حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گزارش مالی مایکروسافت در فصل دوم 2024 اعلام شد: عملکرد بهتر بخش بازی نسبت‌به ویندوز

نوشته

2 ماه قبل | بدون دیدگاه | عملکرد تجاری شرکت ها، مایکروسافت

مایکروسافت به‌تازگی گزارش مالی فصل دوم 2024 خود را منتشر کرده است که درآمد 62 میلیارد دلاری و سود خالص 21.9 میلیارد دلاری در این سه‌ماهه را نشان می‌دهد. درآمد این شرکت نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته 18 درصد و سود خالص نیز 33 درصد افزایش یافته است.

گزارش مالی مایکروسافت در فصل دوم 2024

این اولین سه‌ماهه است که مایکروسافت درآمد خود را به‌عنوان یک شرکت 3 تریلیون دلاری گزارش می‌کند و همچنین اولین بار است که این شرکت درآمد خود از خرید Activision Blizzard را گزارش می‌دهد. این درآمد اضافی، بخش بازی را به سومین تجارت بزرگ مایکروسافت در این سه‌ماهه و در جایگاهی بالاتر از ویندوز، تبدیل کرده است.

درآمدهای آفیس و بخش ابری همچنان برتر هستند و تقریباً 60 درصد از درآمد کلی مایکروسافت را تشکیل می‌دهند. درحالی‌که درآمد ویندوز درحال افزایش است، درآمد دستگاه‌ها از فروش سرفیس در این سه‌ماهه کاهش یافته است.

مایکروسافت هشدار داده بود که درآمد دستگاه‌ها در این سه‌ماهه کاهش خواهد یافت که درنهایت 9 درصد کاهش یافته است. امی هود، مدیر مالی مایکروسافت، درجریان اعلام گزارش مالی بیان داشت که عملکرد این شرکت به‌لطف «اجرای قوی‌تر در بخش تجاری»، بهتر از انتظارات است. انتظار می‌رود درآمد دستگاه‌ها در سه‌ماهه سوم سال 2024 مجدداً با کاهش دو رقمی همراه شود.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در سه‌ماهه گذشته بیان داشت که «حجم واحدهای بازار رایانه‌های شخصی تقریباً در سطوح قبل از همه‌گیری کرونا بود»، بنابراین به‌احتمال‌زیاد درآمد بخش سرفیس نیز به‌سادگی بهبود نیافته است. این در حالی است که مایکروسافت اواخر سال گذشته Surface Laptop Studio 2 ،Surface Laptop Go 3 و حتی Surface Go 4 جدید خود را عرضه کرد. درآمد دستگاه‌های مایکروسافت شامل هولولنز و لوازم جانبی رایانه شخصی نیز می‌شود و درآمد این بخش نیز بیش از 12 ماه است که روند نزولی خود را سپری می‌کند.

درآمد بخش ویندوز شامل هزینه‌ای که سازندگان رایانه‌های شخصی به مایکروسافت برای نصب ویندوز روی لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی خود می‌پردازند، در این سه‌ماهه 11 درصد افزایش یافته است. درآمد ویندوز در کل سال مالی 2023 مایکروسافت نزولی بوده است، اما در مقایسه با پنج فصل متوالی کاهش درآمد دستگاه‌ها، اکنون دو فصل متوالی رشد داشته است. هود انتظار دارد درآمد ویندوز در سه‌ماهه آینده «نسبتاً ثابت» باشد.

در مورد دستگاه‌ها، همه نگاه‌ها به بخش بازی‌های مایکروسافت برای آخرین درآمدهای این شرکت است. مایکروسافت اکنون درآمد اکتیویژن بلیزارد را به‌عنوان بخشی از واحد بازی خود گزارش می‌دهد که درآمد کلی در محتوای Xbox را تقویت می‌کند.

درآمد محتوا و خدمات ایکس باکس که شامل Xbox Game Pass نیز می‌شود، 61 درصد افزایش یافته است. این تا حد زیادی به‌دلیل درآمدهای اکتیویژن بلیزارد است، بنابراین درک این موضوع که ایکس باکس بدون این افزوده غول‌پیکر چگونه عمل کرده، دشوار است.

مایکروسافت می‌گوید تأثیر خالص خرید اکتیویژن بلیزارد کمی بیش از 2 میلیارد دلار درآمد است، اما هزینه‌های یکپارچه‌سازی، هزینه‌های تراکنش و سایر هزینه‌های درآمد، همگی 930 میلیون دلار بوده است. با سایر هزینه‌های عملیاتی (1.59 میلیارد دلار) ضرر عملیاتی 440 میلیون دلاری را به‌همراه دارد.

درحالی‌که خرید اکتیویژن بلیزارد کامل شده است، مایکروسافت در اوایل این ماه 1900 کارمند را در بخش بازی خود اخراج کرد که در درجه اول بر کارمندان اکتیویژن بلیزارد تأثیر گذاشت. مایکروسافت همچنین در ماه‌های اخیر مدیریت Xbox خود را اصلاح کرده است و حتی در اوایل این هفته رئیس جدید بلیزارد را معرفی کرد.

سخت‌افزار ایکس باکس نیز پس از سه‌ماهه تعطیلات بسیار مهم، 3 درصد افزایش یافته است. مایکروسافت تعدادی تبلیغات Xbox Series X را در طول تعطیلات در ایالات‌متحده اجرا کرد، اما به‌نظر نمی‌رسد که این امر منجر به افزایش فروش و درآمد شده باشد. هود «بازار کنسول ضعیف‌تر از حد انتظار را مقصر دانست.» درآمد کلی مایکروسافت از بازی 49 درصد افزایش یافته است که عمدتاً به‌دلیل درآمدهای بهتر از انتظارات اکتیویژن بلیزارد افزایش یافته است.

گزارش مالی مایکروسافت در فصل دوم 2024

گزارش مالی مایکروسافت در فصل دوم 2024

این یک سه‌ماهه مهم برای بخش بازی در مایکروسافت است زیرا اکنون سومین تجارت بزرگ این شرکت محسوب می‌شود. بخش بازی در این سه‌ماهه 7.11 میلیارد دلار درآمد داشته است، بیش از 5.26 میلیارد دلار درآمد از ویندوز، اما در جایگاهی پس از 13.47 میلیارد دلار Office و خدمات ابری و 23.95 میلیارد دلار از محصولات سرور و خدمات ابری است.

بار دیگر، هیچ جزئياتی درباره مشترکان جدید Xbox Game Pass وجود ندارد. مایکروسافت اعلام کرده که Xbox Game Pass در ژانویه 2022 به 25 میلیون مشترک رسیده است، اما اکنون دو سال است که پیرامون اعدادوارقام تعداد کاربران به‌روزرسانی نداریم. نادلا در جریان درآمد سه‌ماهه گذشته فاش کرد که استارفیلد به رشد Xbox Game Pass کمک کرده است. او گفت: «در زمان راه‌اندازی، ما رکورد بیشترین اشتراک Game Pass اضافه‌شده در یک روز را ثبت کردیم.»

امی هود، مدیرمالی مایکروسافت، انتظار دارد که درآمد کلی بخش بازی 40 درصد رشد کند. این بدان معناست که بقیه درآمد مایکروسافت در زمینه بازی ممکن است در سه‌ماهه آینده کاهش یابد. انتظار می‌رود که محتوا و خدمات Xbox در سه‌ماهه سوم 50 درصد باشد که تحت تأثیر حاصل خرید Activision Blizzard است. هود می‌گوید: «درآمد سخت‌افزار [Xbox] سال‌به‌سال کاهش می‌یابد».

بخش آفیس مایکروسافت بار دیگر عملکرد خوبی دارد، با بهره‌وری و درآمد کل فرآیندهای تجاری که 13 درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش یافته است. این امر عمدتاً توسط Office 365 هدایت می‌شود، با رشد تجاری 9 درصدی.

مشترکین مصرف‌کننده مایکروسافت 365 اکنون به 78.4 میلیون نفر رسیده‌اند که تقریباً 16 درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش یافته است. مایکروسافت سال گذشته اشتراک مایکروسافت 365 Basic ماهانه 1.99 دلاری را راه‌اندازی کرد که همچنان به افزایش تعداد کلی مشترکان ادامه می‌دهد.

درآمد محصولات تجاری آفیس و خدمات ابری نیز به‌لطف رشد 17 درصدی درآمد تجاری آفیس 365، سالانه 15 درصد افزایش یافته است. این بدان معناست که مایکروسافت این سه‌ماهه را با بیش از 400 میلیون مشتری تجاری آفیس 365 به پایان رساند که نشانه واضحی از این است که این شرکت همچنان به تبدیل کسب‌وکارها به نسخه‌های آفیس مجهز به فضای ابری ادامه می‌دهد.

تأثیر بزرگ‌تر برای جاه‌طلبی‌های هوش مصنوعی مایکروسافت از سرمایه‌گذاری سمت سرور این شرکت با Azure OpenAI نشأت می‌گیرد. جیمز آمبروز، مدیر روابط سرمایه‌گذاری مایکروسافت، می‌گوید: «Azure و سایر سرویس‌های ابری 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌اند. این نرخ‌های رشد شامل سهم شش درصدی از خدمات هوش مصنوعی ما است.»

کل کسب‌وکار ابری هوشمند مایکروسافت در این سه‌ماهه 25.9 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده که نسبت‌به سال گذشته 20 درصد افزایش داشت.

نظر شما درباره گزارش مالی مایکروسافت در فصل دوم 2024 چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی