حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

محبوب ترین برند و مدل گوشی هوشمند و دوربین حرفه‌ای برای عکاسی کدام است؟ نگاهی به دقیق ترین آماروارقام

اگر به‌دنبال بهترین گوشی هوشمند برای عکاسی هستید، اولین فکری که ممکن است به ذهن شما خطور کند، گوگل پیکسل است. به‌هرحال، گوگل از ترفندهای نرم‌افزاری مناسبی برای استفاده بهینه از سخت‌افزار دوربین استفاده می‌کند. اما آیا می‌دانستید که گوگل پیکسل محبوب‌ترین برند دوربین گوشی نیست؟ بله، طبق مطالعه اخیر SimpleGhar، محبوب ترین برند دوربین گوشی هوشمند، اپل است. درواقع، این مطالعه نشان می‌دهد که اپل محبوب‌ترین برند در تمامی دستگاه‌های عکاسی به‌شمار می‌رود! بخش جالب اینجاست که این مطالعه شامل گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های حرفه‌ای مستقل به‌تفکیک برند، رتبه‌بندی مدل دستگاه و همچنین کشور برای هر دو بخش است. به‌عنوان‌مثال، در ایران محبوب‌ترین گوشی هوشمند برای عکاسی، آیفون 12 پرو مکس اپل است. بنابراین، نتیجه این تحقیق به‌نوعی کامل‌ترین آمار برای دوست‌داران عکاسی به‌شمار می‌رود.

محبوب ترین برند و مدل گوشی هوشمند برای عکاسی

در ابتدا لازم است توضیح دهیم که چگونه این مطالعه محبوب‌ترین برند یا دستگاهی که به‌نوعی دارای دوربین می‌باشد را طبقه‌بندی کرده است؟ SimpleGhar برای کشف محبوب‌ترین برندهای عکاسی، دوربین‌های حرفه‌ای و گوشی‌های هوشمند دارای دوربین، بیش از 470 میلیون عکس را درنظر گرفته و برای دسترسی به این مقدار عکس، بر مطالعه روی Flickr تکیه کرده است. حال سؤال اینجاست که فلیکر چیست؟

در اصل، Flickr پلتفرمی است که در آن عکاسان دوست دارند به مخاطبان خود اطلاع دهند که از چه تجهیزات دوربینی استفاده می‌کنند. آن‌ها این کار را با نمایش عکس‌هایی که با تجهیزات خود گرفته‌اند، انجام می‌دهند. مهم‌ترین بخش این است که عکاسان فلیکر تمایل دارند تنظیمات خود را با به‌اشتراک گذاشتن دیتای آن‌ها با فایل‌های عکس خود پخش کنند.

این امر تشخیص دقیق مدل دوربینی یا دستگاهی را که عکاس برای عکس خود استفاده کرده است، آسان‌تر می‌کند. SimpleGhar تمام این اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل کرده و به یافته‌های دقیقی دست یافته است که محبوب‌ترین دستگاه‌های عکاسی را در 100 کشور پرجمعیت جهان نشان می‌دهد.

آیفون 11 چهار ساله‌ی اپل، محبوب ترین دوربین گوشی هوشمند

همان‌طور که در بالا ذکر شد، این مطالعه فقط روی گوشی‌های موبایل نبوده و شامل دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای مستقل نیز می‌شود. اما یکی از یافته‌های کلیدی این مطالعه، این است که آیفون 11 اپل محبوب‌ترین گوشی هوشمند بر اساس تصاویر فلیکر است.

به‌طور دقیق، آیفون 11 دارای 13,212,135 برچسب در فلیکر است. در مقایسه، آیفون 14 پرو مکس، آخرین مدل فعلی آیفون، دارای 1,894,379 برچسب است. این یک تفاوت بزرگ بوده و ماجرا جایی عجیب می‌شود که این واقعیت را درنظر بگیرد که آیفون 11 یک گوشی هوشمند چهار ساله است! بنابراین، بسیار جالب است که ببینیم کاربران از این مدل به‌عنوان محبوب‌ترین گوشی هوشمند برای عکاسی استفاده می‌کنند.

آیفون 11 اپل با ترکیب دوربین دوگانه با سنسور 12 مگاپیکسلی عرضه شد. دوربین اصلی شامل یک لنز واید با F/1.8 و OIS است، درحالی‌که دوربین ثانویه یک لنز فوق‌عریض با F/2.4 است. این مشخصات ممکن است چشمگیر به‌نظر نرسند، اما برای تبدیل یک گوشی به محبوب‌ترین دستگاه عکاسی کافی هستند.

محبوب ترین برند و مدل گوشی هوشمند برای عکاسی

محبوب ترین برند و مدل گوشی هوشمند برای عکاسی

سایر گوشی‌های محبوب در بخش دوربین

طبق این مطالعه، آیفون‌های اپل بر بخش عکاسی گوشی‌های هوشمند در فلیکر غلبه کرده‌اند. درمیان تمام عکس‌هایی که این تیم تجزیه‌وتحلیل کرده، مدل‌های اپل ازنظر محبوبیت در 24 جایگاه برتر جدول قرار گرفته‌اند. بااین‌حال، پس از اپل، گلکسی اس 21 اولترا جایگاه 25 را به‌خود اختصاص داده که درحقیقت اولین گوشی غیر اپلی در این لیست به‌شمار می‌رود.

پس از این مدل، گوگل پیکسل 6 پرو قرار دارد که بیست و ششمین کمرافون محبوب فلیکر است. جالب اینجاست که هیچ نشانی از اکسپریای در لیست 30 گوشی برتر وجود ندارد. ما حتی دستگاه‌هایی از برندهای شیائومی، اوپو و آنر را نیز در این لیست نداریم.

لازم به یادآوری است که درحال‌حاضر گوشی‌های پرچمدار از دو برند Oppo و Honor در سه جایگاه برتر لیست DXOMARK هستند و این بدان معناست که قدرتمندترین دستگاه در زمینه عکاسی لزوماً به‌معنای محبوب‌ترین مدل و یا پراستفاده‌ترین آن‌ها درمیان کاربران نیست.

در ادامه، هر چه با دقت بیشتری به این لیست نگاه می‌کنید، نتایج عجیب و جالبی را مشاهده خواهید کرد. به‌عنوان‌مثال، مدل بسیار قدیمی آیفون 6 اپل در جایگاه بالاتری نسبت‌به پرچمداران سری آیفون 14 پرو این شرکت قرار دارند؛ و یا گلکسی S8 سامسونگ نیز به‌عنوان دومین گوشی برتر این شرکت در این لیست دیده می‌شود.

ازمیان تمامی برندهای چینی، تنها شاهد گوشی هواوی P30 Pro هستیم که در زمان خود به‌عنوان بهترین کمرافون با قدرتمندترین سخت‌افزار ممکن شناخته می‌شد.

محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند دارای دوربین بر اساس کشورها

این مطالعه همچنین نگاهی عمیق‌تر به محبوب‌ترین گوشی‌های دوربین‌دار به‌تفکیک کشورها را ارائه می‌کند. در اینجا مهم‌ترین نکات برجسته این دسته آمده است:

آیفون 12 پرو مکس محبوب‌ترین مدل در ایالات‌متحده است.

آیفون 11 محبوب‌ترین مدل در چین است.

آیفون 13 پرو مکس محبوب‌ترین مدل در هند است.

آیفون 13 پرو محبوب‌ترین مدل در ژاپن است.

بار دیگر، ما شاهد تسلط اپل به‌عنوان محبوب‌ترین گوشی هوشمند در بخش دوربین در برخی از بزرگترین بازارهای مصرف‌کننده در جهان هستیم. همچنین مدل‌های آیفون 7 تا آیفون 14 پرو در 62 کشور از 87 کشور جهان، به‌عنوان گوشی‌های برتر شناخته شده‌اند و باز هم، آیفون 11 محبوب‌ترین مدل درمیان تمامی آن‌هاست.

محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند دارای دوربین بر اساس کشورها

محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند دارای دوربین بر اساس کشورها

در مورد دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای چطور؟

بر اساس این مطالعه، در مورد دوربین‌های مستقل حرفه‌ای، Canon EOS 5D Mark IV محبوب‌ترین دستگاه با 11,761,586 برچسب در فلیکر است. ازطرفی سونی با مدل A7 III خود نیز دارای 9,094,495 برچسب در فلیکر می‌باشد که رتبه دوم را به‌خود اختصاص داده است.

نیکون، یکی دیگر از برندهای بزرگ دوربین، با مدل D750 خود در رتبه چهارم قرار دارد، با 7,948,418 برچسب. بقیه رتبه‌بندی‌ها اکثراً توسط Canon اشغال شده‌اند.

آمار محبوب‌ترین دوربین عکاسی حرفه‌ای به‌تفکیک کشورها نیز به‌شرح زیر است.

درنهایت، اگر مجموع تمامی برندهای گوشی هوشمند و دوربین حرفه‌ای مستقل را درنظر بگیریم، اپل با حدود 150 میلیون تگ، در رتبه اول قرار دارد و پس از آن برند کنون با 133 میلیون در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد. شما می‌توانید تمامی برندهای محبوب عکاسی را به‌صورت نمودار حبابی در تصویر زیر مشاهده کنید.

دیدگاه شما پیرامون محبوب ترین برند و مدل گوشی هوشمند و دوربین حرفه‌ای عکاسی در سراسر جهان چیست؟ کدام یک از آماروارقام بالا بیش از همه برای شما عجیب و جالب بوده است؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی