حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گزارش مالی مایکروسافت در فصل اول 2024 اعلام شد: بهترین سه‌ماهه این شرکت با درآمد 56.5 میلیارد دلاری

نوشته

6 ماه قبل | بدون دیدگاه | عملکرد تجاری شرکت ها، مایکروسافت

مایکروسافت امروز گزارش درآمد مالی فصل اول 2024 منتهی‌به ماه سپتامبر خود را منتشر کرده است که جزئیات موفقیت‌ها و شکست‌های بخش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مختلف این شرکت را نشان می‌دهد. بر این اساس، غول نرم‌افزاری 56.5 میلیارد دلار درآمد و 22.3 میلیارد دلار سود خالص در سه‌ماهه اول سال به‌دست آورده است که بهترین سه‌ماهه تاریخ این شرکت نیز به‌شمار می‌رود. درآمد مایکروسافت نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد و سود خالص این شرکت نیز 27 درصد افزایش یافته است. درآمد بخش دستگاه‌ها در این سه‌ماهه بار دیگر کاهش یافته، اگرچه بخش ویندوز کمی بهبود یافته است. ستاره درآمد مایکروسافت اما، حوزه خدمات ابری و آفیس است.

گزارش مالی مایکروسافت در فصل اول 2024

مایکروسافت شاهد افزایش درآمد کلی در مقایسه با سه‌ماهه گذشته بوده که همزمان آن را قوی‌ترین سه‌ماهه تاریخ خود نیز گزارش کرده است. این به‌معنای مجموع درآمد 56.5 میلیارد دلاری است که 13 درصد نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. سایر ارقام اصلی این سه‌ماهه عبارتند از:

درآمد عملیاتی 26.9 میلیارد دلاری با 25 درصد افزایش

سود خالص 22.3 میلیارد دلاری با 27 درصد افزایش

سود هر سهم 2.99 دلاری با 27 درصد افزایش

با تجزیه‌وتحلیل موقعیتی که موفقیت مایکروسافت از آن‌جا نشأت می‌گیرد، بخش بهره‌وری و فرآیندهای کسب‌وکار این شرکت 18.6 میلیارد دلار درآمد کسب کرده که افزایش 13 درصدی را نشان می‌دهد. درآمد محصولات تجاری و مصرفی مایکروسافت آفیس و خدمات ابری نیز به‌ترتیب 15 درصد و 3 درصد افزایش یافته و محصولات و خدمات ابری Microsoft Dynamics نیز شاهد رشد 22 درصدی بوده است. افزایش درآمد لینکدین نسبت‌به سال قبل همچنین از رشد 8 درصدی را تجربه کرده که در پی اخراج بیش از 600 کارمند این بخش بوده است.

در ادامه، بزرگ‌ترین افزایش درآمد مایکروسافت همچنان از سرمایه‌گذاری‌های ابری این شرکت ناشی می‌شود. بخش Intelligent Cloud که شامل مایکروسافت Azure نیز می‌شود، 24.3 میلیارد دلار درآمد داشته که 19 درصد افزایش نسبت‌به سال گذشته را نشان می‌دهد. درمجموع، درآمد محصولات سرور Azure و خدمات ابری 21 درصد افزایش یافته، درحالی‌که سایر خدمات ابری شاهد رشد 28 درصدی بوده است.

درنهایت، بخش Personal Computing نیز شاهد افزایش سالانه درآمد در این سه‌ماهه بوده است، هرچند خفیف. این بخش 13.7 میلیارد دلار درآمد داشته که یک افزایش 3 درصدی را نشان می‌دهد. این درآمد تا حد زیادی توسط ایکس‌باکس هدایت می‌شد که شاهد 13 درصد افزایش کلی درآمد برای محتوا و خدمات بوده است. مایکروسافت همچنین به‌لطف افزایش 4 درصدی درآمد ویندوز و 8 درصدی افزایش در محصولات تجاری و خدمات ابری ویندوز، شاهد افزایش متوسط 5 درصدی درآمد نسبت‌به ویندوز بوده است. درآمد تبلیغاتی جستجو و اخبار نیز 10 درصد افزایش یافته است.

گزارش مالی مایکروسافت در فصل اول 2024

گزارش مالی مایکروسافت در فصل اول 2024

تنها کاهش عمده در درآمد مایکروسافت در این سه‌ماهه مالی مربوط به بخش دستگاه‌ها بوده است که شامل سرفیس و کنسول ایکس‌باکس می‌شود. درآمد سالانه این بخش 22 درصد کاهش یافته که روندی را که در سه‌ماهه اخیر شاهد بودیم، ادامه می‌دهد. در آینده اما، ممکن است شاهد کاهش روند افت درآمد این بهش با عرضه دستگاه‌های Surface جدید باشیم.

بعید می‌دانم کسی از شنیدن این‌که مایکروسافت یک سه‌ماهه مالی بسیار موفق دیگر را پشت‌سر گذاشته است، شگفت‌زده شود. این شرکت اخیراً قدرتمندتر شده و بهش ابری همچنان به‌عنوان یک منبع درآمد مالی برای مایکروسافت ادامه می‌دهد، درحالی‌که سرمایه‌گذاری‌های سنگین در محصولات هوش مصنوعی مانند Copilot، مایکروسافت را برای رشد در آینده آماده می‌کند. محصولات تجاری و سازمانی نیز اکثریت درآمد کلی مایکروسافت را تشکیل می‌دهند، اما یک بخش به‌عنوان برند موفق با کاربران فراوان باقی می‌ماند: Xbox.

علی‌رغم کاهش 7 درصدی فروش کنسول نسبت‌به سال گذشته، ایکس‌باکس درمجموع از افزایش 9 درصدی درآمد ناشی از محتوا و خدمات برخوردار بوده است. Xbox Game Pass با بازی‌های اول‌شخص مانند Starfield و موفقیت عناوین شخص‌ثالث، ایکس‌باکس را به جلو هدایت می‌کند. اکنون که Activision Blizzard عضوی از خانواده Xbox است، جالب است که ببینیم آیا ایکس‌باکس می‌تواند شتاب خود را در فصل‌های مالی بعدی نیز حفظ کرده و حتی آن را افزایش دهد.

در این میان، این سرفیس است که ضربه بزرگی به مایکروسافت وارد آورده، اما برند کامپیوترهای پریمیوم هرگز منبع درآمدی عظیمی برای این شرکت نبوده است. درعوض، به‌عنوان تأثیری برای شرکای تولیدکننده مایکروسافت عمل می‌کند. بااین‌حال، دسته دستگاه‌ها در چهار فصل گذشته شاهد کاهش بین 20 تا 39 درصدی درآمد نسبت‌به سال گذشته بوده است. مایکروسافت به‌تازگی چند دستگاه سرفیس جدید را معرفی کرده است که ممکن است به کاهش افت درآمد در سه‌ماهه آینده کمک کند. به‌طورکلی، ابر پادشاه مایکروسافت است و ویندوز ملکه آن، درجایی که Xbox وزیر محسوب می‌شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی