حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تحریم آیفون و محصولات اپل در ایران چقدر عملی است؟

نوشته

5 سال قبل | 10 دیدگاه | اپل، برترین‌های ترنجی

یک نماینده مجلس دهم درمورد تدوین طرح دوفوریتی تحریم شرکت اپل گفت: باید دید ما چقدر از بازار اپل را در داخل کشور داریم. با توجه به مشکلاتی که پیش آمده به نظر می‌رسد خود مردم هم کمتر به استفاده از محصولات اپل تمایل دارند ، اگر خود مردم به این سمت بروند که کمتر استفاده کنند، مناسب‌تر است تااینکه بخواهیم به این شکل تحریم کنیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم تحریم آیفون و محصولات اپل در ایران چقدر عملی است؟

طرح دوفوریتی تحریم شرکت اپل

حمید گرمابی درمورد اقدام مجلس در تدوین طرح دوفوریتی تحریم شرکت اپل گفت: من فکر می‌کنم در زمینه طرح‌های تقابلی باید دقت کنیم که به سمت خودتحریمی نرویم. باید قطعا باتوجه با رویه‌ای که آمریکا در پیش گرفته ما هم تقابل کنیم اما باید به سمتی برویم که برای خودمان مشکل بیشتری ایجاد نکنیم و خودتحریمی نباشد، فکر می‌کنم باید بیشتر بررسی شود.

متن طرح تحریم اپل در ایران منتشر شد: همه چیز ممنوع!

وی تصریح کرد: باید دید ما چقدر از بازار اپل را در داخل کشور داریم. با توجه به مشکلاتی که پیش آمده به نظر می‌رسد خود مردم هم کمتر به استفاده از محصولات اپل تمایل دارند چون برنامه‌ها و اپلیکیشین‌های آیفون مشکل پیدا کرده و در داخل کشور قابل نصب نیست. بنابراین اگر خود مردم به این سمت بروند که کمتر استفاده کنند، مناسب‌تر است تااینکه بخواهیم به این شکل تحریم کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن عنوان کرد: به‌هرحال عده‌ای از مردم این گوشی‌ها را در اختیار دارند و در حال استفاده از آیفون هستند. در حال حاضر باتوجه به بالا بودن قیمت گوشی‌های تلفن همراه نباید برای آن کسانی که گوشی‌های آیفون دارند، مشکلی پیش بیاید.

وی تاکید کرد: درصورتی که بخواهیم اپل را تحریم کنیم اگر از سوی مردم تحریم شود بهتر از این خواهد بود که از سمت دولت و مجلس تحریم شود. برای اینکار به‌عنوان مثال می‌توانیم یک کمپین راه‌ بیاندازیم که مردم محصولات اپل را خریداری نکنند که این روش می‌تواند موثرتر باشد.

کمپین مردمی راه بیافتد

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم اپل هم همانند فیلترینگ توئیتر باعث نمی‌شود که مسئولان کشور بی‌توجهی به قوانین کشور را در این مورد هم ادامه دهند و همچنان از محصولات اپل استفاده کنند؟، گفت: در این مورد خاص تا الان ممنوعیتی نبوده مسئولان و نمایندگان تا الان استفاده می‌کردند اما من فکر می‌کنم اگر این کمپین مردمی راه بیافتد مسئولان و نمایندگان هم مجاب خواهند شد به این سمت بروند که از محصولات اپل استفاده نکنند.

آیفون Xr

آیفون Xr

گرمابی خاطرنشان کرد: مباحث اقتصادی هم در این میان دخیل است چراکه کسانی که گوشی آیفون دارند تا زمانی که خراب نشود از آن استفاده می‌کنند اما در این صورت باید ده میلیون تومان پول بدهند تا یک گوشی مشابه اپل را خریداری کند. درنتیجه بهتر است به این سمت برویم که خرید جدید انجام نشود و کسانی که می‌خواهند گوشی بخرند به سمت محصولات اپل نروند.

وی در پاسخ به این سوال که تقابل تکنولوژیکی ایران و امریکا را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: ما اقدامات متقابل را باید به صورت حساب‌شده  طراحی کنیم و طوری نباشد که برای خودمان مشکلی ایجاد کنیم. ما در تکنولوژی چه در اینترنت و فضای مجازی و چه در موارد دیگر فاصله‌ای با کشورهای توسعه‌یافته داریم و اگر فکر می‌کنیم که می‌توانیم جایگزین مناسبی برای آن داشته باشیم تقابل می‌تواند سازنده باشد اما اگر در این تقابل جایگزینی نداشته باشیم برای خودمان مشکل ایجاد می‌کنیم و این چیزی است که شاید امریکا هم بخواهد و ما هم خود به این مشکل اضافه می‌کنیم.

مقایسه آیفون Xr با آیفون Xs

این اقدامات تقابلی باید به صورت سنجیده باشد نه احساسی

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: این اقدامات تقابلی باید به صورت سنجیده باشد نه احساسی. اقدامات تقابلی باید برمبنای طرح و برنامه باشد که مشکلی بر مشکلات به وجود آمده اضافه نکند.

وی در پاسخ به این سوال که ما چرا از بین این همه محصولات آمریکایی مثل کوکاکولا، برندهای لوازم خانگی، برندهای پوشاک، انواع مختلف سیگار و… که در کشور ما توزیع و مصرف می‌شود، تصمیم به تحریم اپل گرفتیم؟ و آیا بهتر نبود که نوشابه و سیگار را تحریم کنیم؟

به هر حال آیفون به عنوان نمادی از امریکا شاید بیشتر نمود تبلیغاتی داشته باشد. چیزی مثل کوکاکولا را تحریم کردن به نظر می‌رسد مشکل اساسی برای همه به وجود بیاورد چون این برند به هرحال مدت کوتاهی بعد از انقلاب نفوذ کرده و در داخل کشور جای خود را باز کرد. شاید دوستانی که در این زمینه پیش‌قدم بودند به این فکر کرده‌اند که اپل یک نماد مشخص امریکایی است که جنبه تبلیغاتی‌اش بیشتر باشد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید تحریم آیفون و محصولات اپل در ایران چقدر عملی است؟

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
lovenokia

تحریم مردمی و کمپین هیچ تاثیری نداره

گوشی فعلی اپل که در ایران ریجستر شده اند . باید واردات رو متوقف کنن. گوشی هایی که از این پس وارد میشوند رو ریجستر نکنن تا با هیچ سیمکارتی کار نکنه . اینطور واقعا تحریم جواب داده راهی غیر از این نداره .

_V_

الله اکبر آمریکا هیچ غ.لطی نمیتواند بکند

_V_

این بحثو نمیشه تعبیرش کرد میگن #آینده_رفته_از_کشور
خو
واسه جماعت گنجشک روزی آینده یعنی همین امشب

afsoongaregisoo

ایران بازار بزرگی هست واسه تولیدات اپل .قطعا ضرر بالای یک ملیارد دلاری می‌کنه

afsoongaregisoo

ورود تولیدات برندی که نه پشتیبانی داره نه خدمات پس از فروش استورش هم که تحریم کلا تحریممون کرده چه فایده داره به ایران؟ خخخ

Ebinem

رجیستر نکنن دیگه نمی تونن وارد کنند. اپل از ایران جمع بشه خوبه.

Milad7

حرف الکی زدن این طرح اجرا نمیشه 🙂

vahid abedi

موافق یا موافق این طرح نیستم و باید رو این مورد تخصصی تر فکر کنند.

اما نظرم اینه که مسوولانی که همیشه مواضع ضد امریکایی دارن و در هر مناسبتی به امریکا میتازند و محصولات امریکا رو نماد سلطه مینامند چرا اول از خودشون شروع نمیکنن.

به نظرم بهتره اول خودشون رفتارشون رو مطابق مواضع و افکارشون بکنن و هنگام شعار مرگ بر امریکا در مناسبت ها موبایل امریکایی دستشون نباشه حداقل و با یک مشت گره کرده و یک دست ایفون برداشته شعار مرگ ندهند.

البته منطورم از مسوولان دولن نیست ها.

دولن در بهترین شرایط نهایت 30 درصد تصمیم گیری و اختیارات کل کشور رو داره

mega08

اولا اینکه محصولات اپل به صورت مستقیم وارد نشده که بخوان با تحریم ضرر مالی بزنن 😀
دوما تجربه نشون داده چیزیو که دو.لت در خراب کردن یا ممنوع کردن و… دست داشته باشه ، استفاده ازش بیشتر میشه
نمونش فیس.بوک یا تل.گرامو…
یه عده …. نشستن اونجا از رو باد معده برا خودشون بیانیه میدن. بچه 15 ساله متن طرح دو فوریتیو ببینه خندش میگیره

Saeedhashemee

هر گوشی اندرویدی هم که در دنیا فروش میره سهم قابل توجه ایی از ان به جیب امریکا میره/از فروش سیپیو و رم و و لیسانس سخت افزارها گرفته تا مارکت گوگل و نرم افزارهای گوگلی
بدیهی هست فرض هم ایفون تحریم بشه
ایا در قبالش باید یک گوشی اندرویدی فروش بره یا نه؟
حالا فرقش چی شد!؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)