سونی گزارش مالی خود را برای سال مالی که در تاریخ ۳۱ مارس به پایان رسید، منتشر کرده است. به طور خلاصه، بخش حسگرهای تصویر این شرکت در حال ثبت رکوردهای فروش است، بخش سرگرمی (فیلم، تلویزیون، موسیقی) عملکرد خوبی دارد و درآمد عملیاتی پلیاستیشن (عمدتاً از بازیها و پلی استیشن پلاس) در حال رشد است. در همین حال، کسبوکار گوشیهای هوشمند سونی کوچک است و همچنان به کوچک شدن ادامه میدهد.
بخش حسگرهای تصویر سونی، فروش ۱.۷۹۹ تریلیون ین ژاپن (JPY) را برای این سال گزارش کرده که ۱۹۶ میلیارد ین نسبت به سال قبل افزایش داشته است. درآمد عملیاتی با ۶۷.۶ میلیارد ین افزایش، به ۲۶۱ میلیارد ین رسیده است. سونی اشاره میکند که نرخ ارز خارجی (نسبت دلار) به افزایش این اعداد کمک کرده است.
این بخش شاهد افزایش فروش واحد حسگرهای تصویر گوشیهای هوشمند همراه با ترکیب بهتر محصولات (یعنی فروش بیشتر مدلهای گرانقیمت) بوده است. با این حال، این بخش از افزایش هزینههای تولید و تحقیق و توسعه خبر میدهد – اما این به دلیل حرکت سریعتر از انتظار به سمت یک گره نیمههادی پیشرفتهتر است.
نکته کلیدی این گزارش این است: بخش I&SS شاهد بالاترین رکورد فروش و درآمد عملیاتی خود بوده است.
این بخش میزبان محصولات الکترونیکی مختلف سونی است: تلویزیونها، دوربینهای عکاسی و فیلمبرداری، تجهیزات صوتی و تصویری و از همه مهمتر برای ما، گوشیهای هوشمند. اخبار در این بخش خوب نیست. فروش کلی این بخش کمی کاهش یافته (از ۲.۴۵۳ تریلیون ین به ۲.۴۰۹ تریلیون ین)، اما درآمد عملیاتی کمی افزایش یافته است (از ۱۸۷ میلیارد ین به ۱۹۰ میلیارد ین).
این افزایش البته به لطف بخش گوشیهای هوشمند نبوده است. بخش ارتباطات موبایلی با ۲۷۹ میلیارد ین، کاهشی نسبت به فروش ۲۹۹ میلیارد ینی سال مالی قبل داشته است. برای مقایسه، این رقم حدود نصف درآمد بخش تلویزیون است. گفتنی است که فروش واحد تلویزیون و گوشی هوشمند هر دو کاهش یافته است.
بخش پلیاستیشن شاهد فروش قوی بازیها (و محتوای الحاقی) – عمدتاً بازیهای شخص ثالث (third-party) – بوده است؛ فروش بازیهای انحصاری خود سونی (first-party) کاهش یافته است. کاربران بیشتری به سطوح بالاتر اشتراک پلی استیشن پلاس روی آوردهاند که درآمد خدمات شبکه را افزایش داده است. با این حال، فروش سختافزار کاهش یافته است.
این بخش فروش کلی ۴.۶۷۰ تریلیون ین (در مقابل ۴.۲۶۷ تریلیون ین در سال قبل) و درآمد عملیاتی ۴۱۴ میلیارد ین (در مقابل ۲۹۰ میلیارد ین) را گزارش کرده است.
از دیگر بخشهای قابل توجه میتوان به Sony Pictures اشاره کرد – فروش فیلمها افزایش یافته، اما تولیدات تلویزیونی کاهش داشته است (سونی به اعتصابات انجمن نویسندگان و بازیگران آمریکا اشاره میکند). همچنین، اشتراکهای آنلاین و درآمد تبلیغات کاهش یافته است. Crunchyroll (پلتفرم استریم انیمه سونی) رشد در مشترکین پولی را گزارش کرده که منجر به درآمدهای بالاتر شده است.
بخش Sony Music نیز گزارش فروش بالاتری را داده که فروش استریمینگ بیشترین سهم را در آن داشته است. درآمد عملیاتی کلی این بخش از ۳۰۱ میلیارد ین به ۳۵۷ میلیارد ین افزایش یافته است.
نظر شما درباره عملکرد سونی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ چیست؟ فکر میکنید این برند ژاپنی بتواند عملکرد بخش موبایلش را هم مثل بخش حسگرهای تصویر، درخشان کند؟