آمارهای مختلفی از عملکرد بازار موبایل منتشر میشود. برای مثال گاها عملکرد کلی برندها با یکدیگر مقایسه میشود اما بعضی گزارشها هم روی عملکرد تکمدلها تمرکز میکنند. این گزارش از آن دسته گزارشهاست که عملکرد انفرادی هر مدل را بحث فروش بررسی میکند. لیست پرفروشترین موبایلهای بازار تابستان ۱۴۰۳ توسط موسسه Counterpoint منتشر شده و اطلاعات جالبی دارد.
طی سالهای اخیر تقریبا یک الگوی کلی در این گزارش تکرار میشود اما این لزوما به آن معنا نیست که کاملا خروجی هر سال کاملا مشابه سال گذشته است. در این الگوی کلی گاهی تغییرات جالبی را میبینیم.
طبق دادههای موسسه تحقیقات بازار کانترپوینت، آیفون ۱۵ مدل پایه پرفروشترین گوشی هوشمند جهان در تابستان امسال بوده است. پس از این گوشی، برادرانش یعنی آیفون ۱۵ پرو مکس و ۱۵ پرو قرار دارند. همین ترتیب سال گذشته نیز با سری آیفون ۱۴ تکرار شده بود و به ترتیب رتبههای اول تا سوم را کسب کردند.
با این حال، سامسونگ جایگاه های بیشتری را در بین 10 گوشی برتر به خود اختصاص داد که بسیاری از آنها توسط سری Galaxy A این شرکت اشغال شده اند. البته یک گوشی پرچمدار از سامسونگ در این لیست حضور دارد و آن هم مدل پایه Galaxy S24 است که تقریبا میتوان گفت حضور غافلگیرکنندهای محسوب میشود.
جالب اینکه امسال پس از گلکسی A15 (مدلهای 4G و 5G) اسم گلکسی A35 را میبینیم و گلکسی A55 در لیست ۱۰ تایی حضوری دارد. این در حالی است که سال گذشته استقبال از گلکسی A54 بیشتر از گلکسی A34 بوده است. این به وضوح نشان میدهد که کاربران از گلکسی A35 رضایت بیشتری داشتهاند و اعضای سری Galaxy A3x در حال کسب توجه بیشتری هستند.
در مجموع این 10 گوشی هوشمند 19 درصد از کل فروش در سه ماهه تابستان امسال را به خود اختصاص دادند.
تغییر قابل توجهی در تقاضای مصرف کنندگان وجود دارد زیرا کاربران حالا به دنبال تلفنهای رده بالاتر هستند، به خصوص در بازارهای جدید. با توجه به عملکرد مناسب اپل در عرضه آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس شاهد رشد قابل توجهی در فروش این محصولات هستیم.
گلکسی اس 24 سامسونگ اولین گوشی سری Galaxy S است که از سال 2018 در میان 10 گوشی برتر سه ماهه سوم قرار میگیرد.
رتبه نهم این لیست به شیائومی تعلق دارد و Redmi 13C 4G با موفقیت توانسته پا جای پای مدل قبلی خود یعنی Redmi 12C 4G بگذارد.
نظر شما درباره عملکرد برندهای مختلف در بازار موبایل چارک سوم سال ۲۰۲۴ چیست؟