حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه عملکرد بازی گوشی گیمینگ با گوشی معمولی: Galaxy S23 Ultra در برابر ROG Phone 7 Ultimate

نوشته

1 سال قبل | یک دیدگاه | ایسوس، بازی، سامسونگ، مقایسه از هر نوع

بازی موبایلی یک اصطلاح کلی است که همه‌چیز را از پرکردن زمان در یک وسیله‌نقلیه عمومی گرفته تا مسابقات ورزشی الکترونیکی دربرمی‌گیرد. اگر در سطح جدی‌تری از مقیاس بازی‌های موبایل هستید، ممکن است به‌دنبال یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند مخصوص بازی برای به‌دست آوردن یک مزیت رقابتی باشید. اما آیا این گوشی‌ها واقعاً سطح بازی شما را ارتقا می‌دهند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با مقایسه عملکرد بازی یک گوشی گیمینگ با یک گوشی معمولی، تفاوت‌های این دو دستگاه در اجرای بازی‌ها را مشخص کنیم. لازم‌به‌ذکر است که در هر دو بخش معمولی و گیمینگ به‌ترتیب از گوشی‌های Galaxy S23 Ultra سامسونگ و ROG Phone 7 Ultimate ایسوس استفاده شده که بهترین در نوع خود هستند.

مقایسه عملکرد بازی گوشی گیمینگ با گوشی معمولی

برای انجام این آزمایش، وب‌سایت androidauthority گوشی ASUS ROG Phone 7 Ultimate را درمقابل Samsung Galaxy S23 Ultra قرار داده است. بیایید به عمق برخی از معیارهای عملکرد واقعی بازی بپردازیم تا ببینیم چه تفاوتی در انجام بازی با یک گوشی مخصوص گیمینگ درمقابل یک پرچمدار رده‌بالا خواهید داشت.

مقایسه عملکرد بازی گوشی گیمینگ با گوشی معمولی

مقایسه عملکرد بازی گوشی گیمینگ با گوشی معمولی

قبل از اینکه اعداد را بررسی کنیم، نگاهی اجمالی به مشخصات داخلی گوشی‌ها بیاندازیم. هر دو گوشی از تراشه Snapdragon 8 Gen 2 کوالکام با 12 گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR5X در Galaxy S23 Ultra و 16 گیگابایت حافظه رم LPDDR5X در ROG Phone 7 Ultimate بهره می‌برند. رم اضافی در اجرای یک بازی تفاوتی ایجاد نمی‌کند، اگرچه سامسونگ نسخه‌ای پیشرفته‌تر از اسنپدراگون 8 نسل 2 را داراست که به فرکانس بالاتری مجهز شده است. بااین‌حال، نکته کلیدی این است که آیا این گوشی می‌تواند عملکرد خود را درمقابل مدل ROG حفظ کند یا خیر.

برای آزمایش گیمینگ، گوشی‌ها در حالت‌های مشابه با عملکرد بالا قرار داده شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که تا حد ممکن سخت کار می‌کنند. این حالت‌ها شامل X-Mode در نرم‌افزار اختصاصی Armory Crate ایسوس و حالت Performance در لانچر بازی سامسونگ است. ازآنجایی‌که داده‌ها ازطریق USB گرفته می‌شوند، برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، حالت دور زدن شارژ در هر دو گوشی فعال شده است. همچنین در هیچ‌یک از این تست‌ها از لوازم جانبی اختصاصی گوشی گیمینگ ایسوس مانند خنک‌کننده ASUS AeroActive Cooler 7 استفاده نشده است.

افت فریم یا jank چیست؟

“jank” زمانی اتفاق می‌افتد که یک فریم بازی به‌اندازه کافی سریع نمایش داده نمی‌شود تا فریم‌های موردنیاز در ثانیه را برآورده کند. به‌عنوان‌مثال، اگر یک بازی به‌طور متوسط 60 فریم‌برثانیه باشد، اما چندین فریم از آن به 40 فریم‌برثانیه کاهش یابد، شما این را به‌عنوان یک تأخیر یا jank در گیم‌پلی مشاهده خواهید کرد. بنابراین jank درمجموع چیز بدی است، زیرا بازی نامنظم به‌نظر می‌رسد و اگر در لحظات مهم رخ دهد می‌تواند برای گیم‌پلی مضر باشد.

اول و مهم‌تر از همه، هر دو گوشی یک تجربه بازی سطح بالا را ارائه می‌دهند که امکان گرافیک حداکثر و نرخ فریم سریع را فراهم می‌کند. بااین‌حال، با وجود شباهت‌های مشخصات، برخی تفاوت‌های واضح وجود دارد. حتی در بازی COD Mobile، نرخ‌های فریم متوسط مشابهی را در Galaxy S23 Ultra مشاهده می‌کنیم که در ROG Phone 7 Ultimate وجود ندارد.

تست COD Mobile گوشی‌ها - افت فریم گلکسی اس 23 اولترا (رنگ قرمز) بسیار مشهود است

تست COD Mobile گوشی‌ها – افت فریم گلکسی اس 23 اولترا (رنگ قرمز) بسیار مشهود است

پیش از این و در بنچمارک‌های اولیه، کمی نگران عملکرد پایدار Galaxy S23 Ultra بوده‌ایم و به‌نظر می‌رسد که این مشکل کماکان وجود دارد. اگرچه این گوشی در شروع دور بازی PUBG Mobile با نرخ 60 فریم‌برثانیه تقریباً ثابت شروع می‌شود، اما نرخ فریم پس از پنج دقیقه گیم‌پلی بسیار متغیر شد. این نشان می‌دهد که اتلاف گرما، هنوز یک مشکل کلی در این گوشی است.

تست PUBG Mobile گوشی‌ها

تست PUBG Mobile گوشی‌ها

اگرچه متوسط نرخ فریم در یک بازه ایده‌آل از 55 تا 60 فریم‌برثانیه برای کل مدت‌زمان بازی است، ردیابی حداقل نرخ فریم افت نتایج را در 50 ثانیه پایین و حتی سرعت‌های بسیار قابل‌توجه 40 فریم‌یرثانیه نشان می‌دهد که مطمئناً می‌توانید این مورد را در طول بازی احساس کنید. درحالی‌که این حالت به‌معنای عملکرد بد تلقی نمی‌شود، واضح است که ASUS ROG Phone 7 Ultimate تجربه بسیار نرم‌تری را برای مدت‌زمان طولانی‌تری ارائه می‌دهد.

سومین و سخت‌ترین آزمایش، شبیه‌سازی F-Zero GX سریع در شبیه‌ساز دلفین است. درحالی‌که حتی بهترین تلفن‌ها نمی‌توانند 60 فریم‌برثانیه را در اینجا ثابت نگه دارند، بار دیگر شاهد افت فریم‌ها و جابجایی‌های بسیار بیشتری با Galaxy S23 Ultra هستیم. نرخ فریم نیز در نیمه دوم آزمایش بدتر است. دقیقاً همان مراحل تست‌های قبلی در اینجا نیز تکرار می‌شوند، اما با میانگین نرخ فریم پایین‌تر؛ به‌طوری‌که میانگین‌هایی نزدیک به 55-60 فریم‌برثانیه در اولین بار که حدود 15 دقیقه بعد به 50-55 فریم‌برثانیه نزدیک می‌شوند. باز هم این موضوع نشان می‌دهد که گرما و کاهش عملکرد مشکلی برای گوشی سامسونگ است. ما مشکل مشابهی را در ASUS ROG Phone 7 نیز مشاهده می‌کنیم، اما به میزان بسیار کمتر به‌دلیل خنک‌کننده داخلی بسیار بزرگ‌تر این گوشی.

تست F-Zero GX گوشی‌ها

تست F-Zero GX گوشی‌ها

نکته مهم این است که گوشی‌های گیمینگ مانند ASUS ROG Phone 7 Ultimate، مزایای ملموسی را در ثابت نگه‌داشتن نرخ فریم بالا در پرطرفدارترین بازی‌های موبایلی ارائه می‌دهند. بهترین علت این امر همان‌طور که در بالا نیز گفته شد، در سیستم خنک‌کننده بزرگ این نوع خاص از گوشی‌ها نهفته است تا قدرت GPU را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه دارد، همراه با اولویت‌بندی وظایف که منابع CPU بیشتری را به رشته‌های گرافیکی اختصاص می‌دهد تا فریم‌های افت‌شده را کاهش دهد.

چرا به یک گوشی مخصوص بازی نیاز دارید؟

عملکرد کمی بهتر ممکن است درحال‌حاضر دلیل قانع‌کننده‌ای برای تهیه یک گوشی مخصوص بازی باشد، اما این دستگاه‌ها معمولاً مزایای بیشتری نیز ارائه می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، گوشی‌های گیمینگ عموماً با دکمه‌های اختصاصی در دو طرف لبه‌ی سمت راست خود عرضه می‌شوند تا کنترل‌های صفحه لمسی را به فشارهای فیزیکی منتقل کنند. این دستگاه‌ها همچنین با برخی موارد سفارشی‌سازی در سخت‌افزار و محیط رابط‌کاربری، تعویض حالت عملکرد سریع، ویژگی‌های ضبط و پخش محتوای بازی و اغلب موارد دیگر ارائه می‌شوند.

تلفن‌های بازی همچنین جنبه‌های اجتماعی را به تجربه بازی‌های موبایلی می‌آورند، با ویژگی‌های رسانه‌های اجتماعی و چت که در نرم‌افزار بازی آن‌ها ادغام شده‌اند. ناگفته نماند لوازم جانبی اختصاصی مانند فن‌های خنک‌کننده و شاسی کنترلر که برای تجربه بی‌نقص بازی‌ها با گوشی ساخته شده‌اند نیز یکی از جنبه‌های کلیدی این دستگاه‌ها هستند و البته بدیهی است که این موارد برای اشخاص خاصی بوده که اغلب اوقات خود را به بازی موبایلی حرفه‌ای می‌پردازند، و نه کسانی که مدت‌زمان محدودی از روز و برای پرکردن وقت خالی خود برای بازی به گوشی موبایل خود مراجعه می‌کنند.

تنظیمات حرفه‌ای مخصوص بازی گوشی ASUS ROG Phone 7

تنظیمات حرفه‌ای مخصوص بازی گوشی ASUS ROG Phone 7

این بدان معنا نیست که گوشی‌های هوشمند پرچمدار معمولی راه‌حل‌های رقیبان گیمینگ خود را ارائه نمی‌دهند. به‌عنوان‌مثال، لانچر اختصاصی گیمینگ گوشی‌های گلکسی سامسونگ شامل پروفایل‌های عملکرد، کنترل‌های دور زدن شارژ، حالت اولویت‌بندی و ردیابی آمار جزئی است. به‌همین‌ترتیب، لانچر مدیریت بازی گوشی‌های آنر نیز دسترسی سریع به عملکرد، جلوگیری از لمس اشتباه نمایشگر، اسکرین‌شات و کلیدهای DND را فراهم می‌کند. به‌طور‌کلی، بسیاری از گوشی‌های هوشمند به عملکرد اصلی که گیمرها به‌دنبال آن هستند، پاسخ می‌دهند. بااین‌حال، عمق پیکربندی و سفارشی‌سازی ارائه‌شده توسط گوشی‌های پرچمدار معمولی به‌اندازه یک گوشی مخصوص بازی نیست.

اگر کاملاً می‌خواهید از این ویژگی‌های اضافی استفاده کنید، یک گوشی هوشمند گیمینگ می‌تواند همان چیزی باشد که به‌دنبال آن هستید. بااین‌حال، این گوشی‌ها با مجموعه‌ای از کاستی‌ها نیز همراه هستند. تمرکز بر روی جزئیات بازی اغلب به این معنی است که اغلب باید قید قابلیت‌ها و کیفیت دوربین، به‌علاوه ویژگی‌هایی مانند شارژ بی‌سیم، گواهی IP بهتر و حتی طراحی ظریف‌تر و سبک‌تر در گوشی خود را بزنید.

تلفن‌های مخصوص بازی برای انجام یک کار بسیار خوب ساخته شده‌اند، درحالی‌که پرچمداران معمولی دستگاه‌های همه‌کاره هستند. انتخاب گوشی مناسب بستگی به این دارد که اولویت‌های شما چیست. دنبال کردن حداکثر عملکرد بازی یا فدا کردن چند فریم برای یک تجربه گوشی هوشمند همه‌فن‌حریف.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
rad 007

بازی با موبایل به‌ چه دردي میخوره با اون بازی های چرتش…بازی فقط با کنسول

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی