حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بازداشت مدیر هوآوی برای دور زدن تحریم ایران ربطی به مذاکرات امریکا با چین ندارد

نوشته

5 سال قبل | 34 دیدگاه | هواوی

مقام های کانادایی به درخواست مقام های قضایی آمریکا مدیر مالی ارشد (CFO) شرکت چینی هواوی را دستگیر کرده اند. به گفته سخنگوی وزارت دادگستری کانادا وانژو منگ، نایب رئیس شرکت هواوی، روز اول دسامبر در ونکوور دستگیر شد. ایان مکلیود گفت که آمریکا درخواست استرداد او را داده است. او با اشاره به دستور دادگاه از اظهار نظر بیشتر درباره این موضوع خودداری کرد. خانم منگ دختر بنیانگذار شرکت هواوی (Huawei) است. جلسه بررسی آزادی با قرار وثیقه روز جمعه برگزار خواهد شد. گفته می شود که بازداشت مدیر هوآوی برای دور زدن تحریم ایران ربطی به مذاکرات امریکا با چین ندارد و در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

شرکت هواوی گفت اطلاعات کمی درباره اتهامات او دارد و “از هیچ خطایی از سوی خانم منگ آگاهی ندارد.” بازداشت این مدیر ارشد شرکت عظیم چینی هواوی در حالی انجام شده که نگرانی از اثر منفی جنگ تجاری آمریکا و چین در بازارهای جهانی پررنگ شده است. شی جین پینگ و دونالد ترامپ، روسای جمهور دو کشور، توافق کرده‌اند که تا سه ماه تعرفه جدیدی وضع نکنند.

دو مقام آمریکایی به رویترز گفته‌اند که آقای ترامپ از قبل از بازداشت خانم منگ خبر نداشت. منگ وانژو از روز شنبه بازداشت شده، اما خبر آن روز چهارشنبه منتشر شد. آمریکا می‌گوید ماجرای دستگیری مسئول شرکت هوآوی ارتباطی با گفتگوهای تجاری این کشور با چین ندارد. لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید روز جمعه ۱۶ آذر با اعلام این مطلب گفت آمریکا مدت‌ها پیش در مورد دور زدن تحریم‌های ایران به شرکت هوآوی هشدار داده بود.

دهم آذر ماه، دولت کانادا «منگ وانژو» دختر بنیانگذار و یکی از مدیران ارشد شرکت فناوری «هوآوی» را به اتهام نقض تحریم‌های ایران و به درخواست مقام‌های آمریکایی در شهر ونکوور بازداشت کرد. کانادا قرار است او را برای ادامه روند دادگاهی به آمریکا بفرستد.

قضات دادگستری آمریکا در نیویورک شرکت هوآوی را به نقض تحریم‌های آمریکا متهم کرده‌اند. آنها ادعا می‌کنند این شرکت ساخت تلفن همراه محصولات آمریکایی را به ایران و سایر کشورها منتقل کرده است. دولت چین به بازداشت این فرد اعتراض کرده و خواستار آزادی او شده است. کودلو با رد پیوند این دو پرونده، نسبت به آینده گفتگوهای کشورش با چین برای رفع جنگ تجاری جاری میان دو کشور اظهار امیدواری کرده است.

 

واکنش هوآوی به اظهارات مقام اروپایی

از سوی دیگر شرکت چینی هوآوی به اظهارات یک مقام اروپایی واکنش نشان داد و آن را «دلسرد کننده» و «غافل‌گیر کننده» خواند. آندروس آنسیپ، نایب رئیس کمیسیون اروپا پیش از این گفته بود که فعالیت گروه هوآوی از نظر امنیتی «نگران‌کننده» است.

شرکت هوآوی در بیانیه‌ای که روز جمعه ۱۶ آذر در این زمینه منتشر کرد، آورده است: «اظهاراتی که در این زمینه بیان شده دلسرد کننده و غافلگیرکننده بوده است. ما هر گونه اتهامی را مبنی بر این که گروه ما برای اتحادیه اروپا تهدید امنیتی ایجاد می‌کند، شدیدا رد می‌کنیم.»

مقام اروپایی در حالی از فعالیت هوآوی اظهار نگرانی کرد که وزیر اقتصاد فرانسه از ادامه همکاری با این شرکت اظهار خرسندی کرده است. برونو لومر در پاسخ به پرسشی در مورد ادامه فعالیت هوآوی در فرانسه این شرکت را یک شرکت بزرگ فناوری در جهان خواند.

ما دیروز در ترنجی خواندیم که ممکن است هوآوی به دلایل نگرانی از جاسوسی در اروپا دچار مشکل شود و دست رد ژاپن بر سینه هوآوی و ZTE برای استفاده از تجهیزات مخابراتی نشان از سخت شدن فضای بازار جهانی برای پیشرفت این شرکت های سخت‌کوش چینی است.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید در نهایت ماجرای هوآوی به کجا برسد؟

اشتراک در
اطلاع از
34 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
silver30

دقیقا به همون مذاکره ربط داره.رفتار ایران تو دنیا مثل بچه تخصو شیطونی میمونه که همه از دستش کلافه شدن ولی باز کاریش ندارن

ronin

قشنگ معلومه امریکا از رشد سریع و بزرگ تر شدن هووای میترسه
چند ساله اخیر میلیاردرای چینی از امریکاییا بیستر شده
با این کارا فقط سنگ جلو راه برندای چینی میندارن که رشد نکنن

Mehdi69

اتفاقا اشتباه میکنی اگه ربطی به چین نداره بلکه به ایران ربط داره چون اگه ربطی به چین داشت باید جلوی وان پلاس و بی وای دی و…. هم گرفته میشد اما نشده

ronin

دوست عزیز اونا در سطح جهانی به اندازه هووای نیستن
داخل چین برندای پرفروشی هستن
ولی هواوی فرق داره به جز گوشی تجهیزات مخابراتی به اکثر کشورا میفروشه
اتفاقا پارسال بود یه مستند از بی بی سی دیدم که در این مورد سرعت پیشرفت چین و امریکایی های که برای سرمایه سراغ چینی ها میرن

Amin

مگه ZTE اندازه هوآوی هست؟?

چرا الکی و زورکی می‌خوای از هوآوی دفاع کنی؟!!

Mehdi69

بی وای دی در حد هواوی نیس؟ یکم تحقیق کن ببین بی وای چ شرکتیه به بزرگترین تولید کننده خودروهای هیبریدی تو دنیا میگه در حد هواوی نیس

BLACK

اگه حق با شما بود که الان مدیر عامل سامسونگ که بزرگترین فروشنده تلفن های هوشمنده و لنوو که بازار کامپیوتر های رومیزی رو گرفته هم زندان بودن، منطقتون مال بچه های پنج سالس.

Mehdi69

اقای بزرگ بروببین هر وقت تونستی بدون فیلتر شکن وصل شی سایت لنوو جایزه داری اونوقت میفهمی چه خبره وبه خاطر چیه.سامسونگم بارها خبر تحریمش اومده مثل مارکتش

BLACK

الان اینکه ما از ایران نمی‌تونیم به سایت لنوو دسترسی داشته باشیم چه ربطی به بحث ما داشت؟ در مورد سامسونگ هم من یکی دو ساله اخبار تکنولوژی رو دنبال میکنم خبری درباره تحریم آمریکا علیه سامسونگ ندیدم لطف کن منبع بده.

Mehdi69

ظاهرا خودت داری حرف خودتو نقص میکنی میگی اگه به خاطر ایران بود مدیر سامسونگ و لنوو میگرفتن منم گفتم نگرفتن چون لنوو تحریم کرده ایرانو و اجازه نمیده ایرانیا به سایتش وصل شن و سامسونگ هم تو بعضی چیزا مثل مارکتش ایرانیارو تحریم کرده بود به این دلیله اول گفته خودت چیه بعد بیا بحث ببین با خودت چند چندی

BLACK

برادر من کی گفتم اگه به خاطر ایران بود مدیر لنوو و هواوی رو میگرفتن، اون دوستمون گفت قشنگ معلومه آمریکا از رشد سریع هواوی می‌ترسه من گفتم اگه اینجوری بود الان مدیر سامسونگ و لنوو هم زندان بودن.

علی شیخ زاده

این رفتارها نشانگر ترس امریکا از پیشی گرفتن همه جانبه چین از امریکاس
که همین اتفاق هم داره می افته و امریکا سعی داره جلوشو بگیره.

Mehdi69

اتفاقا اشتباه میکنی ربطی به چین نداره بلکه به ایران ربط داره چون اگه ربطی به چین داشت باید جلوی وان پلاس و بی وای دی و…. هم گرفته میشد اما نشده

علی شیخ زاده

دوست عزیز در مورد اینکه بخاطر ایران این اتفاق افتاده درسته و دقیقا جواب حرف خود شماس و تاییدی بر حرف من! اصلا چرا ایران تحریمه؟ خودشون اعتراف کردن اگه جلوی ایران رو نگیرن بزودی خاورمیانه رو میگیره و این یعنی تحریم ها برای جلوگیری از بوجود اومدن یه قدرت جدید و یکه تازی خودشونه نه چیز دیگه ای. (کلیپش توی یوتیوب هست)
وقتی میگید چرا به وانپلاس گیر نمیده نشون میدید زیاد با سیاست اشنایی ندارید وانپلاس یه شرکت تازه تاسیس کوچکه که هیچ خطری برای امریکا نداره اما هواوی غول ارتباطی و فناوری دنیاس و علاوه بر پیشرفت روز افزون میتونه با جاسوسی خطر بزرگی برای امپراطوری امریکا باشه زدتی ای هم همینطور!

تازه همین اجناس وانپلاسی که شما میگید و بقیه شرکت های چینی تعرفه های سنگینی واسشون درنظر گرفته شده

siavash-t

اگه جلوی ایران رو نگیرند، خاورمیانه رو می گیره؟ از چه لحاظ؟ اقتصادی؟ یا از لحاظ هسته ای؟ یا نظامی؟

علی شیخ زاده

نمیدونم دقیقا منظورشون چیه ولی جوری که ادعا میکنن از نظر نفوذ و تاثیر سیاسی ایران در دولت های حاکم میترسن.

mTAAHAAm

بله درسته
دنیای سرمایه داری کلا همینه: رقابت رقابت رقابت، مشروع یا نامشروع.
اگه همه برندهای آسیایی را هم شکست بدن خودشون میوفتن جون هم.

Amin

می‌گی وانپلاس اندازه هوآوی بزرگ نیست.

ZTE اندازه هواوی بزرگه؟!
چرا فقط هوآوی و ZTE گیرن؟
داری بازم الکی از برندت دفاع می‌کنی جناب فن‌بوی!

منطقی باشیم

علی شیخ زاده

آقا امین zte اندازه هواوی بزرگ نیست اما یه شرکت مخابراتی بسیار بزرگه که توی امریکا و بقیه کشورها فعالیت گسترده داشته و داره و از این نظر دست کمی از هواوی نداره تازه دو سه سال پیش ۵ درصد از بازار موبایل امریکا رو در اختیار داشت که از این نظر مهم تر از هواوی بوده و اگه قراره جاسوسی صورت بگیره فقط از عهده این دو برند مخابراتی که زیرساخت بسیاری از مناطق رو تشکیل میدن بر میاد نه شرکتی مثل وانپلاس و بخاطر اینه که این دو برند مورد اتهام هستن

Amin

ببینید شما می‌گید جاسوسی،
آمریکایی که نگران جاسوسیش از سمت شرکت‌های چینیه، پس حتی یه روزنه هم نباید باشه!
پس باید وان پلاس هم بره تو لیست سیاه، که نرفته.

اگر هدف آمریکا جنگ تجاری باشه و جاسوسی بهونه‌س؛
پس بازم باید تمام برندا برن تو لیست سیاه! چرا وان پلاس نیست؟

در هر دو صورت، میشه به این نتیجه رسید که انگاری فقط همین ۲ تا مشکل دارن!

تازه تا جایی که من خوندم مسئله فقط به موبایل ختم می‌شه نه تجهیزات مخابراتی!

اگر موافق من بودید بگید، اگرم مخالفید دلیلتون رو بگید

علی شیخ زاده

تازه تا جایی که من خوندم مسئله فقط به موبایل ختم می‌شه نه تجهیزات مخابراتی!?

ریشه تمام نگرانی ها برمیگرده به تجهیزات مخابراتی این دو شرکت
بهتره بیشتر مطالعه کنید قطعا به نتایج بهتری میرسید.

Amin

آقا علی می‌دونم تجهیزات مخابراتی دارن.
حالا این اوکی.

اون بخش بالای صحبتم چی؟
موافقی؟!!

BLACK

اینکه بین این دوتا کشور یه جنگ اقتصادیه کاملا واضحه و اینکه آمریکا دوس نداشته باشه بازنده این جنگ باشه کاملا طبیعی، ولی اینکه بگی مدیر هواوی بازداشت شده و آمریکا شرکت های چینی رو به جاسوسی متهم کرده چون آمریکا از پیشرفت چین می‌ترسه خیلی مسخرس قبلاً هم گفتم حتی اگه ترامپ اونقد احمق باشه که این کارو کنه کشور های اروپایی و ژاپن انقد احمق نیستن که حرفش رو بدون دلیل قبول کنن، چین هم با اینکارها فقط داره بیشتر خودشو تو لجن فرو می‌کنه و واضحه که بازنده این درگیری ها چینه حاظرم رو یه آیفون xs max شرط ببندم باهات.

علی شیخ زاده

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/persian/amp/world-features-45564728
بهتون توصیه میکنم این مطلب و از این دست مطالب رو بیشتر مطالعه کنید تا دیدتون نسبت به دنیای سیاست و تجارت بازتر بشه

BLACK

نه ظاهراً متوجه حرف من نشدید گفتم که طبیعیه که آمریکا نخواد بازنده این جنگ باشه ولی به نظرت چقدر امکان داره کانادا به درخواست آمریکا مدیر مالی هواوی رو دستگیر کنه درحالی که هیچ جرمی مرتکب نشده؟ یا کشور های اروپایی و ژاپن استفاده از تجهیزات مخابراتی هواوی رو ممنوع کنن بدون اینکه جاسوسی این کمپانی براشون اثبات شده باشه؟ مطمئن باش اگه جرمی در کار نبود چین حیثیت همشون رو میبرد.

سیاست خیلی پیچیده تر از اون چیزیه که منو شما بفهمیمش اونم با اراجیفی که بی بی سی و رسانه های دیگه منتشر میکنن، رسانه هایی که از حکومت ها برای نا آگاه نگه داشتن مردم جهان پول میگیرن و اونقد بزرگ میشن که جز اون ها هیچ رسانه دیگه ای به چشم نمیاد، منو شما وقتی سیاست رو میفهمیم که خودمون حکومت کنیم.

Mehdi69

وان پلاس در حد هواوی نیس ولی بی وای دی در حد شرکت های بزرگ امریکایی نیس؟

ali

هر چی این خبر ها رو بیشتر می شنوم ،بیشتر به بزرگ بودن هواوی پی می برم با وجود سلطان تکنولوژی ویکه تاز کیفیت هواوی
نابودی بنجل هایی مثل ایفون وسامسونگ و…حتمیست.

Farcry

خخخخخخخ. اپل جنس بنجل میزنه؟؟؟؟ تعصب عقل و هوش رو از سرت گرفته.

Amin

احمق هوآوی خودشو جر بده به بزرگی و عظمت سامسونگ و اپل نمی‌رسه

Pouya

اینو ولش کنید بهتره تو تفکرات خودش خوش باشه??

Amin

?

CAPCOM

بنظره من هواوی وارده بازیهای سیاسی شده و با اینکار قطعا بدنام میشود و دامنه پیشرفتش محدود خواهد شد

CAPCOM

اما هواوی باید بداند درافتادن با آمریکا عاقبته خوشی ندارد جنگ با آمریکا مادر جنگهاست

chalton

نابودی هواوی نزدیک است،برند غیر قابل اعتماد روز به روز محدودتر میشود??

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)