این داستان نیوسدان سایپا یا همان خودرو جدید سدان سایپا می تواند جالب باشد. ابتدا یک رندر غیررسمی با ظاهر جذاب منتشر شد که با هم آن را دیدیم. نام این سدان جدید رسما “سایپا سهند” علام شده است. با این حال طراحی آن هنوز مشخص نشده است و نمی دانیم دقیقا چه طراحی دارد. پیش از این یک رندر غیررسمی منتسب به Sahand را با هم دیدیم. حالا هم می توانید رندر جدید خودرو سهند سایپا را ببینید. با ترنجی همراه باشید.
سهند را می توان خودرویی دانست که فیس لیفت دوم ساینا است. خب ساینا هم فیس لیفت تیبا بود. پس اگر بخواهیم خیلی به عقب بازگردیم می توان گفت که سهند سایپا فیس لیفت تیبا هم محسوب می شود اما منطقی است که آن را فیس لیفت نسل قبلی خود بدانیم به جای اینکه آن را به ۲ نسل قبلتر خود منتسب کنیم.
به هر صورت Sahand Saipa هر چه که هست یک سدان کلاس B جدید خواهد بود که در بخش طراحی هنوز خروجی نهایی آن مشخص نیست. در رندرهای غیررسمی جدید می توان دید که تا حدود زیادی طراحی متفاوتی نسبت به رندر غیررسمی قبلی مشاهده می شود.
بالاتر، طراحی جلو سایپا سهند را در این رندر غیررسمی می بینید. همچنین طراحی پشتی متصور شده برای نیوسدان سایپا را می توانید ببینید:
این رندر جدید از کیفیت و دقت پایین تری نسبت به رندر قبلی برخوردار باست. با این حال می توان برتری هایی در آن دید که شاید طرح قبلی آن را نداشت. این مووضع را می توان بیشتر در آن دید که رندر جدید با متمایل کردن چراغ ها به سمت بقل خودرو توانسته ظاهر جلویی و عقبی کمی عریض تر را نشان بدهد.
اگر بخواهیم این رندرهای غیررسمی سایپا سهند را در کنار یکدیگر مقایسه کنیم، این موارد را داریم:
هنوز سایپا به صورت رسمی هیچ تصویری از سدان جدید خود منتشر نکرده است. با این حال اگر بخواهید بین این ۲ خودرو و از نظر طراحی انتخاب کنید، کدام یک انتخاب شما خواهد بود؟ نظر خود را در رای گیری زیر وارد کنید:
سایپا قصد دارد این خودرو را با آپشنهای متنوعتری در مقایسه با ساینا روانه بازار کند. بر این اساس، میتوان احتمال داد که موارد زیر در سهند سایپا موجود باشند:
همچنین با توجه به اینکه سایپا پیش از این نسخه اتوماتیک ساینا را به بازار عرضه کرده و هماکنون نیز عرضه کوییکپلاس اتومات را از سر گرفته، این احتمال نیز وجود دارد که سهند را هم مانند برنامهای که برای «اطلس» اعلام کرده است، در دو نسخه دستی و اتوماتیک به بازار عرضه کند.
موتوری که احتمالا برای سهند استفاده خواهد شد شاید M۱۵GSI است. این موتور نسخه اصلاحشده و ارتقایافته موتور M۱۵ است و هماکنون روی خودروهای ساینا اس و کوییک اس قرار دارد. درواقع موتور شاهین نیز نسخه مجهزشده به توربوشارژ همین پیشرانه است. این پیشرانه ۱.۵ لیتری که مصرف سوخت پایینی دارد و تعمیرکاران هم بهراحتی از پس تعمیر آن برمیآیند، در نسخه M۱۵GSI مجهز به دریچه گاز برقی (بهجای مکانیکی) شده است.
براساس برنامه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، با ورود محصولات جدید، محصولات قبلی از رده خارج خواهند شد و پیش بینی می شود که با ورود اطلس و نیوسدان سایپا، احتمالا خودروهای تیبا و ساینا به مرور از رده خارج گردد.