حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آرم هسته های پردازشی Cortex-X925 و Cortex-A725 را درکنار پردازنده‌های گرافیکی جدید معرفی کرد

نوشته

3 ماه قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها

آرم به‌تازگی هسته‌های جدید CPU و همچنین پردازنده‌های گرافیکی جدید و بهبودیافته‌ای را برای چیپست‌های آینده معرفی کرده است. پردازنده‌های گرافیکی سه بخش را پوشش می‌دهند: بخش پرچمدار توسط Immortalis-G925، بخش پرچمدار توسط Mali-G725 و گوشی‌های سطح پایه و ساعت‌های هوشمند نیز از Mali-G625 استفاده می‌کنند. هسته‌های CPU آرم نیز شامل مدل‌های Cortex-X925 و Cortex-A725 هستند. Cortex-X925 جایگزین Cortex-X4 به‌عنوان هسته اصلی جدید می‌شود، درحالی‌که Cortex-A725 ارتقاء تدریجی را نسبت‌به Cortex-A720 به‌ارمغان می‌آورد.

هسته های پردازشی Cortex-X925 و Cortex-A725 آرم

هسته Cortex-X925 جانشین Cortex-X4 شده است و تغییراتی را در نام‌گذاری ایجاد می‌کند تا با بقیه هسته‌های ARM هماهنگ باشد.

هسته جدید 15 درصد عملکرد IPC بالاتر را نوید می‌دهد. همچنین حرکت به سمت فرآیند 3 نانومتری و فرکانس بالاتر 3.6 گیگاهرتز را به‌همراه دارد.

هسته های پردازشی Cortex-X925 و Cortex-A725 آرم

هسته های پردازشی Cortex-X925 و Cortex-A725 آرم

عملکرد هوش مصنوعی در مقایسه با Cortex-X4 تا 46 درصد سریع‌تر است، چیزی که در گوشی‌های پرچمدار 2025 آن را احساس خواهید کرد.

Cortex-A720 شامل هسته کارمدی بوده و 25 درصد کارآمدتر از A720 است، درحالی‌که با فرآیند 3 نانومتری و همچنین حافظه پنهان L2 بزرگ‌تر، نوید عملکرد بالاتر در مصرف انرژی کمتر را می‌دهد.

Cortex-A520 اساساً مشابه A510 است، اما به سمت فرآیند 3 نانومتری نیز حرکت می‌کند که می‌تواند به کاهش مصرف انرژی بیشتر کمک کند.

انتظار می‌رود Armv9.2 زیربنای چیپست‌های پرچمدار سامسونگ، مدیاتک و کوالکام باشد که برای سری گوشی‌های هوشمند سال 2025 استفاده می‌شوند.

پردازنده‌های گرافیکی آرم

Immortalis پردازنده گرافیکی متمرکز بر ردیابی پرتو ARM است که سومین نسل خود را سپری می‌کند و حتی اگر به ردیابی پرتو اهمیتی نمی‌دهید، G925 پیشرفت‌های هیجان‌انگیزی را برای اوج عملکرد و کارایی به‌ارمغان می‌آورد.

پردازنده‌های گرافیکی آرم

پردازنده‌های گرافیکی آرم

در مقایسه با Immortalis-G720، مدل جدید G925 می‌تواند بازی‌ها را با نرخ فریم 37 درصد بالاتر رندر کند. از طرف دیگر، سازندگان گوشی‌های هوشمند می‌توانند این پردازنده گرافیکی برای کارایی بهینه‌سازی کنند. وقتی هر دو پردازنده گرافیکی سطح عملکرد یکسانی را هدف قرار می‌دهند، G925 تا 30 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

ARM حتی اعداد مشخصی را برای بازی‌های خاص ارائه می‌دهد. عملکرد Genshin Impact هنگام آزمایش با GPU جدید 49 درصد افزایش می‌یابد، Roblox نیز 46 درصد افزایش یافته است. این شرکت همچنین بازی‌های محبوب دیگری مانند Call of Duty Mobile ،Diablo Immortal ،Day After Tomorrow ،Fortnite و PUBG Mobile را آزمایش کرده و بهبود عملکرد را در محدوده 29 درصد تا 72 درصد گزارش می‌کند.

بااین‌حال، در طول سال‌ها، توسعه‌دهندگان مدل‌های پیچیده‌تری با هندسه بیشتر معرفی کرده‌اند. برای مثال Fortnite و Genshin Impact سال‌به‌سال شاهد افزایش 9 تا 11 درصدی پیچیدگی هندسی هستند.

جلوه‌های گرافیکی نیز پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شوند، بنابراین شیدرهای سایه شاهد افزایش زمان رندر (27 تا 43 درصد بیشتر از سال پیش) هستند. سایه زن‌ها نیز رنگ هر پیکسل را با واکشی بافت‌ها و اعمال نور و افکت‌ها محاسبه می‌کنند.

بازی‌هایی که از ردیابی پرتو استفاده می‌کنند از Immortalis-G925 نیز بهره‌مند خواهند شد. صحنه‌هایی با اشیاء پیچیده را می‌توان تا 52 درصد سریع‌تر رندر کرد. توسعه‌دهندگان بازی همچنین می‌توانند بین کیفیت گرافیک و عملکرد یکی را انتخاب کنند. G925 هنگام رندر کردن شفافیت‌های ray traced را 27 درصد سریع‌تر ارائه می‌کند، اما اگر توسعه‌دهندگان کیفیت کمی کاهش‌یافته را انتخاب کنند، عملکرد GPU تا 52 درصد افزایش می‌یابد.

بهبود در کارایی و عملکرد نیز عالی است. ARM حداکثر تعداد هسته را از 16 در G720 به 24 هسته در Immortalis-G925 افزایش داده است. گفته می‌شود G925 را می‌توان با هسته‌های کمتری نیز پیکربندی کرد که حداقل آن 10 است.

تعداد هسته چیزی است که Mali-G725 (6-9 هسته) و Mali-G625 (1-5 هسته) را از هم جدا می‌کند. درحالی‌که هنوز ویژگی‌های ردیابی پرتو در این GPUها وجود دارد، هوش مصنوعی روند اصلی حال‌حاضر است و به‌احتمال‌زیاد در تعداد بیشتری از گوشی‌های هوشمند آینده با آن مواجه خواهید شد. چیپست‌ها معمولاً NPUهای اختصاصی دارند، اما حجم پردازش هوش مصنوعی اغلب بین CPU ،GPU و NPU پخش می‌شود.

Immortalis-G925 نسبت‌به G720 در ارتقای مقیاس تصاویر با استفاده از شبکه‌های عصبی 30 درصد سریع‌تر است. سایر کارهای پردازش تصویر مانند تقسیم‌بندی و طبقه‌بندی (یعنی انتخاب اشیاء مختلف از یک صحنه و تشخیص اینکه چه هستند) افزایش 41 درصدی را شامل می‌شود. این پردازنده گرافیکی را همچنین می‌توان برای پردازش زبان و کارهای گفتار به متن نیز استفاده کرد، جایی که 50 درصد از نسل قبلی خود پیشی می‌گیرد.

این فقط سخت‌افزار نیست، ARM روی نرم‌افزار نیز تمرکز دارد. این شرکت با Epic Games همکاری می‌کند تا رندر دسکتاپ Unreal Engine 5 خود را به اندروید بیاورد. این شامل بهینه‌سازی فناوری نورپردازی Lumen برای پردازنده‌های گرافیکی ARM است. این شرکت همچنین در ال همکاری با گوگل و مدیاتک برای بهبود چارچوب عملکرد پویای اندروید است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا عملکرد را در زمان واقعی بر اساس دمای چیپست تنظیم کنند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی