حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیفون ۱۱ پرو بدون اطلاع کاربر موقعیت مکانی را پایش می کند

نوشته

4 سال قبل | 5 دیدگاه | اپل، امنیت

اپل هنگام معرفی iOS 13 تاکید زیادی بر اضافه شدن تنظیمات پیشرفته حریم خصوصی داشت و ادعا می‌کرد در این سیستم عامل بهبودهای خوبی در این زمینه حاصل شده است، البته این ادعای همیشگی اپل است؛ اما ظاهرا این ادعا چندان هم صحت نداشته و به عنوان مثال دستگاه‌های مبتنی بر iOS 13 حتی با وجود مخالفت کاربر، موقعیت مکانی وی را رصد می‌کنند! در حقیقت آیفون ۱۱ پرو بدون اطلاع کاربر موقعیت مکانی را پایش می کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

مشکل امنیتی آیفون ۱۱ پرو

مشکل امنیتی آیفون ۱۱ پرو

مشکل امنیتی آیفون ۱۱ پرو

به گفته برایان کربس (Bryan Krebs)، خبرنگار سرشناس آمریکایی که تحقیقات زیادی در زمینه جرایم سایبری داشته، گوشی آیفون ۱۱ پرو به طور مداوم ماژول مکان‌یاب (GPS) را به کار گرفته و اقدام به جمع آوری داده های موقعیت مکانی کاربر می‌کند؛ جالب اینکه این کار به هیچ وجه در خفا انجام نمی شود و علامت پیکان در نوار اعلانات گوشی نمایش داده می شود!

بر اساس سیاست حفظ حریم خصوصی اپل، گوشی های این شرکت به صورت دوره ای موقعیت مکانی نقاط دسترسی وای-فای و دکل های مخابراتی را به صورت ناشناس و رمزگذاری شده ارسال می کند. با این حال، این شرکت اعلام کرده که می توان این قابلیت را به طور سیستماتیک برای برنامه های دلخواه غیرفعال کرد.

اما متأسفانه، ویدیویی که آقای کربس منتشر کرده حاکی از این است که حتی با وجود غیرفعال کردن قابلیت ارسال موقعیت مکانی برای همه اپلیکیشن ها و سپس غیرفعال کردن دریافت داده، باز هم به محض اتصال گوشی به شبکه، ماژول GPS مشغول رد و بدل کردن اطلاعات با یک سرور مرموز می شود.

پایش موقعیت مکانی در آیفون ۱۱ پرو بدون اجازه کاربر

یکی از مهندسین اپل با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که این شرکت هیچ خطر امنیتی خاصی را در ارتباط با گوشی آیفون ۱۱ پرو مشاهده نمی کند. علامت پیکان ظاهر شده در نوار اعلانات هم صرفا یک “اتفاق مورد انتظار” است و این آیکون “برای آن دسته از سرویس های سیستمی که در تنظیمات گوشی کلید خاموش و روشن کردن ندارند” ظاهر می شود. اما اینگونه اظهارات به هیچ وجه از ابهام ماجرا کم نمی کند و به نظر می رسد اپل چیزی را از کاربران خود پنهان می کند و به همین علت هم برای برخی از ویژگی های آیفون سوئیچ غیرفعال سازی در نظر نگرفته است.

نظر شما چیست؟ باید نگران بود؟ بهتر است تا پاسخ رسمی اپل صبر کنیم.

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amin B3DA

امان از هواوی تنها جاسوس جهان

Mohammad 13759

تو اندروید هم اینجوری هست

The Destroyer

همه جاسوسی میکنن…
حتی اپل که به امنیت معروفه.

امیر

ای ول اپل

Milad7

مشکلی نیست من که به اپل اطمینان کامل دارم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)