حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مشخصات Snapdragon X Elite کوالکام فاش شد: تراشه رقیب سری M اپل

نوشته

6 ماه قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، شایعات، کوالکام

در یک افشاگری جدید، مشخصات دقیق تراشه Snapdragon X Elite کوالکام منتشر شده است که یک رقیب قدرتمند در دنیای پردازنده‌های با کارایی بالا به‌شمار می‌رود. این چیپست مخصوص رایانه‌های شخصی طراحی شده است و با معرفی فناوری Oryon که آماده مقابله با تراشه‌های سری M اپل است، تلاش کوالکام برای ورود جدی به حوزه هسته‌های سفارشی با معرفی تراشه‌های سری Snapdragon X را نشان می‌دهد.

مشخصات Snapdragon X Elite کوالکام

اطلاعات فاش‌شده حاکی از آن است که Snapdragon X Elite عملکردی بالایی دارد و CPU و GPU آن نوید ارائه عملکرد تقریباً دو برابری نسبت‌به معماری سنتی x86 را می‌دهد. ازنظر قابلیت‌های GPU، این تراشه از پردازنده 96EU اینتل Raptor Lake پیشی گرفته و قدرت محاسباتی چشمگیر 4.6 TFLOPS را داراست.

اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام بخشی از سری «Snapdragon X» است که مدل رده‌بالای آن از پردازنده مرکزی 12 هسته‌ای بهره می‌برد. این SoC همچنین از حافظه LPDDR5X پشتیبانی می‌کند و پهنای باند حافظه قابل‌توجهی برابر با 136 گیگابایت‌برثانیه ارائه می‌کند که انجام مولتی‌تسکینگ روان و کارآمد و مدیریت داده‌ها را اطمینان می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های برجسته این تراشه واحد پردازش عصبی (NPU) آن است که قدرت محاسباتی قابل‌توجه 45 TOPS (تریلیون‌ها عملیات در ثانیه) را ارائه می‌دهد. پردازنده گرافیکی بدون نام Adreno، قدرت این تراشه را با توان 4.6 TFLOPS بیشتر کرده و آن را برای برنامه‌های کاربردی و بازی‌های سخت مناسب می‌کند. علاوه‌بر این، این تراشه می‌تواند تا سه نمایشگر 4K را به‌طور همزمان پشتیبانی کند که گزینه‌های اتصال قوی را پیشنهاد کرده و احتمالاً از Thunderbolt 4 پشتیبانی می‌کند.

مشخصات Snapdragon X Elite کوالکام

مشخصات Snapdragon X Elite کوالکام

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم ایکس الیت، گنجاندن مودم 5G است که به کمبود قابل‌توجه این مورد در مک‌های سری M اپل می‌پردازد. درحالی‌که این گزارش مشخص نمی‌کند که مودم 5G یکپارچه یا مجزا است، اما این افزوده نشان‌دهنده تعهد کوالکام به حفظ محصولات خود در خط مقدم اتصال مدرن است. همچنین انتظار می‌رود اتصال Wi-Fi 7 نیز برای این تراشه درنظر گرفته شده باشد.

Snapdragon X Elite همچنین به قلمرو هوش مصنوعی Generative کاوش می‌کند و از 13 میلیارد پارامتر و 30 Token/s ۷B LLM پشتیبانی می‌کند که آن را به یک نیروگاه بالقوه برای وظایف و برنامه‌های مرتبط با هوش مصنوعی تبدیل می‌کند.

کوالکام قرار است در هفته پیش‌رو و در رویداد Snapdragon Summit از تمامی قابلیت‌های اسنپدراگون ایکس الیت رونمایی کند. با این مشخصات فاش‌شده امیدوارکننده، واضح است که کوالکام درحال آماده شدن برای رقابت جدی در بازار تراشه‌های محاسباتی با عملکرد بالا است و به‌طور بالقوه جایگزینی قوی برای تراشه‌های سری M اپل محسوب می‌شود.

نظر شما درباره مشخصات Snapdragon X Elite کوالکام چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی