حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سامسونگ در بازدهی تولید تراشه 3 نانومتری از TSMC پیشی گرفت

نوشته

9 ماه قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، سامسونگ

در طول چند سال گذشته، Samsung Foundry چندین مشتری تراشه خود را به TSMC واگذار کرده است، زیرا بازده تولید تراشه این شرکت کمتر و مشکلات حرارتی آن نیز بیشتر بوده است. بااین‌حال، این شرکت کره‌ای روی فرآیند تولید تراشه‌های 3 نانومتری آینده خود سرمایه‌گذاری می‌کند تا مشتریان TSMC را بار دیگر به‌سمت خود جذب کند. گزارش شده است که بازده تولید تراشه 3 نانومتری سامسونگ از TSMC پیشی گرفته است که یک موفقیت عمده برای این شرکت محسوب می‌شود.

بازدهی تولید تراشه 3 نانومتری سامسونگ

به گزارش KMIB، شرکت سرمایه‌گذاری Hi Investment & Securities گزارشی منتشر کرده است مبنی‌بر اینکه بازدهی فرآیند تولید تراشه 4 نانومتری Samsung Foundry از مرز 75 درصد عبور کرده است. درعین‌حال، بازده تراشه‌های 4 نانومتری TSMC کماکان بیشتر بوده و 80 درصد برآورد می‌شود. بازدهی در فرآیند تولید تراشه به این معناست که چه مقدار از ویفر نیمه‌هادی قابل استفاده است. هرچه بازدهی بیشتر باشد، تعداد تراشه‌هایی که می‌توان با استفاده از ویفر نیمه‌هادی ساخت، بیشتر می‌شود و درنتیجه هزینه‌ها و راندمان بهبود می‌یابد. درحالی‌که TSMC هنوز در فرآیند 4 نانومتری از Samsung Foundry جلوتر است، این شرکت کره‌ای است که در تولید تراشه‌های 3 نانومتری از TSMC پیشی گرفته است.

بر اساس این گزارش، بازدهی سامسونگ برای فرآیند تولید تراشه 3 نانومتری 60 درصد است. در مقایسه، بازده تراشه 3 نانومتری TSMC حدود 55 درصد برآورد می‌شود. این بدان معناست که سامسونگ بالاخره در فناوری ساخت تراشه فوق پیشرفته نسبت‌به TSMC دست برتر را دارد. ازآنجایی‌که TSMC پشت سر Samsung Foundry در بخش 3 نانومتری قرار دارد، ممکن است سامسونگ بتواند مشتریانی را که برای فرآیندهای 4 نانومتری و 5 نانومتری به TSMC از دست داده است، بار دیگر بازگرداند.

بازدهی تولید تراشه 3 نانومتری سامسونگ

بازدهی تولید تراشه 3 نانومتری سامسونگ

گفته می‌شود که انویدیا و کوالکام به فرآیند نسل دوم 3 نانومتری (SF3) سامسونگ علاقه‌مند هستند، زیرا بیشتر ظرفیت محصول تراشه TSMC توسط اپل رزرو شده است. علاوه‌بر این، انتظار می‌رود تراشه‌های ساخته‌شده در کارخانه‌های TSMC ژاپن و ایالات‌متحده به‌ترتیب 15 و 30 درصد گران‌تر از کارخانه‌های تراشه این شرکت در تایوان باشند. از این‌رو، ترکیب هزینه‌های بالاتر و ظرفیت پایین‌تر می‌تواند انویدیا، کوالکام و سایر شرکت‌ها را وادار کند که فرآیند تولید تراشه‌های 3 نانومتری Samsung Foundry را درنظر بگیرند. AMD همچنین می‌تواند قراردادی را برای ساخت تراشه‌های 3 و 4 نانومتری به Samsung Foundry ارائه دهد.

برای تنوع بخشیدن به زنجیره تأمین خود، انویدیا حتی می‌خواهد به Intel Foundry اجازه دهد تا تراشه‌های آینده خود را با استفاده از فرآیند 2 نانومتری تولید کند که در اواخر سال 2024 در دسترس خواهد بود. فرآیند تولید تراشه 1.4 نانومتری نیز در سال 2027 در دسترس خواهد بود.

نظر شما درباره بازدهی بالاتر تولید تراشه 3 نانومتری سامسونگ نسبت‌به TSMC چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی