حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گزارش مالی TSMC در فصل دوم 2023 منتشر شد: کاهش سود برای اولین بار در چهار سال گذشته

شرکت تولید تراشه تایوان (TSMC) به‌تازگی گزارش مالی فصل دوم 2023 خود را منتشر کرده است که نشان می‌دهد سود این شرکت برای اولین بار در چهار سال گذشته با کاهش 23 درصدی مواجه شده است. با وجود عرضه سری آیفون 15 آینده اپل با فرآیند موردانتظار 3 نانومتری TSMC، درآمد این شرکت به 480.841 میلیارد NT (15.411 میلیارد دلار) رسیده که 10 درصد نسبت‌به سال قبل کاهش یافته است. سود خالص نیز به‌میزان قابل‌توجهی با 23.3 درصد کاهش به 181.8 میلیارد دلار NT (5.818 میلیارد دلار) رسیده است.

گزارش مالی TSMC در فصل دوم 2023

دلیل اصلی کاهش سود به کاهش کلی تقاضا در بازار گوشی‌های هوشمند نسبت داده می‌شود که مستقیماً بر بزرگترین مشتری TSMC یعنی اپل تأثیر گذاشته است. کاهش فروش متوالی محصولات اپل منجر به بازنگری نزولی چشم‌انداز درآمد سالانه TSMC شده و پیش‌بینی‌های فروش این شرکت 10 درصد کاهش یافته است. درحالی‌که TSMC سفارش‌های اضافی از شرکت‌های تراشه‌های هوش مصنوعی مانند NVIDIA دریافت کرده، اما برای جبران افت بازار گوشی‌های هوشمند که بیشتر از حد انتظار بوده، کافی نبوده است.

ازنظر چشم‌اندازهای بالقوه آینده، TSMC ممکن است از استفاده گوگل فناوری TSMC به‌جای سامسونگ برای تولید تراشه Tensor G5 سفارشی خود که در سال 2025 عرضه می‌شود، سود ببرد. اگرچه پردازنده‌های سامسونگ همچنان تا سال 2024 در گوشی‌های پیکسل استفاده خواهند شد، تغییر به فرآیند 3 نانومتری TSMC نوید بهبود بازده انرژی و عملکرد را می‌دهد.

گزارش مالی TSMC در فصل دوم 2023

گزارش مالی TSMC در فصل دوم 2023

از سوی دیگر، سامسونگ نیز با بازده 60 درصدی تراشه‌های 3 نانومتری خود، در مقایسه با بازده 55 درصدی TSMC، از نرخ بازدهی شرکت تایوانی پیشی گرفته است. این می‌تواند توجه شرکت‌هایی مانند AMD را به خود جلب کند، زیرا نرخ بازدهی بالاتر مزیت‌های هزینه را ایجاد کرده و فرایند 3 نانومتری سامسونگ را به گزینه‌ای جذاب برای اجزای هوش مصنوعی و مراکز داده تبدیل می‌کند.

چالش‌هایی که TSMC به‌عنوان شرکت پیشرو در تولید پیشرفته‌ترین پردازنده‌های مورداستفاده در گوشی‌های هوشمند با آن مواجه است، با کاهش تقاضای لوازم الکترونیکی مصرفی پس از همه‌گیری کرونا تشدید می‌شود. افزایش تقاضا برای لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند در طول قرنطینه ناشی از COVID-19 منجر به عرضه بیش از حد تراشه‌ها شد. بااین‌حال، با تأثیر تورم بر خرید مصرف‌کنندگان، موجودی‌های مازاد تراشه‌ها فشار نزولی بر قیمت‌ها وارد می‌کند. علاوه‌بر این، طبق گزارش Canalys، بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم کاهش 11 درصدی را تجربه کرده است که وضعیت را برای TSMC پیچیده‌تر می‌کند.

دیدگاه شما پیرامون گزارش مالی TSMC در فصل دوم 2023 چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی