حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نسخه فیلترشکن تلگرام و نسخه های غیر رسمی را نصب نکنید، هشدار وزارت ارتباطات

نسخه های غیررسمی زیادی از تلگرام را به عنوان نسخه فیلترشکن تلگرام در ترنجی دیدیم و امنیت آن ها را بررسی کرده ایم. توصیه ترنجی همواره مبنی بر نصب نکردن این موارد بوده است و هشدار وزارت ارتباطات نیز همین صحبت را دارد، نسخه فیلترشکن تلگرام و نسخه های غیر رسمی را نصب نکنید! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا در این زمینه بیشتر صحبت کنیم.

این روزها مطالب زیادی درباره نسخه های فارسی بدون فیلتر تلگرام منشتر می شود و تعداد زیادی از آن ها را در ترنجی هم خوانده اید. برای مثال می توانید نمونه هایی از آن ها را پایین تر ببینید:

 

اوپنگرام (OpenGram) چیست؟ چرا تلگرام بدون فیلتر اندروید را عرضه می کند؟

 

نسخه بلاک چین تلگرام با نام BiYong ارایه شده است؟

 

تلگرام دی آر (Telegram DR) جدید با نام TeleDR و توسعه دهنده ای متفاوت روی گوگل پلی قرار گرفته است!

 

تلگرام طلایی چیست؟ چرا تلگرام بدون فیلتر iOS و اندروید با آن میسر بوده و به چه نهادی وابسته است؟

 

تلگرام آلفا (Telegram Alpha) برای دسکتاپ چیست؟ نسخه بدون فیلتر تلگرام برای دسکتاپ

 

به عنوان نسخه تلگرام بدون فیلتر هر فایل apk را دانلود نکنید!

 

نسخه‌های فارسی پیام رسان تلگرام

 

حالا اما مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص نسخه‌های فارسی پیام رسان تلگرام اطلاعیه‌ای صادر کرده است. در این اطلاعیه آمده است:

با توجه به انتشار برخی اخبار نادرست در خصوص نسخه‌های فارسی پیام‌رسان تلگرام که موجب ایجاد سردرگمی در بین کاربران شده است؛ تاکید می‌شود:

۱- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون هیچ گونه سروری در اختیار تلگرام یا نسخه‌های غیررسمی آن قرار نداده است و آنچه از امکانات وجود داشته با ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، در اختیار پیام رسان‌های بومی مجاز قرار گرفته است.

۲- مرکز ماهر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گزارشی در بهمن ماه ۹۶، هشدار‌های لازم را درباره عدم استفاده از نسخه‌های غیر رسمی تلگرام را منتشر کرده است.

در متن هشدار مرکز ماهر آمده است: “از آنجا که تلگرام برنامه‌ای متن باز است و هر روز چندین نسخه غیررسمی از آن ایجاد می‌شود و از طرفی شناسایی و بررسی همه این نسخه‌ها کار مشکلی است، لذا توصیه می‌شود کاربران از نصب هرگونه نسخه غیررسمی و تایید نشده تلگرام خودداری کنند. ”

۳- همچنین در پاسخ به این سوال که چرا محدودیت برای این‌گونه نسخه‌ها ایجاد نمی‌شود، همانگونه که قبلا اعلام شده بود مجددا تاکید می‌شود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم گیر پالایش و فیلتر سایت‌ها و نرم‌افزار‌ها نیست.

نظر شما چیست؟ شما چطور فکر می کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
16 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Hrkhk

سلام دوستان، روزتون بخیر…
ببخشید اینجا میپرسم، میخوام یه لپ تاپ بگیرم برای کارهای معماری (3dmax و v.ray و اتوکد و …)
متاسفانه برخلاف گوشی از سخت افزار لپ تاپ چیزی سردر نمیارم، میشه یه راهنمایی کنید چی بگیرم؟
طراحی خوبی داشته باشه، صفحه نمایش خوب و اینکه تا چندسال سخت افزارش جدیدترن ورژن این نرم افزارها رو ساپورت کنه… قیمت هرچی کمتر بهتر، ولی خب اگه ارزشش رو داشته باشه تا 4.5 یا 5 هزینه میکنم…عذر میخوام عجله داشتم، اینجا هم پرسیدم دوباره…

دکتر رسول آریان

من تبلیغ مارک خاصی رو نمیکنم برات که ایسوس بخر یا لنوو بخر یا HP و … بخر. فقط سخت افزار رو بهت میگم. لپتاپی با رم ۸ گیگ و هارد یک ترابایت و پردازنده های Core i5 یا Core i7 نسل هفتم یا هشتم اینتل و کارت گرافیک انویدیا از سری ۹۰۰ میتونن راحت کارت رو راه بندازن.

Hrkhk

مرسی آقا رسول

دکتر رسول آریان

خواهش.

Yasfat

سری ان ایسوس و سری وای لنوو کارتو راه میندازن، با قیمتی در حدود 4.5 میلیون

Milad7

سلام.چند ماهيه قيمت لپ تاپ شديدا افزايش پيدا كرده.با بودجه شما نميشه لپ تاپ خيلي شاخي گرفت.در مجموع با حدود 5.5 اين يكي از بهترين هاي بازاره:

https://www.teektaak.ir/product/لپ-تاپ-ایسوس-مدل-asus-fx503vd-i7-7700-8gb-1tb-4gb-fhd

Hrkhk

به شخصه حاضرم نسخه غیر رسمی رو نصب کنم ولی سروش رو نصب نکنم… با پنبه سر میبرن اینا…

دکتر رسول آریان

اشتباه میکنی. چون استفاده از تلگرام های فارسی دقیقا برابر هستش با نصب پیام رسان سروش. هر احساس خطری که از سروش داری، به تلگرام های فارسی هم داشته باش.

شخصا فقط بی یانگ رو تایید میکنم. تلگرام چینی.

یکی از کاربران در پست های قبلی گفته بود که تلگرام رمزنگاری داره و حتی تلگرام های فارسی هم نمیتونن چت ها رو بخونن.

مواردی که این کاربر محترم اشاره کردن برای زمانی هست که از تلگرام اصلی استفاده بشه، نه یک تلگرام دستکاری شده! حتی اگر از طریق سرور میانجی هم نشه به اطلاعات رسید، با قرار دادن یک Key Logger در اپلیکیشن، میشه متوجه شد چی تایپ شده. در ضمن زمانی که کاربر اطلاعات رو در کادر گفتگو تایپ‌ میکنه، با زدن دکمه ارسال میشه طوری تنظیم کرد اپلیکیشن رو که ابتدا اون پیام بدون هیچ رمزنگاری خاصی به سرور دلخواه ارسال بشه، همزمان با اون رمزنگاری بشه و بره به سمت سرور اصلی تلگرام. یعنی از یک پیام دو نسخه ارسال بشه. اولی بدون رمزنگاری به سمت سرور داخلی و دومی با رمزنگاری استاندارد به سمت سرور تلگرام. قطعا قابل انجام هست این کار.

همچنین ایشان به رمزنگاری دو طرفه اشاره کردن. لازم به ذکر است که تلگرام رمزنگاری یک طرفه داره در حالت عادی. اون رمزنگاری حرفه ای تر و دو طرفه که ایشان بهش اشاره کرده، مربوط به حالت سکرت چت هست. فقط در حالت سکرت چت رمزنگاری دو طرفه میشه. به عبارتی همون End to End Encryption.

Yas

وزارت ارتباطات و فناوری تصمیم گیر نهایی نیست
بوق زن هست ????

دکتر رسول آریان

تقریبا مفهوم کلی همینه. میگن ما فقط اجرا کننده هستیم. قوه مجریه. تصمیم گیری جای دیگه اس.

در این متن به خوبی مشخصه که آقای جهرمی موافق این تلگرام های فارسی نیست، اما قدرتی هم نداره که جلوشون رو بگیره. چون جای دیگری تصمیم گیری شده که این تلگرام های تقلبی بین مردم پخش بشه.

نتیجه اینکه باید به مردم آگاهی داد که تلگرام های فارسی رو با عنوان ضد فیلتر نصب نکنن.

ترنج 67

چرافکرمیکنید سروش امنیت نداره ؟؟بااینکه داخلیه ؟؟ولی تلگرام روسی امنیت داره؟؟آخه کی میاد دونه دونه بشینه پستهای چرت و پرت مردم رو بخونه ؟؟یعنی اینقدر بیکارن؟؟
آقا یه نفر منو روشن کنه ببینم چرا امنیت نداره/../

pedram_01

عزیز اینجا قانون وجود نداره که… پیام رسان سروش هرکاری دوس داشته باشه میکنه . سرک کشی تو اطلاعات مردم . متوجه شدن لوکیشن مردم با جی پی اس گوشی ها . نداشتن رمزنگاری برای پیام ها و حذف هر کانال و گروهی ک دلشون بخواد یعنی دخالت در انتخاب حتی حتی اگ سروش هم کاری نکنه بسیار راحت توسط دیگران قابل هکه !! و خیلی چیزای دیگ … اگ انحصاری بشه میشه مثل صنعت خودرو بی کیفیت ترین کم امکانات ترین خودرو هارو با گرون ترین قیمت دست مردم میدن میگن میخوای بخواه نمیخوای هم نخواه.

Yasfat

عمده (نه همه)ایرادایی که روزهای اول به سروش و سایر پیام رسانای داخلی میگرفتن ناشی از کم سوادی در زمینه نرم افزار بود، ایرادایی مثل دسترسی به کارت حافظه، دسترسی به دوربین و میکروفن و ضبط صدا و شماره تلفن ها و همین جی پی اس!!!
همه این دسترسیها بصورت اختیاریه و هر کدوم برا یه کار خاصه، کارت حافظه برا ذخیره سازی و اپلود داده، دوربین و میکروفن برا تماس و ضبط ویدیو و ارسال، جی پی اس برا لوکیشن زنده، شماره تلفن برا ارتباط با دوستانی که تو اون پیامرسان عضون و …
تلگرام و واتساپ و وی چت و …. همشون این دسترسیهارو برای در اختیار گذاشتن همه امکانات اپ نیاز دارن
منکر ضعف رمزنگاری پیامرسانای داخلی نمیشه شد، همین نداشتن ورود دو مرحله ای در بحث امنیت نکته مهمیه که هیچکدوم از پیامرسانای داخلی ندارن، ولی اینکه بگیم اصلا امنیت ندارن درست نیست، همین سروش از پروتکل https برای رمزنگاری استفاده میکنه که امنیت حداقلی رو تامین میکنه،
در کل قصدم نه دفاع مطلق از پیامرسانای داخلیه و نه نفی پیامرسان خارجی
ولی در هر زمینه ای رعایت انصاف خوبه
با تهمت و افترا به مهندیس داخلی راه به جایی نخواهیم برد
به شخصا نحوه رفع انحصار از تلگرام با فیلترینگ رو تایید نمیکنم، ای کاش مسئولان دو سه سال قبل به فکر حمایت از پیامرسان داخلی میافتادن و اینجوری خودشون جلو مردم قرار نمیدادن

دکتر رسول آریان

به همین دلیلی که دارن تلگرام فارسی ها رو پخش میکنن توی جامعه. میشه نتیجه گرفت که هدفی جز چت خوندن ندارن. وگرنه در حالی که تلگرام مسدود هست، چرا باید این تلگرام های تقلبی رو پخش کنن توی جامعه؟

کسی چت ها رو دونه دونه نمیخونه. اونا نرم افزار دارن برای این کار. یک سری کلمات کلیدی رو بهش معرفی میکنن. فقط چت هایی که اون کلمات رو داشته باشه میخونن. بعد هم اگر ببینن کسی زیاد این کلمات رو تکرار میکنه، میبرنش زیر نظر. بیشتر در زمان اغتشاشات به کارشون میاد. ببینن کجاها قراره تجمع بشه، کیا دارن از اون محل فیلم و عکس میفرستن، کیا کانال زدن و دارن عکس و فیلم ها رو پخش میکنن و … وگرنه حالا کسی دوتا جوک مورد دار تعریف کنه توی چت که کاری باهاش ندارن. در کل میخوان همه چیز تحت اختیار و کنترل خودشون باشه.

Mortazavi

سروش هم که مال پسر رییس صدا سیما از آب درومد

یه عده زامبی نشستن رو خون مردم و به هر بهونه و دلیلی با سرپوش دین و لباس پیامبر میمکند و متاسفانه ما هم از سر جهل و حماقت بهشون بفرما میزنیم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)