حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پخش زنده مراسم دریافت سیگنال “تماس با خانه” کاوشگر افق‌های جدید

نوشته

8 سال قبل | 4 دیدگاه | ترنجی

دیروز کاوشگر افق‌های جدید از فاصله ۱۲۵۰۰ کیلومتری سطح پلوتو گذشت، اما سیگنال ساعاتی پیش توسط کاوشگر ارسال شده و تا دقایقی دیگر در صورتی که سیگنال با موفقیت ارسال شده باشد، دریافت خواهد شد. البته نباید انتظار این را داشته باشیم که تصاویر بلافاصله بصورت عمومی منتشر شود، چون نیاز به پردازش و تصمیم گروه مأموریت دارد و احتمالاً بعد از ظهر امروز شاهد پخش این تصاویر خواهیم بود. هیجان این لحظات در این است که آیا این کاوشگر سالم است و توانسته سیگنال تماس با زمین را ارسال کند یا نه…

علت این سکوت رادیویی طولانی شوم و مبهم نیست و از زمان طراحی مأموریت در نظر گرفته شده بود. یک علت سکوت رادیویی این است که امواج ارسالی با سرعت نور نیاز به حدود ۴٫۵ ساعت زمان دارند تا فاصله ۴٫۸ میلیارد کیلومتری بین زمین و کاوشگر را طی کنند.

برای دریافت سیگنال، ناسا از سه آرایه جداگانه دیش‌های رادیویی ۷۰ متری که بخشی از سامانه Deep Space Network یا DSN به‌معنای “شبکه اعماق فضا” هستند، بهره می‌برد. این سه آرایه در کالیفرنیا، اسپانیا و استرالیا مستقر هستند.

برای مأموریت‌های افق‌های جدید، اولین سیگنال توسط آرایه مستقر در اسپانیا در ساعت ۰۰:۵۳ به‌وقت گرینویچ (۰۵:۲۳ به‌وقت تهران) دریافت خواهد شد. فضاپیما به‌مدت ۱۶ دقیقه فقط اطلاعات تله‌متری را به زمین ارسال خواهد کرد تا اعلام وضعیت کند.

اگر کاوشگر بلافاصله پس از گذر نزدیک، اطلاعاتش را به زمین ارسال می‌کرد، هم اکنون اطلاعات علمی به‌زمین رسیده بود، اما این کار را انجام نمی‌دهد چون قرار هم نیست به این شکل عمل کند. می‌پرسید چرا؟ به این دلیل که اگر بخواهد همزمان عملیات علمی و مخابراتی انجام دهد، باید مجهز به یک آنتن متحرک باشد و این هم باعث افزایش پیچیدگی و هزینه‌های کاوشگر می‌شود و هم احتمال خرابی را افزایش می‌دهد. با توجه به زمان اندک و بسیار با ارزش کاوشگر هنگام عبور از کنار پلوتو، روش کار این کاوشگر ثبت حداکثر اطلاعات علمی ممکن و ذخیره آن در حافظه است و بعداً در فرصت مناسب این اطلاعات علمی ارسال خواهد شد.

ضمناً، به‌گفته محقق ارشد پروژه، آلن استرن، احتمال برخورد مخرب یک جرم سرگردان با فضاپیما ۲ در ۱۰۰۰۰ است که احتمال ضعیفی است.

در ادامه با پوشش زنده خبری دریافت سیگنال “تماس با خانه” افق‌های جدید، در خدمتتان هستیم. در کادر زیر می‌توانید پخش زنده را تماشا کنید. در صورتی که کادر زیر کار نکرد، می‌توانید به وبسایت تلویزیون ناسا نیز مراجعه کنید (اینجا کلیک کنید).

Broadcast live streaming video on Ustream

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Samsung--Electronics

چه هیجان انگیز
واو
ممنون اونم خیلی زیاد

Samsung--Electronics

ممنون
مراسم رو هم زنده از کانال Yo..uTub..e دیدم و هم کنارش لیو بلاگینگ شما رو
خیلی ممنون

mohammadh hossein

عالی بود ممنون آقای رسول زاده که تا این موقع بیدار بودین و این مطلب رو برای با آماده کردین.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده