حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

افت شدید عملکرد دیمنسیتی ۹۳۰۰ مدیاتک در شرایط استرس: افت بیش از ۵۰ درصدی

نوشته

5 ماه قبل | یک دیدگاه | بنچمارک، پردازشگرها، تست، مدیاتک

هر چند این تیتر قابل پیش‌بینی بود اما چنین افت شدیدی فراتر از حد انتظار من است. زمانی که تراشه پرچمدار جدید مدیاتک یعتی دیمنسیتی ۹۳۰۰ رسما و مجهز به ۴ هسته Cortex-X4 معرفی شد همگی به این فکر کردیم که دفع گرمای این تراشه چطور انجام خواهد شد. هر چند این ۴ هسته Cortex-X4 در دو کلاستر مجزا با فرکانس‌های متفاوت و به همراه کلاستر سوم دارای هسته‌های Cortex-A720 استفاده شده است اما باز هم مدیریت حرارتی این ترکیب خیلی سخت خواهد بود. با اولین تست‌های روی ویوو X100 Pro افت شدید عملکرد دیمنسیتی ۹۳۰۰ مدیاتک در شرایط استرس گزارش می‌شود. این یک افت بیش از ۵۰ درصدی است.

افت شدید عملکرد دیمنسیتی ۹۳۰۰ مدیاتک

مدیاتک در Dimensity 9300 به‌مانند Snapdragon 8 Gen 3 به یک ترکیب کلاستر CPU سنتی پایبند نبود. بزرگترین تفاوت بین این دو تراشه را می‌توان عدم وجود هسته‌های کوچک در نماینده مدیاتک دانست.

در حالی که مزیت این طراحی Dimensity 9300 مدیاتک پیشی گرفتن از تراشه اپل A17 Pro است و عملکرد کلی باورنکردنی ارائه می‌دهد، اما به قیمت افزایش مصرف انرژی و دمای زیاد تمام می شود.

در یک تست استرس از CPU این تراشه مشخص می‌شود که دمای عجیبی تولید می‌نماید. بد نیست بدانید که این نتیجه در یک پرچمدار اندرویدی دارای سیستم خنک‌کننده توانمند به دست آمده است. بله، حتی محفظه بخار ویوو X100 Pro قادر به رام کردن Dimensity 9300 نیست.

دیمنسیتی ۹۳۰۰

دیمنسیتی ۹۳۰۰

اکثر پرچمداران اندرویدی مانند ویوو X100 Pro، دارای یک خنک‌کننده محفظه بخار (VC) هستند که برای کنترل دمای تراشه طراحی شده‌اند. متأسفانه، علیرغم تولید این تراشه با فرآیند کم مصرف N4P کمپانی TSMC، فقدان هسته‌های کوچک در جدیدترین تراشه مدیاتک به این معنی است که مصرف انرژی بالاتری نسبت به Snapdragon 8 Gen 3 و A17 Pro خواهد داشت.

همچنین استفاده پرتعداد از هسته قدرتمند Cortex-X4 در این تراشه سبب شده که تنها ۲ دقیقه پس از تست استرس شاهد افت عملکرد قابل توجه باشیم و چند دقیقه بعد افت عملکرد شدید ۵۴ درصدی ثبت شود.

با نگاهی به نمودار زیر مشخص است که کلاک یکی از هسته‌ها به 0.60 گیگاهرتز کاهش می‌یابد و هسته‌های باقی مانده به فرکانس 1.20 گیگاهرتز و 1.50 گیگاهرتز افت می‌کنند. به طور پیش فرض، حداکثر کلاک تراشه 3.25 گیگاهرتز است که برای کلاستر تک هسته‌ای Cortex-X4 ارائه می‌شود.

تست استرس تراشه مدیاتک دیمنسیتی ۹۳۰۰

تست استرس تراشه مدیاتک دیمنسیتی ۹۳۰۰

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید که مدیاتک با این عملکرد می‌تواند امیدوار باشد که بازار تراشه‌های پرچمدار با مهربان رفتار کنند؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

اسنپدراگون ۸ نسل ۲ فعلا بهترینه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)