حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نخستین نگاه ترنجی به ال جی Velvet

ال جی Velvet رویکرد جدید این برند کره‌ای است که خیلی برای ما ناآشنا نیست. با توجه به گستردگی محصولات فقط نمی توان گفت که دستگاه ها در سه رده بندی پرچمدار، میان رده و اقتصادی دسته بندی می شوند. برای دسته بندی بهتر نیاز به دسته‌های جدید است که چند سالی با آنها آشنا هستیم. دو دسته بندی ویژه پرچمدار های اقتصادی و میان رده های لوکس مشخصا دو دسته متفاوت از کاربران را هدف گرفته اند. ما اینجا ال جی ولوت را در دسته بندی میان رده لوکس داریم. این نگاه جدید LG به موبایل در ایران است و ما در ترنجی می خواهیم نخستین نگاه خود را درباره آن به شما ارایه کنیم.

نخستین نگاه ترنجی به ال جی Velvet

ال جی Velvet

ال جی Velvet

اجازه بدهید قبل از توصیف اولین تجربه کاربری با این، کمی درباره میان رده لوکس و پرچمدار اقتصادی صحبت کنیم. نیازهای مختلفی در بازار وجود دارد، برخی با نگاه به «طول تجربه کاربری» به دستگاه ها نگاه می کنند و برخی به «عرض تجربه کاربری» توجه می کنند، این دقیقا مثل زندگی است.

شما می توانید بر حسب نیاز خود انتخاب کنید که مثلا نیاز شما سخت افزار پردازشی بالاترین رده باشد و طول تجربه کاربری سیر کنید یا با سخت افزار پردازشی میان رده، ویژگی های خاص پرچمدارها را داشته باشید. هر کدام از این انتخاب ها به معنی فدا کردن برخی موارد است، انتخاب اول تجربه کاربری غنی‌تر را از شما می گیرد و انتخاب دوم از نظر هزینه مالی برای شما بیشتر آب می خورد.

ال جی Velvet برای آغاز می خواهد به زیبایی بالارده‌ترین پرچمدارها باشد و من می توانم بگویم که موفق هم بوده است. طراحی شیشه ای و آلومینیومی شاید موردی نباشد که این روزها فقط در پرچمدارها یا میان رده های لوکس شاهد باشیم، برخی از پرچمداران اقتصادی هم آن را ارایه می کنند اما جزییات اینجا وارد می شوند تا ولوت را خاص کنند.

طراحی ال جی Velvet

ال جی Velvet

ال جی Velvet

در این روزگار وقتی به این دستگاه نگاه می کنید اکثرا فقط با نگاه به قاب پشتی می توان آن با دیگر دستگاه ها تمایز داد. ال جی برای یکتا بودن طراحی خود تصمیم مناسبی گرفته و با طراحی منحصر به فرد توانسته نگاهی یکتا ارایه کند.

در نمای جلو مطمئنا نمایشگر دولبه خمیده P-OLED ال جی سبب قرار گرفتن این دستگاه در کلاس بالارده‌ها می شود. می دانید که من شخصا از نمایشگر دو لبه خمیده در هیچ دستگاهی خوشحال نیستم و به دلیل تجربه شخصی من اینجا هم هیچ چیزی تغییر نمی کند اما کاربران زیادی این ویژگی را دوست دارند. البته قابل ذکر است که میزان خمیدگی لبه ها در حال مناسبی قرار دارد و از لمس اتفاقی تا حد زیادی جلوگیری می شود.

ال جی Velvet

ال جی Velvet

موضوع دیگری که به من کمک می کند دستگاه های جدید ال جی را در نگاه اول از نمای جلو شناسایی کنم، حاشیه لبه بالا بیشتر نسبت به رقبا است. خب این از نظر منطقی برای ارگونومی دستگاه یا حداقل برای نسبت نمایشگر به بدنه مناسب نیست. یکی از دلایل شاید استفاده از بلندگوی بهتر برای تجربه صوتی استریو باشد.

ال جی Velvet

ال جی Velvet

ناچ قطره‌طور راه حل ال جی برای قرار دادن دوربین سلفی است و می توان گفت که آن ها از نظر بصری می تواند دستگاه را قابل تشخیص نسبت به دیگر تولیدات کند.

وزن و ضخامت موضوع دیگری است که در این دستگاه ۶.۸ اینچی قابل توجه است. در ضخامت ۷.۹ میلی متری و وزن ۱۸۰ گرمی به همراه نسبت نمایشگر به بدنه ۸۸.۶ درصد، می توان گفت که این دستگاه از نظر ارگونومی در سطح بالایی قرار دارد. همچنین به دلیل خمیده بودن لبه نمایشگر و قاب پشتی، ضخامتی که در دست احساس می کنید خیلی کمتر است.

همچنین به جز ارگونومی باید گفت که کیفیت ساخت بسیار بالاست. علاوه بر اینکه شما اینجا به صورت بصری می توانید بگویید همه چیز به خوبی در جای خود قرار داده شده است، گواهی های مقاومتی متعدد هم به شما اطمینان می دهد که دستگاه‌تان در شرایط خاص بیشتر همراهی ‌تان خواهد کرد. برای مثال گواهی ضد آب بودن IP68 و گواهی مقاومت نظامی MIL-STD-810G مواردی است فقط در پرچمداران لوکس ال جی مشاهده می کنید اما اینجا هم حضور دارند.

ال جی Velvet

ال جی Velvet

حضور جک ۳.۵ میلی متری صدا برای علاقه مندان موسیقی همواره خبر خوبی است که این پورت اینجا هم حضور دارد. در نهایت باید گفت که بله، رنگ های گرادیانتی که ال جی بالاخره به آن ها بله گفت در Velvet قابل توجه و درخشان هستند.

ال جی Velvet

ال جی Velvet

این دستگاه دو لوازم جانبی مختص هم دارد که در یک مقاله جداگانه درباره آن صحبت می کنیم اما اینجا به شما می گوییم که Dual Screen و قلم وکوم هستند.

نمایشگر ال جی Velvet

نمایشگر ال جی ولوت جایی است که شما همانند بخش طراحی کاملا راضی خواهید بود. این نمایشگر بزرگ ۶.۸ اینچی با پنل P-OLED رزلوشن FHD+ دارد و با حاشیه کم و لبه های خمیده کاملا سیس پرچمدار گرفته است! البته که پرچمداران رزلوشن بالاتر هم داریم اما همانطور که می دانید شخصا رزلوشن FHD+ را فعلا و برای کاربری فعلی کاملا کافی می دانم پس اینجا حداقل از نظر من برای خیلی از کاربران مشکلی وجود ندارد.

کاستی قابل توجه در این بخش، رفرش ریت عادی ۶۰ هرتز است. باور کنید من راضی بودم نمایشگر تخت باشد اما حداقل رفرش ریت ۹۰ هرتز را ارایه کند ولی به نظر می رسد در این بخش، ظاهر برای ال جی مهم تر بوده است.

ال جی Velvet

ال جی Velvet

حداقل و حداکثر روشنایی، کنتراست، دقت رنگ ها و زاویه دید از مواردی است که ال جی Velvet می تواند در آن ها سربلند باشد.

کیفیت لمس برای تجربه کاربری بازی و بدون تاخیر بسیار خوب بوده و تا حد امکان از لمس های ناخواسته جلوگیری می شود.

نمایشگر همیشه روشن در این دستگاه حضور دارد ولی اگر بخواهیم با رقبای قوی در این زمینه یعنی دستگاه های سامسونگ یا شیائومی مقایسه کنیم، حرف زیادی برای گفتن ندارد. این بخش به جز نمایشگر، مربوط به نرم افزار هم می شود.

ال جی Velvet

ال جی Velvet

حسگر اثرانگشت با این پنل نمایشگر یکپارچه است. متاسفانه در دستگاه پیش تولید امکان تست این ویژگی امنیتی مهیا نبود.

دوربین ال جی Velvet

در بخش دوربین ال جی Velvet می توانم بگویم رفتار کاملا شبیه به میان رده هاست و نه لزوما میان رده لوکس. برای مثال ما میان رده های حرفه ای از در بخش دوربین داریم که اگر خرید شما برای میان رده لوکس به دلیل دوربین است شاید باید به آن بیشتر توجه کنید اما اینجا هم آنقدرها شرایط بر نیست، حداقل در مقابل اکثر رقبا این طور است.

دوربین اصلی یک دوربین سه گانه است که به رهبری دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی ارایه می شوند. تا اینجا انتخاب ال جی را دوست داریم و به آن احترام می گذاریم، اینجا یک حسگر تصویر با قابلیت ادغام پیکسل ها به صورت ۴ در ۱ را داریم که پشت لنزی با f/1.8 قرار دارد.

ال جی Velvet

ال جی Velvet

انتخاب دو دوربین دیگر به یک دوربین ۸ مگاپیکسلی فوق عریض و یک دوربین ۵ مگاپیکسلی عمق سنج رسیده است. تا طرفی خوشحالم که ال جی یک دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو اینجا قرار نداده که بگوید دوربین چهارگانه داریم (!) اما از نبود دوربین تله خوشحال نیستم.

شاید قابلیت فیلم برداری 4K بتواند برای کاربران علاقه مند به فیلم برداری با موبایل در این بخش خبر خوشحال کننده ای باشد و همینطور هم هست. ال جی Velvet توانایی فیلم برداری 4K را ارایه می کند که البته از دستگاهی مجهز به اسنپدراگون ۷۶۵ جی انتظار آن را داشتیم.

دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی که در شبه جزیره بالای نمایشگر قرار دارد با لنزی به f/1.9 و فاصله کانونی معادل ۲۹ میلی متر ارایه می شود. اگر زاویه دید دوربین سلفی کمی بیشتر بود می توانست خبر خوبی باشد.

ال جی Velvet

ال جی Velvet

کیفیت عکس های ثبت شده با دوربین ال جی Velvet در نخستین نگاه ترنجی قابل توجه است و پردازش تصویر جدید این شرکت در رابط کاربری LG UX 9.0 پیشرفت داشته است.

همچنان به دلیل نسخه پیش تولید بودن دستگاه نمی توانم نظری روی عملکرد رابط کاربری بدهم اما درباره چند ویژگی جذاب آن بعدا در یک مقاله جدا صحبت می کنیم.

عملکرد ال جی Velvet

بخش های زیادی از بخش عملکرد را نمی توان در نخستین نگاه به دستگاه مورد ارزیابی قرار دارد اما ما تلاش خود را برای اجرای بنچمارک روی دستگاه کردیم. به دلیل اینکه دستگاه ها نمونه پیش تولید بودند متاسفانه امکان ثبت بنچمارک‌ وجود نداشت اما یک موضوع جالب را با نرم افزار ثبت مشخصات دستگاه پیدا کردیم.

به صورت کلی ال جی ولوت با اسنپدراگون ۷۶۵ جی و حداقل کانفیگ ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی (کانفیگ موجود دیگر : ۸+۱۲۸) در بازار جهانی ارایه می شود و می توان گفت که دستگاه قابل اعتمادی در رده میان رده های لوکس در انتظار شماست. قابل ذکر است که حافظه داخلی از نوع UFS 2.1 است.

در نسخه خاورمیانه اما که به ایران هم شاید وارد شود، اسنپدراگون ۸۴۵ را دیدیم. این یک تراشه پرچمدار دو نسل پیش است که برای نسخه 4G استفاده شده است. البته همزمان این خبر خوبی است چون یعنی  قیمت دستگاه هم ارزان تر است.

ال جی Velvet

ال جی Velvet

عملکرد کلی دستگاه با این سخت افزار و رابط کاربری جدید LG UX 9.0 در تجربه کوتاه ما خیلی خوب بود و مشکل خاصی گزارش نمی شود.

باتری ۴۳۰۰ میلی آمپری LG Velvet با شارژر سیمی ۲۵ وات شارژ می شود که خبر خوبی برای این دستگاه است اما رقبای سریع تر هم دارد. قابلیت شارژ بی سیم سریع ۹ وات نیز برای میان رده لوکس شما اینجا حاضر است.

بد نیست که به حضور NFC نیز اشاره کنیم و از آن مهم تر A-GPS Dual Band که به شما در موقعیت و مسیریابی دقیق تر کمک می کند.

پشتیبانی از شبکه 5G در ال جی ولوت به لطف ارایه کوالکام اسنپدراگون ۷۶۵ جب وجود دارد که خبر خوشحال کننده ای برای بازارهایی است که از آن پشتیبانی می کنند یا برای کاربرانی که به دید بلند مدت تر به نگهداری دستگاه نگاه می کنند. البته همانطور که بالاتر گفتیم نسخه خاورمیانه (و طبعا وارداتی به ایران) اسنپدراگون ۸۴۵ بوده و 4G است.

درباره قیمت ال جی ولوت در ایران هنوز اطلاعات رسمی نداریم و به دلیل نوسانات قیمت ارز کاملا قابل درک است. اگر بخواهیم براساس قیمت جهانی درباره ارزنده بودن این دستگاه صحبت کنیم، باید به پاراگراف های اول مطلب بازگردید. آن بیرون و به خصوص در چین گزینه های رقابتی عجیبی وجود دارد و تقریبا از توان هر برندی خارج است که بتواند دستگاهی رقابتی تر از آن ها عرضه کند.

در بازار جهانی می توان رویکرد های دیگری در میان رده های لوکس وجود دارد و می توانید آن ها را هم بررسی کنید اما LG Velvet نیاز دارد تا برای شیرین تر شدن خریدش، قیمت مناسب تری داشته باشد

نظر شما درباره ال جی Velvet چیست؟ برای شما دستگاه جذابی است؟

اشتراک در
اطلاع از
25 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

عاشقتم ولوت

Milad7

گوشی زیریه چه رنگی محسوب میشه؟ خیلی خوشگله 🙂

Mahdi

نقره ای یا توهم غروب؟

ممد بمولا

آقای عط.ایی خسته نباشید…

online_wireless

الجی v60 رو بررسی کنید

Soheil Rezayi

پس ظاهراً این گوشی به ترنجی هم رسید…

رنگ نقره ای این دستگاه اولین بار در ایران دیده شده و این اولین باری هست که یه برند معتبر یه رنگ جذاب از گوشی جدیدشو در ایران رونمایی می کنه…

در ضمن وی ۶۰ وارد نمیشه بجاش پرچمدار بعدی ال جی وارد میشه

و ولوت نسخه اسنپ ۷۶۵ هم وارد میشه

Soheil Rezayi

هنوز این گوشی وارد آمریکا نشده ولی به ایران رسیده

به همین دلیل میگم امسال الجی موبایل از ضرر دهی خارج میشه

AAAA_.reza._AAAA

چقدر قشنگه لامصب

Mohammadreza

طراحی بی نظیری داره وضعیت قیمتش بهتر بشه می‌تونه فروش بالایی رو تجربه کنه

m.b

نقره‌ایش چه قشنگه…

هم قبل از معرفیش و هم بعد از معرفیش گفتم به عنوان اولین گوشی ال‌جی با نمایشگر خمیده و حاشیه های کم و وزن و ضخامت ایده آل درکنار نسبت نمایشگر به بدنه ی قابل قبول ، به جرأت میشه گفت ارگونومیک ترین گوشی تولید شده توسط الجیه . به عنوان یه میان رده ی لوکس واقعاً گوشی جذاب و خاصیه و اگه با قیمت منطقی عرضه بشه به همراه ماژول دوال اسکرین و قلم هوشمند و سابقه ی درخشان الجی در گارانتی و ارائه ی خدمات پس از فروش ر.ضایت بخش ارزش خرید بالایی پیدا می‌کنه .

lovenokia

در یک کلام : شیک ، با کلاس برای افراد خاص !

Milad7

حاج س ی ن ا خسته نباشی منتظر بررسی تخصصی هم هستیم 😛

eftekharifar

صرفا خوشگله. همین
از صفحه نمایش های p oled اصلا خاطره خوبی ندارم. تازه با تین قیمت 60 هرتز…
واقعا چیز خاصی بجز زیبایی نداره

Alireza1995

سلام آقای عطایی
ممنون بابت این مقاله بسیار خوب و عالی

آقای عطایی
این گوشی توسط کجا در اختيار شما قرار گرفته

خواهش میکنم که
دیگ همیشه بذارید که از کجا گرفته اید

online_wireless

آقای عطایی ممنون بابت این مطلب، لطفا بررسی تخصصی رو هم هروقت براتون مقدور بود قرار بدین

AŁɪ

آقای عط ایی فروشگاهی اینو در اختیارتون گذاشتن تا بررسی کنید یا بررسی یکی دیگست؟

AŁɪ

آها الان دیدم الجی ایران .🙏
من این پست رو ندیدم ببخشید .

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)