حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی هواوی پی ۳۰ لایت (Huawei P30 Lite): میان رده طلایی

پس از آنباکسینگ هواوی پی ۳۰ لایت (Huawei P30 Lite) و بررسی بسته بندی به همراه لوزام جانبی ارایه شده این دستگاه به بررسی اولیه آن رسیدیم. نگاه اولیه ترنجی به هواوی پی ۳۰ لایت (Huawei P30 Lite) نیز دیشب منتشر شد و حالا نوبت به بررسی نهایی است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا نقد و بررسی هواوی پی ۳۰ لایت (Huawei P30 Lite)، دستگاهی که ما به آن “میان رده طلایی” می گوییم؛ را مرور کنیم.

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت

هر چند بازار پرزرق‌وبرق پرچمدارها شاید اجازه ندهد که دستگاه های میان‌رده و پایین‌رده صاحب محتوای متعدد در فضای وب نباشند اما حقیقت این است که سهم بسیار قابل توجهی از بازار را همین دستگاه‌ها دارند. به همین دلیل ارایه دستگاهی موفق در این دسته بندی می تواند چندین مزیت برای یک شرکت داشته باشد. اولین موضوع که ساده‌ترین آن‌ها هم هست، افزایش فروش آن برند خواهد بود. دومین موضوع که اهمیت بیشتری دارد، ورود کاربر به اکوسیستم این برند بوده که این اصل بذر گسترش آن برند را می‌کارد.

سری دستگاه های لایت (Lite) خانواده پرچمدارهای هواوی یک مزیت خیلی بزرگ دارند و آن تحت پرچمِ نام بزرگ آن ها قرار گرفتن است، نامی که میلیون‌ها دلار برای بازاریابی و شناختن آن به بازار هزینه می شود و در نهایت این سبب خواهد شد که وقتی شما می گویید “هواوی پی ۳۰ لایت” ناخودآگانه یک نگاه مثبت به این دستگاه حتی پیش از ملاقات آن داشته باشید. البته که این راهکار جدیدی نیست و مدت‌هاست که شرکت‌های مختلف از پسوند‌های مینی یا مشابه آن استفاده می کنند تا دستگاه میان رده اصلی خود را در ذهن کاربر بزرگتر جای بیاندازند.

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت یا هر دستگاه دیگری که در سایه یک نام بزرگ به میدان می آید اما فقط جواز حضور در میدانش را به دلیل نامش گرفته و اگر آن جا نتواند خودی نشان بدهد، بازار بی‌رحمانه و به سادگی آن را پس خواهد زد. پس اگر P30 Lite موفقیت می خواهد، باید چنته پری داشته باشد. ما اینجا در ترنجی می خواهیم ببینیم که هواوی پی ۳۰ لایت می تواند آن دستگاهی باشد که باید، یا خیر! اجازه بدهید طبق روال نقد و بررسی های ترنجی، با طراحی آغاز کنیم.

طراحی

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت

طراحی هواوی پی ۳۰ لایت (Huawei P30 Lite) را می توانم اینطور توصیف کنم که دقیقا همان چیزی است که باید باشد. بدنه شیشه ای با فریم پلاستیکی که در نگاه اول به سختی پلاستیکی بودنش را تشخیص می دهید آمده تا مقابل رقبایی که با قاب پشتی پلاستیکی براق به بازار آمده‌اند را شرمنده کند.

همانطور که پیش از این گفتیم و در تصاویر هم می بینید، هواوی پی ۳۰ لایت ما مشکی رنگ بود و شاید رنگ در مقابل رنگ های گرادیانت فوق العاده این دستگاه آن‌چنان نتواند در نگاه اول افسونگری کند اما همانطور که پیش از این نیز گفته بودیم، رنگ مشکی یکپارچه کل دستگاه موضوعی است که من را شدیدا جذب خود کرده است.

از نظر ضخامت، وزن و ارگونومی طراحی باید گفت که هواوی پی ۳۰ لایت در موقعیت خوبی نسبت به رقبا قرار می گیرد. تقریبا تمام افرادی که در طول بررسی من این موبایل را در دست گرفتند به سبک بودن آن اذعان داشتند و ضخامت کلی دستگاه با توجه به باتری ۳۳۴۰ میلی آمپری آن خود به نظر می رسد.

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت

قاب پشتی هواوی پی ۳۰ لایت میزبان دوربین سه گانه است و حسگر اثرانگشت اینجا دیده می شود. به جز نام هواوی که به صورت افقط روی قاب پشتی دیده می شود، دیگر خبری از لوگو هواوی یا مورد دیگری نیست.

دکمه های قفل و تنظیم صدا همان جا که باید باشد، یعنی روی لبه راست و کنار یکدیگر قرار گرفته و لبه سمت چپ خالی از هر گونه المانی است. سینی سیم کارت در لبه بالا تعبیه شده که کنار میکروفون دوم قرار دارد و لبه پایین برای بلندگوی تکی، جک ۳.۵ میلی متری و پورت USB C است.

جلوی دستگاه نیز تماما با نمایشگر پوشیده شده و هیج کلید فیزیکی برای آن نمی بینیم، همانطور که هواوی سال‌هاست چنین تصمیمی دارد! بلندگوی مکالمه روی بالایی ترین لبه دستگاه قرار دارد و چراغ LED نوتیفیکیشن نیز همینجاست!

به صورت کلی می توان گفت که طراحی هواوی پی ۳۰ لایت می تواند یکی از طراحی های برتر در بین دستگاه های میان رده باشد.

نمایشگر

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت

نمایشگر ۶.۱۵ اینچی هواوی P30 لایت با پنل ال‌سی‌دی LTPS IPS ارایه می شود. رزلوشن این پنل FHD+ در نظر گرفته شده است و چگالی تصویر آن به ۴۱۵ پیکسل در هر اینچ مربع می رسد. نسبت نمایشگر به بدنه بالای ۸۴٪ به لطف ناچ قطره ای و حاشیه های بسیار کم آن محقق شده و همه چیز دست به دست هم داده تا این نمایشگر بتواند یکی از انتخاب های خوب در بین رقبای خود باشد.

نمایشگر هواوی پی ۳۰ لایت روشنایی مناسبی دارد و در فضاهای بیرونی می توانید روی آن حساب کنید. رنگ سفید این پنل به لطف IPS بودن آن خیلی دقیق و مناسب است. رنگ های در نمای رو به رو بسیار زنده و دوست داشتنی بازتولید می شوند که البته احتمال با واقعیت کمی فاصله داشته باشند.

هواوی پی ۳۰ لایت با یک بریدگی نمایشگر بسیار کوچک قطره ای طور اریه می شود که دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی آن را دربرگرفته است. این ناچ کمترین مزاحمت را برای تجربه کاربری شما ایجاد می کند و آنقدر ناچیز هست که خیلی زود به ندیدنش عادت کنید.

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت

زاویه دید نمایشگر هواوی P30 لایت موضوعی است که با کمی فاصله گرفتن از آن مشخصا به ما می گوید که روی این بخش خیلی حساب نکنید. اولین موضوعی که در زاوایا خود را نشان می دهد، کاهش روشنایی است و موضوع بعدی افت زنده بودن رنگ ها. من هنوز دلیل این را دقیقا نمی دانم اما این موضوع را از میت ۱۰ لایت به یاد دارم و همچنان اینجا هم دیده می شود.

موضوعی که باید درباره نمایشگر هواوی پی ۳۰ لایت بدانید این است که حداقل در دستگاهی که برای بررسی در اختیار من بود، کمی در بخش تاچ شاهد تاخیر عملکرد بودیم. این به معنی یک ایراد بزرگ خیلی واضح نیست اما اگر تجربه شما در کارکرد با دستگاه های مختلف زیادی باشد به راحتی این موضوع را متوجه می شوید. این موضوعی است که در اکثر میان رده های قبلی هواوی هم وجود داشت و هنوز برطرف نشده است. موضوع ذکر شده در عملکرد روزمره شما تاثیری ندارد اما در بازی ها و مواردی که نیاز با پاسخگویی سریع تاچ است، احتمالا متوجه آن می شوید. پیش از این چنین مشکلی را در برخی دستگاه اما در دمای پایین دیده بودم اما روزهای گرم تابستان امسال هیچ بهانه ای را برای هواوی پی ۳۰ لایت باقی نمی گذارد.

رابط کاربری

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی برای پی ۳۰ لایت سیستم عامل اندروید ۹ را ارایه می کند که این یک اتفاق خیلی مثبت است و در مقابل رقبایی که با اندروید ۸ ارایه شده اند، یک نکته قابل توجه خواهد بود. رابط کاربری اختصاصی هواوی EMUI 9.0.1 نیز همراه این دستگاه ارایه می شود که ویژگی GPU Turbo را هم دارد. این ویژگی را در بخش سخت افزار بیشتر توضیح خواهیم داد اما تا همین جا از نامش پیداست که مربوط به اجرای بازی های گرافیکی خواهد شد.

اولین موضوعی که می خواستم در هواوی پی ۳۰ لایت فعال کنم، حالت تاریک رابط کاربری بود که به دلیل IPS بودن پنل نمایشگر، هواوی تصمیم گرفته تا آن را اینجا ارایه نکند.

رابط کاربری EMUI 9 هواوی پیشرفت های خوبی در بهینه سازی پردازش ها داشته و البته تا حدود زیادی به انتقادها از بابت طراحی آیکون ها و رابط کاربری پاسخ می دهد. هر چند همچنان من از این که نمی توان لانچر ثالث را روی موبایل های هواوی به صورت انتخاب پیش فرض داشت، ناراضی ام اما به هر حال این انتخاب هواوی است.

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت

از مواردی که درباره رابط کاربری هواوی همواره دوست داشته ام، نرم افزارهای پیش فرض غنی و با امکانات کافی است که شما را از نیاز به نصب دیگر نرم افزارها بی نیاز می کند.

ژست های حرکتی اندروید ۹ در رابط کاربری EMUI 9 هواوی برای پی ۳۰ لایت می تواند یک موضوع دلچسب باشد که تجربه کاربری با این دستگاه را به سطح جدیدی ببرد. در حقیقت پی ۳۰ لایت جز معدود گزینه های بازار است که این انتخاب به صورت پیش فرض در آن وجود دارد و من این را خیلی می پسندم.

دوربین

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت

دوربین هواوی پی ۳۰ لایت همانند هواوی پی ۳۰ پرو می تواند در بین رقبایش تبدیل به یک نکته قوت ویژه شود. این دستگاه برای دوربین اصلی یک ترکیب دوربین سه گانه دارد و در بخش دوربین سلفی می خواهد با یک دوربین ۳۲ مگاپیکسلی کار را تمام کند!

مشخصات دوربین هواوی پی ۳۰ لایت در بازارهای مختلف متفاوت است اما نسخه ای که در ایران به فروش خواهد رسید دوربین اصلی ۲۴ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی دارد.

ترکیب دوربین سه گانه اصلی عبارت است از ۲۴+۸+۲ مگاپیکسل که اولین آن ها دوربین اصلی، دومین آن ها دوربین زاویه دید عریض و سومین آن ها دوربین تشخیص عمق است. هواوی به لطف پردازش هوش مصنوعی می توان رنگ و لعاب ویژه ای به صحنه های شما بدهد و این برای عموم کاربران جذاب است. البته اگر می خواهید برای رنگ های دقیق‌تر عکاسی کنید، شاید خاموش کردن این گزینه در شرایط خاص مناسب تر باشد.

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت

عکاسی در شرایط نوری کم و شب می تواند از توانایی های خوب هواوی پی ۳۰ لایت و باشد و دلیل این موضوع را بیشتر در حالت عکاسی شب دستگاه می دانم.

دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی هواوی پی ۳۰ پرو وجودی است که خاطرات شما را با بیشترین جزئیات ممکن ثبت می کند و تصاویر آن به دلیل ابعاد بزرگی که دارد قابلیت چاپ با کیفیت مناسب را نیز خواهد داشت.

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت

شما می توانید با دوربین سلفی هواوی P30 لایت عکاسی پرتره کنید، نوردهی استودیویی داشته باشید و البته با ویژگی AR Lens هواوی افکت های واقعیت افزوده را تولید کنید. این افکت ها می تواند روی چهره شما قرار بگیرد و با آن تصویر متحرک Gif بسازید، از آن فیلم بگیرید یا عکاسی نمایید.

در ادامه می توانید چند نمونه از دوربین هواوی پی ۳۰ لایت را ببینید:

دوربین اصلی

دوربین عریض

دوربین سلفی

سخت افزار

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت با چیپست کایرین ۷۱۰ عرضه می شود که یکی از چیپست های میان رده خوب در بازار است. این چیپست سال گذشته معرفی شده و به سبب عملکرد مناسب آن، امسال هم برای هواوی پی 30 Lite انتخاب شده است. این چیپست در کنار ۴ گیگ یا ۶ گیگابایت حافظه داخلی به پردازش‌های شما می پردازد و حداقل حافظه داخلی ارایه شده برای آن ۱۲۸ گیگابایت است.

همانطور که گفتیم این میان رده طلایی هواوی با اندروید ۹ و رابط کاربری EMUI 9 ارایه می شود که در عملکرد دستگاه تاثیر قابل توجهی دارد. عموما باز کردن نرم افزارها و بازی ها سرعت مناسبی دارد، جابه جا شدن بین برنامه های باز مشکلی ندارد و به صورت کلی برای دستگاهی در این رده قیمتی می توان گفت حق مطلب ادا شده است.

اگر از آن دسته کاربران هستید که عملکرد دستگاه را با بنچمارک های آن می سنجید، اسکرین شات های زیر برای شماست:

اجرای بازی ها در هواوی پی ۳۰ لایت عموما با کیفیت قابل توجه و “قابل بازی کردن” صورت می پذیرد. در تجربه من روی P30 لایت بازی پرطرفداری مانند PUBG مناسب اجرا شد و این عملکرد به لطف فناوری GPU Turbo قرار گرفته در رابط کاربری و سخت افزار مناسب ارایه می شود.

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت

باتری هواوی پی ۳۰ لایت یک باتری ۳۳۴۰ میلی آمپری است که برای دستگاهی با این مشخصات سخت افزاری می تواند انتخاب خوبی باشد. شارژر ۲۲.۵ واتی اما یک انتخاب عالی برای میان رده ای در این سطح به شما می رود و از این نظر کاملا بی نظیر است. همانطور که پیش از این نیز گفته بودیم هواوی پی ۳۰ لایت تنها در مدت ۳۰ دقیقه تا ۷۰ درصد شارژ می شود که واقعا اتفاق خوبی است.

صدای هواوی پی ۳۰ لایت توسط یک بلندگوی تکی تامین می شود و این بلندگو روی لبه پایین قرار دارد. کیفیت صدای آن را متوسط ارزیابی می کنم ولی می تواند نمره قبولی را بگیرد. خروجی صدا از پورت USB C هم در دسترس اما جک ۳.۵ میلی متری نیز برای شما ارایه می شود. همانطور که در آنباکسینگ هواوی پی ۳۰ لایت گفتیم از هندزفری که همراه دستگاه ارایه می شود رضایت ویژه ای نداریم و جا داشت که هواوی اینجا بهتر عمل کند.

حسگر اثرانگشت هواوی پی ۳۰ لایت (P30 Lite) روی قاب پشتی است که در مقابل رقبایی با حسگر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر شاید قدیمی به نظر برسد اما سرعت عملکردش را ترجیح می دهم.

جمع بندی

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت

هواوی پی ۳۰ لایت (P30 Lite) یک میان رده از این شرکت چینی است که می خواهد سهم قابل توجهی از بازار را از آن خود کند. برای این مهم، ویژگی های زیادی هم دارد که معایب محدود آن را می توان نادیده گرفت.

نکته مهم هواوی P30 لایت در کنار مشخصات بسیار خوب آن از جمله دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی، دوربین اصلی سه گانه، نمایشگر کم حاشیه و بخش نرم افزاری قدرتمند با اندروید ۹ و رابط کاربری EMUI 9 مجهز به ویژگی GPU Turbo را می توان قیمت خیلی خوب آن دانست که در بازار فعلی ما ارزش خرید بالایی به آن می دهد و در مقابل رقبا حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که هواوی پی ۳۰ لایت برای شما انتخاب خوبی باشد؟ به نظر شما میان رده طلایی هواوی همین دستگاه است؟

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
amer

تبلیغ و بازاریابی به این میگن.حالا خوبه پردازنده چرت 710داره
این سایت فقط فقط کارش شده تعریف و تمجید از برندهای چینی

Amir galaxy

نه هواوی برای این سری p30 بشدت تبلیغ کرده…
همچین تبلیغی برای s10 ندیدم😂✌

Jason bourn

بعد میگن سامسونگه با تبلیغات میفروشه هنوز که هنوزه سا یتی ایرانی ندیدم بیاد a70 رو بررسی‌کنه با اینکه خیلی بازار فوق العاده ای داره که سروگردن از این گوشی بالاتره
و خود من همچنان میان رده های شیائومی رو به میان رده های هواوی و سامسونگ ترجیح میدم به خاطر قیمتاشون و امکاناتی که بهت میدن تا میان رده های هواوی که بیخودی گرونن و هیچی ندارن و سامسونگم که وضع بهتری میان رده هاش نسبت به هواوی داره پول برندشو میگیره الان a80 سامسونگ قیمتش ۶۰۰ دلاره ولی هیچ برتری ای نسبت به گوشی ۲۸۰ دلاری k20 نداره تازه کمبودم داره!

_V_

“آیا میدانید؟”
در سال ۲۰۱۹ شرکت هایی مانند سامسونگ،شیائومی،اوپو،ویوو،سونی،الجی لنوو و تعداد کثیری برند دیگر “پدید آمده اند” اما هواوی با میانرده های “طلایی” خود همه ی آن هارا له کرد؟
پس ما به شما پیشنهاد میدهیم حتما میانرده های هواوی که چیپست های پرچمدار کرین ۷۱۰(به همین دلیل است که دیگر چیپست دیگری استفاده نمی کند زیرا همین چیپست برای کل میانرده ها کافیست و هواوی دست و دلبازی میکند) و پنل های میکرو ال ای دی فوق پیشرفته(بقیه جاها دروغ میگویند که lcd است) باتری های فرازمینی متشکل از مواد فرازمینی از عمق چاه هایی در ماه و بدنه ای مستحکم و متشکل از الماس را خریداری کنید
تازه هندزفری این گوشی هم از تکنولوژی های فوق پیشرفته غول تکنولوژی دنیا شرکت هواوی،،به درجه ای رسیده اند که دکمه ندارند و با پیروی از فرمان های عصبی شما صدا را کنترل میکنند!

“پایان ریپورتاژ آگهی”_

m.b

خب دیگه شیرین…
رو آقای عط‌ا‌یی که فشار هست که این چند روزه گفتن تبلیغ سری p30 رو بکنه شما دیگه فشارو بیشتر نکن…

_V_

آقا چرا گزافه گویی میکنی بنده درحال معرفی میانرده های محبوب هواوی هستم و سعی دارم تا آن هارا به جایگاه واقعی خود برسانم،،،عجبا!

اخه ببین خدایی کجا گیر افتادیم،،هر روز باید یه اتفاقی بیفته که آدم پشماش فر بخوره،،تو هر زمینه ای که فکرشو نمیکنی،،،،حالا یهو صب بلند میشی میبینی از هر دو مطلب یکیش مطالب جانبدارانه هواویه😐

afsoon

من که تستش کردم میتونم بگم بی نقص .همه چیزش عالی .با قیمتی که دارد از گوشی های خیلی گران تر میشه مقایسه کرد و بازم پیروز شد .نوت ۷ خودم توی همه لحاظ یه بازنده تمام عیار بود .یکم عجله کردم در خریدم متاسفانه ناراضی نیستم از نوت ۷ اما اگر پی ۳۰ لایت خریده بودم الان خوشحال تر بودم

m.b

متاسفانه اکثرا گوشی های شیائومی رو توی ایران گرون میخرن وگرنه نوت 7 اصلاً در رنج قیمتی p30 lite نیست و قیمتش کمتره…

afsoon

درسته نوت ۷ من خریدم ۳۶۵۰ نسخه ۱۲۸ گیگ که در کل دنیا حدود ۲۰۰ تا ۲۱۰ دلار هست .اما هواوی پی ۳۰ لایت با ارز دولتی وارد شده واسه همین قیمتش آنقدر پایین هست وگرنه قیمت جهانیش ۲۹۰ دلار هست .هرچند شیائمی رو حتی اگر با قیمت بالاتر از جهانی بخریم بازم فوق العاده با ارزش هست .هرچند من دو سال اخیر پنج گوشی عوض کردم و همش شیایمی خریدم .بازم بخوام بخرم احتمالا شیایمی هست اما در مورد پی ۳۰ پرو واقعا با ارزش هست و اینبار هواوی میانرده ای عالی و خوش قیمت ساخت .

Deniz

یه چیزی که من ندیدم داشته باشع قابلیت مخفی کردن برنامه هاست. شاید من پیداش نکردم🤔

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)