزدیک دیگر نیز داشته باشد. روز پنجشنبه ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) این کاوشگر یک مانور انجام داد که طی آن، موتور فضاپیما به مدت ۱۶ دقیقه روشن بود و این اولین مانور از چهار سری مانوری است که نیوهورایزنز را در مسیری به‌سوی جرم کوچک به‌نام ۲۰۱۴ MU69 قرار خواهد داد. درصورتی‌که ناسا مأموریت را تمدید کرده و بودجه آن را تصویب کند، کاوشگر نیوهورایزنز، جرم ۲۰۱۴ MU69 را طی یک گذر نزدیک در یکم ژانویه سال ۲۰۱۹ مشاهده خواهد کرد.

[su_button url=”http://www.space.com/30920-pluto-moon-kerberos-photo-new-horizons.html” target=”blank” background=”#159f84″]Space[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده