در هر نسل اپل سعی میکند محصولاتی بهتر از گذشته ارائه کند که از نظر دوربین، صفحه نمایش و باتری بهتر از رقبا باشند. این موضوع تاثیر مثبتی بر محبوبیت آیفون داشته است و تصاحب سهم اندروید توسط iOS در بازار جهانی به آرامی در حال انجام است. با ترنجی همراه باشید.
وب سایت StockApps (به نقل Wccftech) گفته است که بر اساس دادههای Statista، سهم بازار جهانی اندروید طی چند سال گذشته از ۷۷.۳۲ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۶۹.۷۴ درصد کاهش یافته است. با وجود اینکه این موضوع به معنای برتری زیاد اندروید نسبت به iOS است، اما به نظر میرسد که پلتفر اپل به آرامی در حال پیشرفت و تصاحب سهم اندروید است. در همین بازه زمانی پنج ساله، سیستم عامل iOS از ۱۹.۴ درصد از کل گوشیهای هوشمند در سراسر جهان، تا ژانویه ۲۰۲۲ به ۲۵.۴۹ درصد رسیده و حالا پیشتازی سهم بازار جهانی اندروید نسبت به iOS در چند سال گذشته کاهش یافته است.
در حالی که اندروید و iOS با هم تقریبا ۱۰۰ درصد بازار را در اختیار دارند، اما در پایین نموداری که با این خبر منتشر شده است میتوانید برخی از سیستم عاملهای موجود را مشاهده کنید. اگرچه احتمالا کسی را که نمیشناسید یا حتی در خیابان کسی را پیدا نخواهید کرد که گوشی هوشمندی با سیستم عاملهایی مانند KaiOS که یک پلتفرم مبتنی بر لینوکس است داشته باشند. به همین دلیل باید برتری کلی را به دو پلتفرم اندروید و iOS داد.
سیستم عاملهای دیگری که در پایین نمودار قرار دارند عبارتند از Windows Phone، Tizen و S40 نوکیا. در حالی که iOS پیشروترین سیستم عامل موبایل در ایالات متحده است، در مناطقی که اندروید در حال توسعه شناخته میشوند، این سیستم عامل پیشتازی بزرگی دارد. به عنوان مثال، در آسیا، اندروید دارای سهم بازار ۸۱ درصدی است و در آمریکای جنوبی به ۹۰ درصد افزایش مییابد.
یک نظریه برای افزایش سهم iOS این است که اپل به لطف مدلهای ارزانتر آیفون SE خود توانسته در بازارهای در حال توسعه پیشرفت کند. به گفته مینگ چی کو، تحلیلگر معتبر محصولات اپل، تا کنون، فروش آخرین نسخه از آیفون ارزان قیمت این واقعا به اندازه انتظارات نبوده است.
آیفون 2022 SE اپل رسما معرفی شد: طراحی قدیمی، تراشه A15 با 5G و دوربین بهبودیافته
با این وجود نمیتوان انکار کرد که اقتصاد در یک منطقه خاص نقش عمدهای در تعیین اینکه کدام سیستم عامل در بازارهای خاص مورد علاقه است ایفا میکند. سهم اندروید در آفریقا ۸۴ درصد است و ۱۴ درصد مردم این ناحیه دارای یک گوشی مجهز به iOS (آیفون) هستند. در اروپا این سیستم عامل چندان بر بازار مسلط نیست و در این قاره، اندروید همچنان در ۶۹.۳۲ درصد از گوشیهای هوشمند در مقایسه با سهم ۳۰ درصدی که iOS به دست آورده، قابل رویت است. با این وجود، اوضاع iOS در در آمریکای شمالی بسیار بهتر است.
در آمریکای شمالی، iOS حدود ۴۵ تا ۵۴ درصد نسبت به اندروید برتری دارد. جالب اینجاست که تا می ۲۰۲۱ اندروید در بازار جهانی سیستم عامل موبایل با ۲۳.۸۱ درصد پیشتاز بود. سیمبین که سالها در صدر قرار داشت، با سهم ۲۰.۲۵ درصدی از سهم سیستم عاملهای موبایل در سراسر جهان، به رتبه سوم سقوط کرد و سهم ۲۲.۹۵ درصدی متعلق به iOS پس از اندروید در رده دوم قرار گرفت.
تا زمانی که اپل قیمت آیفون را به شدت کاهش ندهد یا درآمد سرانه در کشورهای در حال توسعه به شدت افزایش نیابد، تصور سناریویی که در آن اندروید پیشتازی بزرگ خود را به iOS واگذار نکند دشوار است. اما این بدان معنا نیست که نوساناتی مانند مواردی که در چند سال اخیر شاهد آن بودیم، وجود نخواهد داشت، زیرا با وجود این مشکلات iOS به برتری جهانی اندروید رسیده است.
به گفته PhoneArena، در سطح شخصی، مصرف کنندگان برند تلفن و سیستم عامل مورد علاقه خود را دارند و ویژگیهای خاصی ممکن است فرد را به خرید یک دستگاه نسبت به دستگاه دیگر سوق دهد. اما با نگاهی به یک تصویر کلیتر، هیچ یک از سیستم عاملها دارای ویژگی خاصی نیستند که بتواند همه چیز را تغییر دهد و این بدان معنا است که قیمت گذاری واقعا کلید موفقیت هر شرکتی است.